1GM Käynnistys ongelmia

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: 1GM Käynnistys ongelmia

by topi » Sun Oct 27, 2013 13:32 pm

Arttu wrote:
Artsi wrote:Saattaisi kuulostaa siltä, että puolipuristin voisi olla viallinen. Puristin toimii siten, että kammesta väännettäessä vivussa oleva "puolipallo-osuus" kääntyy pakoventtiilin päälle estäen sen kokonaan sulkeutumisen ja täten vastustava voima vähenee niin paljon, että konetta voi käsin pyörittää puristustahdin yli. Pingoittuva ääni voisi tulla esim. metallin koskettaessa venttiilin jouseen ja sitäkautta venttili ei sulkeutuisi koskaan kokonaan, eikä puristukset riitä käynnistymiseen. Toinen syy voi olla vialliset, tai jumittuneet männänrenkaat, joiden vaihtaminen edellyttää koneen kokonaan iroittamista ja purkua.
Jotenkin aina haluaa uskoa, että kyse ei ole pahimmasta, ja tuo puolipuristimen viallisuus voi olla hyvä teoria. Kaikesta päätelleen ainakaan pakoventtiili ei ole kiinni, jos kerran pakoputkesta tulee jotain, kuten aiemmin kerroit.

Puolipuristimen selviää myös venttilikopan avauksen yhteydessä. En tiedä onko 1GM:ssä mahdollista, mutta periaatteessa voisi olla niin, että jos puolipuristin väkisin avaa venttiiliä ja mäntä törmää venttiiliin tullessaan ylös... Tämä voisi selittää äänen. Nyt ei varmaan kannatta ainakaan sähköllä pyörittää, jottei tule enempää vahinkoa...

Venttiilikopan avaaminen kertoo paljon. Samalla kannattaa tarkastaa venttiilivälykset. Jos välys on "negatiivinen", ventiili jää auki...
En tarkalleen ymmärrä, miten tämä puolipuristin toimii, mutta sen huomasin, että aiemmin se puristusvipu on ollut kohtuullisen "jämäkkä". Siis sillä lailla, että siinä on ollut hyvä jousivoima ja kun sen on yläasennosta päästänyt irti, se on napsahtanut tosi napakasti ala-asentoon. Nyt siinä käy niin, että se häilyy kohti ala-asentoa tosi haluttomasti. Eli jotain sille puolipuristukselle on tapahtunut 2 talven aikana.

topi

by PFL » Mon Oct 14, 2013 02:42 am

Ai niin, suutin oli aivan käsittämättömän jumissa, joten sitä ei saatu omin voimin irti vaan asentaja tilattiin vääntään sen ulosvetimellä. (~300e)

Suutintestin perusteella todettiin toimivaksi, jonka jälkeen takaisinlaittoa varten tarvittiin taas asentajaa kun kanava pitää puhdistaa ensin että suutin passaa ja se tarvitsee irrotuksen jälkeen aina uudet tiivisteet joissa on ~2vko toimitusaika. (toiset ~300e)

Eli melkeinpä... kannattaa avata kansi saman tien, jos:
- polttoaine tulee pumpulle asti
- ilmansuodattimen irrotus ei auta
- venttiilivälykset on ok
- ja pakosarja ei ole karstannut umpeen

Ja jos ei heti näy ilmeistä vikaa, niin kiikuttaa koko kansi saman tien dieselhuoltoon.
säästyy tappelemasta suuttimen irrotuksen ja puristuspaineen mittausadapterin haalimisen kanssa.

by PFL » Mon Oct 14, 2013 02:19 am

Valtosen Ville arveli että tunteja on tullut noin 150 per vuosi. Ne on kirjattu käsin lokikirjoihin joka on epätarkkaa mutta ainoa tapa kun tuntimittaria ei karvalakkimallin paneelissa ole... jälkiasennus olisi varsin perusteltua näillä käyttötunneilla.

Tehty konevaihto penta->1GM10 2002, joten tunteja on sitten jotain 1700-2000. Jonka jälkeen on tehty normaalit syys/keväthuollot ja pakosarjan putsus. Sinkit on kai vaihdettu kohtuullisesti. Kai.

Aiempia tiedettyjä remppakohteita on olleet vain juuttunut termari ja vaihteensiirtäjän sokkien katkeilu.

Havaintoja koneesta:
- pienempivirtauksiset kanavat kannessa ja lohkossa oli täynnä mustaa "kaviaaria"
- venttiilit oli ok, mutta niiden tiivistyspinnat kannessa näytti olevan hiomisen tarpeessa. Oli kuluneet aika leveäksi.
- venttiilivälykset oli ok
- ruiskuajoitus piti kutinsa
- ruiskun kuvio oli ok
- sylinteriputki oli ok

Toleransseja ei mitattu, mutta vaikutti siltä että liukupintojen puolesta menee mukisematta toiset 12 vuotta.

Oli puhetta että jos tuohon laitettaisi makeavesimodi samaan syssyyn moottorirempan kanssa:
http://www.martec.se/farskvattenkylning ... s-1gm.html

Ei ottanut makeamodi oikeen tulta kerhossa. Sinänsä harmillista, koska se poistaa korroosio-ongelmat kannen osalta, öljy käy kuivempana, ja käyntilämpötila palaa aikuisten oikeiden moottorien luokkaan. Ja ekstrana saa lämmintä vettä...

Vian diagnosointi:
- ei ole heleppoo... tarvitaan suutintestin (suutin, irti, tuleeko, ajoitus, spraykuvio) jälkeen puristuspainemittaus. vaan yanmariin sopivaa adapteria ei saatu haalittua ja testin ranta-asentajalla teettäminen maksaa sen 250-300e.
Päätettiin ottaa kansi auki itse koska se kertoo sen verta paljon ja uusia kansipahveja saa alkaen 40e/kpl.
Kannen koeponnistuksella varmistuu venttiilien tiiviys ja kannen hiushalkeamat tms. Se teetettiin Tammerdieselillä malmin lentoaseman vieressä, hyvä paikka. Ne löysi vian melkein heti. Maksoi 65e.

by Petri » Sun Oct 13, 2013 21:40 pm

Teasessa lienee noita konetunteja enemmän kuin missään muussa feneessä, mutta mitenkä paljon? Onko se moottorin käyntilaskuri (mitä se edes laskee?) luotettava ts. kannattaisiko noin kuriositeetin vuoksi kerätä pientä listaa niistä lukemista. Erityisesti niistä veneistä missä noita isompia remppoja on jo tehty, ei niin että se välttämättä on enää mahdollista mutta ehkäpä jostain kuvasta saisi kaivettua mittaridataa?

Kyllä tässä alkaa ilmassa kuitenkin selvästi olla sitä että Yammut alkavat tulla käyttöikänsä päähän kun aina vain useammasta veneestä kuuluu noita hajoamisia, toki kannen vaihdolla lisäaikaa saa ostettua taas kohtalaisesti, mutta trendiä on jo havaittavissa.

No, onko sitten 30v lyhyt vai pitkä aika :)

by PFL » Sun Oct 13, 2013 21:13 pm

Trip Teasen koneesta löydettiin juuri käynnistysongelmien yksi mahdollinen aiheuttaja: sylinterikansi oli syöpynyt puhki vesikanavasta esikammion seinään.

Esikammio on siis ruiskusuuttimen ja varsinaisen palotilan välissä oleva erillinen "sylinteri", joka on auki palotilaan. Puristuspaine katosi tuosta välistä. Syöpymä oli niin iso, että siitä olisi saanut pikkusormen läpi.

Oireet:
- käynnistyy kylmänä huonosti, lämpimänä ei enää ollenkaan.

Avaaminen:
Kannen räjäytyskuvat löytyi melko helposti netissä olevista 1GM service manuaaleista, joiden pohjalta onhelpompi edetä. Vaikka FE83:ssa tila on ahdas, kannen sai melko helposti siihen tilaan että sen ylämutterit oli irti.

Varsinaisen kannen irrotus onnnistuu matalasta konetilasta huolimatta, kun kiertää ensin kannen pultit irti lohkosta laittamalla niihin kaksi mutteria päällekkäin ja avaamalla niillä ne pois tieltä. Kun pultit on pois, kannen saa vedettyä lohkosta irti ylös, ja pois keulapiikin suuntaan.

t. Petri F

ps. tästä rempasta on olemassa jotain kuvia jota voidaan pistää kans tänne jos siitä on hyötyä jollekin. Pitäiskö tästä tehdä erillinen artikkeli, vai oliko näille joku valmis ketju?

by avoipio » Fri Oct 11, 2013 19:20 pm

Tuossa melko valaiseva keskustelu aiheesta

http://www.ybw.com/forums/showthread.ph ... on-starter

by Arttu » Fri Oct 11, 2013 14:45 pm

Artsi wrote:Saattaisi kuulostaa siltä, että puolipuristin voisi olla viallinen. Puristin toimii siten, että kammesta väännettäessä vivussa oleva "puolipallo-osuus" kääntyy pakoventtiilin päälle estäen sen kokonaan sulkeutumisen ja täten vastustava voima vähenee niin paljon, että konetta voi käsin pyörittää puristustahdin yli. Pingoittuva ääni voisi tulla esim. metallin koskettaessa venttiilin jouseen ja sitäkautta venttili ei sulkeutuisi koskaan kokonaan, eikä puristukset riitä käynnistymiseen. Toinen syy voi olla vialliset, tai jumittuneet männänrenkaat, joiden vaihtaminen edellyttää koneen kokonaan iroittamista ja purkua.
Jotenkin aina haluaa uskoa, että kyse ei ole pahimmasta, ja tuo puolipuristimen viallisuus voi olla hyvä teoria. Kaikesta päätelleen ainakaan pakoventtiili ei ole kiinni, jos kerran pakoputkesta tulee jotain, kuten aiemmin kerroit.

Puolipuristimen selviää myös venttilikopan avauksen yhteydessä. En tiedä onko 1GM:ssä mahdollista, mutta periaatteessa voisi olla niin, että jos puolipuristin väkisin avaa venttiiliä ja mäntä törmää venttiiliin tullessaan ylös... Tämä voisi selittää äänen. Nyt ei varmaan kannatta ainakaan sähköllä pyörittää, jottei tule enempää vahinkoa...

Venttiilikopan avaaminen kertoo paljon. Samalla kannattaa tarkastaa venttiilivälykset. Jos välys on "negatiivinen", ventiili jää auki...

by avoipio » Thu Oct 10, 2013 08:09 am

Ylläoleva viesti lähti tarkoittamattani Guest-statuksella.

by Guest » Wed Oct 09, 2013 17:41 pm

Jos aiot konetta availemaan ryhtyä, niin osoitteesta http://www.dieselpartseurope.com/webwin ... manual.pdf
löytyy nimenomaan vanhalle mallille 1GM tarkoitettu servicemanual. Tätä olen itse käyttänyt.

by Artsi » Tue Oct 08, 2013 10:17 am

Saattaisi kuulostaa siltä, että puolipuristin voisi olla viallinen. Puristin toimii siten, että kammesta väännettäessä vivussa oleva "puolipallo-osuus" kääntyy pakoventtiilin päälle estäen sen kokonaan sulkeutumisen ja täten vastustava voima vähenee niin paljon, että konetta voi käsin pyörittää puristustahdin yli. Pingoittuva ääni voisi tulla esim. metallin koskettaessa venttiilin jouseen ja sitäkautta venttili ei sulkeutuisi koskaan kokonaan, eikä puristukset riitä käynnistymiseen. Toinen syy voi olla vialliset, tai jumittuneet männänrenkaat, joiden vaihtaminen edellyttää koneen kokonaan iroittamista ja purkua.
Jos venttilikopan irroittaminen tuntuu vaikealta ahtaassa tilassa, voi koko koneen melko vähäisellä työllä irroittaa kokonaan ja liuttaa sen verran salongin puolelle, että kopan ja tarvittaessa kannenkin voi irottaa helposti. Ohjeita löytynee palstalta useitakin, eikä "keskivertoäijältäkään" pelkän peruspähkäilyn avullakaan hommaan montaa tuntia mene. Rohkeasti vaan hommaan käsiksi! 8)

by topi » Mon Oct 07, 2013 21:24 pm

Arttu wrote:
topi wrote:
- koneen puristusvipu ei tunnu vaikuttavan juurikaan käsikäynnistystä yritettäessä. Vanhasta muistista kammesta vääntäminen loppuu lyhyeen, jos puristukset on päällä. Vain puristusvivun pystyynnostolla pystyy pyörittämään. Nyt tilanne on se, että myös puristusvivun normiasennossa ollessa konetta pystyy pyörittämään, tosin se ottaa hieman vastaan männän yläasennossa.
Tuo haiskahtaa siltä, että männässä ei ole puristuspainetta ja siten diesel ei syty. Tuo harmaa savu indikoi samaa, koska se on oikeastaan höyryä.

Ootko avannut venttiilikopan ja katsonut että venttiilit ylipäätään liikkuu? Sitten voi katsoa että venttiilivälykset on on oikein, ettei se venttiili jää kantamaan. Näiden jälkeen saattaakin seuraava vaihe olla olla koko kannen irroittaminen ja tutkia venttiilit ja kansi.
En ole avannut venttiilikoppaa (mikä/missä se on?). Kannen irrottaminen ei kuulosta helpolta, koska pelitilaa moottorin yläosan ja konehuoneen katon väliin jää alle 10 cm. (onko muillakin yhtä ahdas konehuone? kaipa se on standardi)

Uutta tietoa, jonka hoksasin viime venevisiitillä: kun käyttää konetta sillä käsikammella, männän yläasentohan tuntuu siten, että kampi vastustaa. (aiemmin se vastusti niin paljon, ettei käsivoimat riittäneet). No, nyt huomasin, että vähän sen yläasennon jälkeen jostain koneen sisältä kuuluu sellainen pingottunut ääni, ihan kuin joku hirttäisi kiinni. Siinä on sellainen samanlainen sävy kuin jousessa, jota pingotetaan.

Onkohan tämä nyt sitten se venttiili? Joko pako- tai se toinen venttiili. Kaksi venttiiliähän tuossa 1GM:ssä on, eiks niin?

by Arttu » Sun Sep 15, 2013 20:37 pm

topi wrote:
- koneen puristusvipu ei tunnu vaikuttavan juurikaan käsikäynnistystä yritettäessä. Vanhasta muistista kammesta vääntäminen loppuu lyhyeen, jos puristukset on päällä. Vain puristusvivun pystyynnostolla pystyy pyörittämään. Nyt tilanne on se, että myös puristusvivun normiasennossa ollessa konetta pystyy pyörittämään, tosin se ottaa hieman vastaan männän yläasennossa.
Tuo haiskahtaa siltä, että männässä ei ole puristuspainetta ja siten diesel ei syty. Tuo harmaa savu indikoi samaa, koska se on oikeastaan höyryä.

Ootko avannut venttiilikopan ja katsonut että venttiilit ylipäätään liikkuu? Sitten voi katsoa että venttiilivälykset on on oikein, ettei se venttiili jää kantamaan. Näiden jälkeen saattaakin seuraava vaihe olla olla koko kannen irroittaminen ja tutkia venttiilit ja kansi.

Olen nimittäin kokenut tuon ihan samoilla oireilla. Sillon aluksi tyhjäsin tankin ja kävin koko polttoaine järjestelmän läpi löytämättä mitään vikaa ja lopulta vika löytyi kannesta. Kansi oli syöpynyt pakoventtiilin tyvestä niin, että se vuoti eikä riittänyt puristuspainetta.

Hommasta selvisin lopulta kiikuttamalla kannen venttiileineen kansipajalle, ja korjaustyö maksoi joku kolmisen kymppiä. Úusi kannen tiiviste maksoikin sitten paljon enemmän...

by msalmi1 » Sun Sep 15, 2013 19:59 pm

miten olisi starttipilotti

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1820

jos se siitä sen jälkeen notkistuisi

by topi » Sun Sep 15, 2013 17:34 pm

Tuli mieleen, että yhtenä syypäänä saattaisi olla tankkiin jäänyt monivuotinen löpö. Miten pääsen siitä eroon? Varmaan lappoamalla tankin tyhjäksi (ei siellä paljoa pitäisi ollakaan) ja laittamalla uudet kiisselit tankkiin ja ajamalla letkujen vanhat sisällöt tyhjäksi.

Kuulemma nykydieseleissä on joukossa parafiinia. Tämä saattaa nesteen seisoessa erottua dieselistä. Mutta pakokaasun värin perusteella diesel kuitenkin palaa. Toisaalta jos puristukset uupuvat, kaiken logiikan mukaan syttymistä ei pitäisi tapahtua - syttyminenhän on tosi riippuvainen oikeasta puristuksesta?

by harald » Sat Sep 14, 2013 23:38 pm

1GM-ssä ei ole hehkuja. Männäänrenkaat tai venttiilikin on voinut jäädä kantamaan.

Top