Mika wrote:Olen huomannut, että toisissa 83:ssa on moottorissa S-vetolaite ja toisissa suora akseli. Onko näillä suurempia eroja moottorimatkaa tehdessä? Itsellä on 74:ssä S-vetolaite ja se täristää peräsintä 5 solmun vauhdissa jo melkoisesti. Onko samaa ilmiötä havaittavissa 83:ssa? Ja minkä verran 8hv dieseli antaa marssivauhdiksi 83:lle?
Vielä samaan hengen vetoon: Kuinka paljon kiinteä potkuri hidastaa vauhtia taittolapaiseen verrattuna?
Tervehdys
Olen itse ajatellut purjevenevetolaitteen ja suoranakselin välistä "paremmuutta" (etuja ja haittoja) ja tullut seuraavaan lopputulokseen:
Purjevenevetolaite:
+ kompakti
+ hiljainen
+ alhaisempi tärinä, ei rihdattavia akseleita
+ potkurin suuntaus suoran taaksepäin
- Kevytmetallinen rakenne -> korroosiolle altin varsinkin jos käytetään kuparipitoisia antifouling maaleja
- Hankala ja kallis vetolaitteen tiivisteen vaihto. Tietääkseni vakuutusyhtiöt vaativat 7 vuoden vaihtovälin?
Suora akseli
+ Helppo ja huoltovapaa, säänöllinen sinkki anodin vaihto yleensä riittää
+ Ei korroosio ongelmia (ei kevytmetallisia osia)
+ Tiivisteiden vaihto edullinen (stefat ei paljoa maksa jos tietää mistä hankkia)
+ Karilleajokestävyys väitetään olevan parempi kuin vetolaitteella. Eli Jos pohja joustaa niin paljon, että moottoripeti delaminoituu syntyy huomattavasti pienempi vuoto kuin vetolaitteen kanssa.
- Akselin rihtaus asennettaessa tarkkaa puuhaa
- Potkuri suuntautuneena hieman alaviistoon
- Pitkä akseli saattaa aiheuttaa värinöitä ja melua
Virtausvastuksen oletaisin olevat riittävällä tarkkuudella varsin saman suuruiset.
7,5hv:n Yanmar akselivedolla antaa meillä huipuksi noin 6,5 solmua ja marssivauhtina olen pitänyt 5,5 solmun luokkaa. Kulutus marssivauhdilla on noin 0,7 - 0,8 L dieselia / tunti eli noin 0,15 l /merimaili.
Kiinteän potkurin vastuksesta en osaa antaa arviota kun ei ole mitään kokemusta. Vene lehden pursivertailuissa on esitetty eron olevan puolen solmun luokkaa purjehdittaessa.
Jos minun pitäisi valita, niin kääntyisin suoran akselin kannalle. Niin helppoa elämä sen kanssa on ollut

.
[quote="Mika"]Olen huomannut, että toisissa 83:ssa on moottorissa S-vetolaite ja toisissa suora akseli. Onko näillä suurempia eroja moottorimatkaa tehdessä? Itsellä on 74:ssä S-vetolaite ja se täristää peräsintä 5 solmun vauhdissa jo melkoisesti. Onko samaa ilmiötä havaittavissa 83:ssa? Ja minkä verran 8hv dieseli antaa marssivauhdiksi 83:lle?
Vielä samaan hengen vetoon: Kuinka paljon kiinteä potkuri hidastaa vauhtia taittolapaiseen verrattuna?[/quote]
Tervehdys
Olen itse ajatellut purjevenevetolaitteen ja suoranakselin välistä "paremmuutta" (etuja ja haittoja) ja tullut seuraavaan lopputulokseen:
[b]Purjevenevetolaite[/b]:
+ kompakti
+ hiljainen
+ alhaisempi tärinä, ei rihdattavia akseleita
+ potkurin suuntaus suoran taaksepäin
- Kevytmetallinen rakenne -> korroosiolle altin varsinkin jos käytetään kuparipitoisia antifouling maaleja
- Hankala ja kallis vetolaitteen tiivisteen vaihto. Tietääkseni vakuutusyhtiöt vaativat 7 vuoden vaihtovälin?
[b]Suora akseli[/b]
+ Helppo ja huoltovapaa, säänöllinen sinkki anodin vaihto yleensä riittää
+ Ei korroosio ongelmia (ei kevytmetallisia osia)
+ Tiivisteiden vaihto edullinen (stefat ei paljoa maksa jos tietää mistä hankkia)
+ Karilleajokestävyys väitetään olevan parempi kuin vetolaitteella. Eli Jos pohja joustaa niin paljon, että moottoripeti delaminoituu syntyy huomattavasti pienempi vuoto kuin vetolaitteen kanssa.
- Akselin rihtaus asennettaessa tarkkaa puuhaa
- Potkuri suuntautuneena hieman alaviistoon
- Pitkä akseli saattaa aiheuttaa värinöitä ja melua
Virtausvastuksen oletaisin olevat riittävällä tarkkuudella varsin saman suuruiset.
7,5hv:n Yanmar akselivedolla antaa meillä huipuksi noin 6,5 solmua ja marssivauhtina olen pitänyt 5,5 solmun luokkaa. Kulutus marssivauhdilla on noin 0,7 - 0,8 L dieselia / tunti eli noin 0,15 l /merimaili.
Kiinteän potkurin vastuksesta en osaa antaa arviota kun ei ole mitään kokemusta. Vene lehden pursivertailuissa on esitetty eron olevan puolen solmun luokkaa purjehdittaessa.
Jos minun pitäisi valita, niin kääntyisin suoran akselin kannalle. Niin helppoa elämä sen kanssa on ollut :D.