Mittariston hankinta
Mittariston hankinta
Kysymys ei suoranaisesti liity FE:hen mutta kyllähän niihinkin uusitaan mittaristoja.
Nyt on siunaantunut Lohi 25:n hinnan verran puuhamerkkejä ja pitäisi hankkia mittaristo syksyllä hankittuun Albin Novaan.
Nexus NX2 olisi hakusessa mutta mitä mittareita ja kuinka paljon on riittävä määrä jos tarkoituksena on saada hyvä mutta ilman että mopo keulii täysin käsistä?
Charlottan setuppia pidän mallina mutta kysymyksiä herättää esim toi segmentti-tuulinäyttö. Onko siitä oikeasti hyötyä vai saako samat tiedot Multi-näytöstä. Noi segmentit eivät näytä kovin tarkoilta jos niillä yrittäisi pimeässä ajaa (vrt. analogista CH-tuulimittaria). Olisiko parempi 360 analoginen tuulinäyttö joka löytyy esim NX2 Sail Pack ja kaksi tai kolme multia.
Jos segmenttinäyttö ei anna lisäarvoa niin eikö Nexus NX2 Wind Data + anturi 25 m kaapelilla tilalle kannata ottaa Nexus NX2 tuulianturi "racing" sekä Multinäyttö? Hintaero on pari kymppiä + anturin kaapeli
Entäs NX2 Steer Pilot joka näyttäisi löytyvän Tarantellan kuskilla. Onko siitä kokemuksia tai mietteitä vai keuliiko mulla jo mopo?
//Tomppa
Nyt on siunaantunut Lohi 25:n hinnan verran puuhamerkkejä ja pitäisi hankkia mittaristo syksyllä hankittuun Albin Novaan.
Nexus NX2 olisi hakusessa mutta mitä mittareita ja kuinka paljon on riittävä määrä jos tarkoituksena on saada hyvä mutta ilman että mopo keulii täysin käsistä?
Charlottan setuppia pidän mallina mutta kysymyksiä herättää esim toi segmentti-tuulinäyttö. Onko siitä oikeasti hyötyä vai saako samat tiedot Multi-näytöstä. Noi segmentit eivät näytä kovin tarkoilta jos niillä yrittäisi pimeässä ajaa (vrt. analogista CH-tuulimittaria). Olisiko parempi 360 analoginen tuulinäyttö joka löytyy esim NX2 Sail Pack ja kaksi tai kolme multia.
Jos segmenttinäyttö ei anna lisäarvoa niin eikö Nexus NX2 Wind Data + anturi 25 m kaapelilla tilalle kannata ottaa Nexus NX2 tuulianturi "racing" sekä Multinäyttö? Hintaero on pari kymppiä + anturin kaapeli
Entäs NX2 Steer Pilot joka näyttäisi löytyvän Tarantellan kuskilla. Onko siitä kokemuksia tai mietteitä vai keuliiko mulla jo mopo?
//Tomppa
- harald
- Hallitus
- Posts: 11432
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuulimittarin parasta osaamista on sen monikäyttöisyys, siinä on kaksi numeerista arvoa, meidän veneessä TWA sekä TWS. Sen lisäksi se näyttää tuulikulmat sektoreina, minä harvoin katson näitä. Sen lisäksi se osaa vielä näyttää tuulisektoreiden vastakkaisella puolella tuon trim-instrumentin esimerkiksi läppäristä laskettua nopeuden suhdetta targetteihin.
Tarvitset aika monta multia ennen kuin saat samat tiedot mitä wind-instrumentista saa.
Ei noilla segmenteillä tee mitään pimeässä, paitsi lenssillä ehkä. Lenssillä katsoin niitä aika useinkin, aika nopeasti näkee jos menee leen puolelle.
Yhdellä multilla ja wind-mittarilla pärjäisi varmaan. Meillä on toisessa multissa aina loki päänumerona, ja pienissä vuorottelee SOG ja COG.
Alemmassa on sitten muistaakseni kompassin sekä AWS, tai jotain muuta.
Steer Pilotista minulla ei ole kokemusta.
Tarvitset aika monta multia ennen kuin saat samat tiedot mitä wind-instrumentista saa.
Ei noilla segmenteillä tee mitään pimeässä, paitsi lenssillä ehkä. Lenssillä katsoin niitä aika useinkin, aika nopeasti näkee jos menee leen puolelle.
Yhdellä multilla ja wind-mittarilla pärjäisi varmaan. Meillä on toisessa multissa aina loki päänumerona, ja pienissä vuorottelee SOG ja COG.
Alemmassa on sitten muistaakseni kompassin sekä AWS, tai jotain muuta.
Steer Pilotista minulla ei ole kokemusta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
TWA & TWS:n saa kaiketi näkyviin myös multissa mutta toi trim-toiminto oli uutta. Näyttääkö se siis suoraan jos mennään alle polaarien?harald wrote:Tuulimittarin parasta osaamista on sen monikäyttöisyys, siinä on kaksi numeerista arvoa, meidän veneessä TWA sekä TWS. Sen lisäksi se näyttää tuulikulmat sektoreina, minä harvoin katson näitä. Sen lisäksi se osaa vielä näyttää tuulisektoreiden vastakkaisella puolella tuon trim-instrumentin esimerkiksi läppäristä laskettua nopeuden suhdetta targetteihin.
Tarvitset aika monta multia ennen kuin saat samat tiedot mitä wind-instrumentista saa.
Ei noilla segmenteillä tee mitään pimeässä, paitsi lenssillä ehkä. Lenssillä katsoin niitä aika useinkin, aika nopeasti näkee jos menee leen puolelle.
Senverran mopo kyllä keulii että yhdellä multilla ja windillä ei pärjää. Jos ei muuta niin olisihan se kaikukin hyvä sada näkyville joskus. Näin olen ainakin ymmärtänyt kun olen lukenut Charlottan kisaraportteja WHC:staharald wrote:Yhdellä multilla ja wind-mittarilla pärjäisi varmaan. Meillä on toisessa multissa aina loki päänumerona, ja pienissä vuorottelee SOG ja COG.
Alemmassa on sitten muistaakseni kompassin sekä AWS, tai jotain muuta.
Steer Pilotista minulla ei ole kokemusta.

Mielestäni Wind Data on paras näyttö NX2-sarjassa ja se olisi ensimmäinen valintani edelleen. Itse asiassa käytin pelkkää Wind Dataa pari viikkoa, kun en ollut ehtinyt tehdä vielä mastotelinettä. Yksistään siitä saa melkein kaiken tarvittavan!
Segmenttinäyttö on mielestäni aivan loistava, paljon parempi kuin typerä 360 asteen viisarinäyttö, jollainen on nykyisessä Raymarinen mittaristossani. Kyllä minä ainakin näin siitä erinomaisesti kaikki tiedot (AWA, TWA ja TBS sektoreina, TWS ja TWD numeroina), vaikka mittari oli mastolla reilun 3 m päässä. Kryssillä ja lenssillä pidin mittaria 60-asteen moodissa, jolloin yhdellä vilkaisulla näki oliko tilanne "normaali" (TBS lähellä 100% eli ohut sektori, AWA ~30 astetta eli 90 asteen sektori ja TWA ~40 astetta eli lähellä 45 asteen viivaa).
Mulla oli tuon lisäksi kaksi Multi Controllia, joista toinen oli aika vähällä käytöllä. Ensimmäisessä oli BSP ja SOG/COG, toisessa yleensä syvyys ja jotain muuta (kruisaillessa akkujännite, kisatessa ajastin/AWA/BTW tms.). Toinen noista oli laipiossa, jolloin sitä voi käyttää kauko-ohjaimena.
Sitten oli vielä Steer Pilot. Jotta se toimisi hyvin, pitää olla kompassianturi. Mulla ei ollut, vaan syötin COGin kompassisuuntana omalla purkilla, josta tuli myös TBS. Steer Pilot on näppärä ajattaessa huonoissa oloissa, jolloin sen avulla on helppo pitää keula kohti merkkiä. Sitä voisi käyttää myös shiftien huomaamiseen kryssillä, mutta parin kokeilun jälkeen tuota ei tullut käytettyä. Saaristo/avomerikisoissa tuo yleensä näytti suuntaa seuraavalle reittipisteelle.
Noilla mittareilla pärjäsi erinomaisesti sekä kisoissa että kruisaillessa. Paljon paremmin kuin nykyisellä Raymarinen mittaristolla, jossa on 6 näyttöä (yksi tosin sisällä)! Kesäksi tulee vielä kaksi näyttöä lisää ja tuo yksi siirretään ulos. Sitten aletaan olla samalla tasolla! Kaksi uutta mittaria tosin eivät ole Raymarinen vaan AdvanSea Multeja.
Jos säästää pitäisi, jättäisin ehkä ensimmäiseksi pois tuon Steer Pilotin, joka tosin joskus oli aivan erinomainen, mutta kuitenkin aika vähällä käytöllä. Myös ilman toista Multi Controllia pärjäisi, tosin silloin syvyys jäisi näkymättä tai veisi jonkun kisakäytössä tärkeämmän tiedon paikan. Yksi säästömahdollisuus on myös ottaa osa näytöistä NX-sarjasta, tosin katso tarkkaan, jotta et menetä sinulle tärkeitä ominaisuuksia.
Segmenttinäyttö on mielestäni aivan loistava, paljon parempi kuin typerä 360 asteen viisarinäyttö, jollainen on nykyisessä Raymarinen mittaristossani. Kyllä minä ainakin näin siitä erinomaisesti kaikki tiedot (AWA, TWA ja TBS sektoreina, TWS ja TWD numeroina), vaikka mittari oli mastolla reilun 3 m päässä. Kryssillä ja lenssillä pidin mittaria 60-asteen moodissa, jolloin yhdellä vilkaisulla näki oliko tilanne "normaali" (TBS lähellä 100% eli ohut sektori, AWA ~30 astetta eli 90 asteen sektori ja TWA ~40 astetta eli lähellä 45 asteen viivaa).
Mulla oli tuon lisäksi kaksi Multi Controllia, joista toinen oli aika vähällä käytöllä. Ensimmäisessä oli BSP ja SOG/COG, toisessa yleensä syvyys ja jotain muuta (kruisaillessa akkujännite, kisatessa ajastin/AWA/BTW tms.). Toinen noista oli laipiossa, jolloin sitä voi käyttää kauko-ohjaimena.
Sitten oli vielä Steer Pilot. Jotta se toimisi hyvin, pitää olla kompassianturi. Mulla ei ollut, vaan syötin COGin kompassisuuntana omalla purkilla, josta tuli myös TBS. Steer Pilot on näppärä ajattaessa huonoissa oloissa, jolloin sen avulla on helppo pitää keula kohti merkkiä. Sitä voisi käyttää myös shiftien huomaamiseen kryssillä, mutta parin kokeilun jälkeen tuota ei tullut käytettyä. Saaristo/avomerikisoissa tuo yleensä näytti suuntaa seuraavalle reittipisteelle.
Noilla mittareilla pärjäsi erinomaisesti sekä kisoissa että kruisaillessa. Paljon paremmin kuin nykyisellä Raymarinen mittaristolla, jossa on 6 näyttöä (yksi tosin sisällä)! Kesäksi tulee vielä kaksi näyttöä lisää ja tuo yksi siirretään ulos. Sitten aletaan olla samalla tasolla! Kaksi uutta mittaria tosin eivät ole Raymarinen vaan AdvanSea Multeja.
Jos säästää pitäisi, jättäisin ehkä ensimmäiseksi pois tuon Steer Pilotin, joka tosin joskus oli aivan erinomainen, mutta kuitenkin aika vähällä käytöllä. Myös ilman toista Multi Controllia pärjäisi, tosin silloin syvyys jäisi näkymättä tai veisi jonkun kisakäytössä tärkeämmän tiedon paikan. Yksi säästömahdollisuus on myös ottaa osa näytöistä NX-sarjasta, tosin katso tarkkaan, jotta et menetä sinulle tärkeitä ominaisuuksia.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11432
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Itse aloittaisin kyllä juuri tuolla kitillä missä on Wind, serveri, tuuli- ja lokianturi sekä yksi multi. Sen voi laajentaa toisella multilla, sekä kaikuanturilla.
Suosittelen niitä yksittäisiä antureita, tuo yhdistelmäanturi loki/kaiku ei ole kuulemma yhtä tarkka mutta tästä on minulla vain huhutietoja. Kaikuanturin voi asentaa sisäpuolelle niin välttyy yhdestä reiästä rungossa.
Tavallisella tuulianturilla pärjää ihan hyvin, tuo race-anturi korottaa maston pituutta jonkun verran joka voi joillekin olla kynnyskysymys. Ota langallinen anturi!
GPS-anturin ei sitten tarvitse olla Nexuksen oma, vaan ihan mikä vaan esim Sirf3 RS232 anturi käy. Joudut todennäköisesti vain hommata sille +5VDC virtalähteen erikseen.
Kompassianturi on hyvä, ja tarkentaa lukemia jonkun verran mutta sen voi hankkia sitten jos ja kun on varaa.
Suosittelen niitä yksittäisiä antureita, tuo yhdistelmäanturi loki/kaiku ei ole kuulemma yhtä tarkka mutta tästä on minulla vain huhutietoja. Kaikuanturin voi asentaa sisäpuolelle niin välttyy yhdestä reiästä rungossa.
Tavallisella tuulianturilla pärjää ihan hyvin, tuo race-anturi korottaa maston pituutta jonkun verran joka voi joillekin olla kynnyskysymys. Ota langallinen anturi!
GPS-anturin ei sitten tarvitse olla Nexuksen oma, vaan ihan mikä vaan esim Sirf3 RS232 anturi käy. Joudut todennäköisesti vain hommata sille +5VDC virtalähteen erikseen.
Kompassianturi on hyvä, ja tarkentaa lukemia jonkun verran mutta sen voi hankkia sitten jos ja kun on varaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tuo linkin Race-anturi on ainakin kuvan mukaan vanhaa mallia. Nykyinen on "twin fin" eli siinä on kaksi evää. En tiedä onko kyse vain väärästä kuvasta (näyttää koskevan myös tuota Wind Data pakettia).
Tempossa tuo tavallinen (siis ei Race) twin fin toimi erinomaisesti eli tuulilukemat olivat todella tarkkoja lukuunottamatta kovatuulista kryssiä, jolloin TWA oli muutaman asteen liian pieniä. En siis näe suurta tarvetta Race-anturille.
Siis tuo Wind Data näyttää sektoripiirakkaa, joka on pelkkä viiva, jos mennään tasan targetin mukaan. Sitten piirakkaa kasvaa joko ylös tai alas riippuen mennäänkö yli vai ali targetin. Tuo piirakka on aina toisella puolella kuin AWA/TWA-piirakka. Aluksi ehkä hiukan hämäävää, mutta todella havainnollinen opittuna. Wind Datassahan on myös kaksi digitaalista näyttöä, joten ehdottomasti se eikä pelkkiä Multi Controlleja!
Tempossa tuo tavallinen (siis ei Race) twin fin toimi erinomaisesti eli tuulilukemat olivat todella tarkkoja lukuunottamatta kovatuulista kryssiä, jolloin TWA oli muutaman asteen liian pieniä. En siis näe suurta tarvetta Race-anturille.
Siis tuo Wind Data näyttää sektoripiirakkaa, joka on pelkkä viiva, jos mennään tasan targetin mukaan. Sitten piirakkaa kasvaa joko ylös tai alas riippuen mennäänkö yli vai ali targetin. Tuo piirakka on aina toisella puolella kuin AWA/TWA-piirakka. Aluksi ehkä hiukan hämäävää, mutta todella havainnollinen opittuna. Wind Datassahan on myös kaksi digitaalista näyttöä, joten ehdottomasti se eikä pelkkiä Multi Controlleja!
GPS-anturina Garmin 12XL tai vanha Furuno joka on kiinteästi karttapöydälle asennettu. Tälä hetkellä Furuno työntää dataa AIS-DSC-VHF:lle josta jatkuu läppärille seacleariin. en ole vielä perehtynyt tohon serveriin että saanko toin AIS-datan menemään siitä läpi vai tarvitsenko kaksi GPS-vastaanotinta.
Kyllä se läppäri jotenkin tohon ympätään.
Steer Pilot on mullekin uusi mutta kuullosti näppärältä. Kerron sitten kun keksin mitä sillä tehdään
Kyllä se läppäri jotenkin tohon ympätään.
Steer Pilot on mullekin uusi mutta kuullosti näppärältä. Kerron sitten kun keksin mitä sillä tehdään

Ok, pitää laittaa ostoslistalle. Onko ideoita mistä löytyisi järkevänhintainen ja riittävän nopea rs-232-lähdöllä kun kaikki nykyään tuntuu olevan USB-laitteita.harald wrote:Suosittelen parempaa ja nopeampaa GPS-vastaanotinta. Sellainen Sirf3 rupeaa olemaan sellainen että se näyttä edes jotenkin samaa mitä loki.
Toinen kysymys kun mietin laitteiden sijoitusta veneseen. Onko sillä merkitystä mihin tuulimittarin kytkee A:kuten Charlottan kuvassa serveriin missä lukee wind B:kuten manuaalissa eli siihen väylään mikä kulkee mittarilta toiselle?
//Tomppa
Mikä tahansa "GPS-hiiri" rs-lähdöllä kelpaa. Noissa on kaikissa kelvollinen piiri, Sirf3 ei suinkaan ole ainoa hyvä, tuskin edes paras. Noissa on lähes poikkeuksetta 5 V käyttöjännite. Myös mikä tahansa uudempi käsi-GPS kelpaa.toxi wrote:Ok, pitää laittaa ostoslistalle. Onko ideoita mistä löytyisi järkevänhintainen ja riittävän nopea rs-232-lähdöllä kun kaikki nykyään tuntuu olevan USB-laitteita.harald wrote:Suosittelen parempaa ja nopeampaa GPS-vastaanotinta. Sellainen Sirf3 rupeaa olemaan sellainen että se näyttä edes jotenkin samaa mitä loki.
Toinen kysymys kun mietin laitteiden sijoitusta veneseen. Onko sillä merkitystä mihin tuulimittarin kytkee A:kuten Charlottan kuvassa serveriin missä lukee wind B:kuten manuaalissa eli siihen väylään mikä kulkee mittarilta toiselle?
//Tomppa
Tuulimittaria on kahta versiota. Vanhempi kytketään joko serverin WIND-liitäntään tai Wind Datan vastaavaan. Signaali on analoginen. Uudempi taas kytketään Nexus-väylään (RS-485) ja on digitaalinen "nWind". Tuo menee siis anturin mukaan eikä ole valittavissa.