by Panu » Thu Jun 10, 2004 10:43 am
Anonymous wrote:Täytyy katsella kulmia.

Mietin Panu vaan noita uhkakuvia mitä maalailit, jos väärinpäin. Ollut kyllä aina.Uskoako Seldeniin vai teihin

Harald lienee purjehtimassa Tallinnassa vai?
Tervehdys
Meillä Fe:ssä saalingit ovat kiinni mastossa olevassa istukassa kahdella sokkatapilla. Tämä tekee saalingin kiinnityksestä jäykän sekä pysty- että pituussuuntaan. Jäykkä kiinnitys altistaa rakenteet taivutuksen alaisena suurille jännityksille. Kerronpa esimerkin meidän veneestä. Vene muutti meidän perheeseen (siis perheenjäsen melkein) kesäksi -87. Seuravana vuonna kevätkunnostuksen yhteydessä huomasin, että toisesta saalingista oli taaempi sokkatapin reikä repeämässä rikki

. Irrotin saalingin ja vein sen hitsttavaksi. Samalla huomasin saalingissa varoitustarran, joka esitti, että ylävantin ja salingin välinen kulma pitää olla sama sekä saalingin ylä että ala puolella

. Samasta syystä on Seldenin saalingin päässä on lukitusruuvi, jolla lukitaan ylävantti saalingin päähän kiinni ja siten estetään saalinkia luistamista vanttia pitkin ylös tai alas

.
Korjauksen jälkeen saalinki onkin kestänyt ja pysynyt ehjänä jo noin 15 vuotta! Ainoa selitys moiselle vaurion synnylle on, edellisen omistajan toimesta tehty väärä rikaus ja rikin huima kuormittaminen

.
Kun saalinki kerran on jäykästi kiinni mastossa ja eikä vantin siirtäminen kannentasolla muuta vantin saalingin yläpuoleisen osa asemaa, on valittava ylävantille se rusti kannelta, johon kiinnitettynä rusti, saalingin pää ja ylävantin kiinnitys mastossa ovat samalla suoralla linjalla

.
Noin kuriositeettina mainittakoon, että ennen Fe:tä meillä oli Arteknon valmistama H-vene (vm -72), jossa saalinkien kiinnitys mastoon oli tehty yhdellä sokalla. Tämä rakenne mahdollisti saalinkien kulman muuttumisen (veneen pituussuuntaan), jolloin vanttien paikkaa pystyi vaihtamamaan kannella ilman riskiä rikin vaurioitumisesta. Tällöin saalingin kulma muuttui vantin aseman mukaan. Tätä ominaisuutta kilpapurjehtijat käyttivät hyväkseen. Vaihtamalla vanttien paikkaa kannella saatiin riki jäykäksi sivusuuntaan ja etustaagiin saatiin kevyeen keliin sopivasti notkoa, jotta fokan muoto olisi riittävän pussikas.
Eli kokonaisuus ratkaisee, mutta perussääntö on, että ylävantti tulee alavantin takapuolelle.
[quote="Anonymous"]Täytyy katsella kulmia.;) Mietin Panu vaan noita uhkakuvia mitä maalailit, jos väärinpäin. Ollut kyllä aina.Uskoako Seldeniin vai teihin ;) Harald lienee purjehtimassa Tallinnassa vai?[/quote]
Tervehdys
Meillä Fe:ssä saalingit ovat kiinni mastossa olevassa istukassa kahdella sokkatapilla. Tämä tekee saalingin kiinnityksestä jäykän sekä pysty- että pituussuuntaan. Jäykkä kiinnitys altistaa rakenteet taivutuksen alaisena suurille jännityksille. Kerronpa esimerkin meidän veneestä. Vene muutti meidän perheeseen (siis perheenjäsen melkein) kesäksi -87. Seuravana vuonna kevätkunnostuksen yhteydessä huomasin, että toisesta saalingista oli taaempi sokkatapin reikä repeämässä rikki :!: . Irrotin saalingin ja vein sen hitsttavaksi. Samalla huomasin saalingissa varoitustarran, joka esitti, että ylävantin ja salingin välinen kulma pitää olla sama sekä saalingin ylä että ala puolella :!: . Samasta syystä on Seldenin saalingin päässä on lukitusruuvi, jolla lukitaan ylävantti saalingin päähän kiinni ja siten estetään saalinkia luistamista vanttia pitkin ylös tai alas :!: .
Korjauksen jälkeen saalinki onkin kestänyt ja pysynyt ehjänä jo noin 15 vuotta! Ainoa selitys moiselle vaurion synnylle on, edellisen omistajan toimesta tehty väärä rikaus ja rikin huima kuormittaminen :D .
Kun saalinki kerran on jäykästi kiinni mastossa ja eikä vantin siirtäminen kannentasolla muuta vantin saalingin yläpuoleisen osa asemaa, on valittava ylävantille se rusti kannelta, johon kiinnitettynä rusti, saalingin pää ja ylävantin kiinnitys mastossa ovat samalla suoralla linjalla :idea: .
Noin kuriositeettina mainittakoon, että ennen Fe:tä meillä oli Arteknon valmistama H-vene (vm -72), jossa saalinkien kiinnitys mastoon oli tehty yhdellä sokalla. Tämä rakenne mahdollisti saalinkien kulman muuttumisen (veneen pituussuuntaan), jolloin vanttien paikkaa pystyi vaihtamamaan kannella ilman riskiä rikin vaurioitumisesta. Tällöin saalingin kulma muuttui vantin aseman mukaan. Tätä ominaisuutta kilpapurjehtijat käyttivät hyväkseen. Vaihtamalla vanttien paikkaa kannella saatiin riki jäykäksi sivusuuntaan ja etustaagiin saatiin kevyeen keliin sopivasti notkoa, jotta fokan muoto olisi riittävän pussikas.
Eli kokonaisuus ratkaisee, mutta perussääntö on, että ylävantti tulee alavantin takapuolelle.