WHC 8/08 20.8 2008

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 8/08 20.8 2008

Post by harald »

Keskiviikkona laskujeni mukaan kahdeksas WHC tulossa (se.itmill.com
ei vastaa).

Keliä luvattu lounaasta 5m/s, mutta katotaan nyt mitä oikeasti tuulee,
varmaan 5 knotsia. Lokki ei toimi tällä hetkellä (liittyneekö Nebulan
suureen virtakatkokseen eilen?).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jepjep, saas nähdä kestääkö spinnu. Nyt se on vain teipattu reunoistaan, pitäisiköhän se myös ommella vai riittääkö pelkkä spinnuteippi?
Toisaalta jos pitää ommella, niin sitten tulee hieman kiire...

USB-sarjaportti-adapterikin tuli Honkkarista, eli nyt voisi ottaa trackiakin talteen.

WHC:n tulospalvelusivusto yhä alhaalla, pitäisi varmaan mainita Hakolalle, kun mitään ei ole tapahtunut pariin päivään (liittynee myös Nebulaan).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko siis liikissä olevat vahviste-nauhat poissa? Singeri laulamaan
sanoisin mä. Mutta eiköhän se kestä huomisen keveät kelit?

Ennuste sanoo 4-3m/s etelälounaasta (rata 2?), ukkosta päivällä
ja raskaasti sadetta illalla.

Hakolalle on ilmoitettu se.itmill.com epätoiminnasta. Ehkä muistutus
nopeuttaisi? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Onko siis liikissä olevat vahviste-nauhat poissa? Singeri laulamaan
sanoisin mä. Mutta eiköhän se kestä huomisen keveät kelit?
Vahvistenauhat on kyllä, mutta liikeistä revennyt varsinainen kangas (ko. se kuva) on vain teipeillä kiinni liikeissä...kun allekirjoittanut aikanaan vähän sooloili mutsin ompelukoneella niin se ei kuulemma enää toimi kauhean hyvin ja käsin ~yhteensä metrin matkan ompelu on aika paljon vaadittu.

FMI:n merisää kyllä lupaa jopa 7 m/s tuulia...aargh ei ihan tarpeeksi kolmoselle.
Hakolalle on ilmoitettu se.itmill.com epätoiminnasta. Ehkä muistutus
nopeuttaisi? :)
Pitää katsoa jos ei tulospalvelu skulaa huomenna, niin sitten hatemailia kehiin ;)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Noh, tulihan sooloiltua ompelukoneen raadon kanssa, ehkä tein enemmän vahinkoa mutta tänään tuskin pääsee spinnu repeämään.

EPS:n satamassa tuuli nyt 2 m/s, Harmajalla 3m/s kaakosta!, Merisään mukaan vitosta pitäisi puhaltaa lounaasta. Saas nähdä millainen kisa tulee. Kauhuskenaariona lillumista sateessa, kaikki hoot kilometrin päässä edellä ja viimeinen sija odottaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hirmuisia pilviä, ja kaatosade meni ohi larusta. Ehkä se tuuli vielä
tuosta tasaantuu.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Windguru:sta löytyy myös Haukilahti.

http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=67553
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Taas kerran kiva ja mielenkiintoinen kisa, todella surkeasta startista
huolimatta. Yllätykseksemme lautakunta pisti meidät viitos-radalle,
joka on siis punaiselle poijulle, vihreälle viitalle, punaiselle, vihreälle
ja maaliin, eli tosi lyhyt rata mutta onneksi tuulensuunta pysyi niin
että sitä voitiin kutsua melko kryssi-lenssi radaksi.

Startissa koomailin ja otin liian rennosti, jarruttelin ja laskin liikaa
alas. Tämä teki sen että teki tiukkaa pysyä lähtöviivan oikealla
puolella ja ylhäällä slööräsi päälle 2/3-osaa fleetistä. Mary (FF31)
ohitti vielä lähdön jälkeen, ja edessä olevan T-minin ohittaminen
teki tiukkaa.

Pohjoisviitta oli radan merkki, ja tämä kierrettiin kuitenkin
toiveikkaaina, sillä edessä olevat eivät olleet sittenkään karanneet
horisonttiin. Kierrossa olin tarkkana siitä että tultaisiin leveästi
sisään ja tiukasti ulos, sillä en missään tapauksessa halunnut
ajaa tämänkin legin muitten -skoissa. Olga kuitattiin matkalla
poijulle, ja poijulla oltiin jo Ida Marian (H) kannoilla. Edessä
molemmat Albinit, Blanco sekä Mary.

Kolmistaan (Peik, Alx + minä) oli sitten ylämerkillä genoa ylhäällä ja
spinnu vedossa ja tästä syystä emme pystyneet jiippaamaan heti.
Olisi kannattanut jarrutella spinnun nostossa sillä sisäkaarteen ja
edessä olevan IM:än tuulen puolelle juututtiin eivätkä he
huomanneet vinkeistä huolimatta että paaralla slöörättäisiin kohti
vihreätä.

Tehtiin sitten ruma jiippi IM:än peräpeilin takaata ja laskettiin kohti
vihreätä, Blanco kiikarissa.

Vihreällä olimme jo hiukan styyralla spinnulla leikanneen Blancon
kannoilla ja ilman puomia spinnu alas + venda. Kryssi tuntui
oudolta, mutta pysyimme kuitenkin omassa spoorissa, American
Beautyn ollessa meidän styyran lonkalla/sivussa. Ylämerkin
lähestyessä iso luokka lähestyi ja taktiikka-osasto halusi tulla
paaran leikkaria pitkin vapaissa tuulissa kohti ylämerkkiä. Tästä
kuitenkin tingittiin vähän koska emme tienneet moniko isosta
luokasta keksisi jiipata heti merkillä.

Kun käänsimme paaralle, olimme jo Blancon peräpeilissä heidän
ollessa styyralla. AM edessä heitti leikkarille hiukan myöhässä,
ja mekin innostuimme myöhästymään. Tästä syystä Blanco pääsi
leikkarille meidän sisäpuolella, ja kiersimme ylämerkin melko
rinta-rinnan.

Ajoin kuitenkin merkinkierron alun leveästi, ja jiippasimme samaan
aikaan kun spinnu nostettiin. Tällä kikalla päästiin Blancon tuulen
puolelle, ja samalla sisäpaikka-asemiin seuraavaa merkkiä
ajatellen. Kun siitä lähdettäisiin maalia kohden olisi ensiarvoisen
tärkeää päästä sisäkaarteesta kohti maalia.

Blanco yritti kerran nostaa meidän päälle, mutta tästä kunniasta
kieltäydyimme kohteliaasti.

Iso luokka lähti kryssille, ja piti varoa kryssiviä veneitä. Tästä ei
kuitenkaan saatu jännnitystä aikaiseksi, vaan ajettiin sinnikkästi
tyyntyvässä tuulessa kohti vihreätä viittaa, Blancoa vartioiden.

Vihreä kierrettiin sitten sisäkaarteessa, ja maalisuoralla Blanco
jäi sitten sen 100m. AE Helmi otti "paukun", AE/AB tokana maalissa.
Itse olimme maalissa niin lähellä AB:tä että uskon että voitimme
heidät.

Paluumatkalla laskimme sekunteja T-minin aikoja, sillä heillä 0.99
LYS veneenä oli hyvät mahdollisuudet voitta meidätkin. 60 min
oli meidän purjehdittu aika, ja 8% ero tekee 4.8 min, olimme
4min 30s kohdalla kun he peittivät uloimman poijun joten ilmeisesti
meni sekuntipeliksi heidän kanssaan.

Kiitos Kaleville spinnun lainasta. Siinä on muuten numeroita :)

Track tulossa myöhemmin. edit: näyttää siltä että tulokset tulevat
vielä myöhemmin. Serveri on kuulemma turuusss..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Image

Kryssikulmat tosi hienot tuohon 8 knots keliin. Hyvin siftasi kryssillä
meille.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Vakiomiehistö muuten koossa, mutta sairastunutta trimmaajaa stunttasi Torsti, jonka hieman sporttisemmalla vekottimella tulee pyörittyä tiistiksissä.
Kevyt tuuli oli jo lähtökohtaisesti hieman hankala, mutta vitosrata oli hyvä juttu, koska tuulensuunta oli kuitenkin sopiva siihen että saihan tuossa taas parit alamerkin/ylämerkin kierrot tehtyä.

Startti meni ihan hyvin, ei ihan nappiin kun Blanco ja American Beauty pääsivät siihen alle, mutta eivät kuitenkaan vaivautuneet sulkemaan linjaa. Pitkä slööri tuotti ongelmia ja oli masentava huomata miten ohi mentiin ylhäältä niin yhden Hoon kuin jonkun hieman isomman paatin voimin. Charlottakin puski ohi about 0,2 solmua kovempaa...eipä auta hyvä startti jos venevauhti ei riitä.

"Ylämerkillä" spinnu ylös onnistuneesti ja matkaan, hetken tuli ihmeteltyä edellämenevien reitinvalintaa, mutta vielä tuplavarmistus rataohjeisiin ja jiippi suoraan kohti vihreää keppiä. Jostain syystä koko edelläoleva fleetti ajoi aivan tajuttoman kauas merkistä, ehkä leikkausta hakien?

No, matkalla totesin että genuankin voisi nostaa spinnun lisäksi. Paha sanoa oliko siitä mitään hyötyä, vaiko vain haittaa, spinnu kuitenkin lensi normaalisti ja vihreällä spinnu alas ilman häslinkiä. Onko jollain jotain mutua asiaan, etenkin noilla tuulikulmilla ja voimakkuuksilla.
Kryssi takaisin poijulle meni vauhtia, tai sen puutetta noituessa ja Anneli alkoi ottaa kiinni, tai oli sitä tehnyt jo startista alkaen mutta nyt jo ihan silminnähden.

Otin leikkarin hieman yli, koska tuuli oli välillä aika oikukas ja muutenkin piti ajaa hieman normaalia alemmas vauhdin saamiseksi. Merkillä spinnu ylös ja jiippi heti putkeen, jibe-set ei ihan vielä onnistu kun ei sitä ole treenattu, mutta loppupeleissä ei ehkä ollut huonokaan juttu ajaa sitä paria veneenmittaa merkiltä ulospäin. Lähellä vihreää tuuli oli jo lähes plattista ja tiukemmin leikkaavat Anneli ja Sea Monkey hönkivät jo niskaan. Tai sitten taas ylhäällä ollut genua jarrutti vauhtia, koska Anneli tuli merkittävästi kovempaa lenssin kuin me.

Koska Haraldilla oli lainaspinnu matkassa, oletin ettei hän uskaltaisi runnuttaa sitä normaaliin tyyliin ja huolimatta muusta fleetistä, päätin kokeilla josko spinnu kantaisi...no ei kantanut ja matka jatkuikin sitten slöörinä.

Maalisuoralle tultaessa Anneli oli jo iholla, mutta onneksi tuuli voimistui matkan aikana ja vauhtiero kutistui pienemmäksi (tuntui että slöörivauhdissa kevyessä kelissä oli helposti sama 0,1-0,2 solmun ero...kovemmalla kelillä <0,1 knts) ja siinä sitten jatkuvasti Annelia tarkkaillen slöörailtiin maaliin karvan verran Annelin edellä.

Jos WHC:n maaliintulot jatkuvat tällaisina, pumppu ei kyllä kestä kauaa, kun joka viikko saa panikoida loppuun asti perässä ajavan veneen kanssa :)

EspooGP-ketjussa käytyyn keskusteluun viitaten voi todeta, että ilman hyvää lähtöä Anneli olisi varmasti voittanut tämän kisan.

Sijoitus arviolta joku 8/12. GPS-trackin ulostaminen saa odottaa huomiseen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minultakin suoltuu GPX tarvittaessa sitten.

Missä kunnossa on Olgan pohja? Ja tuo teidän ykkönen ei sitten ole
aivan maksimikokoinenkaan. Sehän on toisaalta selvää että meidän
ollessa teidän tuulen puolella te kuljette vähintään tuon 0,2 kn
hiljempaa.

Jos syksyllä aloitetaan hionta, ja minä tulen tuomariksi? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Missä kunnossa on Olgan pohja? Ja tuo teidän ykkönen ei sitten ole
aivan maksimikokoinenkaan. Sehän on toisaalta selvää että meidän
ollessa teidän tuulen puolella te kuljette vähintään tuon 0,2 kn
hiljempaa.

Jos syksyllä aloitetaan hionta, ja minä tulen tuomariksi? :)
No siis tasaisuuden kannalta on paha sanoa, ennen vesillelaskua pohja märkähiottiin P400:lla pahimmat möykyt tasoittaen ja Ukissahan uitiin pohjaa putsaamassa. Huomenna onkin sitten märkäpukusession vuoro ja ainakin sitten tietää onko siellä jotain mörköjä.

Ja siis 0,2:lla tarkoitin myös ihan sitä takaa-ajonopeutta. Sen verran kovaa tulitte takaata. Ehdotukseni noin kauden lopulla, kun teidän WHC-rankingvoitto on jo varmistunut, tehdä pientä miehistönvaihtoa jos vaikka vieraat silmät löytäisivät puuttuvia kymmenyksiä purjeista. Vastuusyistä mä en oikein voi Olgaa jättää, mutta muuten vaihdella voi vaikka miten.

Lisäksi ehdotan että vastedes FE-ranking ratkotaan ekan merkin perusteella, koska tänä vuonna Olga on ollut kai miltei puolet kerroista ekana merkillä :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Esitys hylätään, maalissa katotaan :) Rankingtilanne ei ole selvä
ennen kuin viimeinen kisa on käyty, kaikkea voi tapahtua. Mutta
kyllä me voidaan purjehtia Olga vs. Charlotta miehistöjä vaihtaen.

Hioitteko ensin pahimmat möykyt P100:ella? Sillä me aloitettiin
projekti joskus 2003. Kuvassa P100:ella hiottu tasaiseksi, mutta
kun kuvaa zoomaa näkee että se on kaukana siitä.

Image

Syksymmällä hiottiin sitten lisää P180 karkeudelle:

Image

2004 hiottiin sitten hard racingit P240 (muistaakseni), mutta paljon
jäi vielä peltoa. Ehkä tuo meidän pohja rupeaa olemaan tasainen
muutaman vuoden päästä tällä vauhdilla :)

edit: Joskus on vielä tarkoitus saada finish sellaiseen kuntoon kuten
köli oli 2006:

Image


Eli epoksia päälle, epoksia pois. Tuo P100 paransi jo paljon, mutta
kunnon tuloksia alkoi tulla vasta kun pohja oli hiottu kauttaaltaan
tasaiseksi P180 paperilla, ja keula+evät hienomalla. P400 keula,
P240-P320 kölistä taakse ja evät P400-P600 niin johan rupesi
lyyti kirjoittamaan. Älä vain kerro kellekään että saavat hulluja
ajatuksia :kuiskaus:

Jos meidän tuloksia katsoo, ja etenkin tuloskäyrää väittäisin että jonkinlaista parannusta
on tapahtunut jossain 25. kisan jälkeen. Tuo oli se emäsalo jossa
oltiin kakkosia ja höystettynä pentex ykkösellä kaudella 2004 tuli
jo monta ykköspallia.

PS: Tomi on kyllä hyvin tietoinen tulosjärjestelmän toimimattomuudesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply