whc 11/2008

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 18:00 12.3 °C idästä 13.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 19:00 12.4 °C idästä 13.0 m/s
2008 Helsinki Harmaja 10.09. klo 20:00 12.3 °C idästä 13.0 m/s
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Tänään oli tuulta jo sen verran, että vedimme suosiolla Merielasta lainassa olleen Dacron G3:sen mastoon. G1 ei oikeasti enää edes ajateltu ja hyvä niin.

Lähdössä fliitti valui styyran halssilla linjaa pitkin odottaen paukkua. Tuuli tuli sen verran sivuvastaisesta, että styyralla juuri olisi päästyt yli linjan. Tulimme styyralla toisten alla ja paukun tullessa käänsimme paaralle saatuamme hyvän raon fliitin välistä. Pääsimme oikeassa laidassa vapaissa tuulissa purjehtimaan omaa spiidiämme. Yritin sihdata karikojen välistä, mutta tuuli siftaili sen verran ettein noussut. Venda styyralle ja monen veneen edestä pääsimme hyviin asemiin ennen vihreää. VindUngen kilkkasi ohi ajavaa venettä ja heidän kisa oli siinä. Herrasmiehinä menivät kysymäät yhteystiedot ja todentamaan vahingot ja jatkoivat vasta sitten muiden perään.

Vihreältä punaiselle poijulle mentiin jonossa, jossa Sea Monkey uskoi pääsevänsä yläpuolelle ja ohi. Vauhti tänään ei siihen oikein riittänyt ja tyytyivät hiipumaan perävanaan. Punaisen kierron jälkeen emme vendanneet vaan nostimme ylös kohti Ådholmin rantaa ja sitten alkoi kryssi kohti Melkin selän punaista merkkiä. Matkalla tuuli vääsi vapaasti puhaltamaan ja venettä sai ohjata tarkasti, ettei se lähtisi lapasesta.

Punaiselta kohti Lattasaaren lounais kärkeä mentiin huru huru kyytiä sivutuulessa. Käärmeluodon pohjoispuolen poiju oli edelleen reissullaan ja kiersimme "kunnioitettavan" kaukaa ettei kukaan luulisi meidän oikasseen. Alkoi myötätuuli, johon emme nostaneet spinnua vaan ajoimme spiiratulla genoalla. Käärmesaaren kohdalla Vindungen tuli väkisin ohi ja kiitti peräaallosta. Ohjasi vastaavasti heidän perään ja saimme puolesta solmusta solmuun lisävauhtia ja Ida Maria alkoi tulla perä edellä vastaan. Ida M ajoi myös spiiratulla, mutta luipuivat siitä jotta voisivat nostattaa. Vindungenin ja H:n nopeusero on vain niin suuri ettei toista voinut pidätellä ja VD pujahti alapuolelta ohi. Itse tungin Annelin VD:n ja IM:n väliin saaden merkille sisäpaikan. SeaMonkey teki myötiksellä miehen teon ajamalla spinnulla meidät ja ID:n melkein kiinni.

Punaiselta poijulla pääsimme sisimpänä ensimmäisenä merkin ympäri ja strekkaavaan kohti vihreää. Takaa tulleet H:t yrittivät nostamalla päästä yläpuolelle, mutta tälläkään kertaa ei ollut H:n ilta. Vihreältä taas sivumyötäisen ja plattiksen välillä mentiin spiiratulla G3:lla H-veneiden jäädessä edelleen. Turvallisen tuntuisesti tultiin maaliin ja onnittelimme itseämme hyvästä illasta.

Veneessä tänään itseni lisäksi Harri, Kari ja Ville.

Jotain aina oppii, niin tänäänkin. Tuo dacron G3 on mainio purje, mutta tänään olisi pitänyt siirtää skuuttipistettä taaksepäin naksu tai pari, jolloin purje olisi latistunut alhaalta. Lattealla genoalla oltaisiin päästy nostamaan reippaasti ylemmäksi. Nyt tuli mielessäni tuomittua kys seili "pehmeäksi". Todellisuudessa se pehmeä taisi olla oma pää... :oops:
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote: Kryssillä sitten huomasi, että eihän tuosta tule mitään ja Käärmesaarten porttia mentäessä päätin, että en jää odottelemaan vaurioita. DNF siis, mutta ei haittaa kun ei mitään hajonnut.
Tervehdys

Juuri niin vastuullinen kippari tekee. Jos vene / miehistö on kelin takia uhattuna, niin keula ympäri ja kotiin. Turvaamistoimi on tässä tapauksessa viisautta :!: Sehän on niin, että minkä itse rikkoo joutuu myös itse korjaamaan... :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
wiljo
kokelas
Posts: 56
Joined: Thu Jun 29, 2006 13:07 pm

Post by wiljo »

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote:
Petri wrote: Kryssillä sitten huomasi, että eihän tuosta tule mitään ja Käärmesaarten porttia mentäessä päätin, että en jää odottelemaan vaurioita. DNF siis, mutta ei haittaa kun ei mitään hajonnut.
Juuri niin vastuullinen kippari tekee. Jos vene / miehistö on kelin takia uhattuna, niin keula ympäri ja kotiin. Turvaamistoimi on tässä tapauksessa viisautta :!: Sehän on niin, että minkä itse rikkoo joutuu myös itse korjaamaan... :?
Jepp,samaa mieltä. Turvallisuus ensin on järkevin päätös ilman muuta. Ja rikotut maksaa itse, se on totta <auts>.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Code: Select all

Sijoitus	Etunimi	Sukunimi	Seura	Purjenumero	Veneen nimi	Venetyyppi	LYS-luku	Purjehdittu aika	Tasoitetettu aika
1.	Harald	Hannelius	NJK	FIN-2674	Charlotta	Finn Express 83	1.07	1:21:06	1:26:47		
2.	Kristian	Raij	EMK	FIN-319	Helmi	Albin Express	1,11	1:24:05	1:33:20		
3.	Kaarlo	Vennervirta	EMK	FIN-10008	Tyyne	RJ85	1.03	1:30:38	1:33:21		
4.	Erkka	Halme	PP-SS	FIN-555	Fuuga II	H-vene	1,07	1:27:19	1:33:26		
5.	Panu	Ranta	OV	FIN 2216	Anneli	FE-83	1.07	1:28:44	1:34:57		
6.	Johannes	Kankare	YP	FIN-239	Ida Maria	H-vene	1.07	1:29:31	1:35:47		
7.	Klas	Linderborg	YP	FIN-42	Sea Monkey	H-Vene	1,07	1:29:39	1:35:56		
8.	Jari	Koskikivi	SMer	FIN 1814	Ellida	Guy 27 MH	1,04	1:33:55	1:37:40		
9.	Palle	Eklund	HSK	FIN 9152	VindUngen	FG28e	1,14	1:27:26	1:39:40		
10.	Timo	Urala	EMK	FIN 984	American Beauty	Albin Express	1,11	1:30:05	1:40:00		
11.	Jorma	Rekola	EMK	FIN 698	Delay	Jasmine 25	1,00	1:44:06	1:44:06		
12.	Annukka	Marjamaa	TPS	757	Vanilia	H-vene	1,07	1:37:45	1:44:36		
13.	Torbjörn 	Koivisto	EMK	FIN-7220	S/Y KIKKA	X-79	1.14	1:48:06	2:03:14		
14.	Petri	Sane	Smer	FIN-2949	St. Olga	FE83	1,07	0:00:00	0:00:00	(DNF)	
Yllättävän ylivoimainen on voittomme. Yllättävän tasaista takanamme,
vai mitä sanotte että Tyyne hävisi sekunnille Helmelle. Fuuga 5s
Tyynen takana! Tai että sijat 2-4 ovat 6 sekunnin sisällä tasoitetussa
ajassa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ranking ihan mielenkiintoinen myös.

Jos meille ei tipu yhtään lisäpisteitä, ja Helmi voittaa ensi keskiviikkona
saaden 10.33 pistettä (sija 1/15), he saavat laskea pois ekan kisan
10. sijaa (3.68 ). Tällöin me jäädään pisteisiin 86.83 ja Helmi saa
86.81. Kaksi sadaosapistettä on vähän turhan lähellä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Näyttää vähän siltä että Olga ei pysty pitämään Annelia takanaan
rankingissa, sillä vain yhden pisteen ero ja Annelin seuraava kisa
on heidän yhdeksäs (yhdeksän lasketaan). No, onhan Olgalla vielä
10. ja 11. poisjätettävänä..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Näyttää vähän siltä että Olga ei pysty pitämään Annelia takanaan
rankingissa, sillä vain yhden pisteen ero ja Annelin seuraava kisa
on heidän yhdeksäs (yhdeksän lasketaan). No, onhan Olgalla vielä
10. ja 11. poisjätettävänä..
Jep, nää syyskauden kovan kelin kisat, missä irtoaa ison fleetin takia hyvin pisteitä on aika killereitä. Selvästi kuntohuippu on ajoitettu väärään kohtaan kautta :)
Noin spekulaationa voi toki heittää, että jos meillä ei olisi spinnu hajonnut 7. kisassa ja 8. kisassa en olisi jäätynyt maalisuoralla, niin oltaisiin molemmissa voitettu Anneli ja otettu n määrä lisäpisteitä. Mutta aina ei voi onnistua.

Mutta nyt 4 loppuviikoksi internet-pimentoon.
Guest

Post by Guest »

harald wrote:
Panu wrote:
Petri wrote: Kryssillä sitten huomasi, että eihän tuosta tule mitään ja Käärmesaarten porttia mentäessä päätin, että en jää odottelemaan vaurioita. DNF siis, mutta ei haittaa kun ei mitään hajonnut.
Juuri niin vastuullinen kippari tekee. Jos vene / miehistö on kelin takia uhattuna, niin keula ympäri ja kotiin. Turvaamistoimi on tässä tapauksessa viisautta :!: Sehän on niin, että minkä itse rikkoo joutuu myös itse korjaamaan... :?
Jepp,samaa mieltä. Turvallisuus ensin on järkevin päätös ilman muuta. Ja rikotut maksaa itse, se on totta <auts>.
Te saitte purjehtia sentään mukavasti saariston suojassa. Meidät pistettiin kryssimään Rövarenin ulkopuolelta Knapperskärin ulkopuolelle. Kryssin alussa tuulta oli 10-11 m/s ja lopussa 13-14 m/s ja sitten lenssillä takaisin piiitkiä 15-16 m/s puuskia (varmaankin pikkuluokka kryssi vielä). Aallokko oli todella suurta, olihan ulkona tuullut ¨~idästä ~18 m/s yli 2 vuorokautta.

Tuloksena yksi haaksirikko Knapperskärin rantaan (veneestä lähti peräsin, köli ja masto, mutta ei henkilövahinkoja), yksi irronnut fokan skuuttikulma, yksi irronnut fokan kiinnityshela etustaagin juuresta, kaksi revennyttä isopurjetta. Yksi vene oli niin fiksu, ettei startannutkaan, toinen keskeytti kryssin alkupäässä, kun kaksi reiviä ei riittänytkään ja kolmas kun masto alkoi pumppaamaan vaarallisesti.

Me sinnittelimme täydellä isopurjeella, joka oli kryssin alussa OK, mutta lopussa yhtä h*ttiä, mutta reivaaminenkaan ei tuossa aallokossa innostanut. Rannassa meni sitten 3 tuntia venettä kuivatellessa ja konetta "korjatessa". Kone sammui onneksi vasta laiturissa ja suostui käynnistymään vasta kahden vedenerottimen tyhjennys+ilmaus operaation jälkeen.

Pienenä lisäharmina vielä se, että rankingin 2. sija jäi saavuttamatta. Voitto vikassa kisassa olisi vaadittu, mutta toiseksi jäimme. No erottuivatpa jyvät akanoista.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim viittaa tähän toiseen säikeeseen:
Purjevene karille Espoon edustalla
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply