Barcelona wold race 2010-2011

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Barcelona wold race 2010-2011

FE myyntiin ja käsijarru tilalle

by FE-Sillanpää » Sun Jan 23, 2011 19:49 pm

Joakim wrote:Jos joku ehti jo innostua näistä Wat&Sea-vehkeistä, niin uusimmassa Yachitssa on lyhyt uutinen noista. Cruisingmalli maksaa rapiat 9000 ja racing 16000 ¤. Siitä vaan FE myyntiin ja tuollainen tilalle!
Jees, eli veneen hinnalla saa yhden sähköä generoivan jarrun.
Taitaa olla paitsi nopeampien, myös paremmin sponsoroitujen purkkareiden laitteistoa :-P

by Joakim » Sat Jan 22, 2011 10:37 am

Jos joku ehti jo innostua näistä Wat&Sea-vehkeistä, niin uusimmassa Yachitssa on lyhyt uutinen noista. Cruisingmalli maksaa rapiat 9000 ja racing 16000 ¤. Siitä vaan FE myyntiin ja tuollainen tilalle!

by Joakim » Mon Jan 03, 2011 15:35 pm

jr wrote:Cruiser-versiossa "start-up -vauhti" näytti olevan 3 solmua, joten jo neljällä solmulla saanee semmoiset 60 wattia, mikä kuulostaa ihan asialliselta. Ainakin jos vertaa aurinkopaneeleihin.
Joo 60 W on hyvä tuotto, mutta ei synny tyhjästä. Hyötysuhde lienee 1/3 suuruusluokkaa, joten 60 W 4 knots vauhdissa tarkoittaa suuruusluokkaa 100 N lisävastusta. FEn ja vastaavien kokonaisvastus on 4 kn vauhdissa selvästi alle 200 N, joten vastus kasvaa ~50%, mikä käytännössä tarkoittaa n. 20% eli lähes solmun hidastusta vauhtiin (jolloin sitten samalla se teho tippuukin aika olemattomaksi).

Tuon 60 W tuoton saa olosuhteissa, joissa ilman tuota mentäisiin lähes 5 kn ja sen kanssa sitten 4 kn.

Suuremmissa vauhdeissa alkaa FEn vastuskin olla jo niin suuri, ettei hidastus ole enää yhtä kohtuuton, joten keskimääräisessä tuulessa FE hidastuu vain ~10% tuosta ja kovassa tuulessa ~5%.

Kyllä tuo mielestäni on ylikokoinen FEhen. Puolet pienempi tuotto olisi OK, jolloin sitä viitsisi käyttääkin silloin kun vauhtia on ~6 kn. Minä en ainakaan tuollaisella käsijarrulla viitsisi purjehtia lomallakaan.

by jr » Mon Jan 03, 2011 14:40 pm

Cruiser-versiossa "start-up -vauhti" näytti olevan 3 solmua, joten jo neljällä solmulla saanee semmoiset 60 wattia, mikä kuulostaa ihan asialliselta. Ainakin jos vertaa aurinkopaneeleihin.

watt&sea

by FE-Sillanpää » Mon Jan 03, 2011 13:10 pm

risto wrote:vedettiin tuon tyyppistä generaattoria perässä aina kun loki näytti yli 5kn, tuota hitaammin mentäessä latausta kertyi melko vähän ja drag oli tuntuva. Nuo veneet vaan taitaa mennä vähän kovempaa kuin 5kn...

Tässä onkin näitä watt&sea laitteita:
http://www.bruceschwab.com/watt-and-sea ... rators.htm

Maximum output: Up to 500W (approx. 40A @ 12V, 20A @ 24V) Low-speed charging begins as low as 5kts."

Tuo "As low as 5kts" viittaa siihen, että FEneessä tarvitaan muut konstit sähkön tuotantoon. Meillä ainakin 5 solmua on jo "as high as" :-)

by Petri » Sun Jan 02, 2011 14:46 pm

Generaattorihan sen on toki oltava, koska tuosta yhden toisen veneen kuvasta näkee paremmin ettei tuo kiinnitysrakennelma ole liikuteltavissa sivusuuntaan. Tuossa ensimmäisessä kuvassa on näemmä budjettiversio kun sillä on vain yksi generaattori, jota sitten ehkä vaihdetaan puolelta toisella, tässä on rahamiehellä sitten molemmin puolin generaattorit valmiina käyttöön :)
Image

Paljonkohan tuollaisesta tulee hidastusta ja mikä on latausteho, ei välttämättä olisi ihan huono ratkaisu ihan FE-kokoluokkaan jos vauhdin tiputus ei olisi katastrofaalinen.

by risto » Thu Dec 30, 2010 13:17 pm

Eiköhän tuo ole generaattori. Uskoisin, että ei se kovin merkittävää dragia saa aikaiseksi tuon kokoisessa veneessä.

Reilu 1000nm legillä vedettiin tuon tyyppistä generaattoria perässä aina kun loki näytti yli 5kn, tuota hitaammin mentäessä latausta kertyi melko vähän ja drag oli tuntuva. Nuo veneet vaan taitaa mennä vähän kovempaa kuin 5kn... Ainakin sen generaattorin varsi oli nivelöity, jotta potkuri uisi nätisti aiheuttamatta pahoja vääntöjä ripustukseen. Eli ei sillä mitään ohjaamaan pysty.

Ja IMOCA veneet paremmin tuntevat voi tietenkin kertoa tarkemmin, mikä tuo hyrrä on.

by Artsi » Wed Dec 29, 2010 22:45 pm

No ihan oikeasti ton kokoinen lipare , varsinkin noilla kiinnikkeillä, ei ohjaa tuollaista venettä mihinkään. Todennäköinen syy peräsinlinjalle asennuksessa on se, että jarruttava voima jo valmiiksi rikotussa virtauksessa on mahdollisimman pieni. Jos ajatellaan , että vauhti maksimissaan olisi noin 20 solmun luokkaa, ei noin pienestä propellista saataisi juurikaan enemmän hyötyä vapaassa virtauksessa, kuin peräsimen rikkomassakaan. Vastus kuitenkin olisi todennäköisesti hyötyä suurempi.

by Petri » Wed Dec 29, 2010 15:24 pm

Panun arvaus lienee oikea, toimiikohan tuo myös jonkinlaisena varaperäsimenä (onhan se järkyttävän pieni toki) vai onkohan tuo vain sen takia peräsinlinjalla ettei se häiritsisi ohjausta ja latausta voi tehdä "ajossa".

Re: Barcelona wold race 2010-2011

by Panu » Wed Dec 29, 2010 15:08 pm

FE-Sillanpää wrote:Barcelona wold race lähtee ylihuomenna matkaan. Käytiin katsomassa paatteja lähtövalmisteluissa...

...Mielenkiintoisia myös sähkömoottorit peräpeileissä
Tervehdys

Ensiksi täytyy sanoa näin pakkaseen jo kyllästyneenä, että olen kade. Toivottavasti teillä on siellä jopa melkein liian lämmintä :^o.

Toiseksi ei tuon kokoinen vene kulje mihinkään noin pienellä sähköperämoottorilla. Kyseessä lienee sähkögeneraattori, jolla saadaan sähköä, kun muut vehkeet eivät enään pelitä.

by Sasu » Wed Dec 29, 2010 12:14 pm

Taitaa niissä olla evien lisäksi kääntyvä bulbiköli.

Barcelona wold race 2010-2011

by FE-Sillanpää » Wed Dec 29, 2010 11:20 am

Barcelona wold race lähtee ylihuomenna matkaan.

Image

Käytiin katsomassa paatteja lähtövalmisteluissa. Tässä Feneenvirittäjille muutamia kuvia miten sitä sitloodaa voidaan rakennella. Näissä veneissä on leveyttä aika reilusti. Kölitkin ovat järjestään kyljillä olevia nostoeviä.

http://www.flickr.com/photos/77666669@N ... hotostream

Mielenkiintoisia myös sähkömoottorit peräpeileissä ( vrt http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1107 )


Image

Image

Image

Image

Top