Mitä volvon jälkeen?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Mitä volvon jälkeen?

by Guest » Sat Aug 28, 2010 23:13 pm

Hei.

Millaista matkanopeutta ja kierroksia pidätte fe83:lla 1gm / 1gm10:llä?

Mikä on huippunopeus?

Entä äänentaso matkanopeudella?

Moottorin vaihtoa suunnitelen ja veneeni on koko luokaltaan hyvin lähellä fenettä.

Ongelmana on kun tuossa md 2002:ssa on kaikki huoltokohteet moottorin edessä ja nykymoottoreissa ainakin öljynsuodatin sivussa.

Eikä minkäänlaisia mahdollisuuksia saada huoltoluukkua / tilaa moottorin sivulle.

Tälläisiä pohdintoja pimeästä Högsårasta

by Artsi » Sat Aug 21, 2010 20:06 pm

Tapimerista löytyy edullisia koneita, mutta en tiedä, miten saa liitettyä vetolaitteeseen.

http://www.tapimer.fi/tarjoukset/

Myös Turusta Hannulan Jarilta löytyy hyllystä uusi 1GM 10 varmaankin neljän tonnin pintaan. Lähetän puh.numeron jos tarvitset

by harald » Tue Aug 17, 2010 21:18 pm

Oho, noin 5700¤ SD-paketista ei ole paha ollenkaan.

by Guest » Tue Aug 17, 2010 20:35 pm

Kampanja hintoja, vielä hetken?

http://www.fred-rasmussen.dk/marine/motor/lombardini

joko joku sortuu...

by Guest » Fri Jan 09, 2009 14:35 pm

Ja Lombardinihan haetaan tanskasta noin 6700 ¤ hintaan SD-laitteineen, eikä suomesta 8500¤ hintaan...

Turussa on sellainen firma kuin Mepratuote joka tuo maahan näitä lombardineja. Ostin sieltä aikanaan 702:sen mikä naitetiin V-P 120S vetolaiteeseen. Oli kuulemma eka lombardini kun pistetiin kiinni 120S:ään.

Moottori toimi moitteetta ja kävi todella hiljaisesti.

Sen veneen myin pois ja nyt kyselin taas uutta konetta eri veneeseen (ei ole Fe83)ja heittivät puhelimessa 502m + sd + peti + mittaripaneli 6600¤.

Pelkkä kone ilman vetolaitetta ei ollut hirveesti kalliinpi, mutta siinä toki säästäis taittolapapotkurin hinnan

Kannatta meinaan kysäistä jos tilaus Tanskasta tulee ajankohtaiseksi.


http://www.mepratuote.fi/


AkiK

by Olli » Thu Sep 18, 2008 10:09 am

Hannu wrote:Adiokseen on vaihdettu Kubotan Beta 10 2005 edellisen omistajan toimesta. Mainitsemaanne adapteria en löytänyt laskusta, joten heräsi kysymys miten moottori on sovitettu 110S vetolaitteelle. Ainut kalliimpi komponentti oli vetolaitteen kumi, vajaat 300 EUR. Moottorin kohdalla oli maininta sovitusosat eli oisko sisältynyt moottorin hintaan, reilut 4000 EUR tuolloin. Kaiken kaikkiaan vaihtotyö sis. vetolaitteen huolto n. 6000 EUR.
Juu, ei se varmaan erikseen siinä laskussa näy. Akselivetoisessa vastaavasti hintaan kuuluu merivaihde ym. hilppeet. Sitä vain tuolla kalliilla hinnalla tarkoitin, että oman logiikkani mukaan vetolaiteversion pitäisi olla halvempi, kun merivaihteessa on sentään aika monta liikkuvaa osaa verrattuna siihen adapteririnkulaan. Kai se vaan sitten on niin, että Technodrive syytää noita vaihteita liukuhihnalta, ja tuon juuri tähän tarkoitukseen valmistetun valurauta-adapterin menekki on pieni...

by Hannu » Thu Sep 18, 2008 09:08 am

Adiokseen on vaihdettu Kubotan Beta 10 2005 edellisen omistajan toimesta. Mainitsemaanne adapteria en löytänyt laskusta, joten heräsi kysymys miten moottori on sovitettu 110S vetolaitteelle. Ainut kalliimpi komponentti oli vetolaitteen kumi, vajaat 300 EUR. Moottorin kohdalla oli maininta sovitusosat eli oisko sisältynyt moottorin hintaan, reilut 4000 EUR tuolloin. Kaiken kaikkiaan vaihtotyö sis. vetolaitteen huolto n. 6000 EUR.

Sähköä?

by FE-Sillanpää » Fri Sep 12, 2008 18:22 pm

alma wrote:Olisi hauska kuulla, millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet, kun Volvot , MD5c+120S,ovat väsyneet.
Tässä kun syyshuoltoaika taas lähenee, käy mielessä että olisikohan seuraava voimanlähde sähkömoottori (Siis 1GM10:n väsyttyä, joka ei tosin ole kai lähiaikoina kun kansi on uusittu tällä vuosikymmenellä). Kun miettii kuinka äärimmäisen harvoin sitä ajaa oikein pitkää legiä koneella... ja kun niitä harvinaisuuksia varten voisi olla esim vain 1 kW:n pikku bensa-aggregaatti (jotka ovat nykyisin tosi pieniä ja näppäriä)... Mutta toki, se olisi Projekti isolla P:llä eikä vain koneen vaihto ja sovitus.

Jos joku kehittäisi akun, joka on kuvattu yhdessä Paasilinnan romaanissa, niin ei tarvitsisi edes miettiä :-)

by alma » Sun Sep 07, 2008 11:57 am

No nyt löytyi Volvon manuaali. Volvo kiertää Ihan niinkuin Olli kirjoitti 3000r/min, että Beta sopisi sen puolesta,potkuriinkin. Aina alkukaudesta mietityttää,miten kone toimii, loppukaudesta siihen alkaa taas luottaa...

by Olli » Mon Sep 01, 2008 12:59 pm

harald wrote:Uskon että Beta Marinen 10 (veneakselisto.com) sopii laipoilla myös. Ollihan oli
asentanut tämän koneen, akseliin tosin. Noissa kubotoissa on vain se ongelma
että ne ovat kuristettuja 14 heppaisia ja kiertävät vain 3000rpm. Näin menee
ehkä rusetti vaihtoon, joka ei kovin halpaa ole sekään.
Eikös tuolle vanhalle Volvolle ilmoiteta 9,5 hp@3000rpm, eli aika liki samoihin menee. Muistaakseni Veneakselistosta suosittelivat Volvon vetolaitteelle juuri tuota kuristettua, jotta ei menisi ropelli vaihtoon. Tossa MD120S:ssä taisi olla aika jyrkkä välitys vakiona.

Betaan vaan maksaa se vetolaiteadapteri suunnilleen saman minkä merivaihde ja laippa akselivetoon, eli hinta on suunnilleen sama jollei kalliimpi kuin akseliin. Melko hintavaa patarautaa se simppeli adapterin rinkula.

by harald » Mon Sep 01, 2008 11:13 am

Täällä saa sitten miettiä ääneen :) Muitakin kiinnostaa perustelut ja tunteet.

by alma » Mon Sep 01, 2008 11:12 am

Jopas oli mainio yhteenveto NF-sivuilla! Enempää ei voi toivoakaan.

by harald » Mon Sep 01, 2008 10:25 am

NF-sivuilla ruotsissa on tosi hyvä yhteenveto moottoreista tässä kokoluokassa.
Kannattaa selailla sivustoa hartaasti:

http://nf.broach.se/motorer

Tuolla Yanmar sivulla: http://nf.broach.se/motorer/yanmar sanotaan että tanskasta
saa kitin millä 1GM SD-20 uppoaa Volvon MD110/MD120S asennuspetiin:
Danska KKE Motorer har tagit fram en metod för att montera GM10 och 2YM15 på samma glasfiberbädd som Volvo Pentas 110S- 120S och 130S-drev är monterade på. Man har kit för både MD5 och MD2010 så man kan hyffsat enkelt montera en Yanmar. Läs mer här. Mycket intressant för oss MD5 ägare.
http://www.kkemotorer.dk/pdf/Yanmar%20p ... -%20VP.pdf

Tuolla kkemotorer.dk sivulla on 1GM/SD-20 samanhintainen fred-rasmussen:in
Lombardinin kanssa. Tässä tapauksessa ottaisin kuitenkin lombardinin.

by harald » Mon Sep 01, 2008 10:08 am

Ja Yanmar 1GM SD-20 vetolaitteella on noin 5700¤ englannissa:

http://www.frenchmarine.com/Product.aspx?PID=93&CID=18

by harald » Mon Sep 01, 2008 09:58 am

Se Solé on kai helpoin kun niillä on laipat valmiina olemassa. Fiona X albumissa
on kuvaa miten naitetaan Volvon 110S vetolaitteeseen.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=Projekti

Uskon että Beta Marinen 10 (veneakselisto.com) sopii laipoilla myös. Ollihan oli
asentanut tämän koneen, akseliin tosin. Noissa kubotoissa on vain se ongelma
että ne ovat kuristettuja 14 heppaisia ja kiertävät vain 3000rpm. Näin menee
ehkä rusetti vaihtoon, joka ei kovin halpaa ole sekään.

Itse pidän tuota Lombardinia parhaimpana, moderni kevyt ja virtaviivainen alaosa.
Konehan painaa kakspyttyisenä ja makeavesijäähdytyksellä saman kuin 1GM.
Ja Lombardinihan haetaan tanskasta noin 6700 ¤ hintaan SD-laitteineen, eikä
suomesta 8500¤ hintaan...Ruotsista olen saanut tarjouksen myös, joka edellytti
vanhan antamisen vaihdossa. Se oli samaa luokkaa mutta jos vanhan saa
myytyä itse pääsee kyllä tuntihinnoille hakemalla tanskasta ilman selllaista
sitoutumista. PikkuLombardinissa on muuten nykyään ihan oikea ulkopuolinen
laturi eikä vauhtipyörässä kuten ekoissa malleissa.

http://www.fred-rasmussen.dk/pics/252.pdf

edit: Ehkä se volvon kunnostaminen on kuitenkin järkevin, onhan se tasaisesti
ja hiljaisesti käyvä hyvä peruskone.

Top