#1 WHC 2009 - 13.5.

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

#1 WHC 2009 - 13.5.

Post by Petri »

Avataanpa ketju tällekin kisalle samantien, että voi aloittaa jo alkuspekuloinnit :)

Ilmeisesti FE-edustus on niukahko, Charlotta feat Lisbethin miehistö, Olga ja sitten kenties Trippi?
Edit: on WHC ainakin Tripin kalenterissa, mutta valitettavasti näemmä FE-sprint jää heiltä väliin, kun molemmat veneet ovat koulutuskäytössä.

Keliennuste varsin mielenkiintoinen, jos nyt tuollaisena pysyy. Kovaa pohjoistuulta on harvemmin ja se takaa kyllä varsin aallottomat olosuhteet ja virkistävää vaihtelua siihen ainaiseen "sille tietylle punaiselle kepille kryssimiseen", mitä saa tehdä ihan tarpeeksi myös tiistiksissä.

Vastatuulilähtö tarkoittanee siis sitä, että startti on rantaan päin ja merkin jälkeen sitten taidetaan slöörata/ajaa tiukkaa spinnustrekkiä Miessaarenselän vihreälle. Sikäli tuulen suunta mahdollistaisi jopa aika kivan kryssilenssi-tyylisen radan käyttämällä vitosrataa, koska tällöin ei myöskään tuolta lähdön kääntöpoijulta tarvitsisi ajaa vihreälle, vaan voisi suoraan spinnutella punaiselle poijulle. Saas nähdä mitä Hakola keksii.

Startti siis klo 18.10, eli tästä se sitten alkaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: #1 WHC 2009 - 13.5.

Post by harald »

Petri wrote:Vastatuulilähtö tarkoittanee siis sitä, että startti on rantaan päin ja merkin jälkeen sitten taidetaan slöörata/ajaa tiukkaa spinnustrekkiä Miessaarenselän vihreälle. Sikäli tuulen suunta mahdollistaisi jopa aika kivan kryssilenssi-tyylisen radan käyttämällä vitosrataa, koska tällöin ei myöskään tuolta lähdön kääntöpoijulta tarvitsisi ajaa vihreälle, vaan voisi suoraan spinnutella punaiselle poijulle. Saas nähdä mitä Hakola keksii.
Toivotaan että lähtö on kaakkoiskulmalta selkää, jos luette ordereita tarkkaan niin ymmärrätte mitä ajan takaa. Toivotaan että startti asetetaan niin, että lähtö on kohti vihreää viittaa eikä mitään slööriosuuksia tule vastatuulimerkin jälkeen.

Aika paljon tosiaan on tuulta luvattu, mikä on tosin tavallista toukokuun kisoissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: #1 WHC 2009 - 13.5.

Post by Petri »

harald wrote:Toivotaan että lähtö on kaakkoiskulmalta selkää, jos luette ordereita tarkkaan niin ymmärrätte mitä ajan takaa. Toivotaan että startti asetetaan niin, että lähtö on kohti vihreää viittaa eikä mitään slööriosuuksia tule vastatuulimerkin jälkeen.

Aika paljon tosiaan on tuulta luvattu, mikä on tosin tavallista toukokuun kisoissa.
Joo, mä mietin tota juttua, ettei tuota merkin kiertoa ole määritelty kauhean tarkkaan ts. suoraan ajaminen seuraavalle merkille on kai joissain tapauksissa mahdollista (ja kerranhan tilanne olikin sellainen). Mutta toisaalta ordereissa lukee selvästi, että ensin pitää purjehtia se 500-800m vastatuuleen, eli sikäli ainakin sen verran pitää ensin kryssiä ja vasta sitten voi kääntyä kohti rataa.

Vai haluatko selventää tarkemmin sun juontasi :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Purjehdi sinä vastatuuleen 500 metriä niin hommaan sulle nobelin palkinnon :)

Image

Onko tuo oikein?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Parempi ollisi jo, mikäli ordereissa lukisi jotenkin noin;

oranssinen ilmatäytteinen poiju ja se jätetään siten että veneen perävana ei muodosta silmukkaa. Vastatuulimerkki jätetään sille puolelle venettä, joka aiheuttaa kurssinmuutoksen seuraavaa merkkiä kohti vastatuulimerkin kohdalla.

Sekin jättää tosiaan vapauden jättää vastatuulimerkki vasemmalle tai oikealle mikäli merkin kohdalla pitäisi kääntyä suoraan lenssille. Hämminkiä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Parempi ollisi jo, mikäli ordereissa lukisi jotenkin noin;

oranssinen ilmatäytteinen poiju ja se jätetään siten että veneen perävana ei muodosta silmukkaa. Vastatuulimerkki jätetään sille puolelle venettä, joka aiheuttaa kurssinmuutoksen seuraavaa merkkiä kohti vastatuulimerkin kohdalla.

Sekin jättää tosiaan vapauden jättää vastatuulimerkki vasemmalle tai oikealle mikäli merkin kohdalla pitäisi kääntyä suoraan lenssille. Hämminkiä :)
Toisaalta tuossa sunkin piirroksessasi on kuitenkin iso ero siinä kryssiikö edes sen 500m kuin että kääntyykö heti maalista slööriin :)

Pistä meiliä Hakolalle, äkkiäkös niitä ordereita muutetaan tarpeen vaatiessa. Mä en enää tänään ehdi, kun pitäisi lähteä metsään suunnistelemaan.
Mutta kieltämättä tuo merkkijuttu on vähän epämääräisesti määritelty.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Haraldin veto on täysin oikein ja orderit päin persettä. Melkoinen käpy, kun on epäonnistuttu määrittelemään poijun kiertosuunta.

Olen tiististen tiimoilta pohtinut tuota kryssimerkin määrittelyä aika paljon, ja kyllä se on niin, että kaikki muu kuin "oikealle" tai "vasemmalle" menee jollain tuulen suunnalla päin helvettiä. Käytännössä joko fiksattu kiertosuunta tai sitten lipun perusteella muuttuva kiertosuunta, kaikki tommoset "kierretään luontevaan kiertosuuntaan" yritykset mättää, aina löytyy joku tuulensuunta, jolla asia jää tulkinnanvaraiseksi. Sitäpaitsi epäilen, mahtaako mikään muu kuin oikea tai vasen olla edes kilpapurjehdussääntöjen mukainen määrittely.

Entäs onko suorassa kryssi-lenssi tilanteessa kiellettyä jiipata heti poijun jälkeen. Toista laitaa ei nähtävästi saa käyttää lenssillä ollenkaan, muuten muodostuisi silmukka.

V.

edit: Kierretään siten, että poiju jää veneen ja seuraavan merkin väliin oli yksi "hyvä yritys", mutta sekin mättää esim. jos on suora kryssi-lenssi. Tuossa haraldin esimerkissä olisi toiminut.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No naruteoria toimii kyllä kun se pitäisi ohjeittensa mukaan vetää kireäksi ja näin jiipit ja leikkaukset suoristuvat pois. Itse näen myös että ainoa ulospääsy tuosta ongelmatilanteesta on vihreän ja punaisen viirin käyttöönotto lautakuntaaluksessa, maustettuna ordereitten päivityksellä.

Fiksattu suunta voisi myös toimia, tuossa lähdetään aina itäänpäin kohti vihreää viittaa niin voisi määrittää että vastatuulimerkki tulee ohittaa länsipuolelta. Ja sitten vapaus lautakunnalle jättää merkki kokonaan pois mikäli lähdetäänkin kovin paljon itäsuuntaan lähdöstä. Näin äkkiä ajateltuna se länsipuolelta kattaisi kaikki tilanteet ja suunnat tuolla alueella, paitsi itäpuolen tuulilla jolloin vastatuulimerkkiä ei edes tarvitse.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ähh, tuossahan on vielä se ongelma "länsimallissa" että mikäli on länsituulta menee merkinkierron suunta epämääräiseksi. Toisaalta, tämä ongelma on nytkin olemassa. Parempi olisi kuitenkin että kaikki sen merkin kiertäisivät, joka toteutuisi "länsimallissa".

Kyllä se on vähän niin, kuten Villekin tuossa sanoi, että kiertosuunta on melkein pakko ilmaista punaisella tai vihreällä lipulla, levyllä tjms.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mutta mitäköhän sitä sitten tekisi? Jos siis tilanne merkin kiertämisen kanssa on sellainen, ettei sitä välttämättä tarvitsisikaan kiertää.

Joo, rankingkisassa Ukissa mä kiersin alamerkin "väärinpäin" koska ordereissa kiertosuuntaa ei oltu määritelty, mutta se oli "oikea kisa" ja syyt kiertoon muutenkin lähinnä ongelmat spinnun alasotossa.

Mutta tällaisessa viikkokisassa ei oikein huvittaisi alkaa spedeilemään, jos kuitenkin suurin osa varmaan aikoo kiertää merkin kuten voisi olettaa. Ei mua ainakaan lohduttaisi "voittaa" kisaa sillä, että lähtisi suoraan lähdöstä kohti seuraavaa merkkiä (no sen 500-800m kryssin jälkeen).

Toisaalta taas kilpailuhenkistä ihmistä sisälläni vituttaisi antaa kilpakumppaneille, jotka tuon merkin jättäisivät kiertämättä, sitä ~kilometrin etumatkaa.

Edit: tuuli EPS:llä nyt suunnasta 1, eli se sikäli kyllä mahdollistaisi radan 5 ajamisen ihan mielekkäänä kryssi/lenssi-ratana näin saaristokisaksi.
Eilen tosin treenatessa oli hauska katsella tuulen shiftaavan 30 astetta ukkospilven reunalla, että saas nähdä mitä on odotettavissa illalla :)
Tapsa
alokas
Posts: 2
Joined: Wed May 13, 2009 11:12 am

Poijun kiertosuunta

Post by Tapsa »

Tervehdys arvon FE83 seilorit!
Juttelin Tomin (Hakola) kanssa ja hän totesi tekstin olevan sama, kuin on ollut jo vuosia. Eli aiemmin olette asian sisäistäneet (tai hyväksyneet;-), mutta nyt se tuottaa ongelmia. Lause on kieltämättä hieman tulkinnanvarainen jos ruvetaan hiuksia halkomaan, mutta luulenpa teidän kaikkien ymmärtävän, mistä on kyse.
Tarkoitus on ollut ilmaista asia lyhyesti ja ytimekkäästi sekä toimia järjestäjien ja kilpailijoiden kannalta siten, että vältetään ylimääräisten viestien antaminen. Tämä on oleellista jo siksi, että resurssimme kokonaisen sarjan järjestämiseen ovat melko pienet (lue. henkilökuntapula) ja kilpailusarjan luonne on harjoittelu.
Vastaan siis kantamme järjestäjien puolesta, koska Tomi ei kiireiltään kerkiä. Eli tarkoitus kuitenkin lienee kiertää luovimerkki, kuten kaikki muutkin merkit. Mielestäni merkki ei tule kierretyksi, jos ajaa suoraan vihreälle kepille, (tai seuraavalle kiertomerkille), poijun jäädessä kauas sivulle.
Tuo lause 'ettei perävana tee silmukkaa' on ihan yleisesti käytössä, mutta kyse ei nyt lienekään sen ymmärtämisestä, vaan siitä, että merkkiä ei tarvitsisi kiertää. Vastatuulilähdöissä ei poijua laiteta siten, että tuosta silmukan tulkinnasta tulisi ongelma. Jos siis olette ihan oikeasti sitä mieltä, että ohjetta tulisi muuttaa, niin sitten pitää ottaa yhteyttä Tomiin.
Tai kommentoikaa tänne, niin informoin Tomia.

Tervetuloa WHC-kilpailuihin!

Terv: Tapsa
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Poijun kiertosuunta

Post by Petri »

Tapsa wrote:Tervehdys arvon FE83 seilorit!
Juttelin Tomin (Hakola) kanssa ja hän totesi tekstin olevan sama, kuin on ollut jo vuosia. Eli aiemmin olette asian sisäistäneet (tai hyväksyneet;-), mutta nyt se tuottaa ongelmia.
Itseasiassa kerran aiemminkin merkki on jätetty kiertämättä, olisiko ollut 2v sitten (juttua löytyy varmasti foorumilta).
Homma riippuu paljolti tuulen suunnasta.
Lause on kieltämättä hieman tulkinnanvarainen jos ruvetaan hiuksia halkomaan, mutta luulenpa teidän kaikkien ymmärtävän, mistä on kyse.
Ongelma ei ole siitä miten ihmiset sen ymmärtävät, se on kaikille selvää mitä sanamuoto tarkoittaa, mutta ongelma on se että orderit eivät varsinaisestikaan myöskään estä Haraldin kuvaamaa ratkaisua, mikä on a)täysin sallittu orderien valossa b) varsin edullinen kilpailun kannalta, etumatkaa kertyy aika mittavasti poijun kiertäneisiin nähden.
Kuten olen itse jo monesti karvaasti oppinut, purjehduskilpailuissa eettisyyden voi heittää romukoppaan, ainoa millä on väliä on kirjoitettu teksti. Ts. mitä tehdä jos joku vene ei noudatakaan tekstin "henkeä".
Vastaan siis kantamme järjestäjien puolesta, koska Tomi ei kiireiltään kerkiä. Eli tarkoitus kuitenkin lienee kiertää luovimerkki, kuten kaikki muutkin merkit. Mielestäni merkki ei tule kierretyksi, jos ajaa suoraan vihreälle kepille, (tai seuraavalle kiertomerkille), poijun jäädessä kauas sivulle.
Se on kyllä totta, että koska sanamuoto on kiertää eikä ohittaa, niin merkki todellakin pitäisi "kiertää". Mutta ongelma on yhä protestitilanteessa se, että riittääkö edes tuokaan määrittämään selvästi sitä että pitääkö merkki oikeasti kiertää, vai riittääkö vain että purjehtii sen 500m vastatuuleen ja lähtee kohti seuraavaa merkkiä.
Tervetuloa WHC-kilpailuihin!

Terv: Tapsa
No sitähän me tehdäänkin, myös sitten taas syksyllä lautakunnankin puolella ;)
Tapsa
alokas
Posts: 2
Joined: Wed May 13, 2009 11:12 am

Vielä ordereista

Post by Tapsa »

Moikka vielä!
Yrittäkääpä keksiä sellainen teksti, jota voisi vastaisuudessa hyödyntää ohjeissa. Näitä vastatuulistartteja on vain muutama tässä kauden alussa eli korjaus ordereihin ei välttämättä kerkiä tähän kauteen. Eli jos tuon saman ajatuksen saisi (ilman lisäviestityksiä) yksiselitteisempään muotoon.
Muistaakseni Penttala Racessa on myös tuo meidän käyttämämme sanamuoto. Saisivat hekin sitten hyödyntää oikean sanamuodon.

Terv: Tapsa
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eikös tuollainen "vastatuulimerkki ohitetaan sen länsipuolelta..." olisi ihan toimiva ratkaisu? Sikäli mikäli ymmärsin Tomia oikein niin järjestäjä pyrkii asettamaan sen vastatuulimerkin niin, ettei sen kiertosuunnasta pitäisi olla epäselvää ja itäisillä tuulilla sen vastatuulimerkin voi asettaa johonkin sivuun niin, että vihreästä viitasta tulee se varsinainen vastatuulimerkki muutenkin.

Ehdotan että 11§ korvataan virke
"Lähdölinjalta purjehditaan vastatuuleen noin 500-800 metriä jossa oranssinen ilmatäytteinen poiju ja se jätetään siten että veneen perävana ei muodosta silmukkaa."

seuraavalla:

"Lähdölinjalta purjehditaan vastatuuleen noin 500-800 metriä jossa oranssinen ilmatäytteinen poiju ja se kierretään sen länsipuolelta, kuitenkin siten että veneen perävana ei muodosta silmukkaa."

Olen tässä taustatyönä prosessoinut tuota ajatusta pitkin päivää enkä ole vielä löytänyt mitään väärää tuossa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Ehdotan että 11§ korvataan virke
"Lähdölinjalta purjehditaan vastatuuleen noin 500-800 metriä jossa oranssinen ilmatäytteinen poiju ja se jätetään siten että veneen perävana ei muodosta silmukkaa."

seuraavalla:

"Lähdölinjalta purjehditaan vastatuuleen noin 500-800 metriä jossa oranssinen ilmatäytteinen poiju ja se kierretään sen länsipuolelta, kuitenkin siten että veneen perävana ei muodosta silmukkaa."

Olen tässä taustatyönä prosessoinut tuota ajatusta pitkin päivää enkä ole vielä löytänyt mitään väärää tuossa.
Jep, tuo on ehkä ehjin vaihtoehto, en minäkään heti löytänyt tuosta sen suurempia loogisia virheitä.
Post Reply