by VVille » Mon Aug 22, 2011 18:23 pm
Menipä tuossa taas lauantai-yönä keulaköysi hankaamalla poikki köysiohjurin kohdalta, ja kunnei ollut edes ihan eka kerta niin tulikin mieleen kysyä et miten muut on keulaköytensä laittanut? Toki ennusteen valossa laitetut varaköydet säästi siltä et kippari olis karannu lähimmästä luukusta matalalentoa laiturille ihmetteleen köysiä pelkissä kalsareissa noin kolmessa sekunnissa, mut olishan tuo hyvä jos kiinnitysköydet kestäisi useamman kauden. Noilla ohjureilla siis tarkoitan niitä jotka on varvaslistan päissä keulassa.
Vedättekö suoraan knaapeilta rantaan? Tässä vaihtoehdossa ei köydet varmastikaan hankaudu, vaan kestääkö knaapit poikittaista vetoa? Aluslevyt on kyllä melkoiset, et vaatii tuo voimaa tulla kannesta läpi mut toisaalta joskus kiinnitysköysissä myös on voimaa...
Käytättekö alkuperäisiä ohjureita, kestääkö köydet? Tuntuisi olevan ongelmana se että ohjurilta knaapille on jonkuverran matkaa, jollon köyden jousto aiheuttaa sen et köysi liikkuu ohjurissa edestakaisin ja syö ittensä poikki. Paksut köydet kestää toki pitempään kuin ohuet mut ennemmin tai myöhemmin tuntuisi menevän mikä vain. Vai onko meiän ohjurit sit vain niin kuluneet et siksi syövät, ja muilla viel kestää? Kuvittelis et vaikka mein käytöllä moni asia veneestä toki kuluu nopeammin kun ajoa on paljon niin kiinnitysvälineitä käytettäis yhtä paljon kun veneet on about saman ajan vesillä. Pitäiskö tonne tunkea jotkut hankaussuojat kuten puutarhaletkua, tuntuu äkkiseltään miettien hankalalta ratkasulta, ja siltä et noi lähtis kuitenkin liikkumaan pois sieltä.
Onko joku modannu tuonne paremmat ohjurit, millaiset? Jotain suuremmalla pyöristyssäteellä olevaa ihan keulaan, vai jotkun ohjurit lähemmäs knaapeja? Jos jotain lähemmäs knaapia niin miten köysi suhtautuu varvaslistaan?
Satunnaisena havaintona nyt vielä sekin varoitus et vaikka Gåsiksen aallonmurtaja periaatteessa suojaa itätuulelta niin tuo toistakymmenmetrinen nostaa jo senverran aaltoa et vaikka altaassa ei ole kovin paljon aaltoa niin koko vesimassa velloo silti edestakasin ja veneet liikkuu mikä minnekin. Iso moottorivene (joku 40-jalkainen plaanaava nakkikioski, painoa varmaan rutkasti toistakymmentä tonnia) katkoi poijunsakin ja laiturikin sai vähän siipeensä siltä. Kiinnitysköysiä näytti menevän muiltakin.
Ville / Trip
Menipä tuossa taas lauantai-yönä keulaköysi hankaamalla poikki köysiohjurin kohdalta, ja kunnei ollut edes ihan eka kerta niin tulikin mieleen kysyä et miten muut on keulaköytensä laittanut? Toki ennusteen valossa laitetut varaköydet säästi siltä et kippari olis karannu lähimmästä luukusta matalalentoa laiturille ihmetteleen köysiä pelkissä kalsareissa noin kolmessa sekunnissa, mut olishan tuo hyvä jos kiinnitysköydet kestäisi useamman kauden. Noilla ohjureilla siis tarkoitan niitä jotka on varvaslistan päissä keulassa.
Vedättekö suoraan knaapeilta rantaan? Tässä vaihtoehdossa ei köydet varmastikaan hankaudu, vaan kestääkö knaapit poikittaista vetoa? Aluslevyt on kyllä melkoiset, et vaatii tuo voimaa tulla kannesta läpi mut toisaalta joskus kiinnitysköysissä myös on voimaa...
Käytättekö alkuperäisiä ohjureita, kestääkö köydet? Tuntuisi olevan ongelmana se että ohjurilta knaapille on jonkuverran matkaa, jollon köyden jousto aiheuttaa sen et köysi liikkuu ohjurissa edestakaisin ja syö ittensä poikki. Paksut köydet kestää toki pitempään kuin ohuet mut ennemmin tai myöhemmin tuntuisi menevän mikä vain. Vai onko meiän ohjurit sit vain niin kuluneet et siksi syövät, ja muilla viel kestää? Kuvittelis et vaikka mein käytöllä moni asia veneestä toki kuluu nopeammin kun ajoa on paljon niin kiinnitysvälineitä käytettäis yhtä paljon kun veneet on about saman ajan vesillä. Pitäiskö tonne tunkea jotkut hankaussuojat kuten puutarhaletkua, tuntuu äkkiseltään miettien hankalalta ratkasulta, ja siltä et noi lähtis kuitenkin liikkumaan pois sieltä.
Onko joku modannu tuonne paremmat ohjurit, millaiset? Jotain suuremmalla pyöristyssäteellä olevaa ihan keulaan, vai jotkun ohjurit lähemmäs knaapeja? Jos jotain lähemmäs knaapia niin miten köysi suhtautuu varvaslistaan?
Satunnaisena havaintona nyt vielä sekin varoitus et vaikka Gåsiksen aallonmurtaja periaatteessa suojaa itätuulelta niin tuo toistakymmenmetrinen nostaa jo senverran aaltoa et vaikka altaassa ei ole kovin paljon aaltoa niin koko vesimassa velloo silti edestakasin ja veneet liikkuu mikä minnekin. Iso moottorivene (joku 40-jalkainen plaanaava nakkikioski, painoa varmaan rutkasti toistakymmentä tonnia) katkoi poijunsakin ja laiturikin sai vähän siipeensä siltä. Kiinnitysköysiä näytti menevän muiltakin.
Ville / Trip