#1 WHC 2009 - 13.5.

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jahas
klo 15.40
Harmaja
pohjoistuulta 8 m/s; puuska 11 m/s;

Helsingin Majakka
tyyntä; puuska 2 m/s;

:) Saas nähdä millainen ja mistä tuuli oikeastaan tulee, kun sitä pääsee itse kisa-alueelle.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11094
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Niinpä, larussa liput roikkuvat tällä hetkellä. Välillä sataa, aurinko paistaa kuitenkin. Äärettömän kostea ja hiostava keli.

Perinteisesti kun FMI lupaa 7 m/s niin todellisuudessa kisassa on silloin 7 solmua tuulta. Katsotaan onko senkään vertaa kohta.
harmaja 15:50 pohjoistuulta 6 m/s; puuska 8
emäsalo15:40 itätuulta 1 m/s; puuska 3 m/s
nuottaniemi 16:00 Keskim.(m/s) 2.6 -- Puuskat (m/s) 5.0
Isoja pilviä on täällä larun ympäristössä sen verran että arvaan mielenkiintoisia tuulia illaksi :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

harald wrote:"Lähdölinjalta purjehditaan vastatuuleen noin 500-800 metriä jossa oranssinen ilmatäytteinen poiju ja se kierretään sen länsipuolelta, kuitenkin siten että veneen perävana ei muodosta silmukkaa."

Olen tässä taustatyönä prosessoinut tuota ajatusta pitkin päivää enkä ole vielä löytänyt mitään väärää tuossa.
Itätuuli.

Sanon vielä toisen kerran, että olen aika paljon asiaa pohtinut, eikä oikein mikään toimi. Aina löytyy joku tuulensuunta, jolloin asia jää epäselväksi.

Sääntöjen relevantit kohdat vanhoissa säännöissä oli J2.1(5) ja 28.1. Uusia sääntöjä en nyt jaksa tähän hätään ladata.

Lähimmäksi päästään seuraavalla: ..., joka jätetään oikealle tai vasemmalle siten, että poiju jää kilpailevan veneen ja lähtölinjan väliin, eikä veneen perävana muodosta silmukkaa.

Tuossakin tosiaan tulee ongelmaksi, jos kryssi on suoraan radan suuntainen.

Asian hoitamiseen kunnolla tarvitaan vain yksi lippu tuomarialukseen kiertosuuntaa ilmoittamaan, ei se mahdoton rasti ole.

Jos joku keksii oikeasti toimivan ratkaisun ilman lippuja, otamme sen varmaan mielellään käyttöön myös tiistiksissä.

T.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: Itätuuli.
Ei ole mielestäni merkityksellinen, koska tällöin jokaisen radan seuraava merkki on jokatapauksessa poijun suunnassa ja jokainen kiertää poijun länsipuolelta automaattisesti, ohittaa sen sitten styyralla tai paaralla matkalla seuraavalle merkille.

Tietenkin merkkitilan kanssa voi tulla ongelmia kahden veneen ohittaessa merkkiä läheltä merkkiä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jooh, itse kisa. Rata 2 ajettiin ja meillä oli ensimmäistä kertaa moneen vuoteen täysin täysi-ikäinen miehistö, niin ne lapset kasvavat :)
Kovaan keliin oli varauduttu viiden hengen miehistöllä ja samalla oli tarkoitus ajaa sisään uutta gastia... On kuitenkin sanottava, että kaikki manööverit menivät pääosin putkeen ja miehistö toimi erinomaisesti, kippari sen sijaan koomasi asenteella.

Huoh että sitä oli ruosteessa, startti aivan käsille kun ensin luin väärin tuulen suunnan (joka kai tosin shiftasi 5min paukun kohdilla( ja päädyin huonompaan päätyyn lähtölinjasta ja sitten vielä arvioin täysin pieleen Vindungenin vauhdin (ei se niin nopea ollutkaan) ja päästin sen suosiolla yläpuolelleni pelätessäni että se nostattaa minut linjan yli. No, ei olisi edes pystynyt nostattamaan ja jäi sitten siihen päälle piiitkäksi aikaa tuottamaan meille pakkituulta, Palle prkl, purjehtikaa nopeammin!

Sitten kun Vindungen meni menojaan, niin Scanmar31? Aino iski päälle ja siihen sitten jumituttiin. Tuuli katoili, shiftaili ja ties mitä ja merkille tultaessa oltiin about viimeisiä.

Merkillä upouusi (vain pari kertaa nostettu eilisissä treeneissä) Weban spinnu ylös ja takaa-ajoon, no, Trippi saatiin kiinni mutta vauhti ei riittänyt alakautta ohitukseen, joten siihen sitten jäätiin jumiin kunnes Trippi lähti nostatuskisaan Ida Marian? kanssa ja saimme vapaata tuulta ja pääsimme vihreälle kepille ennen Trippiä.
Tästä rata avautuikin slöörinä kohti Stora Ådholmenin punaista ja kuten tavallista, mä en osaa ajaa slööriä eikä kukaan veneessä osaa trimmata purjeita kunnolla siihen ja Trippi otti ensin kiinni 200m etumatkamme ja sitten merkille tultaessa oli jo 300m edellä. Muutenkin kaikki menivät taas kovempaa.

Punaiselta sitten slöörailtiin kääntö-punaiselle ja sieltä spinnu ylös ja taas takaa-ajoon, no se tuottikin tulosta ja kohta Fuuga ja Trippi saatiinkin kiinni ja Miessaarenselän täysin arvaamattomissa tuulissa lopulta päästiin kohtalaisen kivuttomasti vihreälle kepille ja siitä sitten lyhyen spinnupätkän jälkeen slöörailtiin maaliin.

Tracki siirtyy kohta nettiin, mutta eipä tuossa paljoa ihmeteltävää ole, alempaa keskikastia ollaan sijoituksissa, eli ensi viikolla pitää parantaa ja samalla toivoa että tuulisi siinä määrin tasaisesti että ennen FE-sprinttiä ehtisi miettiä mitä tehdä mastotrimmille (ts. pitää vaiko muuttaa).
Guest

Post by Guest »

Petri wrote:
vvoltti wrote: Itätuuli.
Ei ole mielestäni merkityksellinen,
Sitten osaat varmaan vastata, pitääkö se merkki jättää oikealle vai vasemmalle?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11094
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote:
Petri wrote:
vvoltti wrote:Itätuuli
Ei ole mielestäni merkityksellinen,
Sitten osaat varmaan vastata, pitääkö se merkki jättää oikealle vai vasemmalle?
Sillä ei ole merkitystä tuossa tapauksessa, kun käytännössä kauempana oleva vihreä viitta on se varsinainen ylämerkki. Ja tuossa "länsimallissa" sallittaan tuossa tapauksessa sitten sen merkityksettömän vastatuulimerkin ohittamisen kummalta puolelta vaan. Ihan toimiva malli omasta mielestäni. Ja sillä lailla toimiva kompromissi mikäli lautakunta ei missään tapauksessa halua lisälippuja näytettäväksi. Tuo ei vaatisi kuin "länsipuolelta" lisäämisen ordereihin, eikä muuta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Johan te nyt olette sitkeitä. Palauta Harald mieleesi sääntöjen määritelmä sanalle merkki.

Voihan sitä tehdä kaikenlaisia sinnepäin ratakuvauksia, jotka varmaan osa porukasta ajaa sinnepäin oikein, mutta eivät ne mitään sääntöjen mukaisia ratoja ole.

T.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11094
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album365

Olli, Wiljo, Réa sekä allekirjoittanut.

"vastatuulilähtö". Laita nyt jotain megles-purjehtijaa kertomaan mikä on vastatuuleen :) (tuhat hymiötä tähän). Tullessani veneelle oli noin 5-7m/s pohjoisesta mutta jättiläismäinen tumma pilvi roikkui miessaaren selän yläpuolella. Manasin kelin epävarmuutta ja että konetta pitäisi pohjoistuulella ruveta käynnistelemään, mutta mitä vielä, siinä vaiheessa kun skuutit oli talven jälkeen pujoteltu (väärin) olikin 2 m/s etelästä. Purjehdittiin siinä sitten epävakaassa iltalounastuulessa kohti miessaaren selkää, muutaman hienon 45° siftin kera.

Alueelle saavuimme niin sopivasti että kerkesimme mukavasti nostaa spinnu ylös sekä ajaa muutaman jiipin, Olgan uutta sinistä unelmaa ihaillen. Lautakunnassa istui viime kauden tutun ex. Helmen porukka ja vastatuulimerkki köllötti jossain tuulen suunnassa.

Kakkosrataa, eli käyntiä naapuriselällä ja takaisin oli ohjelmassa.

Tuuli kuitenkin oli aika epävarma, ja totesimme että lippupäästä pääsee paaralla yhdellä halssilla suoraan ylämerkille joten suunnitelma tällaiselle talviruosteiselle porukalle oli selviö; paara-startti poijupäästä ja fleetin edestä kohti ylämerkkiä. Tämä meni melkein loistavasti, sillä totututsti olimme monta veneenmittaa merkistä lähtöpaukulla, mutta onneksi muut veneet olivat näköjään vielä ruosteisempia kuin me. Kun hetken päästä saavuimme slööräten (!) poijulle, ja nostimme kryssille, huomasimme että Vindungen vaikkakin lähimpänä ei edes uhannut meidän jatkamista kohti ylämerkkiä.

Näin jatkoimme ja ylämerkillä vindungen sitten oli jo melkein ottanut meidät kiinni ja tunki erittäin sikamaisesta ja röyhkeästi merkin ja meidän väliin vaikka nyt on voimassa jo kolmen veneen "zone". Luvallamme kiersivät kuitenkin, mutta erittäin röyhkeää kuitenkin :)

Nostimme sitten ilman puomia, ja huomasin että säkällä apparentti olikin 70° luokkaa joten spinnulla pystyimme kuin pystyimmekin jatkamaan sillä. Puomikin löytyi jossain vaiheessa. Takanamme Tyyne (RJ-85) oli aika lähellä, toisen H-veneen (starttikolarin osallinen?) säestäessä bassolla.

Vihreän kierto, miessaarenselän eteläinen punainen poiju, punainen viitta ja kauimmaisen merkin kierto oli normiajelua jonossa. Tuuli siftasi niin paljon ettei missään vaiheessa saatu kryssiä ja reikäinen tuuli oli ainoa joka toi jonkin verran jännitystä veneitten välisien etäisyyksien vaihdellessa kuin intin soppajonossa aikanaan.

Paluumatkalla sitten miessaaren selän itäosassa kohti vihreää alkoi sitten tapahtua. Veneitä purjehti 100 metrin säteellä aivan eri suuntiin ja Charlotta teki spinnuvendan (kyllä, venda, ei jiippi!) ja pari muutakin erittäin mielenkiintoista manööveriä. Kuten aikaisemmin tässä säikeessä luitte oli tuuli "mielenkiintoinen" (harmaja 8/11m/s, helsingin majakka tyyntä jne). Nyt kohtasi sitten pohjoinen gradientti ukkospilven nostattaman lounaisen tuulen ja se teki sen että tuulta ei ollut yhtään. Se vähä mitä oli, tuli satunnaisesti 100° eri suunnasta kuin edellinen. Tämä jatkui vähän aikaa, jonka aikana takanamme ollut H sekä Tyyne ottivat rankasti meitä kiinni. Vindungen yritti onneksi myös maalisuoran osuudella keksiä miten päästä kohti maalia.

Pohjoisessa näin että Match-J80:et purjehtivat reippaasssa pohjoistuulessa, kun me naapuriselällä istuimme tyynessä. Arvasin että tuuli täyttyy pohjoisesta, ja pyrin kohti vehkasaaren kärkeä. H ja Tyyne olivat kuitenkin tässä lajissa parempia, erään toisen H-veneen kanssa sillä kun tuuli lopulta sitten täyttyi tummana alueena veden päällä pohjoisesta olimme kuin olimmekin eteläisin vene tästä neljän veneen rintamasta. Tästä huolimatta, tai ehkä siitä syystä (?) kiihdytimme kuitenkin näitten leen puolelta ulos ja pystyimme vain vaivoin pitämään Tyynen takanamme maaliin asti. Maalisuoralla siis vauhtia vajaa kuusi solmua, kun äsken ei ollut ohjailuvauhtiakaan. Ihmeellistä.

Tyyne taisi voittaa, me kakkosina (?), Vindungen sijalla 3-5?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11094
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=140

Jaha, Vindungen voitti meidät sittenkin, kolmella sekunnilla. Tuli merkinkierrossa tilan antaminen heille tällä kertaa kalliiksi...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote:Johan te nyt olette sitkeitä. Palauta Harald mieleesi sääntöjen määritelmä sanalle merkki.

Voihan sitä tehdä kaikenlaisia sinnepäin ratakuvauksia, jotka varmaan osa porukasta ajaa sinnepäin oikein, mutta eivät ne mitään sääntöjen mukaisia ratoja ole.

T.

Ville
Mutta onko tilanne silloin yhtään sen parempi kuin nyt, jolloin taas orderien valossa merkkiä ei välttämättä tarvitsisi kiertää ollenkaan?

Mitä kiertosuuntaan tulee, niin ei ordereissa tarvitse määritellä merkkien kiertosuuntia, jos sitä ei määritellä tarkkaan, niin silloinhan merkin voi kiertää kummin päin tahansa, kunhan se kierretään länsipuolelta joka toteutuu ohitettaessa merkki kummalta puolelta tahansa. Kuten todettua, olen ollut kisassa missä alamerkin kiertosuuntaa ei määritelty.

Tuloksetkin tulivat, ilman omaa ryssimistä 4. sija olisi ollut täysin otettavissa. Suoranaisesti harmittaa, että kaikki kolme H-venettä olivat noinkin lähellä, välillä jopa takanakin, mutta niin se Fuugakin vain lipui kevyessä tuulessa kovaa ohi Miessaarenselällä :(
Prkl, mä purjehdin tästä lähin vain keskikelissä, vaikkei silloinkaan pärjää, niin eipähän vituta yhtä paljoa :)
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=140
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11094
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

vvoltti wrote:Johan te nyt olette sitkeitä. Palauta Harald mieleesi sääntöjen määritelmä sanalle merkki.

Voihan sitä tehdä kaikenlaisia sinnepäin ratakuvauksia, jotka varmaan osa porukasta ajaa sinnepäin oikein, mutta eivät ne mitään sääntöjen mukaisia ratoja ole.
Etkö Ville ole vielä päässyt purjehtimaan, äänensävysi on vähän sen kaltainen :)

Jos ordereissa lukee että merkki A pitää ohittaa länsipuolelta niin en näe mitä ongelmaa siinä on. Etenkin jos seuraava merkki on aina idässä. Jos "specified side" on länsipuoli, se on tuskin sääntöjen vastaista tai edes pieni synti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Nyt mä tein taas jotain väärin trackien kanssa, mutta mitä.

Muutin GPX:ksi, vaihdoin päivämäärän ja laitoin nimen tiedostoon, mikä mättää...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11094
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sinulla on ajat tuhannesosasekunnein, josta gpsar ei tykkää:

Code: Select all

<time>2009-05-13T15:04:23.400Z</time>
Vertaa meidän aikaleimoihin:

Code: Select all

<time>2009-05-13T15:03:29Z</time>
.


Katso wikistä sportstracker aiheesta miten muunnat tiedoston vaikka pcx-muotoon ensin, ja sitten takaisin GPX-muotoon. Kun ja jos pcx ei ymmärrä tuhannesosien päälle jää näin ne pois myös lopullisesta GPX-tiedostosta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mutkun kyllä noi viime vuonna toimivat noin. Oonkohan sittenkin käyttänyt jotain filtteriä, mitä en muista käyttäneeni.
Post Reply