Väistämisestä

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Väistämisestä

by Varjo » Fri Aug 21, 2009 17:40 pm

Reitilleni sattui kerran moottorivenekilpailut. Sääntöjen mukaan olisin siis voinut purjehtia kaikessa rauhassa kilpailualueen läpi, koska moottorivenehän aina väistää purjevenettä. Viereeni ajeli järjestäjien vene ja ystävällisesti pyysivät minua odottamaan tai kiertämään kilpailualueen. En olisi kyllä muutenkaan sinne mennyt sillä ne veneet kulki KOVAA!

by Jester » Fri Aug 21, 2009 12:45 pm

Myös kisailijoiden on hyvä AINA muistaa, että suhteessa muihin veneilijöihin meriteiden säännöt pätevät. Perheveneilijä ei voi eikä tarvitse tietää kisoista yhtään mitään. Jos tietää kisan olevan käynnissä kannattaa tietysti välttää lähitilanteita ja kohteliaasti väistää jos siihen on mahdollisuus.

Omalle kohdalle sattui joitakin vuosia sitten tilanne, jossa vastaan tuli spinnuilla jono veneitä, me olimme styyran halsseilla jä purjehdimme sivuvastaista. Poikani oli ohjaamassa ja väisti jonoa oikealle, kuten olin hänelle opettanut. Hän ihmetteli kun yksi veneistä pyrki väkisin väistämään vasemalle vaikka hän kuinka väisti oikealle. Veneestä vielä huudeltiin perään, ettemmekö tajua väistää kilpailevaa venettä ja muuta painokelvotonta tekstiä.

Kyllä sapetti! Mistään ei voi aavistaa, että keskellä viikkoa on joku matkakisa (Course Kemi) ja mistään ei voinut tietää ko. veneiden kilpailevan. Kun veneet olivat menneet ohi näki toki, ettei ollut lippua perässä.

Opeta siinä sitten nuorisoa purjehtimaan sääntöjen mukaan. Ei voinut kuin selittää, että ne oli jotain luuseri-kisailijoita, jotka ei tunne edes meriteiden sääntöjä ja muutenkin mulkvisteja.

by anssi » Thu Aug 20, 2009 20:02 pm

Jep saaristokisassa tuon ostan, joskin sillon ne harvemmin tulee isoissa "ryppäissä" joista ei mahdu läpi, no mä oon ainakin mahtunu tähän mennessä mielestäni hyvin. (kisaajien mielestä tietty oon ollu joku pelle joka ei tiedä mitä tekee, mut näinhän se menee aina)

Harvemmin noita itse joutuu väistelemään...onneksi. Kisaaminen on muutenkin turhaa! (sanon tämän vain siksi, kun itsellä ei aika riitä - psyykkaamista, ymmärrätte varmaan)

by Guest » Thu Aug 20, 2009 19:18 pm

Tilanne voi "kehkeytyä" esim. :
- fliitti tulee vastaan kapeassa rännissä
- fliitti ilmestyy esiin saaren takaa
- joku iso laiva muodostaa vähän oleellisemman väistökohteen
- fliitti tekee 90 asteen suunnanmuutoksen (ethän sä tiedä mitä rataa ne ajaa)

Toki nämä tilanteet on aika kaukaa haettuja jotain jollafleettiä vastaan, mutta normilyssikisassa ihan normikauraa. Jotain saaristokisaa lähinnä tuossa ajattelinkin.

t.

ville

by anssi » Thu Aug 20, 2009 17:47 pm

Joo totta on, että jos ollaan jo menossa kisaavan porukan sekaan niin on parempi säilyttää kurssinsa jne...
Täsmennätkö vähän tuota juttua ja kerrotko miten "tilanne kehkeytyy" siten, että et voi väistää koko härdelliä?
Olen sitä mieltä, että AINA pystyy väistämään tuollaiset kisaavat porukat, MUTTA jos joutuu oman töpeksinnän takia tilanteeseen, jossa optaria/vast. tulee vasemmalta ja oikealta niin sitten juuri kuten kuvailit.

by vvoltti » Thu Aug 20, 2009 16:34 pm

anssi wrote: Jos huomaa kisan olevan käynnissä jollain väylällä/väylän lähellä: odota tai kierrä, koska et voi väistää kuitenkaan koko rypästä ja koska/jos et ole kisassa, sulla ei oo kiire.
Kyllä ja ei mun mielestä.

Jos on mahdollisuus "välttää" koko tilanne esim. kiertämällä koko fliitti, pysymällä kaukana tms. niin näin on hyvä tehdä. Tätä varmaan tarkoitit.

Mutta jos tilanne kehkeytyy siten, että ollaan jo jollain lähietäisyydellä (epämääräinen käsite), niin silloin kyllä pitäytyisin tuossa "säilyttää suuntansa ja nopeutensa" teemassa. Oikeasti siinä on järkeä.

Elikkä jos pystyy hyvissä ajoin väistämään ja näyttämään selkeästi minne on menossa niin okei, mutta sitten jos ollaan jo "tilanteessa", niin ylimääräinen ja "epälooginen" poukkoilu voi vain pahentaa tilannetta. Suurin vaikeus kisaavalle veneelle on cruiseri jota pitää väistää, mutta josta ei oikein tiedä onko se vapaaehtoisesti antamassa tilaa vai ei.

V.

by anssi » Thu Aug 20, 2009 14:14 pm

Jätkät on aika paljon kirjoittanut meriteiden säännöistä ja ihan oikein. Mun mielestä niitä on tässä suht turha kuitenkin miettiä. Jos huomaa kisan olevan käynnissä jollain väylällä/väylän lähellä: odota tai kierrä, koska et voi väistää kuitenkaan koko rypästä ja koska/jos et ole kisassa, sulla ei oo kiire. (pl. Vaimo rupee synnyttään, talo palaa jne...) Riippuu tietenkin kuinka tiivis rypäs ja kuinka paljon kilpailijoita on kyseessä, mutta jos tosiaan "perinteinen" optari-setti niin en lähtisi kokeilemaan.

by Guest » Thu Aug 20, 2009 13:03 pm

Yksinpurjehduksen rata on toki aika rajoittunut, mutta ajatuksia:

1. Rysäkarin poijulta voi kääntyä takaisin, jolloin ei mennä lainkaan Melkin rata-alueen läpi. Siellähän on ainakin 2 "kierrettävää" viittaa, jolloin ei tulisi tilanteita oman fleetin kanssa.

2. Melkin jääpoijun sijaan voisi kiertää vain luodot tai luotojen viereen laitetun poijun. Yleensä ongelman on aiheuttanut juuri tuo jääpoiju, jonka takia joutuu menemään väyläalueen ulkopuolelle, jossa yleensä on Melkin kisafleetti.

Rata on sinänsä erinomainen, mutta kun ko. viikonloppuna on aina joku muu kisa joko Melkillä, Rysäkarilla tai molemmilla.

Yksinpurjehdus on tietysti vielä paljon pahempi kuin moni muu kisa, koska spinnujiipit harvemmin on oikein hallittuja...

Joakim (rekisteröitymisen hyväksymistä odotellessa)

by vvoltti » Thu Aug 20, 2009 12:42 pm

Okei, Erkan tarkennukset selvensivät tilanteen. Elikkä jollien suhteen olit väistämisvelvollinen, tiesit sen ja olit väistämässä. Mutta jollat lähtivät poukkoilemaan.

Kysymykseksi jää, väistitkö ja näytitkö aikeesi väistää riittävän ajoissa ja selvästi? Toisaalta jollien voidaan ajatella noudattaneen sääntöä 17 b): Jos alus, joka on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa, huomaa jostakin syystä joutuneensa niin lähelle toista alusta, ettei yhteentörmäämistä voida yksistään väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteillä välttää, on myös sen ryhdyttävä sellaisiin toimenpiteisiin, joilla yhteentörmääminen parhaiten voidaan estää.

Edellinen pitää ymmärtää vain teoreettisena pohdintana, että nämäkin asiat pitäisi ottaa huomioon. Kyseistä tilannetta lienee turha vatvoa tämän enempää, koska ilmeisesti mitään varsinaista vaaratilannetta ei syntynyt ja jos tosiaan kyseessä on 50 veneen jollafliitti, joka täyttää koko väylän, siinä on aika vaikea näyttää aikeensa muutoin kuin vetämällä täysi stoppi. Jälleen kerran mielestäni esimerkki siitä, että meriteiden säännöt ovat varsin järkevät ja melko yhtäpitävät "terveen järjen" kanssa.

Toinen keissi on kanssa periaatteessa selvä, kaikki lenssillä tulevat väistävät styyralla kryssivää omasta halssista riippumatta. Se siitä. Ainoa mitä voi pohtia on tuo, että jos väylä oli ultimate kapea, niin oliko yhteentörmäys vältettävissä ilman kryssivän veneen toimenpiteitä, jossain vaiheessa tilanne on/olisi saattanut kehittyä sellaiseksi. Missään nimessä vika ei kuitenkaan ole kryssivän veneen, mutta ihan härkäpäisesti sinne sekaan ei kannata ajaa. Kokonaan toinen asia on, että tuollaiseen paikkaan kryssiminen on a) epäkohteliasta ja b) turhaa oman veneen vaarantamista, koska adrenaliinihumalassa olevista kisakippareista ei koskaan tiedä mitä ne keksii tehdä.

Kisareittein sykronoinnista sen verran, että tiististen rataa muutettiin muutama vuosi sitten tämän takia, kun kahdella eri tiistaikisalla oli sama merkki kääntömerkkinä. (Taisi tapahtua heti sen jälkeen, kun useiden vuosien "yrittämisen" jälkeen veneet ensimmäistä kertaa oikeasti sattuivat samaan aikaan kyseiselle merkille.) Yksinpurjehduksen osalta luulisin, että kisaorganisaatio on asiasta tietoinen, onhan se reitti tosiaan joka vuosi mennyt jonkun fliitin läpi. Asia olisi kyllä minunkin mielestä syytä ottaa harkintaan, mutta yritän olla sotkeutumatta asioihin, joihin en ole vielä sotkeutunut. Siinä käy nimittäin niin, että joudun itse hoitamaan homman. Tiistiksien räpeltämisessä on ihan tarpeeksi, joten koitan pitää turpani kiinni yksinpurjehduksen suhteen.

Jos mulla olisi asiaan joku helppo ratkaisu mielessä, toki sen kertoisin, mutta ei taida olla ihan helppoa laatia rataa, joka EI mene Rysäkarin tai Melkin rata-alueiden kautta. Satama-alue larun itäpuolella on sataman käskystä no-go aluetta, laivaväylien poikki meneminen on vielä isompi ongelma eikä se tunnu järkevältä sekään, että yksinpurjehtijoita ajatettaisiin koko matka kapeaa saaristoränniä edestakaisin. Hyviä rataehdotuksia otetaan varmaankin mielellään vastaan.

T.

Ville


T.

Ville

by harald » Thu Aug 20, 2009 12:21 pm

Anonymous wrote:Allerkirjoitus unohtui edellisestä (ehkä pitäisi "alentua" rekisteröitymään??)

Joakim
Jes please.

by Guest » Thu Aug 20, 2009 12:17 pm

Allerkirjoitus unohtui edellisestä (ehkä pitäisi "alentua" rekisteröitymään??)

Joakim

by Guest » Thu Aug 20, 2009 12:16 pm

KaleviHarkonen wrote: Viime kesänä muuten kävi hassusti kun samaa merkkiä käytti samanaikaisesti kaksi eri kilpailua. Ilmeisesti tässä tapauksessa samassa kisassa olevien kanssa käytetään kilpapurjehdussääntöjä, toisessa kisassa oleviin sovelletaan meriteiden sääntöjä?
Jos molemmat kisat ovat virallisia SPL:n alaisia kilpailuja, niiden välillä käytetään kilpapurjehdussääntöjä. On tietysti aika haastavaa tietää, mitä kisaa yllättäin samalle merkille tulleet kisaavat.

Tässä kyllä toivoisi enemmän yhteistyötä eri seurojen välillä. On todella huono tilanne, kun kaksi kisafleettiä kohtaa toisensa. Otin jo aiemmin esille H-venefoorumilla KoPun yksinpurjehduksen, joka meni Laser 4.7 EM-fleetin läpi ja aiemmin on mennyt mm. Express SM-fleetin läpi. Kun Villekin on "kuulolla" hän voisi ottaa ehkä asian esille KoPulla.

by KaleviHarkonen » Thu Aug 20, 2009 12:08 pm

Normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu seilori kiertää kyllä kisojen kääntömerkit kaukaa jos vain sen huomaa ennenkuin on myöhäistä.

Viime kesänä muuten kävi hassusti kun samaa merkkiä käytti samanaikaisesti kaksi eri kilpailua. Ilmeisesti tässä tapauksessa samassa kisassa olevien kanssa käytetään kilpapurjehdussääntöjä, toisessa kisassa oleviin sovelletaan meriteiden sääntöjä?

by Guest » Thu Aug 20, 2009 11:57 am

Jos sinä et kisaa, on sinun ja kaikkien muiden veneiden välillä tavalliset meriteiden säännöt, jotka lyhynnettynä purjeveneiden välillä:

1. Paara väistää styyraa

2. Samalla halssilla tuulenpuoleinen väistä

3. Ohittava väistää aina

4. Kohtaustilanteessa "kulkuoikeuksinen" ei saa muuttaa suuntaa

Näistä huolimatta olisi erittäin kohteliasta väistää selkeästi ja ajoissa kilpailijoita ja myöskin "hupikilpailijoiden" kannattaisi väistää "vakavemmin" kilpailevaa fleettiä, mutta nämä ovat vain omia näkemyksiäni eivät perustu mihinkään sääntöön tai edes missään mainittuun suositukseen.

Joakim

by Erkka » Thu Aug 20, 2009 11:47 am

Epäselvyyden mestari siis. Ja ei, mun jahti ei oo yli 12 metriä. Jollien kanssa kävi niin, että kun huomasivat mun lähestyvän, tekivät täyskäännöksiä ja soppa oli valmis. Ehkä he olivat sopineet, että väylällä väistelevät, mutta olin itsekin ehdottomasti väistämässä. Ei sitten tarvinnut lopulta.

Mutta tohon kisahommaan: olin styyran halssilla, ja vastaantulijat kuka milläkin eli tuuli likimain suoraan takaa heille. Etäisyydet? Veneitä oli 30 tulossa vastaan ja kapee väylä, eli välillä 10 metriä, välillä 10 senttiä. Suunnanmuutoksia ei suoranaisesti ollut kenelläkään tarvetta tehdä väylän tai kisareitin takia.

Top