Tiedoksi vielä miten tuo kytketään. OBD-liitin kuvataan tuossa;
http://www.obd.fi/index.php?option=com_ ... 7&Itemid=2
Code: Select all
Pinni 1 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 2 - J1850 Bus+
Pinni 3 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 4 - Runko maa
Pinni 5 - Signaali maa
Pinni 6 - CAN High (J-2284)
Pinni 7 - ISO 9141-2 K Line
Pinni 8 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 9 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 10 - J1850 Bus-
Pinni 11 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 12 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 13 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 14 - CAN Low (J-2284)
Pinni 15 - ISO 9141-2 L Line
Pinni 16 - Akku jännite ~12V
Huomaa että tuo kuvastaa auton päätä, eli kun kytkette johtoja on järjestys peili tuosta.
Pinniin 4 ja 5 kytketään akun maa. Tähän käytin normaalia naaras latta-abiko-liitintä jota puristin hiukan kasaan, pinnit sopii sivujen "tunneleihin". Pinniin 16 tulee akun +-napa, tähän käytin punaista abiko-jatkoholkkia josta leikkasin tyhjän osuuden suojamuovista pois, ja puristin pään varovaisesti. Pinniin 7 tulee varsinainen k-linja eli diagnostiikkapiuha webastolta, liitin sama kuin +-navassa.
Johtimina käytin itse pätkän cat-5 ethernet-johtoa. Autossani oli naaras kapea "spade-connector" webaston päässä, tähän tein pinnin leikkaamalla punaisesta abiko haaruukka-liittimestä toisen piikin pois. Maa- ja virtapiuhaan hauenleuat, mutta veneessä tupakansytytinadapteri olisi varmaan helpompi.
4,5 = maa
16 = +12VDC
7 = K-linja
En saanut tuota ensin toimimaan, mutta Jari obd.fi:sta neuvoi että kannattaa säätää laitehallinnasta sarjaportin advanced-asetuksista latenssin 1 ms:iin.
Tuossa vielä kuva miltä viritys näyttää;
Hassua että tuo diagnostiikka oli se viimeinen pisara joka sai minut valitsemaan webaston aikanaan, ja vasta nyt on tullut tarvetta. Vähän kuin sateevarjon mukana olo estää sateen tulon.
Tiedoksi vielä miten tuo kytketään. OBD-liitin kuvataan tuossa;
http://www.obd.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=2
[img]http://www.obd.fi/images/stories/obd_con.gif[/img]
[code]
Pinni 1 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 2 - J1850 Bus+
Pinni 3 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 4 - Runko maa
Pinni 5 - Signaali maa
Pinni 6 - CAN High (J-2284)
Pinni 7 - ISO 9141-2 K Line
Pinni 8 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 9 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 10 - J1850 Bus-
Pinni 11 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 12 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 13 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 14 - CAN Low (J-2284)
Pinni 15 - ISO 9141-2 L Line
Pinni 16 - Akku jännite ~12V
[/code]
Huomaa että tuo kuvastaa auton päätä, eli kun kytkette johtoja on järjestys peili tuosta.
Pinniin 4 ja 5 kytketään akun maa. Tähän käytin normaalia naaras latta-abiko-liitintä jota puristin hiukan kasaan, pinnit sopii sivujen "tunneleihin". Pinniin 16 tulee akun +-napa, tähän käytin punaista abiko-jatkoholkkia josta leikkasin tyhjän osuuden suojamuovista pois, ja puristin pään varovaisesti. Pinniin 7 tulee varsinainen k-linja eli diagnostiikkapiuha webastolta, liitin sama kuin +-navassa.
Johtimina käytin itse pätkän cat-5 ethernet-johtoa. Autossani oli naaras kapea "spade-connector" webaston päässä, tähän tein pinnin leikkaamalla punaisesta abiko haaruukka-liittimestä toisen piikin pois. Maa- ja virtapiuhaan hauenleuat, mutta veneessä tupakansytytinadapteri olisi varmaan helpompi.
4,5 = maa
16 = +12VDC
7 = K-linja
En saanut tuota ensin toimimaan, mutta Jari obd.fi:sta neuvoi että kannattaa säätää laitehallinnasta sarjaportin advanced-asetuksista latenssin 1 ms:iin.
Tuossa vielä kuva miltä viritys näyttää;
[url=http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?full=0&set_albumName=album422&id=22102010035_G][img]http://www.fe83.org/albums/album422/22102010035_G.thumb.jpg[/img][/url]
Hassua että tuo diagnostiikka oli se viimeinen pisara joka sai minut valitsemaan webaston aikanaan, ja vasta nyt on tullut tarvetta. Vähän kuin sateevarjon mukana olo estää sateen tulon.