by FE-Sillanpää » Wed May 09, 2012 15:04 pm
rpuustin wrote:Hei,
kysymykseen: "Paljonkos menee arviolta aikaa, jos skrapaa koko pohjan ja maalaa primerit+myrkyt? Montako fysioterapeutin käyntiä pitää lisätä budjettiin? "
Tein tämän aikoinaan Charalle ja vastaus on neljä viikonloppua lauantait ja sunnuntait aamusta iltaan ja päälle 10 kertaa fysioteraupilla. En saanut enää käsiä yhteen suorina pään päällä. Mutta, kannatti. Ajoitus ehdottomasti syksyllä talvea vasten ja runko kuivaksi talven pakkasilla.
t. Raimo
Kirjoitukset ovat olleet vakuuttavia: Sen verran terveysvaikutteista tuo skrapaus, että soodapuhallusta on tiedossa, kun sen aika tulee. Mutta milloinkahan sopiva hetki on? Keväisin pitää paatti saada veteen heti kun jäät lähtee eikä syksylläkään koskaan lämpö riitä maalaukseen, loka-marraskuussa kun nostellaan. Silti, köli on ainakin heti maalattava, ettei ruostu. Tuo kuivatusaikakin vielä päälle, kun ottaa huomioon että tammikuuhun saakka saattaa sadella vettä.
Vaihtoehto 1, ¤
Voisiko tehdä niin, että kesken kauden, vaikkapa elokuun loppupuolella kiskaisisi paatin ylös jollain telakalla, puhalluttaisi ja maalauttaisi primerit + hard racingin ja laskisi takaisin veteen? Kuulostaa rahamiehen hommalta. Mitähän mahtaisi kustantaa? Eikö ne eteläisemmissä maissa toimi juuri näin? Toisaalta, arvatenkin kölin ja rungon saumassa voisi viettää viikon viilaillen ja laminoiden, joka jäisi tuolla menettelyllä tekemättä. Vesilinjateipin tahi maalin voisi teettää vaikka vasta kevääksi, jos se vaikeuttaisi liikaa telakkatyötä.
Vaihtoehto 2, DIY
Jos puhalluttaisi syksyllä veneen noston yhteydessä ja maalaisi heti kölin jossain lämmitetyssä muovipaketissa ja jättäisi muut odottamaan kevättä. Sitten kun maaliskuun nollakeleillä yrittää maalata primeriä, täytyy rakentaa isompi teltta jotta pystyy työskentelemään. Tuonne rantaan vain ei edes pääse autolla siihen aikaan, kun on lunta edessä. Näppärä tee-se-itse-mies toki suurentaa vaikka ensin autotallia jotta voi tuoda sinne veneen talvitelakalle. Jostain syystä muu perhe ei pidä tuollaisia projekteja aivan ykköstärkeinä??
Vaihtoehto 3, ¤¤
Paatti syksyllä vähän aikaisemmin ylös, nosturiautolla suoraan puhaltamofirman halliin ja sieltä vähän myöhemmin maalattuna takaisin kotiin talvehtimaan. Tuohon aikaan venetelakoilta on vissiin turha pyytää tarjouksia?
[quote="rpuustin"]Hei,
kysymykseen: "Paljonkos menee arviolta aikaa, jos skrapaa koko pohjan ja maalaa primerit+myrkyt? Montako fysioterapeutin käyntiä pitää lisätä budjettiin? "
Tein tämän aikoinaan Charalle ja vastaus on neljä viikonloppua lauantait ja sunnuntait aamusta iltaan ja päälle 10 kertaa fysioteraupilla. En saanut enää käsiä yhteen suorina pään päällä. Mutta, kannatti. Ajoitus ehdottomasti syksyllä talvea vasten ja runko kuivaksi talven pakkasilla.
t. Raimo[/quote]
Kirjoitukset ovat olleet vakuuttavia: Sen verran terveysvaikutteista tuo skrapaus, että soodapuhallusta on tiedossa, kun sen aika tulee. Mutta milloinkahan sopiva hetki on? Keväisin pitää paatti saada veteen heti kun jäät lähtee eikä syksylläkään koskaan lämpö riitä maalaukseen, loka-marraskuussa kun nostellaan. Silti, köli on ainakin heti maalattava, ettei ruostu. Tuo kuivatusaikakin vielä päälle, kun ottaa huomioon että tammikuuhun saakka saattaa sadella vettä.
Vaihtoehto 1, ¤
Voisiko tehdä niin, että kesken kauden, vaikkapa elokuun loppupuolella kiskaisisi paatin ylös jollain telakalla, puhalluttaisi ja maalauttaisi primerit + hard racingin ja laskisi takaisin veteen? Kuulostaa rahamiehen hommalta. Mitähän mahtaisi kustantaa? Eikö ne eteläisemmissä maissa toimi juuri näin? Toisaalta, arvatenkin kölin ja rungon saumassa voisi viettää viikon viilaillen ja laminoiden, joka jäisi tuolla menettelyllä tekemättä. Vesilinjateipin tahi maalin voisi teettää vaikka vasta kevääksi, jos se vaikeuttaisi liikaa telakkatyötä.
Vaihtoehto 2, DIY
Jos puhalluttaisi syksyllä veneen noston yhteydessä ja maalaisi heti kölin jossain lämmitetyssä muovipaketissa ja jättäisi muut odottamaan kevättä. Sitten kun maaliskuun nollakeleillä yrittää maalata primeriä, täytyy rakentaa isompi teltta jotta pystyy työskentelemään. Tuonne rantaan vain ei edes pääse autolla siihen aikaan, kun on lunta edessä. Näppärä tee-se-itse-mies toki suurentaa vaikka ensin autotallia jotta voi tuoda sinne veneen talvitelakalle. Jostain syystä muu perhe ei pidä tuollaisia projekteja aivan ykköstärkeinä??
Vaihtoehto 3, ¤¤
Paatti syksyllä vähän aikaisemmin ylös, nosturiautolla suoraan puhaltamofirman halliin ja sieltä vähän myöhemmin maalattuna takaisin kotiin talvehtimaan. Tuohon aikaan venetelakoilta on vissiin turha pyytää tarjouksia?