Vene Båt 2012

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vene Båt 2012

by tema » Fri Mar 23, 2012 22:05 pm

Ei kukaan käynyt katsomassa Corsair Dash 750?

Re: Cometin kölin tuenta

by Joakim » Mon Feb 20, 2012 16:05 pm

Joakim wrote: Köli pulttien aluslevyineen oli siinä veneen ulkopuolella. Ulkomuistista siinä oli sivuttaiset U-palkit.
Oikein muistin:
Image

Mastonkaato

by FE-Sillanpää » Mon Feb 20, 2012 09:53 am

Image

Mielenkiintoinen mastonkaatosysteemi Puolalaisella Haberilla, messuilla oli pienempi malli 660 mutta haber-yachts.com sivuilta löytyi isomman 800-mallin mastonkaato-operaatiosta mallia.

Eli maston sarana on nostettu metrin korkealle molemmin puolin olevilla apujaloilla. Jos järvipurjedukseen tulee panostettua tulevaisuudessakin, tätä voisi harkita.

Re: Cometin kölin tuenta

by Joakim » Sat Feb 18, 2012 14:58 pm

FE-Sillanpää wrote:
vvoltti wrote:Comet 26 oli mielenkiintoinen...
Miten tuo kölin tuenta on oikein tehty, onko siinä jokin massiivisempi vastakappale pilssissä joka vain ei ollut paikan päällä messuilla? Ei kai se pitkänhuiskea bulbiköli oikeasti voi olla pelkän pohjalaminaatin varassa?
Köli pulttien aluslevyineen oli siinä veneen ulkopuolella. Ulkomuistista siinä oli sivuttaiset U-palkit.

Cometin kölin tuenta

by FE-Sillanpää » Sat Feb 18, 2012 12:02 pm

vvoltti wrote:Comet 26 oli mielenkiintoinen...
Miten tuo kölin tuenta on oikein tehty, onko siinä jokin massiivisempi vastakappale pilssissä joka vain ei ollut paikan päällä messuilla? Ei kai se pitkänhuiskea bulbiköli oikeasti voi olla pelkän pohjalaminaatin varassa?
Image

by Joakim » Sat Feb 18, 2012 02:59 am

Joakim wrote:
vvoltti wrote:Ei kyllä mene mun jakeluun miten sä voit pitää uutta, neljän asuttavaa purjevenettä 40 tonnilla kalliina.
No kuten editissä mainitsit hinnat ovat verottomia, mutta ko. myyjä kyllä aina tyrkyttää ensimmäistä venettä puoli-ilmaiseksi.
Myyjä ei ollutkaan tuo josta hinnasto löytyi ja johon edellinen kommenttini liittyi, vaan luotettava Baltic Rigging. Hinta on Suomeen kuskattuna veroineen 40 tonnia, joten ei ole kallis. Hintaan sisältyy myös vesivessa septillä ja ilmeisesti myös rullalaite. Varsin positiivinen kokemus tuo vene oli ja oikeastaan hyvin samankaltainen kuin Tempo, hiukan pienempi vain (= keulakajuutan ja salongin välistä puuttuu kaapit ja takakajuutta on pienempi, varsinki sisäkoneella).

Vene tullaan näkemään ORC- ja LYS-kisoissa!

D335 kommentteja

by FE-Sillanpää » Fri Feb 17, 2012 14:41 pm

vvoltti wrote:Dufourin 325 oli mielestäni yksi parhaita matkaveneitä, mutta tämä uusi 335 on kyllä mielestäni täysi susi. 33 jalkainen matkavene, jossa peräkajuutta on onnistuttu typistämään yhden hengen makuupaikaksi?!? Sen verta idioottimainen lopputulos, että kannattaa käydä katsomassa;-)
Dufour 335:n perähytti oli todellakin erikoinen, siinä oli ikäänkuin pikkulapsiosasto irrotettavan seinäkkeen takana. Se osa sänkyä oli alimittainen.
Image

Tuo voi sentään sopia jollekin kohderyhmälle ja siinä oli samalla hieman meripunkan aineksia. Mutta entäs tämä: Perän uimaportaat oli asennettu niin, ettei niitä voi laskea ilman että nostaa kipparin seisomapaikan lattiaa ylös! Melkoisen käsittämätön viritys, jonka en ihan usko olevan CE-merkin tai terveen järjen mukainen. Olisihan sitä toisenlaisiakin teleskooppitikkaita tarjolla, oliko siis pakko laittaa tällaiset?
Image

Ikkunamuotoilun "uudet" tuulet

by FE-Sillanpää » Fri Feb 17, 2012 12:02 pm

Hei, hienoa että veneiden suunnittelijat ovat palanneet 70-80-lukujen ikkunatyyliin:

Image

Tämä on paljon parempi kuin viimeisen vuosikymmenen irtoikkunatyyli (toki 100% makuasia, mutta makuasioistahan ei kannata kiistellä, varsinkaan huonomakuisten kanssa)

oman veneen kehu

by FE-Sillanpää » Wed Feb 15, 2012 11:08 am

vvoltti wrote:Mä nukkuisin siellä peräkajuutan täyspitkässä tuplapunkassa ja selviäisin vielä 7 tonnia halvemmalla
Ei malta :twisted: olla kuittaamatta, että nukutaan kohta seitsemättä kesää 210 cm pitkässä FE741:n peräpunkassa ja selvisin 30 tonnia halvemmalla :-D

by Joakim » Wed Feb 15, 2012 00:00 am

vvoltti wrote:Mä nukkuisin siellä peräkajuutan täyspitkässä tuplapunkassa ja selviäisin vielä 7 tonnia halvemmalla, kun tuohon veneeseen sopiva valinta on perämoottori.
Katsoin nähtävästi huolimattomasti eli tuo 150 cm olikin leveys edessä eikä toisen paikan pituus. Pituus on kuitenkin Yachtin mukaan vain 188 cm eli ei täyspitkä. Testikin näyttää löytyvän Comarin sivuilta: http://www.comaryachts.it/images/Boats/ ... 202011.PDF

by vvoltti » Tue Feb 14, 2012 22:21 pm

Mä nukkuisin siellä peräkajuutan täyspitkässä tuplapunkassa ja selviäisin vielä 7 tonnia halvemmalla, kun tuohon veneeseen sopiva valinta on perämoottori.

V.

by Joakim » Tue Feb 14, 2012 19:15 pm

vvoltti wrote:Ei kyllä mene mun jakeluun miten sä voit pitää uutta, neljän asuttavaa purjevenettä 40 tonnilla kalliina.
No kuten editissä mainitsit hinnat ovat verottomia, mutta ko. myyjä kyllä aina tyrkyttää ensimmäistä venettä puoli-ilmaiseksi. Ei 40 tonnia todellakaan olisi paljoa asuttavasta veneestä, mutta ei Tempo eikä Ridas mennyt kaupaksi tuolla hinnalla, vaikka varmasti ainakin Tempo oli vähintään yhtä asuttava kuin tuo. Asuttavan veneen ostaja sitten yleensä kuitenkin haluaa sisäkoneen, lämppärin jne., jolloin ollaankin sitten todella kovissa hinnoissa 26-jalkaisesta.

Testi löytyy die Yacht 2/2011:sta. Sen mukaan veneen pisin punkka (vain 45 cm leveä salongissa) on 190 cm. Keulakajuutta on vain 182 cm ja peräkajuutan toinen puoli 150 cm, joten ei kuulosta kovinkaan asuttavalta. Missä sinä tuolla nukkuisit?

Tuolloin hinta on ollut 34 k¤ tehtaalla, joten hinta näyttää noussen lähes Saksan ALV:n verran.

by vvoltti » Tue Feb 14, 2012 18:15 pm

Ei kyllä mene mun jakeluun miten sä voit pitää uutta, neljän asuttavaa purjevenettä 40 tonnilla kalliina. 40 tonnia oli messuveneen hinta purjehdusvalmiina Suomessa. Vaikka tuolta lisävarustelistalta ruksii reippaamminkin varusteita, niin silti jäädään 45 tonniin.

Delphia on tietysti metrin pidempi ja siinä on tietysti sisänkone, mutta pointtini olikin juuri että tällaista oletettavasti hyvin purjehtivaa ja asuttavaa PIENTÄ uutta venettä ei ole ollut markkinoilla, ainakaan näin vakuuttavaa esitystä, mun mielestä.

En kyllä silti usko, että tuo vene hirveesti myisi. 40 donaa on paljon rahaa ja tosiaan sitten aika vähän isommalla summalle (se 60) saa jo valikoimaa ja kokoa paljon enemmän. 26 jalkaa on kuitenkin niin pieni nykymittapuulla, että se on väkisin vähän askeettinen.

Toivoisin että moiset veneet myisi hyvin, koska miettikääpä miltä valikoima näyttää 10 tai 20 vuoden kuluttua, kun uusi purjehtija etsii ensivenettä. Alle 30 jalkaset on 40 vuotta vanhoja ja 10-20 vuotta vanhat veneet alkaen 33 jalkaa...

Ville

edit: Nyt huomaan että tuo Joakimin linkittämä hinnasto olikin alv 0. Se muuttaisi asian, mutta olen kyllä aika varma että messuilla oli puhe 40 tonnista veroineen, kuljetuksineen, purjeineen kaikkineen purjehdusvalmiina Suomessa. Jos joku käy vielä messuilla niin kysäskääpä ja kertokaa tännekin mikä on totuus.

by Joakim » Tue Feb 14, 2012 16:57 pm

vvoltti wrote:Comet 26 oli mielenkiintoinen, vaikkei itseäni kiinnostava. Sporttinen mutta täysin asuttava purkkari hintaan noin 40 donaa.

En muista koska viimeksi olisi ollut tarjolla kelvollista uutta venettä sellaisessa hintaluokassa, että se voisi oikeasti olla vaihtoehto jonkun vanhan 30 jalkaisen kasarin hankkimiselle esim. ensiveneeksi. Lähinnä vastaava olis ehkä joku Delphia 28, mutta sekin on taitaa olla 60 donan luokassa. Aiemmin noin pienet on ollu tavalla tai toisella ihme virityksiä, traileroitavia leluja tai juuri sennäköisiä, että 30 jalkaisen tilaratkaisu on tungettu 20 jalkaan.
En ole Cometia vielä nähnyt, mutta hinnaston mukaan se on aika kallis, kun mukaan raksii ihan perusvarustettu ja kuljetuksen, puhumattakaan sisäkoneesta jne. http://www.elanveneet.com/MODIFIEDCOMET26HINNASTO.pdf

Delphia on kuitenkin metrin pidempi vene ja 60 tonnilla varusteita on enmmän. 40 tonnin hintaluokasssa on aiemmin ollut saatavilla mm. Ridas 26 ja Tempo (karsittu versio perämoottorilla 2000-luvun puolivälissä). Kumpikaan ei mennyt Suomessa kaupaksi, mutta Delphia on myynyt paremmin.

by vvoltti » Mon Feb 13, 2012 20:51 pm

Comet 26 oli mielenkiintoinen, vaikkei itseäni kiinnostava. Sporttinen mutta täysin asuttava purkkari hintaan noin 40 donaa.

En muista koska viimeksi olisi ollut tarjolla kelvollista uutta venettä sellaisessa hintaluokassa, että se voisi oikeasti olla vaihtoehto jonkun vanhan 30 jalkaisen kasarin hankkimiselle esim. ensiveneeksi. Lähinnä vastaava olis ehkä joku Delphia 28, mutta sekin on taitaa olla 60 donan luokassa. Aiemmin noin pienet on ollu tavalla tai toisella ihme virityksiä, traileroitavia leluja tai juuri sennäköisiä, että 30 jalkaisen tilaratkaisu on tungettu 20 jalkaan.

Isommissa veneissä ei ollut hirveesti mitään mielenkiintoista. Dufourin 325 oli mielestäni yksi parhaita matkaveneitä, mutta tämä uusi 335 on kyllä mielestäni täysi susi. 33 jalkainen matkavene, jossa peräkajuutta on onnistuttu typistämään yhden hengen makuupaikaksi?!? Sen verta idioottimainen lopputulos, että kannattaa käydä katsomassa;-)

Olihan siellä First 35 ja Salona 35, mutta ei ne nyt niin hirveesti säväyttäny. Firstin navigointipöytä on ihan käsittämätön viritys. Finnflyer 36 on varmaan paras vene tällä hetkellä, mutta tolkuttoman hintanen kanssa.

Moody oli ihan kiinnostava kun se oli niin erilainen kuin tavanomaiset. Toki ihan liian iso omaan käyttöön.

Ja Saare 38 oli kyllä mielestäni todella onnistunut "raskaiden cruisereiden" sarjassa, mutta hintava toki sekin.

Varustepuolella en ihmeemmin ehtinyt pyörimään.

Uusi messujärjestys, jossa purjeveneet on siellä huitsin nevadassa, on meidän kantilta aika kehno. Mutta marginaaliryhmällä on marginaaliryhmän kohtalo...

Ville

Top