Hekin tuplasäätö + latta toppiin

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Hekin tuplasäätö + latta toppiin

by harald » Fri Oct 22, 2010 11:32 am

Tuossa vielä toinen kuva mastokraanan alta katsottuna:
Image

by harald » Wed Aug 18, 2010 22:34 pm

Ai niin, se hekki on aivan täysin äänetön tuolla kuminauhavirittelyllä!

by harald » Wed Aug 18, 2010 22:18 pm

Heureka, se kesti:
Image
Todella toimiva! Vielä pitää kaivella jostain ohjausrissat köydelle siinä kohtaa missä se lävistää sitloodan takaseinän niin avot!

by harald » Tue Aug 17, 2010 21:55 pm

Image Image
Epoksin tarkka tyyppi on näköjään 2011A. 11 MPa pitäisi kestää, mitä se nyt sitten tekee kilo(pondeissa) per neliö?

edit: http://www.matweb.com/tools/unitconverter.aspx kertoo että 11 MPa vastaa 112 kg(f)/cm². Tuossa on 140 cm², joten vetoa tuon liimauksen pitäisi kestää 15 tonnia?! Taitaa olla niin että allaoleva gelkkari/lasikuitu repeää ennen sitä. Turhan isoja ja raskaita hiilarlaippoja tuli siis laitettua. noh..

edit: Tuo oli "lap shear" voima.

by harald » Tue Aug 17, 2010 21:07 pm

Image Image
Araldite 2000 tjms on nyt post-cure vaiheessa lämppärin avulla. Toivottavasti pysyy. Valitettavasti tuo epoksi oli kuvausta juoksevampaa ja sitä on vähän siellä täällä.

by harald » Mon Aug 16, 2010 19:59 pm

Sahattu polvia:
Image
Sen jälkeen pitää miettiä pitääkö suurenevan kulman takia laittaa sitloodan pohjan takaseinän läpivientien taakse ohjausploki keventämään kuormaa siinä kohtaa.

by harald » Sun Aug 15, 2010 20:39 pm

Nyt on sitten kumispiraalia, jonka toimintaa en ole päässyt testaamaan vielä. Sen lisäksi vielä hiilikuitu L-profiilinpala (tänks Roba) josta on tarkoitus tehdä T-kiinnike veneen pohjaan.

Image Image Image

by harald » Thu Aug 05, 2010 14:32 pm

Oikeassa Ville olit, ujeltaa. Pitää koittaa ensin sitomalla vähän kuminarua spiraalina hekin ympäri parin metrin matkalla.

by harald » Tue Aug 03, 2010 17:51 pm

Nyt on vaijerosuus korvattu dyneemalla. 10 m 3 mm dyneemaa painaa noin 50 g, kun vaijeri vuorostaan yli 500g. Painonsäästö on huima, ehkä korvaan sillä sen latan tuoman painonlisäyksen edes osin.

Image Image

by Petri » Sat Jul 31, 2010 19:47 pm

Mitenkään kaasujousen hyviä puolia kritisoimatta niin meillä (ja varmaan monella muullakin) homma on hoidettu niin että luukun sisäpuolella on mustekalan tapainen nartsa jonka saa vedettyä sitten mantookeihin kiinni luukussa oleskelun ajaksi. Maksaa n. euron/kpl ja toimii kuin junan vessa, vaikkei ehkä toki tuokaa laituriuskottavuutta kaasujousen tavoin :)

by vvoltti » Sat Jul 31, 2010 13:55 pm

Viimeinen kuva on kyllä todella komee kieltämättä. Peräkonttikin näyttää siltä miltä pro-veneen peräkontin pitääkin. Mutta tuo eka kuva, hmmm, oliko köysien väreissä paljonkin valikoimaa? :-&

Mutta asian vierestä, tuosta ekasta kuvasta huomaan, että peräkontin luukun rakenne on fe:ssä aika samankaltainen kuin mulla. Erityisesti näyttää siltä, että tuohon "urospalan" ja "naaraspalan" eli itse luukunkannen väliin jää sivusuunnassa noin 20 mm tyhjää. Mulla on sama juttu ja sain tässä hiljattain kuningasidean, että minäpä viritän siihen kaasujousen. (Kokemus kun kertoo, että luukku niskassa on melko tuskallista kaivella kamoja kontista. Varsinkin jos luukku alunperin yritti olla auki.) Tuohon koloon laitettuna se ei edes vie milliäkään luukun hyötyleveyttä.

Noita kaasujousia saa näköjään ihan mittojen mukaan teetettynä ja tosi pieniäkin on. Itselleni hahmottelin semmosta jossa on 4 mm paksu työntövarsi, 12 mm paksu sylinteri ja pituutta lienee jotain 30 sentin luokkaa ehkä jollain 10 sentin iskunpituudella. Voiman saa just semmoseks kun huvittaa.

Mutta suurin yllätys oli kyllä hinta. Ja positiivisessa mielessä. Ihan omien speksien mukaan millilleen teetetty jousi jotain suuruusluokkaa 30 euroa. En ole kyllä varma kuuluuko tohon hintaan vielä kiinnikkeet mukaan, mutta silti.

Harmillisempi takaisku oli sitten yksittäiskappaleiden "pientoimituslisä" alle 100 euron tilauksista. (Pakkohan tässä oli olla koira haudattuna.) Lisä on toiset 30 eur eli hinta just pomppas.

Kyselenkin siis, olisiko kiinnostuneita kimppaan? Luultavasti kolmella jousella päästäisiin yli tuon satasen ja saataisiin reilulla kolmella kympillä per lärvi kaasujouset luukkuihin.

T.

Ville

by harald » Fri Jul 30, 2010 22:40 pm

For the record: karapellota 20 m 3 mm kuoretonta dyneemaa, 8 m 5 mm polyesteriköyttä ja 8 m 5 mm dyneemaköyttä yht. 30¤.

Veneentekijäntieltä tuo 20 m 3mm kuoreton olisi itsessään ollut 30¤ maritimilla, ja 40¤+ prosailorilta. Prosailorin dyneema on parempaa kuitenkin, 1100 dNa ja 12-lyöty kun tämä karapellolta tullut on 6-lyötyä ja vain 700 (?) dNa.

by harald » Fri Jul 30, 2010 22:21 pm

Tai hmmm.. Jos uimpaportaiden pulttien alle ruuvaisi kaksi pidempää ja kaksi lyhempää putkea, ja yhdistäsi niitten kaikkien päät lähellä pohjaa saisi tukevan pisteen aikaiseksi. Muistaako kukaan kuinka paksu peräpeili on?

edit: Ja älkää ehdottako U-pulttia pohjan läpi jooko?

by harald » Fri Jul 30, 2010 21:53 pm

No niin, eka proto on valmiina.

Image Image Image

(kuvien linkkien alla olevassa albumissa lisäkuvia)

Iskua on jotakuinkin saman verran kuin edellisessä versiossa tällä protojärjestelyllä. Tämä paranee vielä kun saan kunnon kiinnikkeet boksin sisäisille alaplokeille.

Joku boksin sisäisistä punaisista naruista tulee kyllä katkemaan, joten jonkinlainen kiinnike on rakennettava boksin pohjaan. Ajatus on laminoida kaksi 20 cm pitkää lasikuituista L-profiilia ja liimata ne vastakkain pohjaan kiinni. Liimaus sellaisella Araldite-liimalla pohjaan kiinni millä mm. Elliot-kölit liimataan kiinni, kestää kuulemma 10 kg / mm² ja maksaa 170¤/l.

En tullut ajatelleeksi alunperin sitä, että kun ylempi tuplaploki lähestyy alaplokeja kasvaa vastus johtuen siitä että alaplokit ovat harallaan. Pitänee versioon kolme sitten tehdä niistä kolmesta alaplokista tosi läheisiä, ja sitloodan takaseinään ohjausploki. Jos sitä kulmaa tulee riittävästi alkaa varmasti se sitloodan takaseinän alakiinnike kasvattamaan kitkaa, ja kulumaan.

by harald » Thu Jul 29, 2010 23:12 pm

vvoltti wrote:
Jos se soi, se soi. Pujotan sitten ehkä parin metrin kumiköyden pätkän siihen sisään ennemmin.
?? Onks tää juku tunnettukin jippo. Pitäskö munkin koittaa?
Tämä kuuluu niihin henkimaailman juttuihin kuten maston vapiseminen satamassa sivutuulessa. Siihen kuulemma toimii fendarin hissaaminen isonfalliin.

Joku pieni paksunnos johonkin kohtaan voi hyvin rikkoa sen resonanssin. Minulla on henkarista tehty työkalu jolla sen 3mm kuminauhan saa pujotettua, oli muuten hermoja raastavaa työtä kun lomapurjehduksen aikana kokeilin monessa satamassa sitä työtä ilman kunnon välineitä.

Top