whc 11/2008
Tervehdys
Tänään oli tuulta jo sen verran, että vedimme suosiolla Merielasta lainassa olleen Dacron G3:sen mastoon. G1 ei oikeasti enää edes ajateltu ja hyvä niin.
Lähdössä fliitti valui styyran halssilla linjaa pitkin odottaen paukkua. Tuuli tuli sen verran sivuvastaisesta, että styyralla juuri olisi päästyt yli linjan. Tulimme styyralla toisten alla ja paukun tullessa käänsimme paaralle saatuamme hyvän raon fliitin välistä. Pääsimme oikeassa laidassa vapaissa tuulissa purjehtimaan omaa spiidiämme. Yritin sihdata karikojen välistä, mutta tuuli siftaili sen verran ettein noussut. Venda styyralle ja monen veneen edestä pääsimme hyviin asemiin ennen vihreää. VindUngen kilkkasi ohi ajavaa venettä ja heidän kisa oli siinä. Herrasmiehinä menivät kysymäät yhteystiedot ja todentamaan vahingot ja jatkoivat vasta sitten muiden perään.
Vihreältä punaiselle poijulle mentiin jonossa, jossa Sea Monkey uskoi pääsevänsä yläpuolelle ja ohi. Vauhti tänään ei siihen oikein riittänyt ja tyytyivät hiipumaan perävanaan. Punaisen kierron jälkeen emme vendanneet vaan nostimme ylös kohti Ådholmin rantaa ja sitten alkoi kryssi kohti Melkin selän punaista merkkiä. Matkalla tuuli vääsi vapaasti puhaltamaan ja venettä sai ohjata tarkasti, ettei se lähtisi lapasesta.
Punaiselta kohti Lattasaaren lounais kärkeä mentiin huru huru kyytiä sivutuulessa. Käärmeluodon pohjoispuolen poiju oli edelleen reissullaan ja kiersimme "kunnioitettavan" kaukaa ettei kukaan luulisi meidän oikasseen. Alkoi myötätuuli, johon emme nostaneet spinnua vaan ajoimme spiiratulla genoalla. Käärmesaaren kohdalla Vindungen tuli väkisin ohi ja kiitti peräaallosta. Ohjasi vastaavasti heidän perään ja saimme puolesta solmusta solmuun lisävauhtia ja Ida Maria alkoi tulla perä edellä vastaan. Ida M ajoi myös spiiratulla, mutta luipuivat siitä jotta voisivat nostattaa. Vindungenin ja H:n nopeusero on vain niin suuri ettei toista voinut pidätellä ja VD pujahti alapuolelta ohi. Itse tungin Annelin VD:n ja IM:n väliin saaden merkille sisäpaikan. SeaMonkey teki myötiksellä miehen teon ajamalla spinnulla meidät ja ID:n melkein kiinni.
Punaiselta poijulla pääsimme sisimpänä ensimmäisenä merkin ympäri ja strekkaavaan kohti vihreää. Takaa tulleet H:t yrittivät nostamalla päästä yläpuolelle, mutta tälläkään kertaa ei ollut H:n ilta. Vihreältä taas sivumyötäisen ja plattiksen välillä mentiin spiiratulla G3:lla H-veneiden jäädessä edelleen. Turvallisen tuntuisesti tultiin maaliin ja onnittelimme itseämme hyvästä illasta.
Veneessä tänään itseni lisäksi Harri, Kari ja Ville.
Jotain aina oppii, niin tänäänkin. Tuo dacron G3 on mainio purje, mutta tänään olisi pitänyt siirtää skuuttipistettä taaksepäin naksu tai pari, jolloin purje olisi latistunut alhaalta. Lattealla genoalla oltaisiin päästy nostamaan reippaasti ylemmäksi. Nyt tuli mielessäni tuomittua kys seili "pehmeäksi". Todellisuudessa se pehmeä taisi olla oma pää...
Tänään oli tuulta jo sen verran, että vedimme suosiolla Merielasta lainassa olleen Dacron G3:sen mastoon. G1 ei oikeasti enää edes ajateltu ja hyvä niin.
Lähdössä fliitti valui styyran halssilla linjaa pitkin odottaen paukkua. Tuuli tuli sen verran sivuvastaisesta, että styyralla juuri olisi päästyt yli linjan. Tulimme styyralla toisten alla ja paukun tullessa käänsimme paaralle saatuamme hyvän raon fliitin välistä. Pääsimme oikeassa laidassa vapaissa tuulissa purjehtimaan omaa spiidiämme. Yritin sihdata karikojen välistä, mutta tuuli siftaili sen verran ettein noussut. Venda styyralle ja monen veneen edestä pääsimme hyviin asemiin ennen vihreää. VindUngen kilkkasi ohi ajavaa venettä ja heidän kisa oli siinä. Herrasmiehinä menivät kysymäät yhteystiedot ja todentamaan vahingot ja jatkoivat vasta sitten muiden perään.
Vihreältä punaiselle poijulle mentiin jonossa, jossa Sea Monkey uskoi pääsevänsä yläpuolelle ja ohi. Vauhti tänään ei siihen oikein riittänyt ja tyytyivät hiipumaan perävanaan. Punaisen kierron jälkeen emme vendanneet vaan nostimme ylös kohti Ådholmin rantaa ja sitten alkoi kryssi kohti Melkin selän punaista merkkiä. Matkalla tuuli vääsi vapaasti puhaltamaan ja venettä sai ohjata tarkasti, ettei se lähtisi lapasesta.
Punaiselta kohti Lattasaaren lounais kärkeä mentiin huru huru kyytiä sivutuulessa. Käärmeluodon pohjoispuolen poiju oli edelleen reissullaan ja kiersimme "kunnioitettavan" kaukaa ettei kukaan luulisi meidän oikasseen. Alkoi myötätuuli, johon emme nostaneet spinnua vaan ajoimme spiiratulla genoalla. Käärmesaaren kohdalla Vindungen tuli väkisin ohi ja kiitti peräaallosta. Ohjasi vastaavasti heidän perään ja saimme puolesta solmusta solmuun lisävauhtia ja Ida Maria alkoi tulla perä edellä vastaan. Ida M ajoi myös spiiratulla, mutta luipuivat siitä jotta voisivat nostattaa. Vindungenin ja H:n nopeusero on vain niin suuri ettei toista voinut pidätellä ja VD pujahti alapuolelta ohi. Itse tungin Annelin VD:n ja IM:n väliin saaden merkille sisäpaikan. SeaMonkey teki myötiksellä miehen teon ajamalla spinnulla meidät ja ID:n melkein kiinni.
Punaiselta poijulla pääsimme sisimpänä ensimmäisenä merkin ympäri ja strekkaavaan kohti vihreää. Takaa tulleet H:t yrittivät nostamalla päästä yläpuolelle, mutta tälläkään kertaa ei ollut H:n ilta. Vihreältä taas sivumyötäisen ja plattiksen välillä mentiin spiiratulla G3:lla H-veneiden jäädessä edelleen. Turvallisen tuntuisesti tultiin maaliin ja onnittelimme itseämme hyvästä illasta.
Veneessä tänään itseni lisäksi Harri, Kari ja Ville.
Jotain aina oppii, niin tänäänkin. Tuo dacron G3 on mainio purje, mutta tänään olisi pitänyt siirtää skuuttipistettä taaksepäin naksu tai pari, jolloin purje olisi latistunut alhaalta. Lattealla genoalla oltaisiin päästy nostamaan reippaasti ylemmäksi. Nyt tuli mielessäni tuomittua kys seili "pehmeäksi". Todellisuudessa se pehmeä taisi olla oma pää...

Ystävällisin veneily terveisin PR
TervehdysPetri wrote: Kryssillä sitten huomasi, että eihän tuosta tule mitään ja Käärmesaarten porttia mentäessä päätin, että en jää odottelemaan vaurioita. DNF siis, mutta ei haittaa kun ei mitään hajonnut.
Juuri niin vastuullinen kippari tekee. Jos vene / miehistö on kelin takia uhattuna, niin keula ympäri ja kotiin. Turvaamistoimi on tässä tapauksessa viisautta


Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jepp,samaa mieltä. Turvallisuus ensin on järkevin päätös ilman muuta. Ja rikotut maksaa itse, se on totta <auts>.Panu wrote:Juuri niin vastuullinen kippari tekee. Jos vene / miehistö on kelin takia uhattuna, niin keula ympäri ja kotiin. Turvaamistoimi on tässä tapauksessa viisauttaPetri wrote: Kryssillä sitten huomasi, että eihän tuosta tule mitään ja Käärmesaarten porttia mentäessä päätin, että en jää odottelemaan vaurioita. DNF siis, mutta ei haittaa kun ei mitään hajonnut.Sehän on niin, että minkä itse rikkoo joutuu myös itse korjaamaan...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Code: Select all
Sijoitus Etunimi Sukunimi Seura Purjenumero Veneen nimi Venetyyppi LYS-luku Purjehdittu aika Tasoitetettu aika
1. Harald Hannelius NJK FIN-2674 Charlotta Finn Express 83 1.07 1:21:06 1:26:47
2. Kristian Raij EMK FIN-319 Helmi Albin Express 1,11 1:24:05 1:33:20
3. Kaarlo Vennervirta EMK FIN-10008 Tyyne RJ85 1.03 1:30:38 1:33:21
4. Erkka Halme PP-SS FIN-555 Fuuga II H-vene 1,07 1:27:19 1:33:26
5. Panu Ranta OV FIN 2216 Anneli FE-83 1.07 1:28:44 1:34:57
6. Johannes Kankare YP FIN-239 Ida Maria H-vene 1.07 1:29:31 1:35:47
7. Klas Linderborg YP FIN-42 Sea Monkey H-Vene 1,07 1:29:39 1:35:56
8. Jari Koskikivi SMer FIN 1814 Ellida Guy 27 MH 1,04 1:33:55 1:37:40
9. Palle Eklund HSK FIN 9152 VindUngen FG28e 1,14 1:27:26 1:39:40
10. Timo Urala EMK FIN 984 American Beauty Albin Express 1,11 1:30:05 1:40:00
11. Jorma Rekola EMK FIN 698 Delay Jasmine 25 1,00 1:44:06 1:44:06
12. Annukka Marjamaa TPS 757 Vanilia H-vene 1,07 1:37:45 1:44:36
13. Torbjörn Koivisto EMK FIN-7220 S/Y KIKKA X-79 1.14 1:48:06 2:03:14
14. Petri Sane Smer FIN-2949 St. Olga FE83 1,07 0:00:00 0:00:00 (DNF)
vai mitä sanotte että Tyyne hävisi sekunnille Helmelle. Fuuga 5s
Tyynen takana! Tai että sijat 2-4 ovat 6 sekunnin sisällä tasoitetussa
ajassa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ranking ihan mielenkiintoinen myös.
Jos meille ei tipu yhtään lisäpisteitä, ja Helmi voittaa ensi keskiviikkona
saaden 10.33 pistettä (sija 1/15), he saavat laskea pois ekan kisan
10. sijaa (3.68 ). Tällöin me jäädään pisteisiin 86.83 ja Helmi saa
86.81. Kaksi sadaosapistettä on vähän turhan lähellä
Jos meille ei tipu yhtään lisäpisteitä, ja Helmi voittaa ensi keskiviikkona
saaden 10.33 pistettä (sija 1/15), he saavat laskea pois ekan kisan
10. sijaa (3.68 ). Tällöin me jäädään pisteisiin 86.83 ja Helmi saa
86.81. Kaksi sadaosapistettä on vähän turhan lähellä

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Näyttää vähän siltä että Olga ei pysty pitämään Annelia takanaan
rankingissa, sillä vain yhden pisteen ero ja Annelin seuraava kisa
on heidän yhdeksäs (yhdeksän lasketaan). No, onhan Olgalla vielä
10. ja 11. poisjätettävänä..
rankingissa, sillä vain yhden pisteen ero ja Annelin seuraava kisa
on heidän yhdeksäs (yhdeksän lasketaan). No, onhan Olgalla vielä
10. ja 11. poisjätettävänä..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jep, nää syyskauden kovan kelin kisat, missä irtoaa ison fleetin takia hyvin pisteitä on aika killereitä. Selvästi kuntohuippu on ajoitettu väärään kohtaan kauttaharald wrote:Näyttää vähän siltä että Olga ei pysty pitämään Annelia takanaan
rankingissa, sillä vain yhden pisteen ero ja Annelin seuraava kisa
on heidän yhdeksäs (yhdeksän lasketaan). No, onhan Olgalla vielä
10. ja 11. poisjätettävänä..

Noin spekulaationa voi toki heittää, että jos meillä ei olisi spinnu hajonnut 7. kisassa ja 8. kisassa en olisi jäätynyt maalisuoralla, niin oltaisiin molemmissa voitettu Anneli ja otettu n määrä lisäpisteitä. Mutta aina ei voi onnistua.
Mutta nyt 4 loppuviikoksi internet-pimentoon.
Te saitte purjehtia sentään mukavasti saariston suojassa. Meidät pistettiin kryssimään Rövarenin ulkopuolelta Knapperskärin ulkopuolelle. Kryssin alussa tuulta oli 10-11 m/s ja lopussa 13-14 m/s ja sitten lenssillä takaisin piiitkiä 15-16 m/s puuskia (varmaankin pikkuluokka kryssi vielä). Aallokko oli todella suurta, olihan ulkona tuullut ¨~idästä ~18 m/s yli 2 vuorokautta.harald wrote:Jepp,samaa mieltä. Turvallisuus ensin on järkevin päätös ilman muuta. Ja rikotut maksaa itse, se on totta <auts>.Panu wrote:Juuri niin vastuullinen kippari tekee. Jos vene / miehistö on kelin takia uhattuna, niin keula ympäri ja kotiin. Turvaamistoimi on tässä tapauksessa viisauttaPetri wrote: Kryssillä sitten huomasi, että eihän tuosta tule mitään ja Käärmesaarten porttia mentäessä päätin, että en jää odottelemaan vaurioita. DNF siis, mutta ei haittaa kun ei mitään hajonnut.Sehän on niin, että minkä itse rikkoo joutuu myös itse korjaamaan...
Tuloksena yksi haaksirikko Knapperskärin rantaan (veneestä lähti peräsin, köli ja masto, mutta ei henkilövahinkoja), yksi irronnut fokan skuuttikulma, yksi irronnut fokan kiinnityshela etustaagin juuresta, kaksi revennyttä isopurjetta. Yksi vene oli niin fiksu, ettei startannutkaan, toinen keskeytti kryssin alkupäässä, kun kaksi reiviä ei riittänytkään ja kolmas kun masto alkoi pumppaamaan vaarallisesti.
Me sinnittelimme täydellä isopurjeella, joka oli kryssin alussa OK, mutta lopussa yhtä h*ttiä, mutta reivaaminenkaan ei tuossa aallokossa innostanut. Rannassa meni sitten 3 tuntia venettä kuivatellessa ja konetta "korjatessa". Kone sammui onneksi vasta laiturissa ja suostui käynnistymään vasta kahden vedenerottimen tyhjennys+ilmaus operaation jälkeen.
Pienenä lisäharmina vielä se, että rankingin 2. sija jäi saavuttamatta. Voitto vikassa kisassa olisi vaadittu, mutta toiseksi jäimme. No erottuivatpa jyvät akanoista.
Joakim
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Joakim viittaa tähän toiseen säikeeseen:
Purjevene karille Espoon edustalla
Purjevene karille Espoon edustalla
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020