by Panu » Wed Apr 14, 2004 12:21 pm
rpuustin wrote:Hei,
oletko selvinnyt ym. tankin tyhjennyksellä ilman pa-järjestelmän ilmausta? Vai, onko se väistämättä edessä tai syytä tehdä?
t. Raimo
Tervehdys
Lienee syytä pitää tankin tyhjennys ja puhdistus erillisinä käsitteinä. Tavoitehan on saada tankissa oleva moska ja töhnä pois, ei tyhjentää tankkia. On totta, että jos tankki on todella likainen on se syytä tyhjentää ja puhdistaa kunnolla. Tällöin lopullinen puhdistus kannattaa tehdä manusluukun kautta, jos sellainen tankkiin on asennettu.
Kun meillä veneessä puhdistetaan moska tankin pohjalta, tehdään se imeällä polttonestettä letkulla tankin pohjalta nurkkia koluten. Imeminen lopetaan, kun moskaa ei enää tule. Likaisesta polttoaineesta suodatetaan moska pois ja kaadetaan puhdas dieselöljy takaisin tankkiin. Ei siis suurta hukkaa

. Em. toimenpide kannattaa tehdä vielä kun vene on maissa, koska sakka lasketuu talven aikan tankin pohjalle, mistä se on helppo imeä pois. Jos venettä kovasti heilutetaan ensin kraanan nokassa ja sitten merellä voimme olla varmoja, että sakka on jo päässyt sekoittumaan polttonesteeseen. Tällöin voi olla jo tankin tyhjennys paikallaan

.
Emme siis tyhjennä tankkia ja emmekä siten päästä ilmaa polttoaineletkuun. Tästä syystä en ole em. toimenpiteen takia vielä koskaan joutunut ilmaamaan pa-järjestelmää

.
[quote="rpuustin"]Hei,
oletko selvinnyt ym. tankin tyhjennyksellä ilman pa-järjestelmän ilmausta? Vai, onko se väistämättä edessä tai syytä tehdä?
t. Raimo[/quote]
Tervehdys
Lienee syytä pitää tankin tyhjennys ja puhdistus erillisinä käsitteinä. Tavoitehan on saada tankissa oleva moska ja töhnä pois, ei tyhjentää tankkia. On totta, että jos tankki on todella likainen on se syytä tyhjentää ja puhdistaa kunnolla. Tällöin lopullinen puhdistus kannattaa tehdä manusluukun kautta, jos sellainen tankkiin on asennettu.
Kun meillä veneessä puhdistetaan moska tankin pohjalta, tehdään se imeällä polttonestettä letkulla tankin pohjalta nurkkia koluten. Imeminen lopetaan, kun moskaa ei enää tule. Likaisesta polttoaineesta suodatetaan moska pois ja kaadetaan puhdas dieselöljy takaisin tankkiin. Ei siis suurta hukkaa :D . Em. toimenpide kannattaa tehdä vielä kun vene on maissa, koska sakka lasketuu talven aikan tankin pohjalle, mistä se on helppo imeä pois. Jos venettä kovasti heilutetaan ensin kraanan nokassa ja sitten merellä voimme olla varmoja, että sakka on jo päässyt sekoittumaan polttonesteeseen. Tällöin voi olla jo tankin tyhjennys paikallaan :?: .
Emme siis tyhjennä tankkia ja emmekä siten päästä ilmaa polttoaineletkuun. Tästä syystä en ole em. toimenpiteen takia vielä koskaan joutunut ilmaamaan pa-järjestelmää :!: .