webaston asennus

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: webaston asennus

by FE-Sillanpää » Fri Nov 30, 2012 16:45 pm

FE-Sillanpää wrote:
harald wrote:
FE-Sillanpää wrote:Kanavapuhaltimia näyttäisi löytyvän markkinoilta 30 eur lähtien 230VAC versioina ja Vetukselta 12V, 2.8 A, tuotto 4 m³/min, Ø 76 mm. Hinta n. 42 eur.

Clasun 230V versiossa onkin lämpötilaraja vain 40 astetta. Tuosta tulee mieleen, että viritetty PC-tuuletinkaan ei ehkä tykkää 70-asteisesta ilmasta.
Maks. ilmavirta 107 m³/h. Pa 41. Melutaso 41 dB(A). Teho 14 W. Maks.lämpötila 40 °C. 230 V. IPX4
Mun mittausten mukaan ei tuo 70°C edes riitä, vaan lämppäristä tuleva ilma on meidän webastosta reippaasti tuon yli. Ei mennyt minulla kauan kun mittarin asteikko kilahti kattoon.

Webasto taitaa mainita 130 tai 150°C letkuston lämmönkestoksi. Siltä ne pahviset letkut näyttivätkin kun vaihdoin uusiin.
Elikkä lämppärin kylmälle puolelle pitäisi laittaa jos lisäpuhtia haluaa halvemmalla puhaltimella. Se olisi ainakin safire/wallasratkaisuissa helppoa, kuumalla puolella kun on niitä letkuja enemmän. Toisaalta lisäämällä puhtia lyhyimmän lämmitysputken päässä saattaisi sukat pyöriä jaloissa ilman että vaikutus lopulta kuitenkaan tuntuisi pidemmissä kanavissa.

Täytyisi tietää mitä lämppäri tykkää ylimääräisestä virtauksesta. Tai ehkä sinne nyt ei niin mojovaa puhallinta laittaisi kuitenkaan, että se alkaisi rikkomaan lämppärin sisäistä puhallinta.

Satuin joskus ottamaan talteen 3kpl käyttämättömiä Dell-yhteensopivia 5W190 serveripuhaltimia, joista yhden viritin eilen koemielessä Safiren imupuolen lisäykseksi. Kokeilin siten, että lisäpuhallus tuli 12V pistorasiasta eikä se ollut tieteellisen tarkasti tiivistetty paikalleen. Mutta mitta sattui juuri samalle halkaisijalle kuin imuputki. Sain aikaiseksi jonkinlaista lisäystä niihin "lehmänhenkäyksiin" joita pidempien putkien päistä tuli. Ulkona on sopiva myrskytuuli ja pakkanen tällaiseen testailuun kevään kylmiä kelejä odotellessa.

Safiren oma puhallin näytti ampeerimittarissa n. 0,6 A virtaa ja tämä tietokonetuuletin n. 0,4, vaikka tämän tarrassa luki 1.5A. Eli 5W tarkoitti nimessä watteja, vaikka ampeerit kertoisivat toista.

Image

by FE-Sillanpää » Thu Nov 01, 2012 14:58 pm

harald wrote:
FE-Sillanpää wrote:Kanavapuhaltimia näyttäisi löytyvän markkinoilta 30 eur lähtien 230VAC versioina ja Vetukselta 12V, 2.8 A, tuotto 4 m³/min, Ø 76 mm. Hinta n. 42 eur.

Clasun 230V versiossa onkin lämpötilaraja vain 40 astetta. Tuosta tulee mieleen, että viritetty PC-tuuletinkaan ei ehkä tykkää 70-asteisesta ilmasta.
Maks. ilmavirta 107 m³/h. Pa 41. Melutaso 41 dB(A). Teho 14 W. Maks.lämpötila 40 °C. 230 V. IPX4
Mun mittausten mukaan ei tuo 70°C edes riitä, vaan lämppäristä tuleva ilma on meidän webastosta reippaasti tuon yli. Ei mennyt minulla kauan kun mittarin asteikko kilahti kattoon.

Webasto taitaa mainita 130 tai 150°C letkuston lämmönkestoksi. Siltä ne pahviset letkut näyttivätkin kun vaihdoin uusiin.
Elikkä lämppärin kylmälle puolelle pitäisi laittaa jos lisäpuhtia haluaa halvemmalla puhaltimella. Se olisi ainakin safire/wallasratkaisuissa helppoa, kuumalla puolella kun on niitä letkuja enemmän. Toisaalta lisäämällä puhtia lyhyimmän lämmitysputken päässä saattaisi sukat pyöriä jaloissa ilman että vaikutus lopulta kuitenkaan tuntuisi pidemmissä kanavissa.

Täytyisi tietää mitä lämppäri tykkää ylimääräisestä virtauksesta. Tai ehkä sinne nyt ei niin mojovaa puhallinta laittaisi kuitenkaan, että se alkaisi rikkomaan lämppärin sisäistä puhallinta.

by harald » Thu Nov 01, 2012 13:28 pm

FE-Sillanpää wrote:Kanavapuhaltimia näyttäisi löytyvän markkinoilta 30 eur lähtien 230VAC versioina ja Vetukselta 12V, 2.8 A, tuotto 4 m³/min, Ø 76 mm. Hinta n. 42 eur.

Clasun 230V versiossa onkin lämpötilaraja vain 40 astetta. Tuosta tulee mieleen, että viritetty PC-tuuletinkaan ei ehkä tykkää 70-asteisesta ilmasta.
Maks. ilmavirta 107 m³/h. Pa 41. Melutaso 41 dB(A). Teho 14 W. Maks.lämpötila 40 °C. 230 V. IPX4
Mun mittausten mukaan ei tuo 70°C edes riitä, vaan lämppäristä tuleva ilma on meidän webastosta reippaasti tuon yli. Ei mennyt minulla kauan kun mittarin asteikko kilahti kattoon.

Webasto taitaa mainita 130 tai 150°C letkuston lämmönkestoksi. Siltä ne pahviset letkut näyttivätkin kun vaihdoin uusiin.

kanavapuhaltimet

by FE-Sillanpää » Thu Nov 01, 2012 13:24 pm

Kanavapuhaltimia näyttäisi löytyvän markkinoilta 30 eur lähtien 230VAC versioina ja Vetukselta 12V, 2.8 A, tuotto 4 m³/min, Ø 76 mm. Hinta n. 42 eur.

Clasun 230V versiossa onkin lämpötilaraja vain 40 astetta. Tuosta tulee mieleen, että viritetty PC-tuuletinkaan ei ehkä tykkää 70-asteisesta ilmasta.
Maks. ilmavirta 107 m³/h. Pa 41. Melutaso 41 dB(A). Teho 14 W. Maks.lämpötila 40 °C. 230 V. IPX4

by FE-Sillanpää » Thu Nov 01, 2012 10:55 am

rpuustin wrote:Miten olet saanut puhalluksen tulemaan tasaisesti eri tiloihin kun vedot ovat noinkin eri mittaisia? Vai, haitko ratkaisua juuri tähän "ongelmaan" kysyessäsi lisäpuhaltimista? Ehdottamasi putkien veto tarkoittaa kahta putkea joiden mitat ovat tuo mainitsemasi n. 20 cm ja n. 3 metriä ja veikkaanpa, että 20 cm:n päässä käy melkoinen puhuri salongin ollessa viileähkö.

Minulle on ehdotettu sekä lyhyen putken osittaista sulkemista että lämpöanturin oikeaa sijoittelua. Näillä vinkeillä varmaan pääsee melko pitkälle mutta varmasti joudun kokeilemaan eri vaihtoehtoja.

t. Raimo
Tuntuu että wallaksessa on onnistuttu hyvin siinä, että molempiin lähtöputkiin riittää painetta. Wallaksen suuttimissa (sellaisissa mustissa neliskanttisissa), kun ritilän nostaa ylöspäin, löytyy läppä jolla saa myös kuristettua virtausta. Ei se lämpö näillä vedoilla kuitenkaan riitä aivan salongin keulaan, joten ollaan myös poltettu myrskylyhtyä salongissa sekä käytetty verhoa sekä perähytin ovessa että pentterin/wcn etuseinän laipioiden välillä silloin, kun kukaan ei nuku salongissa. Osastointi vaikuttaa. Lämpöanturia ei ole ollut käytössä, kun kytkimeen ylettää parisängystä.

Mutta virtauksen lisääminen tarvittaessa voisi olla kiva turbolämmitys silloin kun oleskellaan salongissa eikä halua mennä perähytin perälle tukkimaan suutinta. Luulisin , että pieni virtauksen lisäys tekisi jo tehtävänsä, esim. isompikokoinen PC:n tuuletin punkan alle mahdollisimman eteen? Taidan rakentaa pari kanavatuuletinta hyllystä löytyvistä PC:n osista ja kokeilla muualla Safiren kanssa.

Lämppärin sijoituspaikaksi on nettiveneen ilmoissa näkynyt myös wc:tä, jolloin sen tilan saisi lämpimäksi kaupan päälle. Se vaan ei näyttänyt kivalta sijoitukselta. Ahterissa perähytin takana laite on kokonaan jemmassa ja äänieristeseinän takana sekä saa anopinlaatikosta ilmansa. Eipä silti, uusi wallas on niin hiljainen että äänieristyksellä ei ole niin väliä.

by rpuustin » Wed Oct 31, 2012 18:50 pm

Hei,

ja kiitos vinkistä liittyen suuttimien asennuspaikkoihin.

Miten olet saanut puhalluksen tulemaan tasaisesti eri tiloihin kun vedot ovat noinkin eri mittaisia? Vai, haitko ratkaisua juuri tähän "ongelmaan" kysyessäsi lisäpuhaltimista? Ehdottamasi putkien veto tarkoittaa kahta putkea joiden mitat ovat tuo mainitsemasi n. 20 cm ja n. 3 metriä ja veikkaanpa, että 20 cm:n päässä käy melkoinen puhuri salongin ollessa viileähkö.

Minulle on ehdotettu sekä lyhyen putken osittaista sulkemista että lämpöanturin oikeaa sijoittelua. Näillä vinkeillä varmaan pääsee melko pitkälle mutta varmasti joudun kokeilemaan eri vaihtoehtoja.

t. Raimo

kanavapuhaltimet

by FE-Sillanpää » Tue Oct 30, 2012 14:00 pm

harald wrote: Maritimilla on muuten in-line lämminilmaflekti, jolla voidaan parantaa virtausta mikäli putkivedot ovat pitkiä. Maritim # 9515009210E ja maksaa 196¤.
Onko kellään kokemuksia näistä lisäpuhaltimesta lämppäreissä? Päätyykö Safire tai Wallas sellaisella webastomaiseen ujellukseen? Tässä ketjussa aiemmin todettiinkin, että Safiressa ja Wallakssssa on 2-3 ulostuloa itse lämmitinlaitteesta, jolloin ilmankierron lisäys kanavapuhaltimen avulla ei olisi aivan helppoa, niitä tarvittaisiin jokaiseen putkeen erikseen.

Harald mainitsi Safiren puutteellisesta puhallustehosta. Olen tutustunut yhteen yksilöön kolmella ulostulolla. Tehoa riittää mukavasti jos puhaltaa ilmat metrin päässä laitteesta. Kauemmaksi ei riitä kuin sen lehmän henkäyksen verran, vaikka sulkee tuon metrin päässä olevan ulostulon. Lokakuinen testaus osoitti, että safire sai paatin vain +10 asteen lämpöön, mutta sähköjohdon päähän päästyäni 2kw lämpöpatteri nosti sisätilan lämmön +28 asteeseen. Tuo sähköpatteritesti minusta todistaa, ettei watteja tarvita niin paljoa, mutta ne pitää saada sieltä lämmitinpurkista siirrettyä sisäilmaan, ja se on ilmeisen vaikeaa, tai sitten tässä yksilössä on jotain vikaa.

(vielä myöhäinen vastaus Raimon kysymykseen: 741:ssä Wallas 1800 siis perähytin takalaipion takana, toinen putki suoraan takalaipion läpi 20cm letkumutkalla perähytin jalkopäähän ja toinen punkan ali pentteriin jalkapumppujen yläpuolelle)

by rpuustin » Thu Sep 15, 2011 18:34 pm

Hei,

muistatko vielä mitä kautta vedit putket keskusyksiköstä ja mihin ja kuinka monta suulaketta laitoit?

t. Raimo

by FE-Sillanpää » Thu Sep 15, 2011 08:58 am

rpuustin wrote:Webastoa FE-741:een?
Meillä 741:ssä lämmityslaite (se toinen W:llä alkava) on piilotettu ahteriin peräpunkan jalkopään seinän taakse; seinän puolikkaan saa huoltoa varten meillä irti ruuvaamalla. Savupiippu tulee siitä suoraan ylös eli sitloodan paapuurin puolen taaimmaiseen nurkkaan, istuinpinnalle. Hyvä paikka jos laite on yhtä huoltovapaa kuin tuo meidän W on tähän mennessä ollut (6 vuotta koskematta, pian kosketaan ensimmäistä kertaa).

by rpuustin » Wed Sep 14, 2011 19:43 pm

Hei,

onko kukaan asentanut tässä ketjussa mainittua Webastoa FE-741:een? Kaipaisin vinkkejä mihin asentaa varsinainen lämmitin ja mihin kannattaa vetää suulakkeet?

Mieleen tulee yksikön asentaminen peräboksiin, jossa tilaa riittää, mutta kannattaako asentaa suulakkeet salongin ja perässä olevan "makuuhuoneen" lisäksi myös vessaan ja mahdollisesti muuallekin.

t. Raimo

by harald » Fri Oct 22, 2010 17:33 pm

Tiedoksi vielä miten tuo kytketään. OBD-liitin kuvataan tuossa;

http://www.obd.fi/index.php?option=com_ ... 7&Itemid=2

Image

Code: Select all

Pinni 1 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 2 - J1850 Bus+
Pinni 3 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 4 - Runko maa
Pinni 5 - Signaali maa
Pinni 6 - CAN High (J-2284)
Pinni 7 - ISO 9141-2 K Line
Pinni 8 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 9 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 10 - J1850 Bus-
Pinni 11 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 12 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 13 - vapaa valmistajakohtaisille
Pinni 14 - CAN Low (J-2284)
Pinni 15 - ISO 9141-2 L Line
Pinni 16 - Akku jännite ~12V
Huomaa että tuo kuvastaa auton päätä, eli kun kytkette johtoja on järjestys peili tuosta.

Pinniin 4 ja 5 kytketään akun maa. Tähän käytin normaalia naaras latta-abiko-liitintä jota puristin hiukan kasaan, pinnit sopii sivujen "tunneleihin". Pinniin 16 tulee akun +-napa, tähän käytin punaista abiko-jatkoholkkia josta leikkasin tyhjän osuuden suojamuovista pois, ja puristin pään varovaisesti. Pinniin 7 tulee varsinainen k-linja eli diagnostiikkapiuha webastolta, liitin sama kuin +-navassa.

Johtimina käytin itse pätkän cat-5 ethernet-johtoa. Autossani oli naaras kapea "spade-connector" webaston päässä, tähän tein pinnin leikkaamalla punaisesta abiko haaruukka-liittimestä toisen piikin pois. Maa- ja virtapiuhaan hauenleuat, mutta veneessä tupakansytytinadapteri olisi varmaan helpompi.

4,5 = maa
16 = +12VDC
7 = K-linja

En saanut tuota ensin toimimaan, mutta Jari obd.fi:sta neuvoi että kannattaa säätää laitehallinnasta sarjaportin advanced-asetuksista latenssin 1 ms:iin.

Tuossa vielä kuva miltä viritys näyttää;
Image

Hassua että tuo diagnostiikka oli se viimeinen pisara joka sai minut valitsemaan webaston aikanaan, ja vasta nyt on tullut tarvetta. Vähän kuin sateevarjon mukana olo estää sateen tulon.

by harald » Fri Oct 22, 2010 14:44 pm

No niin, obd.fi kaverin avustuksella sainkin VAG-COM adapterini toimimaan myös Webasto-adapterina (pitäisi toimia Eberspächerin kanssa myös);

Image

by harald » Thu Oct 21, 2010 13:18 pm

Tuosta löytyy erittäin paljon Webasto-tietoa;

http://techwebasto.com/heater_main.htm

Sattuneista syistä olen joutunut tutustumaan vähän lähemmin noitten lämmittimien, ja etenkin vesi-sellaisten toimintaan ja sielunelämään. Nyt näyttää siltä että minulla on mahdollisesti diagnostikka-kaapeli jolla pääsisi Webasto Thermo Test testiohjelmalla kiinni ainakin AT2000D (diagnose) ja uudempiin, sekä Thermo Top malleihin.

Tuo Thermo Test löytyy tuolta;

http://techwebasto.com/heater_thermo_test.htm

Esimerkkejä jne manuaalista;

http://techwebasto.com/heater_main/ther ... _V2.11.pdf

by Varjo » Tue Jun 23, 2009 09:21 am

No Per.. ei onnistunut Ollilta lainaaminen, mikä meni pieleen? :evil:

by Varjo » Tue Jun 23, 2009 09:00 am

Olli wrote: Kyllä se vähän aikaa pumppaa. Tuli tätä harjoiteltua talvella, kun kesälaatu tukki röörit. Vehje pumppaa jonkin aikaa, kunnes huomaa ettei syty. Sitten se alkaa vilkuttaa vikakoodia, ja jää puhaltamaan. Kun se lopettaa puhaltamisen, voit taas lypsää vähän lisää löpöä rööristä yrittämällä uutta "käynnistystä". Jos teet tätä riittävän monta kertaa, vehje lukitsee itsensä, ja joudut nyppäämään sulakkeen irti ja käynnistämään, jotta toipuu.
Näinhän se onnistui helposti. Löysin vielä sähkösyötöstä yhden huonon liitoksen ja liian ohuen johdon joka kuumeni. Joskus herjasi alijännitettä.. Nyt tuntuisi toimivan.

mode edit(hh): alkava quote alkoi /-merkillä

Top