by Artsi » Tue Nov 09, 2010 20:57 pm
Nappasin tuossa viikonloppuna Danielasta moottorin(1GM) irti. Oli yllättävän helppo homma. Vaimo näytti lampulla valoa. Irroitin kaikki kahdeksan kiinnikkeiden pulttia, vetoakselin laipan pultit, vaihteiston ja kaasun vaijerit, johdot startilta ja rungosta, pakoputken letkunkiristäjät, sekä polttoaineletkun. Homma kesti reilun tunnin, josta kolmannes meni pähkäilyyn. Tosin suureksi avuksi oli kesällä tekemäni huoltoluukku styyran pistopunkan puolelle. Monissa FEneissä tällainen on kuulemma tehtaan tekemänä valmiina. Moottorin sai jopa yksinään vedettyä salongin lattialle sopivan vaneripalan päällä.
Tarkoituksena olisi vaihtaa kansi ja irroittaa vaihteisto, joka menee remonttiin, koska kartio eteenpäin luistaa satunnaisesti hieman. Kannen vaihto näyttäisi osuvan ns." 11 hetkelle". Melkoisesti oli nimittäin ruostemönjää valunut pitkin runkoa jostain ruiskusuuttimen tienoilta. Syy löytynee, kun kansi irroitetaan.
Jos pitäisi esim öljypohjaa irroitella, ottaisin koko koneen pois. Samalla voi sitten vaikka siistiä konehuoneen, tai asenella lämppärin tms. Danielaan vaihdettaneen samalla potkuriakselin läpivientistefat.
Nappasin tuossa viikonloppuna Danielasta moottorin(1GM) irti. Oli yllättävän helppo homma. Vaimo näytti lampulla valoa. Irroitin kaikki kahdeksan kiinnikkeiden pulttia, vetoakselin laipan pultit, vaihteiston ja kaasun vaijerit, johdot startilta ja rungosta, pakoputken letkunkiristäjät, sekä polttoaineletkun. Homma kesti reilun tunnin, josta kolmannes meni pähkäilyyn. Tosin suureksi avuksi oli kesällä tekemäni huoltoluukku styyran pistopunkan puolelle. Monissa FEneissä tällainen on kuulemma tehtaan tekemänä valmiina. Moottorin sai jopa yksinään vedettyä salongin lattialle sopivan vaneripalan päällä.
Tarkoituksena olisi vaihtaa kansi ja irroittaa vaihteisto, joka menee remonttiin, koska kartio eteenpäin luistaa satunnaisesti hieman. Kannen vaihto näyttäisi osuvan ns." 11 hetkelle". Melkoisesti oli nimittäin ruostemönjää valunut pitkin runkoa jostain ruiskusuuttimen tienoilta. Syy löytynee, kun kansi irroitetaan.
Jos pitäisi esim öljypohjaa irroitella, ottaisin koko koneen pois. Samalla voi sitten vaikka siistiä konehuoneen, tai asenella lämppärin tms. Danielaan vaihdettaneen samalla potkuriakselin läpivientistefat.