Kausi 2011 alkaa

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Kausi 2011 alkaa

by Artsi » Sat May 14, 2011 20:41 pm

Olli kirjoitti: Itselle tulee mieleen lähinnä vanerin hionta. Kova jätkä tietysti kaataisi vain kovetetta perään

Ei taida kokonaan lähteä pelkästään hiomalla. Kaavi pois niin paljon, kuin saat ja sen jälkeen sivele päälle "oikeasti" sekoitettua epoksia, mieluimmin melko kylmällä ilmalla, jolloin kovettuminen kestää pitempään ja vaneriin imeytynyt ainesosa "pääsee mukaan" prosessiin. Kuivuttuaan on sulla sitten kaikenlaisen nesteen kestävä punkanpohja! :lol:

by asalovuo » Sat May 14, 2011 15:50 pm

Merelli laskettiin mereen tänä aamuna! Tuuli tosin aiheutti ongelmia vartiokylän lahdella eikä venettä ollut mitään toiveita saada laiturista pois ilman apuja. Onneksi suunnitelmissa oli mennä viemään kisamerkkejä merelle, joten kumivene ja Marikon kippari oli siis käytettävissä :) Huomenna vielä masto pystyyn ja veneen siirto lähemmäs kisa-alueita...

by Olli » Sat May 14, 2011 10:56 am

Lisbethin piti tänään molskahtaa veteen, mutta kovan tuulen takia vesillelasku siirtyi huomiselle. Varsin mukavaa olisi jos suurehko pursiseura olisi voinut ilmoittaa asiasta mulle ja 65:lle muulle vaikkapa sähköpostitse, jottei tarttisi ajaa täältä maalaiskunnasta paikan päälle toteamaan asiaa.

Toinen pieni takaisku kauden aloituksessa on paaran puolen punkkaan vuotanut laminointiepoksipurkki. Punkan päällä muovikassissa ollut purnukka oli kaatunut, korkki falskannut ja valunut sitten jostain muovikassin rei'ästä pitkin punkkaa. Patja ei onneksi ollut paikallaan, mutta solumuovinen patjanalusristikko oli levittänyt tavaraa kapillaarisesti joka paikkaan. Lisäksi sitä oli valunut säilytyslokeroon. Kellään ideoita miten tämän universumin tahmeimman aineen saa pois? Pilssistä se voi lähteä päivän hinkkaamisella, mutta punkan vanerista ei. Itselle tulee mieleen lähinnä vanerin hionta. Kova jätkä tietysti kaataisi vain kovetetta perään 8)

by Petri » Thu May 12, 2011 23:11 pm

Hmm, gastit tunnustavat reikien olemassaolon (tai siis havainneensa sellaiset) ja myönsivät laittaneensa latat ilmeisesti väärin päin purjeeseen :D

Harald, kannattaa huomioida että kumpi gasti (puhumattakaan kipparista itse vikassa vendassa) skuuttaa, koska tummapukuinen on meidän keula-apina eikä sitä normaalioloissa päästetä istumalaatikon puolelle :)
Vaki-trimmaaja taas omaa kiipeilijän sormi/käsivoimat ja skuuttaa nyt vaikka pikkurillillään (yhden sormen leuatkin menevät) jos tarve on, mutta nyt ei tosiaan sen kummemmin jaksettu sykkiä ts. oikeat asennot on vain voiman korvikkeita...toki siis sinänsä vetopituus on ihan olennainen juttu, yhdellä oikeaoppisella vedolla saa toista metriä skuuttia sisään kun taas nykimällä pieniä pätkiä samaan matkaan menee sekunteja. Tosin valitettavasti vakitrimmaaja sitten onkin "koko kesän" poissa kuvioista kiipeilemässä ties missä, joten pitää improvisoida ja valitettavasti LM:t eivät näytä erityisen hyvältä Olgan osalta.

by harald » Thu May 12, 2011 23:03 pm

Vertauskuva tuohon skuuttaamiseen on mummon ratin kääntö joka tapahtuu työntämällä ratin osaa kädestä toiseen. Rattimies vuorostaan antaa käsien juosta ristiin ja kädet "kävelevät" pitkin askelin ratin kehällä.

Samaa voisi soveltaa tuohon skuutin vetämiseenkin.

by Olli » Thu May 12, 2011 22:57 pm

Petri wrote:Rei'istä yms. en tiedä kun en lattojen asentamiseen osallistunut.
Tarkistapa että narut ovat rei'issä ennen kuin latat ovat meressä. Ne pienet narunpätkät ovat pariin otteeseen pelastaneet mun latat putoamasta kokonaan. Eli narut läpi latan rei'istä ja kasi tai vastaava päähän.

by harald » Thu May 12, 2011 22:55 pm

Petri wrote: Mutta mikä tossa videossa tulee esille hyvin on meidän tapa tehdä vendat, ei siis mitään mullistavaa ja vedettiin aika laiskalla asenteella mutta sinänsä hyvin näkyy juuri ne perusasiat (vendan valmistelu, kammen poisotto, köysien selvitys jos sattuvat olemaan sotkussa ts. ei ole jaksettu valmistella edellisen vendan jälkeen jne.) mitkä ihan oikeasti ovat hakusessa aika monessakin veneessä.
Mun mielestä kannattaisi gastien opetella hyvä asento tuohon skuuttaamisen, eli hartiat suorassa kulmassa vinssiin nähden. Seisten, pylly luuvarttiin ja toinen jalka tukee selkänojaan.

Sinänsä videosta näkee että gasti on kyllä skuutannut genoaa aikaisemmin, otetaan hitaammin juuri silloin kun genoa kääntyy ns. "nurin" vantin kohdalla. Mutta sen jälkeen saisi vedon olla paljon riuskempi. Tuon genoan saa tuon taittumisen jälkeen kertavedolla jos em. asennosta lähdetään melkein kaatumaan taaksepäin jalat apuna. Sen on silloin heti skuutattuna ja naks lukossa, jolloin gasti pääsee heti luuvartiiin rullaamaan venettä pystyyn.

No, tuo ei nyt välttämättä ollutkaan harjoituspurjehdus mutta mielestäni kannattaa vetää joka kerta samalla raivolla jotta ei totuttaudu huonoille tavoille.

by Petri » Thu May 12, 2011 22:50 pm

Pitää katsoa tarkemmin purjetta kun veneellä käy seuraavan kerran (viikonloppu "valitettavasti" menee metsässä ja sitten X-jahtikuppia järkätessä) mutta kenties apupojat eivät kehdanneet käyttää tarpeeksi voimaa koska tuosta sun kuvastasi selvästi näkee että latat ovat kokonaan sisällä, meillä se musta tuppi tosiaan tuli sentin-pari ulos takaliikistä. Rei'istä yms. en tiedä kun en lattojen asentamiseen osallistunut.

by harald » Thu May 12, 2011 22:49 pm

Ylävantit kireälle vain, niin kireälle kuin saa eli 2000->2005 mm:iin. Sen jälkeen alavanteista käsin melko löysälle.

Ja nyt kun sekä genoa että isossa on poweria pitää teidän tottua ajamaan litteämmillä purjeilla. Pinta-ala antaa poweria ajaa ylös, mutta jotta purjeet eivät jarruta liikaa pitää niitten olla melko litteitä.

Outhaul on joko kireä tai erittäin kireä. Ei siinä muuta säätöä ole. No joo, satamassa pitää aina olla erittäin löysällä, tämä on tärkeä muistaa.

Samalla filosofilalla ennemmin skuuttipiste liian takana kuin liian edessä. Mikko Brummerin mukaan liian takana oleva skuuttipiste ei haittaa niin paljon, jos vain takaliikin saa lähelle spriidareita. Tuntuma pinnassa tietenkin vähän häviää jos genoan alaosa on aivan levynä.

by Olli » Thu May 12, 2011 22:48 pm

Petri wrote:Jepjep, hieman on vielä hakemista isopurjeen kanssa (esim. pitääkö latat laittaa taskuihin paksu vai ohut pää edellä...nyt mentiin ohuella päällä ja purje näytti jotenkin oudolta ja latat puskivat pari senttiä ulos taskuista)
Onkohan malli vaihtunut, kun ei mun lattoja ainakaan pysty asentamaan väärin päin, naruille on rei'ät vain takapäässä. Mulla alalatat on reilusti ohennettu edestä, läpilatat on tasapaksuja. Kuvassa näkyy etupäät.

Image

Läpilattojen pitää naksahtaa etuliikin helaan, muuten jäävät liian taakse. Jos latat puskevat ulos takaliikistä, niin kannattanee käyttää asennuksessa enemmän voimaa, jotta saa latat kireämmälle.

by Petri » Thu May 12, 2011 22:41 pm

No eikö video vastaa tuhatta kuvaa :)

Noei, eipä tullut otettua kuvia purjeesta kun rikitrimmi oli viimevuotisessa kuosissa ts. vanhalle purjeelle jonkinlaisessa optimi (tai no, mistä minä sen tiedän) trimmissä. Outhoulin säätökin meni ihan mutulla, mutta ainakaan ennen keskiviikkoa ei taida ehtiä ihmettelemään enempääkään, joten näillä mennään.

Purjehdus tuntui sinänsä hieman hakuammunnalta, vaikka ei tämän vuoden ekat vendat olleetkaan kyseessä :)
Ainakin kryssikurssin pitäminen oli työn ja tuskan takana, vauhti ok, mutta puuskiin ei saanut mitään tatsia ja uusi iso on ISO, siis kun katson pinnasta ylöspäin niin kankaan määrä on lisääntynyt rajusti. Mikä taas tarkoittaa että skuutin kanssa pitäisi ehkä leikkiä herkemmin (jäykkä skuuttilukko ei tee skuutin avaamista helpoksi) ja levankiakin säätää (mikä ei tosin tuolla levangilla onnistu) joten katsotaan nyt mitä saa aikaiseksi.

Samoin iso pakkasi aika rajusti maston luota miltei koko matkaltaan ts. sola oli varmaan liian kiinni, pitää ihmetellä vähän skuuttipisteitten paikkoja genualle tarkemmin. Tai sitten outhaul olisi pitänyt olla tiukempi tai jotain muuta.

Mutta mikä tossa videossa tulee esille hyvin on meidän tapa tehdä vendat, ei siis mitään mullistavaa ja vedettiin aika laiskalla asenteella mutta sinänsä hyvin näkyy juuri ne perusasiat (vendan valmistelu, kammen poisotto, köysien selvitys jos sattuvat olemaan sotkussa ts. ei ole jaksettu valmistella edellisen vendan jälkeen jne.) mitkä ihan oikeasti ovat hakusessa aika monessakin veneessä.

by harald » Thu May 12, 2011 22:23 pm

Pics, or it didn't happen. Nyt olisi kyllä kiva nähdä kuvia tuosta isopurjeesta, puomin alta keskeltä otettuna.

Nythän tunnelma tiivistyy kisoissa, aivan kuten norja ja saksa yllättävät lätkän MM-kisoissa niin nuo purjeet mitä videossa oli näytti ainakin videosta katsottuna oikein hyviltä.

Onnittelut ensipurjehduksen johdosta, miltä setti ja purjehdus noin yleisesti tuntui?

Weban purjeissa on yleensä tasapaksuisia lattoja, mutta jos niissä paksumpi pää on niin se jää takaliikkiin.

by Petri » Thu May 12, 2011 22:13 pm

Jepjep, hieman on vielä hakemista isopurjeen kanssa (esim. pitääkö latat laittaa taskuihin paksu vai ohut pää edellä...nyt mentiin ohuella päällä ja purje näytti jotenkin oudolta ja latat puskivat pari senttiä ulos taskuista) mutta ainakin veneen sai kulkemaan kutakuinkin oikeisiin suuntiin:

http://youtu.be/Hs0swHqcvF0?hd=1

Talven ja kesän ero

by FE-Sillanpää » Thu May 12, 2011 11:45 am

Tässä hieno muutaman minuutin pikakelaus Helsingin talvesta vs. kesästä http://youtu.be/nTjyt-6hJQw ... jos jo unohtui, miksi paatit nostetaan merestä talveksi.
http://youtu.be/nTjyt-6hJQw

by Arkki » Mon May 02, 2011 11:01 am

Arkki wrote:ensimmäinen purjehdusviikonloppu heräävän ja upean saaristoluonnon keskellä.
Tämän vapun kelit olivat lännessä aurinkoiset ja vielä hieman jäiset.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... Arkki-2011

Top