by vvoltti » Thu Aug 20, 2009 12:42 pm
Okei, Erkan tarkennukset selvensivät tilanteen. Elikkä jollien suhteen olit väistämisvelvollinen, tiesit sen ja olit väistämässä. Mutta jollat lähtivät poukkoilemaan.
Kysymykseksi jää, väistitkö ja näytitkö aikeesi väistää riittävän ajoissa ja selvästi? Toisaalta jollien voidaan ajatella noudattaneen sääntöä 17 b): Jos alus, joka on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa, huomaa jostakin syystä joutuneensa niin lähelle toista alusta, ettei yhteentörmäämistä voida yksistään väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteillä välttää, on myös sen ryhdyttävä sellaisiin toimenpiteisiin, joilla yhteentörmääminen parhaiten voidaan estää.
Edellinen pitää ymmärtää vain teoreettisena pohdintana, että nämäkin asiat pitäisi ottaa huomioon. Kyseistä tilannetta lienee turha vatvoa tämän enempää, koska ilmeisesti mitään varsinaista vaaratilannetta ei syntynyt ja jos tosiaan kyseessä on 50 veneen jollafliitti, joka täyttää koko väylän, siinä on aika vaikea näyttää aikeensa muutoin kuin vetämällä täysi stoppi. Jälleen kerran mielestäni esimerkki siitä, että meriteiden säännöt ovat varsin järkevät ja melko yhtäpitävät "terveen järjen" kanssa.
Toinen keissi on kanssa periaatteessa selvä, kaikki lenssillä tulevat väistävät styyralla kryssivää omasta halssista riippumatta. Se siitä. Ainoa mitä voi pohtia on tuo, että jos väylä oli ultimate kapea, niin oliko yhteentörmäys vältettävissä ilman kryssivän veneen toimenpiteitä, jossain vaiheessa tilanne on/olisi saattanut kehittyä sellaiseksi. Missään nimessä vika ei kuitenkaan ole kryssivän veneen, mutta ihan härkäpäisesti sinne sekaan ei kannata ajaa. Kokonaan toinen asia on, että tuollaiseen paikkaan kryssiminen on a) epäkohteliasta ja b) turhaa oman veneen vaarantamista, koska adrenaliinihumalassa olevista kisakippareista ei koskaan tiedä mitä ne keksii tehdä.
Kisareittein sykronoinnista sen verran, että tiististen rataa muutettiin muutama vuosi sitten tämän takia, kun kahdella eri tiistaikisalla oli sama merkki kääntömerkkinä. (Taisi tapahtua heti sen jälkeen, kun useiden vuosien "yrittämisen" jälkeen veneet ensimmäistä kertaa oikeasti sattuivat samaan aikaan kyseiselle merkille.) Yksinpurjehduksen osalta luulisin, että kisaorganisaatio on asiasta tietoinen, onhan se reitti tosiaan joka vuosi mennyt jonkun fliitin läpi. Asia olisi kyllä minunkin mielestä syytä ottaa harkintaan, mutta yritän olla sotkeutumatta asioihin, joihin en ole vielä sotkeutunut. Siinä käy nimittäin niin, että joudun itse hoitamaan homman. Tiistiksien räpeltämisessä on ihan tarpeeksi, joten koitan pitää turpani kiinni yksinpurjehduksen suhteen.
Jos mulla olisi asiaan joku helppo ratkaisu mielessä, toki sen kertoisin, mutta ei taida olla ihan helppoa laatia rataa, joka EI mene Rysäkarin tai Melkin rata-alueiden kautta. Satama-alue larun itäpuolella on sataman käskystä no-go aluetta, laivaväylien poikki meneminen on vielä isompi ongelma eikä se tunnu järkevältä sekään, että yksinpurjehtijoita ajatettaisiin koko matka kapeaa saaristoränniä edestakaisin. Hyviä rataehdotuksia otetaan varmaankin mielellään vastaan.
T.
Ville
T.
Ville
Okei, Erkan tarkennukset selvensivät tilanteen. Elikkä jollien suhteen olit väistämisvelvollinen, tiesit sen ja olit väistämässä. Mutta jollat lähtivät poukkoilemaan.
Kysymykseksi jää, väistitkö ja näytitkö aikeesi väistää riittävän ajoissa ja selvästi? Toisaalta jollien voidaan ajatella noudattaneen sääntöä 17 b): Jos alus, joka on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa, huomaa jostakin syystä joutuneensa niin lähelle toista alusta, ettei yhteentörmäämistä voida yksistään väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteillä välttää, on myös sen ryhdyttävä sellaisiin toimenpiteisiin, joilla yhteentörmääminen parhaiten voidaan estää.
Edellinen pitää ymmärtää vain teoreettisena pohdintana, että nämäkin asiat pitäisi ottaa huomioon. Kyseistä tilannetta lienee turha vatvoa tämän enempää, koska ilmeisesti mitään varsinaista vaaratilannetta ei syntynyt ja jos tosiaan kyseessä on 50 veneen jollafliitti, joka täyttää koko väylän, siinä on aika vaikea näyttää aikeensa muutoin kuin vetämällä täysi stoppi. Jälleen kerran mielestäni esimerkki siitä, että meriteiden säännöt ovat varsin järkevät ja melko yhtäpitävät "terveen järjen" kanssa.
Toinen keissi on kanssa periaatteessa selvä, kaikki lenssillä tulevat väistävät styyralla kryssivää omasta halssista riippumatta. Se siitä. Ainoa mitä voi pohtia on tuo, että jos väylä oli ultimate kapea, niin oliko yhteentörmäys vältettävissä ilman kryssivän veneen toimenpiteitä, jossain vaiheessa tilanne on/olisi saattanut kehittyä sellaiseksi. Missään nimessä vika ei kuitenkaan ole kryssivän veneen, mutta ihan härkäpäisesti sinne sekaan ei kannata ajaa. Kokonaan toinen asia on, että tuollaiseen paikkaan kryssiminen on a) epäkohteliasta ja b) turhaa oman veneen vaarantamista, koska adrenaliinihumalassa olevista kisakippareista ei koskaan tiedä mitä ne keksii tehdä.
Kisareittein sykronoinnista sen verran, että tiististen rataa muutettiin muutama vuosi sitten tämän takia, kun kahdella eri tiistaikisalla oli sama merkki kääntömerkkinä. (Taisi tapahtua heti sen jälkeen, kun useiden vuosien "yrittämisen" jälkeen veneet ensimmäistä kertaa oikeasti sattuivat samaan aikaan kyseiselle merkille.) Yksinpurjehduksen osalta luulisin, että kisaorganisaatio on asiasta tietoinen, onhan se reitti tosiaan joka vuosi mennyt jonkun fliitin läpi. Asia olisi kyllä minunkin mielestä syytä ottaa harkintaan, mutta yritän olla sotkeutumatta asioihin, joihin en ole vielä sotkeutunut. Siinä käy nimittäin niin, että joudun itse hoitamaan homman. Tiistiksien räpeltämisessä on ihan tarpeeksi, joten koitan pitää turpani kiinni yksinpurjehduksen suhteen.
Jos mulla olisi asiaan joku helppo ratkaisu mielessä, toki sen kertoisin, mutta ei taida olla ihan helppoa laatia rataa, joka EI mene Rysäkarin tai Melkin rata-alueiden kautta. Satama-alue larun itäpuolella on sataman käskystä no-go aluetta, laivaväylien poikki meneminen on vielä isompi ongelma eikä se tunnu järkevältä sekään, että yksinpurjehtijoita ajatettaisiin koko matka kapeaa saaristoränniä edestakaisin. Hyviä rataehdotuksia otetaan varmaankin mielellään vastaan.
T.
Ville
T.
Ville