by Ari » Sun Dec 01, 2024 02:48 am
Herätän eloon tämän wanhan ketjun: omassa FEneessä on dirkki eli naru topista puomin päähän kannattelemassa puomia. Minkäänlaisia säätökeinoja siinä ei ole. Naru on aika ohut ja se lienee liian kireä. Viime kesänä kerran ilmeisesti dirkin naru nykäisi isosta latan irti. Kukaan nähnyt siitä kuin epäselvän vilahduksen, mutta ääni kuultiin, kun latta paukahti onnekkaasti jatkoperään. Luulimme, että jotakin hajosi perässä, nousin ylös, katsoin taakse ja hämmästyin, että siinähän lojuu latta.
Ensi kaudeksi tämä dirkkiviritys pitää joko uusia tai korvata puomin alle asennettavalla kapineella. Joko dirkkinaruun pitää saada säätökeino tai pitää hankkia
Seldenin rodkick tai
Bartonin puominkannatin. Nämä kaksi jälkimmäistä maksavat kumpikin ainakin noin 400 €.
Mitä itse voisit suositella tai mikä olisi perusteltu näkemyksesi?
En millään muista, miten dirkin naru on tähän asti ollut, pitäisi käydä sataman mastohyllyn yläorrella tutkimassa. Valokuvista päätellen dirkki kulkee mastolla plokin kautta, mutta omituisesti puomin pään kuvissa näkyy vain yksi naru dirkissä ja tiukka solmu samassa kohdassa, jossa on ison takakulma. Ehkä kuvissa jää plokilta tuleva toinen naru jonnekin piiloon.
Dirkkinarun säätökeino houkuttaa eniten, koska se olisi taatusti halvin ratkaisu. On niin rankat muut menot, että kirstunpohja näkyy: sprayhood kaarineen, ison purjepussi, tuulimittari ja jääkaappi ym. ym. yhteensä vähintään 5K. En vain yhtään tiedä, miten tämän tekisi. Narun vetäminen plokista mastoa alas jonkin maston alaosaan asennettavan plokin kautta vinssinvapauttajalle voisi toimia. Narun pujottaminen maston sisään on varmasti yhtä helvettiä. Vaihtoehtoisesti voisi vetää dirkin narut varmasti siistinä parina puomille ja kiinnittää sinne plokin ja pienen skuuttilukon.
Herätän eloon tämän wanhan ketjun: omassa FEneessä on dirkki eli naru topista puomin päähän kannattelemassa puomia. Minkäänlaisia säätökeinoja siinä ei ole. Naru on aika ohut ja se lienee liian kireä. Viime kesänä kerran ilmeisesti dirkin naru nykäisi isosta latan irti. Kukaan nähnyt siitä kuin epäselvän vilahduksen, mutta ääni kuultiin, kun latta paukahti onnekkaasti jatkoperään. Luulimme, että jotakin hajosi perässä, nousin ylös, katsoin taakse ja hämmästyin, että siinähän lojuu latta.
Ensi kaudeksi tämä dirkkiviritys pitää joko uusia tai korvata puomin alle asennettavalla kapineella. Joko dirkkinaruun pitää saada säätökeino tai pitää hankkia [url=https://www.marnela.com/tuote/selden-rodkick-05-s-kannatteleva-kiki/]Seldenin rodkick[/url] tai [url=https://www.marnela.com/tuote/puominkannatin-barton-44030/]Bartonin puominkannatin[/url]. Nämä kaksi jälkimmäistä maksavat kumpikin ainakin noin 400 €.
Mitä itse voisit suositella tai mikä olisi perusteltu näkemyksesi?
En millään muista, miten dirkin naru on tähän asti ollut, pitäisi käydä sataman mastohyllyn yläorrella tutkimassa. Valokuvista päätellen dirkki kulkee mastolla plokin kautta, mutta omituisesti puomin pään kuvissa näkyy vain yksi naru dirkissä ja tiukka solmu samassa kohdassa, jossa on ison takakulma. Ehkä kuvissa jää plokilta tuleva toinen naru jonnekin piiloon.
Dirkkinarun säätökeino houkuttaa eniten, koska se olisi taatusti halvin ratkaisu. On niin rankat muut menot, että kirstunpohja näkyy: sprayhood kaarineen, ison purjepussi, tuulimittari ja jääkaappi ym. ym. yhteensä vähintään 5K. En vain yhtään tiedä, miten tämän tekisi. Narun vetäminen plokista mastoa alas jonkin maston alaosaan asennettavan plokin kautta vinssinvapauttajalle voisi toimia. Narun pujottaminen maston sisään on varmasti yhtä helvettiä. Vaihtoehtoisesti voisi vetää dirkin narut varmasti siistinä parina puomille ja kiinnittää sinne plokin ja pienen skuuttilukon.