WHC 13.8.08

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

WHC 13.8.08

Post by Petri »

Jepjep, Lisbethiä ei näkynyt Hoskilla, mutta onko Olli siitä huolimatta osallistumassa? Muuten taidetaan mennä taas kolmella (Kumiankka?) FE:llä.

Tuuliennusteet rasittavan epäselviä, fmi:n merisää ennustelee 10-11 m/s-tuulia, Vene-lehden foreca-data taas 7-8 m/s, eli toi kovan tuulen alue ei sen mukaan ehtisi tulla vielä lännestä kisa-alueelle illaksi.
Ratkaiseva ero, kun pitäisi valita pistääkö kolmosen vai ykkösen eteen.
Toisaalta jos ajetaan ykkösrata, Rysäkarille kryssiminen aallokossa on aika horroria ja kolmosen kanssa ei välttämättä voima riitä...no, saas nähdä, kolmosrata voisi olla ihan kiva noin vaihteeksi.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joopajoo, tarinan opetus lienee että jos kuuseen kurkottaa niin turpiin tulee niin että tuntuu.

Normimiehistö kasassa ja Haukilahden koukkauksen aikana tuli pääteltyä, että tuulta pitäisi olla ihan kohtalaisesti ykkösgenuaa varten, kolmosen kanssa voisi tulla ongelmia saarten suojissa. Kolmosrata tiedossa, joten mikäs siinä, sadekin tuntui laantuvan. Tuuli tuttuun tapaan etelälounaista, mutta omasta mielestäni hieman liian sivusta&voimakasta spinnustarttiin.

Startissa kaikki näytti hyvältä yläpoijun luona, mutta 20 sekuntia ennen starttia Charlottaa alettiin nostattaa kohti kutistuvaa aukkoa ja kun juuri samalla hetkellä levangin kiinnitys aukesi ja iso pamahti alas, niin eipä sitä mitenkään tajunnut että NYT pitäisi heittää 360 ja tunkea heti toiseen aaltoon.
No, aukko kapeni ja kutistui ja Charlottakin ajatettiin yli linjan.
Vendassakin aikailin ja lopulta sain odottaa Charlottan kääntymistä kymmenisen sekuntia, ennenkuin Charlottakin jiippasi ja lähti kohti vihreää keppiä.

Armoton takaa-ajo siis päälle ja spinnu ei meillä olisi kantanut millään, hyvä vain ettei nostettu (ks. myöhemmin samassa tarinassa). Slööratessa jostain syystä saatiin veneitä kiinni ja vaikka Charlotta nostikin spinnun ja lähti kiitämään, en millään uskonut että ko. kulma olisi ollut hallittavissa meidän miehistöllä.

Vihreä merkki lähestyi ja Tyyne ensin nostatti vähän ylöspäin, mutta nosti liikaa ja pääsin ajamaan sitten alle. Kun Tyyne sitten vaati Annelilta tilaa ja molemmat ajoivat kauas merkistä (kiitokset Vindungenin Pallelle huomiosta viime viikolla, nyt varauduin vihreän kiertoon kunnolla) niin merkin ja Tyynen perän väliin ilmestyi sopiva aukko johon Olga sopi.
Kuten niin usein sitä sanotaan, niin hetken kuluttua olinkin jo sekä Tyynen että Annelin yläpuolella ja Annelin kanssa rinnan...kun ennen merkkiä Anneli oli ainakin 5 veneenmitan päässä edellä.

Kryssi punaiselle kääntöpoijulle oli aika normia, vene pysyi vielä aisoissa, mutta gastien kainostella hengailun kanssa vene oli ehkä turhan länässä ja nousukulma kehno. Anneli lähti ajamaan jotain omaa rataansa ja punaisella poijulla odotti sitten vielä yllätys, Vindungen tulossa kovaa vauhtia takaisinpäin merkin yläpuolelta, taisi Palle taas vuorostaan keskittyä aivan liikaa _vihreitten_ asioitten kiertämiseen, kun punaiset asiat unohtuivat ;)

Merkillä spinnu ylös ja edessä kulkevat alkoivat lähestyä, kun taas taakse matka kasvoi. Sea Monkey, joka ajoi ilman spinnua, jäi nopeasti taakse mutta punaista kääntömerkkiä lähestyessä kuului RAKS ja keulagasti ilmoitti spinnun revenneen yläkulmasta ~puolen metrin matkalta, pysyen koossa vain saumojen avulla. Kiroilun jälkeen spinnu mietin ensin jiippaamista, mutta punaisen kepin luona oleva kivikko pisti miettimään toisin ja suurempien vahinkojen välttämiseksi otettiin sitten spinnu alas asap, genua ylös ja iso jiipaten toiselle puolelle.
Siinä sitten madellessa kohti olematonta kääntöpoijua (ilmottikohan kukaan Hakolalle vielä?) Anneli alkoi ottaa etumatkaamme kiinni kovaa vauhtia ja Sea Monkey samoin tuli kovaa takaata.
Käärmeluotojen solaan käännyttäessä tuuli a)kanavoitui b) oli voimistunut ja tolkuttoman voimakas sade/raekuuro vielä paransi päivää ja kryssi punaiselle merkille olikin broachien säestämä.
Yksinkertainen fakta lienee, että tuossa kelissä (mitä ikinä olikaan, Harald varmaan kertoo) 1G ei vain toimi meillä, läskiä on aivan liian vähän.
Kolmosen vaihtaminen ei enää tullut kysymykseen, kun tiedossa oli vielä pitkiä slöörauksia&lenssistrekkejä joissa jokainen purjeneliö olisi tarpeen.
Siinä sitten länässä kulkiessa ensin Sea Monkey pyyhkäisi ohi ja Anneli ja Mojito pääsivät viereen.

Mitään mielenkiintoista ei sitten tapahtunutkaan ennen maalisuoraa, jossa pääsi asenteella ajamaan Matchia Mojiton kanssa, ettei vain pirulainen pääsisi ohi. Toisinkuin niin monesti yleensä, tällä kertaa vastustaja pysyi takana vaikka kovasti tulikin päälle ylhäältä ja alhaalta.

Taakse jäivät myös toki yksinäinen X-79 ja NF, eli neljänneksi viimeisiä ollaan miltei varmasti. Sijoitus ottaa päähän aika rajusti, koska ennen spinnun hajoamista olimme sen verran lähellä American Beautyä (ja tietenkin Sea Monkeyn ja Annelin edellä) että vaikka mikä oli mahdollista...

No seuraavaksi sitten arvioidaan spinnun korjattavuus ja jos ei siitä peliä tule, niin taitaa Olgan kisakausi olla tässä, korkeintaan partiokisan voisi ajaa Scandicapilla pyytäen jonkun ylimääräisen satasen Lyssiin. Sen voi kyllä todeta, että vanhuuttaan spinnu kuoli ja hyvin palveli, jos siitä nyt ei ehjää enää saada.
Last edited by Petri on Wed Aug 13, 2008 22:32 pm, edited 2 times in total.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tulokset
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=116
Eivät tosin vielä näy mutta Charlotta lienee ottanut ylivoimaisen voiton, Anneli sijan Olgan yllä ja Olga vaikkapa sijalla 12/16 tjsp.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jepp jepp, allekirjoittanut, Aleksi, Peik ja Réa tällä kertaa. Kolmosella
lähdettiin satamasta, tämä vaihdetiin startin lähestyessä ykköseen
(9-12kn tuulta). Tultiin leikaten kohti ulkopoijua, 10s aikaisina ja
Helmi nosti meidät ja jonkun muun tyylipuhtaasti pois. 360° ja
takaa-ajoon.

Kukaan ei nostanut spinnua, vaikka AWA meillä 85-90° (eli seeelvästi
spinnulegi). Nostossa sitten edessä ollut Anneli vähän kuumensi
kulmaa, mutta tämä hoitui ajamalla yläpuolelta ohi. Edessä sininen
apinavene ja Blanco jäivät juuri ennen vihreää joten edessä oli
enää Helmi, Vindungen ja Mary (FF31). Huono kierto (skuutin pää
irtosi, välitys siis vain kolminkertainen) niskaan läähättävän Blancon
säestämänä teki sen että jäimme Maryn paskoihin. Hätäinen venda
(aika rodeo oli välillä, 14kn tuulta on jo aika paljon ) ja ulos oikealle.

OIkea näytti kivalta, ja otimme nyt tällä kertaa oikeasti optimistisen
leikkarin. Tämä kannatti, sillä viimeiset veneenmitat piinaten kiersimme
lopulta koko fleetin ekana punaisen poijun. Vindungen oli tässä
ajanut leikkarin satoja metrejä yli, Helmi muutama veneenmitta
perässä. Helmi ripeämpänä nostajana otti vähän etumatkaa kiinni,
mutta seuraavalla vihreällä saimme vielä pidettyä heidät takanamme.
Kohta Helmi puikkasi tuulenpuolelta ohi, mutta heidän peräaallon
vetoapu korvasi tämän moninkertaisesti sillä saimme ajaa
melko helposti AE vauhtia tuon osuuden.

Punaisella käärmesaarten kaakkoispuolella meidän jiippimme
onnistui paremmin ja pääsimme "sisäpuolelle". Käärmesaarten
P-puolella ihmeteltiin tovin puuttuvaa poijua, ja lähdettiin siis
kryssimään takaisinpäin (ei se poijun puuttuminen vaikuttanut
kilpailuun, saman kohdan olisimme kiertäneet muutenkin. Tuossa-
han on kuitenkin kohtuukapea salmi josta joutuu ajamaan joten
toivon ettei kisaa hylättäisi tästä johtuen.) Tällä kryssilä kaula
Helmeen kasvoi, kuten myös Maryyn ja Vindungeniin. Punaisen
kiersimme rauhassa, ja spinnulegi vihreälle oli jo vähän ajelua.
Helmikään ei enää kiirehtinyt spinnunsa kanssa.

Aleksi vaihtoi tässä kolmosen keuliin kun tuulimittari näytti
tasaista 20kn. Maalisuora ja paukku-töötti päivän ekana veneenä
maalissa.

Kuten arvasimme, Tyyne kakkonen. Tässä kelissä tosin 4 min
voittajasta.

Ihme että Vivace on OCS, me ei kyllä kuultu mitään tööttiä
lautakunnalta. Hyvityspyynnön paikka sillä lautakunta ei voi
hylätä veneitä OCS:inä ilman että he tööttäävät kunnolla
varastaneita takaisin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jälkikäteen voi sanoa että hyvin olisi voinut kolmosella ajaa koko
kisan. Spinnu vain herkemmin ylös kulmien auetessa.

EDit: meillä siis isopurje ei kyllä vetänyt yhtään enää, se oli aivan
levysuorapelti ilman syvyyttä. Kolmonen olisi toiminut paremmin ja
olisi voinut pitää isonkin vedossa. Nyt meidänkin ykkönen kallisti
enemmän kuin olisi suonut.
Last edited by harald on Wed Aug 13, 2008 22:51 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Ihme että Vivace on OCS, me ei kyllä kuultu mitään tööttiä
lautakunnalta. Hyvityspyynnön paikka sillä lautakunta ei voi
hylätä veneitä OCS:inä ilman että he tööttäävät kunnolla
varastaneita takaisin.
Muutenkin tuntuu lautakunnan toiminta jo toisen kerran peräkkäin olevan hieman outoa, en tiedä ovatko paukut loppu vai miksi vitosta ei taidettu taaskaan ampua, ainakaan mitään ei kuulunut.
Hyvänä puolena toki nostavat liput sen verran ylös että aika selvästi pystyy bongaamaan luokkalipun ja Blue Peterin.

Eli 10 m/s on siis liikaa ykköselle, hitto kun ei oikein näe mistään historiaa esim. EPS:n sääasemasta, että voisi jo rannalla tehdä päätelmiä sopivasta purjeesta. Pitää varmaan ensi kerralla, jos on edes lähellä kymppiä ennusteet, pistää vaan kolmonen ylös ja katsoa jos pitää vaihtaa isompaan. Kai asian voisi arvioida siten, että jos lenssillä mennään surffeissa miltei kahdeksaa solmua, tuulta on liikaa ykköselle.

Sen verran rauhallinen keli oli vielä siinä 10 min ennen starttia, että ei olisi kyllä tullut mieleenkään pistää kolmosta eteen. Hieman hämäävä paikka tuo starttialue, kun lounaistuulilla se saari blokkaa todella tehokkaasti tuulen ja peitto ulottuu aika hyvin sen parisataa metriä lähtölinjan eteen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jepp jepp. Jos selvästi tuulee, kolmonen kehiin on aika hyvä vaihto-
ehto.

Onko repeämä suora, vai L-muotoinen? Kyllä nuo saa korjattua nimim:
eilen spinnun webalta hakenut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Jepp jepp. Jos selvästi tuulee, kolmonen kehiin on aika hyvä vaihto-
ehto.
Jooh, kai se on niin että jos edes vähäsen tulee vaahtopäätä, kolmonen on meidän miehistöpainolla ok. Ei vain suostu näemmä oppimaan sitä kuin tekemällä virhevalintoja.
Onko repeämä suora, vai L-muotoinen? Kyllä nuo saa korjattua nimim:
eilen spinnun webalta hakenut.
En itse nähnyt repeämää ollenkaan, mitä nyt näin topissa alueen missä ei ollut purjetta saumojen välissä :)
Alkaa vaan olemaan tossa purjeessa enemmän paikkateippiä kuin kangasta, mutta onneksi sentään tuolla topissa ei lisäpaino haittaa niin kauheasti jos on uber-kevyttä. Worst case on kai se että about metrin matkalta purje on repeytynyt molemmista liikeistä irti (topista lähtien siis).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Image

Aika hienoja kryssikulmia. PItäisi varmaan mitata kulma :)

edit: Alle 80 ° kulmia ja jopa 76° pohjaan nähden ei ole huonoa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko teillä muillakin muuten rankingsivu sekaisin? Vai onko se vain
mun FF 3 joka sekoaa?

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=114
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kyllä toi mulla toimii, tosin toihan on vanha.

Uusin: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=118

Hmm 7/12 kisan jälkeen sijalla 7. Kauden yksi tavoite on pitää sijoitus kympin joukossa, mutta se tehnee tiukkaa vaikka toki nyt onkin hyvä mahis päästä heittämään osa huonoimmista sijoituksista pois.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FF 3 on näköjään nirsompi. Ilmoittaa jostin css-virheestä kun
error-consolea katsoo, kun se on vielä marginaaliin liittyvää niin
minulla on kokonaispisteet päällekkäin viidennen kisan pisteiden
kanssa. Pitänee ilmoittaa Hakolalle.

Code: Select all

  Warning: Expected end of value for property but found ':'.  Error in
  parsing value for property 'margin'.  Declaration dropped.
  Source File: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/common/styles.css
  Line: 176
Last edited by harald on Thu Aug 14, 2008 09:56 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: WHC 13.8.08

Post by Olli »

Petri wrote:Jepjep, Lisbethiä ei näkynyt Hoskilla, mutta onko Olli siitä huolimatta osallistumassa?
Juu, ei ole Liz ollut Larussa pitkään aikaan, eikä vähään aikaan olekaan (Uiva'08 ), itse kärsin helteestä keskellä saappaan vartta kaukana mistään vesistöistä. Toivon pääseväni jo loppuviikosta takaisin Fennoskandian sateisiin...

edit: pahoittelut spinnun repeämisestä, mutta huomautan samaan hengenvetoon, että takuu ehti juuri umpeutua...
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: WHC 13.8.08

Post by Petri »

Olli wrote:edit: pahoittelut spinnun repeämisestä, mutta huomautan samaan hengenvetoon, että takuu ehti juuri umpeutua...
Täh! Oikeusmurha, kyllä nyt tuolla hinnalla pitäisi saada vähintään kolmen vuoden on-site-takuu, maksimissaan 24h vasteajalla.

Pitää kyllä ensi kerralla miettiä kaksi kertaa ennenkuin asioi Niemen purjevälitysliikkeen kanssa.

Meni ison ratsastajakin hajalle jossain vaiheessa kisaa, pitänee pistää bulvaani hankkimaan niitä webalta, kun olen a)käyttänyt b)hukannut jonnekin ne pari kappaletta joita nappasin mukaan Webalta keväällä kolmosta hakiessani. Aika kulutustavaraa tuntuvat olevan, pikamutulla 2-3 ratsastajaa hajoaa kauden aikana ja kohtalaisen varmasti aikalailla aina samalta alueelta (ts. about jostain siinä kohtaa missä on suurin taivutus).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ettei teillä ole se perinteinen eli liian pitkät sakkelit ratsastajissa. Sakkeli menee
liian syvään varsinaiseen ratsastajaan lenssillä, ja jiipatessa se jää jumiin.

Koita laittaa vaikka nippari sakkelin ympäri niin, ettei se sakkeli uppoa liian
syvään kun tulee työntöä melko suoraan sivusta. Tai teippiä, tai lyhyemmät
sakkelit, tai sellaiset sakkelit joissa on tappi estämässä sakkelin menemistä syvään.

Minulla on sellainen kutina että se ryöstäjäliike niemen purjevälitys on karannut
maasta, kaikki suuret rahat mukanaan. Ja jos vaikka maahan saapuisi vaihto-
varasto on varmaan niin tyhjä tällä hetkellä että hän makailee hissukseen eikä
lähde lahj^Wmyymään purjeita vähään aikaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply