by Joakim » Tue Apr 24, 2012 11:33 am
Mielestäni Wind Data on paras näyttö NX2-sarjassa ja se olisi ensimmäinen valintani edelleen. Itse asiassa käytin pelkkää Wind Dataa pari viikkoa, kun en ollut ehtinyt tehdä vielä mastotelinettä. Yksistään siitä saa melkein kaiken tarvittavan!
Segmenttinäyttö on mielestäni aivan loistava, paljon parempi kuin typerä 360 asteen viisarinäyttö, jollainen on nykyisessä Raymarinen mittaristossani. Kyllä minä ainakin näin siitä erinomaisesti kaikki tiedot (AWA, TWA ja TBS sektoreina, TWS ja TWD numeroina), vaikka mittari oli mastolla reilun 3 m päässä. Kryssillä ja lenssillä pidin mittaria 60-asteen moodissa, jolloin yhdellä vilkaisulla näki oliko tilanne "normaali" (TBS lähellä 100% eli ohut sektori, AWA ~30 astetta eli 90 asteen sektori ja TWA ~40 astetta eli lähellä 45 asteen viivaa).
Mulla oli tuon lisäksi kaksi Multi Controllia, joista toinen oli aika vähällä käytöllä. Ensimmäisessä oli BSP ja SOG/COG, toisessa yleensä syvyys ja jotain muuta (kruisaillessa akkujännite, kisatessa ajastin/AWA/BTW tms.). Toinen noista oli laipiossa, jolloin sitä voi käyttää kauko-ohjaimena.
Sitten oli vielä Steer Pilot. Jotta se toimisi hyvin, pitää olla kompassianturi. Mulla ei ollut, vaan syötin COGin kompassisuuntana omalla purkilla, josta tuli myös TBS. Steer Pilot on näppärä ajattaessa huonoissa oloissa, jolloin sen avulla on helppo pitää keula kohti merkkiä. Sitä voisi käyttää myös shiftien huomaamiseen kryssillä, mutta parin kokeilun jälkeen tuota ei tullut käytettyä. Saaristo/avomerikisoissa tuo yleensä näytti suuntaa seuraavalle reittipisteelle.
Noilla mittareilla pärjäsi erinomaisesti sekä kisoissa että kruisaillessa. Paljon paremmin kuin nykyisellä Raymarinen mittaristolla, jossa on 6 näyttöä (yksi tosin sisällä)! Kesäksi tulee vielä kaksi näyttöä lisää ja tuo yksi siirretään ulos. Sitten aletaan olla samalla tasolla! Kaksi uutta mittaria tosin eivät ole Raymarinen vaan AdvanSea Multeja.
Jos säästää pitäisi, jättäisin ehkä ensimmäiseksi pois tuon Steer Pilotin, joka tosin joskus oli aivan erinomainen, mutta kuitenkin aika vähällä käytöllä. Myös ilman toista Multi Controllia pärjäisi, tosin silloin syvyys jäisi näkymättä tai veisi jonkun kisakäytössä tärkeämmän tiedon paikan. Yksi säästömahdollisuus on myös ottaa osa näytöistä NX-sarjasta, tosin katso tarkkaan, jotta et menetä sinulle tärkeitä ominaisuuksia.
Mielestäni Wind Data on paras näyttö NX2-sarjassa ja se olisi ensimmäinen valintani edelleen. Itse asiassa käytin pelkkää Wind Dataa pari viikkoa, kun en ollut ehtinyt tehdä vielä mastotelinettä. Yksistään siitä saa melkein kaiken tarvittavan!
Segmenttinäyttö on mielestäni aivan loistava, paljon parempi kuin typerä 360 asteen viisarinäyttö, jollainen on nykyisessä Raymarinen mittaristossani. Kyllä minä ainakin näin siitä erinomaisesti kaikki tiedot (AWA, TWA ja TBS sektoreina, TWS ja TWD numeroina), vaikka mittari oli mastolla reilun 3 m päässä. Kryssillä ja lenssillä pidin mittaria 60-asteen moodissa, jolloin yhdellä vilkaisulla näki oliko tilanne "normaali" (TBS lähellä 100% eli ohut sektori, AWA ~30 astetta eli 90 asteen sektori ja TWA ~40 astetta eli lähellä 45 asteen viivaa).
Mulla oli tuon lisäksi kaksi Multi Controllia, joista toinen oli aika vähällä käytöllä. Ensimmäisessä oli BSP ja SOG/COG, toisessa yleensä syvyys ja jotain muuta (kruisaillessa akkujännite, kisatessa ajastin/AWA/BTW tms.). Toinen noista oli laipiossa, jolloin sitä voi käyttää kauko-ohjaimena.
Sitten oli vielä Steer Pilot. Jotta se toimisi hyvin, pitää olla kompassianturi. Mulla ei ollut, vaan syötin COGin kompassisuuntana omalla purkilla, josta tuli myös TBS. Steer Pilot on näppärä ajattaessa huonoissa oloissa, jolloin sen avulla on helppo pitää keula kohti merkkiä. Sitä voisi käyttää myös shiftien huomaamiseen kryssillä, mutta parin kokeilun jälkeen tuota ei tullut käytettyä. Saaristo/avomerikisoissa tuo yleensä näytti suuntaa seuraavalle reittipisteelle.
Noilla mittareilla pärjäsi erinomaisesti sekä kisoissa että kruisaillessa. Paljon paremmin kuin nykyisellä Raymarinen mittaristolla, jossa on 6 näyttöä (yksi tosin sisällä)! Kesäksi tulee vielä kaksi näyttöä lisää ja tuo yksi siirretään ulos. Sitten aletaan olla samalla tasolla! Kaksi uutta mittaria tosin eivät ole Raymarinen vaan AdvanSea Multeja.
Jos säästää pitäisi, jättäisin ehkä ensimmäiseksi pois tuon Steer Pilotin, joka tosin joskus oli aivan erinomainen, mutta kuitenkin aika vähällä käytöllä. Myös ilman toista Multi Controllia pärjäisi, tosin silloin syvyys jäisi näkymättä tai veisi jonkun kisakäytössä tärkeämmän tiedon paikan. Yksi säästömahdollisuus on myös ottaa osa näytöistä NX-sarjasta, tosin katso tarkkaan, jotta et menetä sinulle tärkeitä ominaisuuksia.