Perasin 
 
From: MikkoH (mikkoh)  Sun Nov 1 21:32:16 2009
Millä puhdistit ja teitkö saumalle jotain puhdistuksen jälkeen?

From: Olli  Mon Nov 2 09:13:39 2009
Piikkasin irtokuonan ensin ruuvimeisselillä, sitä oli siis muutaman millin kerros, ja suurin osa lähti kevyesti. Loput hioin hiekkapaperilla. Sitten vielä pesin asetonilla.

Virallisestihan tossa varmaan pitäisi käyttää peittaushappoa, joka syö ton kuonan. Sitä saa varmaan jostain hitsaustarvikepuodista. Olen joskus nähnyt käytettävän sellaista hyytelöä, joka sitten pestään vedellä pois, kun on vaikuttanut.

Periaatteessa tota kuonaa ei kai saisi jäädä yhtään, ja jos mekaanisesti poistaa, niin purut pitäisi myös saada kokonaan pois. Ottaen huomioon, että sitä on kuitenkin ollut siellä jo muutaman vuosikymmenen, eikä mitään kamalaa ole tapahtunut, niin en olisi niin hirveän huolissani.

Sauma alla oli siisti, enkä sille sitten muuta tehnyt.


 

 
From: Mikko  Sat Oct 24 01:16:10 2009
Ulottuuko alkuperäinen vaahto aivan lavan alareunaan asti?

From: Olli  Sat Oct 24 10:08:37 2009
Ei ulotu, kaivelin vanhoja fotoja, mutta siitä kohtaa ei löytynyt mitään. Mulla on sellainen muistikuva, että siellä olisi ollut n. 3 senttiä kittiä. Koko lapahan on siis liimattu yhteen pelkällä kitillä, eli sitä on joka reunalla.

From: Petri  Sat Oct 24 13:23:16 2009
Öh, et siis sitten kuitenkaan teekään evo-peräsintä? Se nimittäin tuli kyllä ekana mieleen kun otsikon näin "jaa, Olli taas kilpavarustelemassa venettään :)"

From: Olli  Sat Oct 24 16:24:38 2009
Siistota tämä peräsinremppa on tehty talvella 2004-05, albumi nyt vaan pompsahti pintaan, kun Harald joutui korjaamaan mun jälkiä, kun olin tyrinyt, ja käyttänyt ääkkösiä hakemiston nimessä...

Kuten tarkkasilmäinen katsoja huomaa, niin tämä peräsin on kaukana EVOsta, se on itseasiassa pienempi kuin alkuperäinen, joku aiempi omistaja on kolauttanut alakulman, ja se ei ole enää terävä kuten kuuluisi. Pitäisi ehkä tehdä siihen tuo puuttuva palanen, saisi vähän lisää pitoa :-)

From: Mikko  Tue Oct 27 22:12:31 2009
Millä tekniikalla teit tuon levyn muotoilun? Oliko vaikeaa saada se istumaan koloonsa lavan sisälle (ilman suurempia ilmakoloja)? Entäpä, miten liitit puoliskot lopulta toisiinsa?

From: harald  Wed Oct 28 09:02:31 2009
Ja mitä tuo Jaguar E-type kyltti tarkoittaa? :)

From: Olli  Wed Oct 28 09:14:50 2009
Kyltti ei liity aiheeseen, tein vain remppaa faijan tallissa, jossa on myös toi Jagge... Toi kyltti on muisto jostain 80-luvun autonäyttelystä missä se oli esillä...

Levypuoliskot muotoilin raspilla suunnilleen muotoon, lapaan laitoin reilusti mikropalloilla jatkettua epoksia, ja puristin levyn kevyesti paikalleen, niin että epoksia tursui joka paikasta. Kun molemmissa lapapuoliskoissa oli airex-levyt, laitoin samaa epoksimähnää väliin, ja puristin yhteen. Lopuksi vielä laminoin ympäri ja paklasin.

Nyt osaisin jo käyttää epoksin seassa myös piituhkaa, jotta valuisi vähemmän...

From: Olli  Wed Oct 28 09:27:31 2009
...Niin, ei ne levyt ihan heittämällä istuneet, vaan raspin kanssa sai iteroida tovin jos toisenkin. Täydellisyyteen en pyrkinyt, vaan sinne jäi millejä väliin sinne tänne. Uskoisin, että epoksi täytti kuitenkin kolot hyvin. Ei ainakaan koputtelemalla löydy mitään onttoa.

Tämä tekotapa on toki työläs, mutta tuntui turvallisemmalta kuin esim. epoksivaahto, joka saattaa lähteä käsistä aloittelijan annostelemana...

From: Olli  Wed Oct 28 09:37:39 2009
...Tuossahan näkyy hyvin tuo jättöreunaan jätetty kaistale toisesta lapapuoliskosta, joka taisi olla 10 cm. Jos lavan halkaisee jättöreunan kantista, se murtunee helposti, ja on varmaan muutenkin vaikea laminoida kasaan siististi.

Tuolla perällä on tietysti epämääräinen kasa kittiä, jonka muoto on kopioitu tuohon ulkopuolelle. Siinä näkyy epämääräinen käyrä piirrettynä. Siitä kopioin muodon airex-levyn reunaan, eli se istuu sinne koloonsa täydellisyyttä hipoen, ja epoksi viimeistelee loput.

From: harald  Wed Oct 28 10:33:35 2009
Kiitos Olli, jaksaisitko vielä päivittää wikiä?

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Per%C3%A4simen_korjaus

From: antti  Thu Oct 29 22:50:53 2009
Muistatko yhtään paljonko epoksia kului? Mistä hankit materiaalit...? Kuidut ja epoksit on ns. perustavaraa jota löytyy jokaisesta venetarvikeliikkeestä mutta esim. Airexin myyjiä onkin jo vaikeampi löytää. Turusta löytyy kyllä Terpol Oy, mutta löytyisiköhän Helsingistä joku?

From: harald  Thu Oct 29 23:39:40 2009
Meille pääkaupunkiseudun kuitufanaatikoille kevra.fi on se paikka.

From: Mikko  Sun Nov 1 18:32:26 2009
Olen vaihdellut meilejä kevran kanssa, ensin valettavasta vaahdosta, ja nyttemmin levystä. Ehdottavat täytteeksi SAN-levyä tuotenimeltään CORECELL. http://www.fram.nl/faq/how/Corecell_in_Marine_Struct.pdf

From: Olli  Sun Nov 1 19:48:03 2009
Joo, Kevrasta ostin kaiken. Varmaan toi Corecell on hyvä, kun sitä suosittelevat. Silloin kun mä ostin, niin heillä oli hyllyssä tota Airexia. En usko että tossa on oikeesti paljon merkitystä ydinaineen ominaisuuksilla, muutakuin että umpisoluista pitäisi olla, ettei ime vettä. Kestävyyden kannaltahan tilanne ei juurikaan huononisi vaikka täyttäisit lavan vispipuurolla :-)

Muistaakseni käytin tuuman paksuista levyä, yksi per lapapuolisko. Epoksia ostin n. kolmen kilon satsin, josta kaikkea en käyttänyt tohon. muistaakseni SP106 hitaalla kovettimella (½h työskentelyaika) mikropalloja ostin sellaisen hilloämpärillisen, ja siitä jäi yli. Piituhkaa kannattanee käyttää, jos haluaa ehkäistä valumista, se on todella riittoisaa tavaraa.

From: Olli  Sun Nov 1 19:48:39 2009
Lisäksi käytin muistaakseni Hempelin epoksikittiä akselin ja tukirautojen alle niihin kohtiin mistä poistin vanhat kitit. Epoksi lienee siitä huono, että siihen ei polyesteri tartu kunnolla, mutta toisaalta tartuntapintaa löytyy muualta kyllä hyvin.

Akselin laminointiin käytin katkokuitumattoa ja polyesterihartsia. Kannattaa käyttää ohutta kuitua, jotta taipuu hyvin teräviin mutkiin. Joku kudos voisi toimia myös. Kevra myös näissä hyvä hankintapaikka. (=ei välttämättä halvin, mutta tietävät mitä myyvät)

Lapapuoliskot ja vanhat täyttörei'ät laminoin ulkopuolelta polyesterillä ja katkokuidulla. Näissä ohut kerros riittää. Varsinkin skegin koloon menevän osan kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei kasvata liikaa. Arvaa mistä tiedän :-(

From: Olli  Sun Nov 1 19:49:41 2009
...Ja ylläpito voisi vielä kasvattaa kommenttien maksimipituutta. Eihän 900 merkkiä riitä mihinkään :-)

From: Olli  Sun Nov 1 20:46:30 2009
...Itse asiassa tossa kuvassahan näkyy epoksitölkit, ja mikropalloämpäri, jos noista nyt mitään käsitystä saa määristä. Ja tosiaan noita jäi kyllä sitten yli muihinkin projekteihin...

From: MikkoH (mikkoh)  Sun Nov 1 20:55:27 2009
Kevra on tosiaan hyvä paikka. Kaverit vastailivat nyt sunnuntainakin sähköposteihin, hienoa asiakaspalvelua. Sanoivat mm. että akseli kannattaa laminoida uudelleen kiinni epoksihartsilla. Ilmeisesti epoksi kuitenkin tarttuu paremmin vanhaan polyesteriin kuin polyesteri itse.

From: Olli  Mon Nov 2 10:23:26 2009
Joo, epoksi on varmaan hyvä ratkaisu. Sitten vaan pitää käyttää jotain kudosta, katkokuitumatto ei kai oikein tahdo kostua epoksilla, johtunee sideaineista. Kudos on varmaan kyllä tossa muutenkin helpompaa, kun se taipuu nätisti teräviinkin paikkoihin...


 

Powered by Gallery v1 RSS