
Aukaise kuvat kisasta viereiseen ikkunaan
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album116
Avaa kartta http://kartta.nls.fi/ (rekisteröinti ilmainen)
Lataa kilpailuesite jossa myös kartta http://www.htps.info/emasalo/HTPSemasalo_2004.pdf
Viikonlopulla purjehdittiin Emäsalon Lenkki, ja mukana oli iloikseni
kolme FE83:ta, Charlotta, Hennuli ja Nereida. Neljäskin oli listassa mutta
vene ei ollut mikään FE83:nen vaan joku ihan muu, taitaa olla B31-nen.
Perjantaina valmisteltiin venettä kolmeen asti aamulla. Lauantaina homma
jatkoi kuumeisesti puoli kolmeen asti jolloin oli pakko lähteä
koivusaaresta siinä kunnossa kun vene oli.
Pyysaareen saavuttiin joskus neljän aikaan, juuri sopivasti illallista varten
pyysaaren mukavassa ravintolassa. Palapaisti oli ainakin tarpeen!
Tuulta oli siis luvattu 8m/s WSW tai jotain siihen suuntaan. Ja hahhaah..
Tämä on jo jonkinlainen kirous koska juuri ennen starttia tuuli
kääntyili 90° edestakaisin ja oli melken tyyntä. Pikku puuskia luoteesta
ja LYS1 startissa veneet roikkui siinä viivalla jonkin aikaa.
Oma startti meni kohtuullisesti vaikkakin hiukan myöhässä 15s oltiin.
Meillä ajatuksena lähtö keskeltä koska "venepuoli" oli ns pusikossa
ja näytti hiukan tuulittomalta. Lippupuolella olisi taas tullut jyrätyksi.
Startin jälkeen lähdimmen ajamaan hiukan korkeampaa kurssia
saadaksemme paremman tuulen, vapauden muista veneistä sekä
paremman leikkauskulman spinnuajoa varten kustaan miekkaan.
Tämä onnistui aika hyvin ja vene tuntui jollakin tavalla liukuvan viime
vuotista paremmin, olisi hionnalla ollut merkitystä?
Nostimme eturivissä, muiden luun puolelta, spinnun startin ekana ja
lähdimme ajamaan kustaan miekkaan. Tässä vaiheessa taakse jäivät
kaikki meidän startista, hyvä kun pysyin pöksyissäni!

kustaan miekassa LYS2:en veneet muutaman sadan metrin päässä.
Santahaminan jälkeen ajoimme suoraan seuraavalle merkille ja Aquila
(viime vuoden voittaja, H-star 1.10 LYS) roikkui pari sataa metriä
meidän leen perän puolella. Aquila näytti pysyvän siinä, tai otti tosi
hitaasti meidät kiinni.
Sovimme keskustelun jälkeen ajavamme ns "ulkokautta", ainakin
näennäisesti mutta sitten leikkavamme luotojen välistä kuivan hevosen
p-puolelle. Perustelut olivat kyllä hyvät ja pitäisi pysyä suunnitelmissaan
mutta siinä vaiheessa kun koko fleetti lähtee väylää pitkin pitäisi
kellojen soida.
No, edessä ollut Albin Express (10 min meitä edellä lähtenyt) saatiin
kuitenkin lähemmäs mutta tullessamme kuivan hevosen päälle
Aquila oli jo vieressä tai hiukan ohi muiden H-starien kanssa.
Näin ajettiin sipoon selälle, Express ja pari-kolme H-staria aivan meidän
edessä nostattamassa toisiaan ja kohta ohi ajoi Sans Rival, tämän
vuoden voittaja meidän luokassa. Niiden vauhti oli niin paljon meitä
parempi (Mosquito 88, 1.10 LYS ja paljon nopeampi lenssillä) ettemme
pystyneet niitä pitämään hollilla. Olisi ehkä pitänyt muistaa viime
vuoden Helsinki-Tallinnan 13s tappion niille ja vahtia niitä paremmin.
Nyt annettiin ehkä hiukan liian helposti niille tilaa ajaa meidän leen
puolelta puhki, olisiko tulosten valossa ollut parempi ajaa niitten
päälle aggressivisemmin ja pitää heidät vieressä muutaman minuutin
pidempään? Ei ehkä olisi pystytty siihen kuitenkaan, nopeusero
oli kuitenkin aika selvä.
Kaunissaaren p-puolella tuli sitten toinen FE83 vastustaja s/y Nereida
3*Laxmanien ohjaksissa silminnähtävästi kiinni. Taitaa olla niin että
tuollainen Scandicap spinnu on sittenkin se "oikea" spinnu tuolle
veneelle koska lenssillä näytti vene kulkevan ihan mallikkaasti kun
se meillä tuntui hiukan tuskalliselta kun tosituuli laskee alle 4m/s.
Tuollaista nopeuseroa ei voi selittää trimmien eroilla, toivotaan ainakin
niin ettei meidän trimmi ole niin hukassa

No, Onaksen portin kohdalla leikkailtiin sitten ristiin rastiin Nereidan
kanssa Nereidan ottaessa hiukan kaulaa ajossa mutta me neljällä
hengellä saatiin kaulaa hiukan kiinni jiipeissä. Kai (?)...
Edessä leen puolella väylän p-puolella Sans Rival ajeli leikkareita
mukaan myös.
Tultiin Onaksen portista ja Nereida näytti leikkaavan hiukan liikaa
kaakkoon kun me saimme ajaa alempaa polarikulmaa seuraavalle
merkille. Merkin kohdalla Nereida leikkasi toisella halssilla meidän
eteen ja ohjasimme hiukan niiden tuulen puolelle.
Tästä seurasi ihan mielenkiintoista spinnukisailua. Siis ihan oikeaa
kilpailua siinä mielessä että veneitten väli laskettiin veneenmittojen
murtoosissa pitkään. Näistä lisää ja juttujen jatkoja kahvin jälkeen.