Kuvia kaudelta 2008 
 
From: harald  Mon Jun 16 10:20:41 2008
Hyvännäköinen ainakin näin sivulta. Laminoitko sen sauman umpeen vai millä?

Kokeilitko mallikaaria, miten lähellä oli, vaatiko paljonkin pakkelia?

From: Arto Mattila (artom)  Mon Jun 16 14:54:47 2008
Sauman laminoin umpeen parilla kerroksella rowingnauhaa, mitä vanhoista projekteista löytyi muovikassin pohjalta. Eksyipä mukaan takareunaan muutama n.40 cm hiilikuitunauhaakin. Profiloinnin tein kokolailla ohjeen mukaan (kts. ed. kuva) ja vielä viimeksi tarkistelin mallikaarilla.
Pakkelin määrää en laskenut (koko ajan piti hakea lisää), mutta varmasti yli kymmenen kiloa, josta tietysti hioutui pois melkoinen osa. En haluasi tehdä samaa hommaa ainakaan lähimpään viiteen vuoteen!

From: Johnny  Fri Jun 27 19:03:02 2008
;-) Jos pakkelin hiominen tuntuu työläältä (mitä se kyllä on) niin kokeilkaapa pojat hioa rautaa sellaisesta kölistä jossa rautaa on liikaa...

From: harald  Fri Jun 27 20:25:13 2008
pari sellaista projektia on kyllä edessä, mmm naapurivene njk:lla tarvitsee isoa rälläkkää isolla kädellä. Aika surket nuo alkuperäiste kölit, vahvasti toispuoleisia. NM206 (Nils Malmgren) on kevyt hioa, epoksipakkeli mikropalloilla.


 

KIILTO  
From: harald  Mon Jun 16 10:21:05 2008
Ooohh. Ja on vielä valkoinen.


 

Aivan upea Northin spinnu, mutta mutta...  
From: harald  Mon Jun 16 10:21:34 2008
mikä tuo laskettu purje on? Onko siitä kuvia?

From: Arto Mattila (artom)  Mon Jun 16 14:57:01 2008
Se on WB-.n uusi G3. Sen verran oli keliä ja tekemistä ekalla trimmireissulla, ettei tullut kuvia otettua. Lisätään myöhemmin.

From: harald  Mon Jun 16 15:01:09 2008
onko tuo silla club-kankaalla, eli taffetalla?

From: Arto Mattila (artom)  Mon Jun 16 15:32:19 2008
MAXX-aramid, toisella puolella takan taffetaa. Hienolta näytti, mutta skuuttikulma yllättävän ylhäällä, kuten myös G1:ssä joka näkyy myös kannella seuraavassa kuvassa. Täytyy liittää toimintakuvia kun ehtii kuvaamaan.

From: harald  Mon Jun 16 16:51:38 2008
WB nosti tuon skuuttikulman hiukan jottei skuuttikiskon lyhyys yllättäisi omistajia negatiivisessa mielessä.

From: artsi  Mon Jun 16 17:15:36 2008
Joo, eipä siitä alaosasta siellä korkean ruffin takan paljon hyötyä olekaan.

From: Johnny  Fri Jun 27 02:57:31 2008
Skuuttikulmaa on tosiaan "yleisön pyynnöstä" nostettu hiukan.

Kulman korkeuteen vaikuttaa sen lisäksi ehkäpä että Danielassa on Artsin mukaan kokeltavana fokan Cunnari, eli jos koko pujre nousee, niin nouseehan se skuuttikulmakin.

Toinen juttu maston kallistus joka varmasti vaihtelee venekohtaisessti. Masto pystyssä = skuuttikulma korkealla.

From: Johnny  Fri Jun 27 03:21:27 2008
Sellainenkin pointti on että korkeampi skuuttikulma on "dynaamisempi". Tarkoittaen että kun purjeen skuuttia vähän löysätään tuulen auetessa tiukasta vastaisesta, niin ei heti tarvitse siirtää skuuttipistettä eteenpäin. Mahdollisestä mm tämä on ollut purjeen suunnttelijan mielessä.

From: johnny  Fri Jun 27 03:25:48 2008
tärkein meinas unohtua...
Täytyy noissa numeroissa vähän puolustella naapuria vaikka onkin eri firmasta. Shit happens ja tekevälle sattuu. Se meistä joka ei ole koskaan tehnyt yhtään virhettä heittäköön ensimmäsen kiven, Sanoisi uskovainen (vai miten se nyt menikään)

From: Artsi  Fri Jun 27 09:31:03 2008
Joo,,, oikeassa olet. Alkuv---sen jälkeen ei asialla enää ole suurempaa merkitystä. Veikkaanpa, että pojat liimaa tunnukset toisellekin puolelle, kun vien purjeen joskus huoltoon.

From: FE_Sillanpää  Tue Mar 20 13:51:40 2012
Eikös spinnussa tuo ole aivan oikein päin. Viestittää sitä että taaksehan kaikki ovat jo jääneet :-)


 

SPINNU2  
From: Olli  Sun Jun 15 23:57:48 2008
Aika neitseellisen näköistä tekstiiliä!

Mites toi alagaija on vedetty? Säätö molemmille puolille?

From: Artsi  Mon Jun 16 00:10:44 2008
Alagaija on tuossa vasemmassa rapulukossa ja ylägaija siinä vieressä. Ei ole tarkoitus viedä molemmille puolille. Yritään pitää mahdollisimman simppelinä.

From: Olli  Mon Jun 16 07:27:58 2008
Joo, tuo ploki alagaijassa vaan pisti silmään, mutta se on sitten ilmeisesti vain välitystä varten.

From: harald  Mon Jun 16 10:23:36 2008
sulla ei ole barbereita? Jos olisi ei alagaijaa tarvitsekaan, ja on paljon helpompi manööverit.

Tuossa laskisin vähän puomia alas ja skuuttia ulos, näyttää olevan kallellaan tuo spinnu. Hauskat nuo purjenumerot.

From: Arto Mattila (artom)  Mon Jun 16 15:00:22 2008
Edellisissä veneissä on tullut sen verran monta kertaa roikuttua ylös nousseessa spinnupuomissa, että mielenrauhan vuoksi tuo talja on mulle "must". Toki barberitkin tulee, kun keritään laittamaan.
Aika uskomaton moka noissa numeroissa.

From: harald  Mon Jun 16 15:02:26 2008
Tässä veneessä puomi on niin korkealla mastossa, ja etenkin barbereiden kanssa ei ole koskaan meille sattunut spinnupuomin taivaltamisia.

From: Olli  Mon Jun 16 22:20:59 2008
Mitäköhän me tehdään väärin, kun meille sattuu tuon tuostakin, jos ajaa ilman alagaijaa...

From: harald  Tue Jun 17 10:50:33 2008
jääkö barberi auki? Liian kevyt spinnupuomi? :)

From: Pone  Mon Jun 23 14:07:31 2008
Olli, sitten niiden barbereiden sijoitus etu-taka suunnassa vaikutta. En muista missä kohtaan meillä Charlotassa ne on, mutta Harald varmaan muistaa. Eli mitä edempänä sitä enemmän "alagaijaefektiä". Ei tietenkään liian eteen, vaan sopivasti ;-)

From: Petri  Fri Jun 27 12:47:48 2008
Muistaakseni Charlottasta vakoiltuna barberit ovat siinä vanttien tasalla, olisiko yksi pykälä taaksepäin tai ei ollenkaan.
Jokatapauksessa sen verran edessä että kovassa kelissä rautarengas-plokinkorvike aiheuttaa kohtalaisen vastuksen skuutille mutta kun meidän spinnuskuutit ovat aika paksut niin tarvittaisiin isot=kalliit plokit ja...


 

SPINNULLA  
From: harald  Mon Jun 16 10:25:19 2008
peräsinkulmasta päätellen ei tuossa nyt niin kauhuissaan tarvitse olla. Tuossahan ohjataan venettä ylöspäin, joten aika balanssissa on vene.

Tuossa on muuten eräs tapa toteuttaa avoinainen peräpulpitti jota en ole ajatellutkaan. Kiitos tästä kuvasta.

From: harald  Mon Jun 16 10:33:08 2008
Hanki toisen kääntöplokit ja siirrä nuo olemassa olevat niin taakse kuin mahdollista. Onko nuo räikkäplokeja? Jos ovat, jätät ne laidalle noin 30cm tolpan etupuolelle ja skuuttaat spinnun ylävinsseille. On huomattavan paljon helpompi hallita kun molemmat skuutit tulevat skuuttaajan edestä.

From: harald  Mon Jun 16 13:44:39 2008
ja korvaa ihmeessä päävinssien knaapit rapulukoilla.

From: harald  Mon Jun 16 14:12:13 2008
oli pakko wikistä:

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Spinnuvarustus

From: Arto Mattila (artom)  Mon Jun 16 15:07:28 2008
Spinnulla mennään 6 solmua ja lähes sivutuulessa. Plokit ovat jarruplokeja, tosin paaran jarru on jumissa. Meillä ajetaan spinnua paljon kahdestaan, jolloin olen kuitenkin havainnut nykyisen systeemin toimivaksi, kun pinna"henkilö" joutuu auttelemaan skuuttauksessa jiipatessa. Täytynee viritellä kisoja varten vähän konventionaalisemmin.

From: harald  Mon Jun 16 15:13:14 2008
nimenomaan kaksin jiipatessa tykkään tuosta että skuutit tulevat ylävinsseiltä. Pinnamies seisoo pinna reisien välillä, skuuttaa kaksin käsin, ja voi vielä pitää molemmat skuutit yhdellä kädellä kun ne tulevat suoraan taaksepäin.


 

akter  
From: harald  Tue Jun 24 11:02:30 2008
oikeinpäinhän tuo on :)


 

JUHANNUS1  
From: harald  Tue Jun 24 11:04:16 2008
hieno vauhdikas kuva, vanavesi näyttää hienolta. Vauhtia varmaan 5+?

From: Arto Mattila (artom)  Tue Jun 24 22:31:04 2008
Joo, Canon EOS 400 ja Siman 10-20mm 10-asennossa lisää kolmiulotteisuutta. Vauhdista en ole aivan varma, kun loki on vielä kalibroimatta, mutta gepsi näytti reilusti yli viiden. Alkaa vaimoltakin jo hymyä irrota!

From: harald  Wed Jun 25 10:34:01 2008
Tuo Sima on siis optinen laajakulmalaajennus? Tuo [photo properties] sanoo 35mm filmin polttovälivastaavuudeksi n. 63mm, eli telen puolella hiukan.

From: Artsi  Wed Jun 25 19:38:31 2008
No SIGMA siinä tietysti pitäisi lukea, eli Sigman laajakulmazoomi 10-20mm. Kuva on käynyt Photarin kautta, joten siitä ehkä väärät tiedot.

From: Artsi  Fri Jun 27 09:16:20 2008
Photo properties tosiaan ilmoittaa 35mm:n vastaavuuden väärin. Oikea olisi lähinnä noin 16 mm! Liekö syynä se, että olen Photoshopissa pienentänyt kuvaa sekä ulkomitoiltaan, että resoluutiosta, eikä tää softa enää osaa laskea muunnosta oikein.


 

G3 3  
From: harald  Tue Jun 24 10:59:44 2008
näyttää tuo skuuttikulma tosiaan hiukan (n10cm) korkeammalta.

From: Artsi  Fri Jun 27 09:20:31 2008
Osaltaan tietysti vaikuttaa se, että etukulma on noin 5 cm irti kannesta ja rakea ei ole enempää, kuin mitä alkuperäisissä vanteissa on varaa, eli ei aivan yhtä paljon, kuin teillä.

From: Petri  Fri Jun 27 12:51:55 2008
Sullakin taitaa olla sama ongelma kuin meillä, että purjetta ei oikeastaan saa trimmattua kauhean tiukaksi ennenkuin takaliikki ottaa kiinni vanttiin. Sisäskuuteilla tota saa toki vähän parannettua, mutta ei mitenkään valtavasti.


 

G3 2  
From: Artsi  Fri Jun 27 09:35:57 2008
Terveiset Jonnylle (WB): Kyllä tätä kehtaa esitellä! Juhannuksena piti pyörähtää oikein ylimääräinen kierros Nauvon satamassa ennen laskua, että kaikki huomaisivat! (muut ajaa tietysti fiksusti koneella sisään ahtaaseen satamaan)

From: harald  Fri Jun 27 12:44:18 2008
muut luottavat sokeasti koneensa toimivuuteen. Purjeet ovat kuitenkin minun mielestäni luotettavammat. En minä ainakaan uskalla edes lähteä ulos pelkällä koneella, ilman että yksi purje on valmis välittömään nostoon.

Oma mielipide on myös että purjein pitää tulla satamaaltaaseen, ja siellä aallottomassa otetaan vasta purjeet alas, jos on pakko. Maili sataman ulkopuolella ei ole turvallista nostaa tai laskea.


 

G3 1  
From: harald  Tue Jun 24 10:58:32 2008
hienolta näyttää! Kuinka kireät sinulla on alavantit, saisivat olla aika löysällä?

From: Jan  Tue Jun 24 11:38:58 2008
Meinasin just sanoa että olisiko ehkä liian syvä tuo iso keskeltä?

From: Arto Mattila (artom)  Tue Jun 24 22:37:52 2008
Iso on tosiaan melko venähtänyt. Uuden hankinta on vastustamattomasti edessä.
Alavantit ovat itseasiassa melko löysällä. LOOSIN model B:llä mitattuna ylävantit 35 ja alavantit 15, kun A-E:ssä olavantit olisivat noin 23 tuolla ylävanttien kireydellä. Leen puolen alavantti roikkuu löysänä kryssillä. Tuulta 6-8m/s

From: harald  Wed Jun 25 11:51:18 2008
otathan sen loos-mittarin hankoon mukaan? Saadaan vähän vertailtua fleetin säätöjä muuten kuin mutu-tuntumalla.

From: Artsi  Wed Jun 25 19:40:58 2008
Kyllä olen varautunut sillä muutaman oluen tienaamaan! (vitsi tietysti)

From: Artsi  Wed Jun 25 19:45:26 2008
Katsoin muuntotaulukosta noiden lukujen metriset arvot: 35 vastaa noin 600kg ja 15 vain noin 90kg! A-E:ssä mennään luvulla 35 lähes maksimikireyksillä kovassa kelissä. Kevyessä noin 20 ja keskituulessa 28.

From: harald  Wed Jun 25 20:01:52 2008
olisiko niin, että raskaampi vene tarvitsee enemmän esijännitystä? Voihan myös olla että FEneen pehmeämpi toppi (kavennettu) tekee hekin tehottomammaksi ja siksi kireämmät ylävantit ovat paremmat?

From: Artsi  Fri Jun 27 09:26:08 2008
Vielä tuosta isosta: Läpilatat saattavat olla liian kireällä. Niiden virittely on mulle vielä mysteeri. Toki idea on ymmärretty, mutta säätö on aika epätarkkaa ja ainakin ylintä lattaa haittaa suuresti juuri tuo säädin, joka on aivan liian iso ja estää latan taipumisen etureunastaan. Täytyy kokeilla seuraavaksi kokonaan ilman esijännitystä ja aloittaa ikäänkuin tyhjältä pöydältä. Mänttiä puuhaa vaan vedellä isoa ylös-alas monta tuntia.

From: harald  Fri Jun 27 12:35:17 2008
tuossa saattaa kyllä kuvakulmakin vääristää. Kannattaa kuvat isopurje puomin keskiosasta ylöspäin, kryssillä tämä tarkoittaa sisäänkäynnin kohdalta otettu kuva suoraan ylöspäin. Vielä niin että saa mahd. muotoviivat mukaan. Eiköhän tuo vielä kelvanne vielä tälle kaudelle kuitenkin.


 

G1 eka nosto  
From: Arto Mattila (artom)  Tue Jul 29 14:11:00 2008
Uusi MAXX G1 ensimmäistä kertaa ylhäällä. Alemman muotoviivan kohdalla takaliikissä pientä aaltoilua.


 

G1 teipattu  
From: Arto Mattila (artom)  Tue Jul 29 14:12:25 2008
G1:n saalinkisuojat teipattiin vasta Hangon Regatassa laiturilla huonolla menestyksellä, eli takaliikistä tuli tämän näköinen!


 

G1 teipit irti  
From: Arto Mattila (artom)  Tue Jul 29 14:14:23 2008
G1: Teipit poistettiin varovasti yhden lähdön jälkeen, mutta muoto ei enää palautunut kokonaan. Yllättävän helposti aramidipurjekin sitten venyy.


 

Powered by Gallery v1 RSS