2009: Köliremontti 
 
From: harald  Tue May 19 22:55:24 2009
aivan samanlaisia tunnelmia kuin oman veneen alta 5v sitten. Etureuna nimenomaan liian terävä, ja tästä johtuen herkempi sortamaan. Ihme ettei tuo ero ilmennyt sitten noista sinun ansiokkaasti lasketuista excel-ploteista viime vuodelta? Vai onko vain niin että skaala ei riittänyt?

From: Mikko  Thu May 21 01:46:44 2009
Kittasin kölin edellisen kerran vuonna -82 ja viime vuonna tekemäni mittaus oli tavallaan jäänne niistä muodoista. Tässä verrataan piirustusten mukaista profiilia (lähes)paljaaseen rautapintaiseen köliin. Ja kun tein toisenkin mallikaaren kävi selväksi, että piirustusten mukainen profiili ei mahdu kölin ympärille.


 

 
From: harald  Tue May 19 22:56:15 2009
lisää kuvia tästä please :)

From: Mikko  Thu May 21 01:16:27 2009
Joo, laitan kuvia kunhan ehdin. Tässä projektissa vähän into (ja etenkin aika loppui). Lopputulos olisi voinut olla parempikin. On se toisaalta huomattavasti parempi kuin mistä lähdettiin liikkeelle, mutta edelleen kaukana ideaalisesta.


 

 
From: MikkoH (mikkoh)  Fri Dec 25 13:38:46 2009
Joululomien aikana on ollut vähän aikaa lueskella erialisia julkaisuja.

West Systems sivuilta löytyy ihan hyviä oppaita. Esimerkiksi tämä olisi kannattanut lukea, ennen köliprojektiin ryhtymistä:
http://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/Final-Fairing-and-Finishing.p df


Jos nyt tekisin kittauksen uudelleen, tekisin ensimmäisen paksun kittauksen ja tasoituksen tuossa opuksessa kerrotulla tavalla. Eli, paksu kittaus ohjurien väliin, tämän jälkeen kittauksen päälle irrotuskalvo, jonka jälkeen muoto mankeloidaan paikoilleen jäykällä muoviputkella. Kalvo saa tämän jälkeen olla paikoillaan kunnes kittaus on kuivunut. Pitkillä lastoilla kittaaminen on aika vaikeaa -- luultavasti mankeloimalla muodon saisi hyvin lähelle tavoitetta heti ensimmäisellä kerroksella.


 

 
From: Petri  Wed Apr 14 10:09:07 2010
Veditkö tuon sikafleksin ihan raudan päälle vai oliko siinä alla primer-kerroksia?
Mitä Sikaa käytit ja onko se pysynyt sitten kiltisti primerin alla (ainakin yhden kauden).

From: Mikkoh  Wed Apr 14 10:24:33 2010
Putsasin sauman alkuvaiheiden aikana ja siihen tuli sitten jo alussa primerit. Kittauksen aikana sauma jäin vähän kittien alle ja se avarrettiin dremelillä. Tämän jälkeen vedin U-muotoiseen uraan lisää primeria ja lopuksi tämä ura täytettiin sikaflefillä. En muista tuubin numeroa, mutta joku niistä vedenalaisiin paikkoihin tarkoitettua kamaa se oli. Väri oli valkoinen ja siinä ei myrkky pysy päällä, joten se on kesän jälkeen vähän ruma muuten mustassa kölissä, mutta kyllä se muuten on tuntunut pysyvän paikoillaan. Tainakin toistaiseksi ;)

From: Petri  Wed Apr 14 10:40:58 2010
Mitenköhän toimisi jos vetäisi sitten vielä primerin sikan päälle?
Vai elääkö sika sitten niin paljon että primeri väistämättä halkeaisi siitä. Mietin josko ensin vetäisi kaiken pohjalla yhden/kaksi primer-kerrosta, sitten fiksaisi tuota saumaa jollain täyttömassalla (Sika tuntuisi helpoimmalta epoksifillereihin verrattuna, kun ainakaan toistaiseksi suunnitelmissa ei ole varsinainen profiilin fiksaus) ja lopulta sitten taas pari primer-kerrosta päälle ja siihen myrkyt.

From: mikkoh  Sun Apr 18 21:29:48 2010
Tuota voisinkin kokeilla. Primeri ottaa varmaan kiinni paremmin kuin myrkky.

From: harald  Tue Apr 20 14:25:40 2010
Primeri ei pysy sian päällä, eikä sika primerin päällä. Kokeiltu on.


 

 
From: Mikko  Thu May 21 21:29:14 2009
1. Kun käli on rautapinnalla, kannattaa se hioa ja muokata huolella. Mulla jäi epähuomiossa yksi pieni kohta (valun jäljiltä) hieman koholleen. Tuo yuli yhdessä vaiheessa hionnan aikana esiin, jolloin joutui taas primerimaalaukseen.

From: Mikko  Thu May 21 21:36:16 2009
2. Samoin rautapintaisen kölin etureuna kannattaa pyöristää ja samalla suoristaa etureunan linjaus. Mun kölissä on valun jäljiltä yksi korkeampi kohta, mikä nousee hieman ylemmäs etureunan linjassa. Kittausta hiottaessa tämä tuli näkyviin jossain välissä. Olis kannattanut hioa rauta paremmin muotoonsa, niin kittaaminen ja hiominen olisi ollut helpompaa.

From: Mikko  Thu May 21 21:38:48 2009
3. Käytin primerissa valkoista ja harmaaa väriä erottamaan kerroksia. En tiedä saako noita miten kirjavissa väreissä, mutta ohutta kittausta hiottaessa olisi hyvä, että raudan päällä olisi (vaikka toinen primeri kerros) selvästi erottuvaa maalia varoittamassa, että hionta on menossa liian syvälle.

From: Mikko  Thu May 21 21:41:47 2009
Käytin halvinta löytämääni kittiä. Eli, epoksihartsia + mikropalloja. Tämä sopii huonosti ohuiden pintojen täyttöön ja valuu helposti paksuissa pinnoissa. Viimeisten silausten tekemiseen käytin Hempelin epoksi filleriä. Kunnon kittiin investoiminen ei varmaan ole huono ajatus.

From: Mikko  Thu May 21 21:44:40 2009
5. Nauhahiomakone rules. Sillä on helppo poistaa ylimääräiset valuneet kitit ja oikoa suurempia virheitä kittauksessa. Halpoja koneita saa marketista muutamalla kympillä. Suosittelen.

From: Mikko  Thu May 21 21:49:56 2009
6. Aloita valmistelut jo syksyllä. Eli pieni, mutta vahva palikka syksyllä kölin alle. Palkikkaan sen verran paksuutta, että kölin alareunaa/pohjaa on helppo tyostää. Minulla ei kyseistä palikka ollut, joten alareunaa ei oikeestaan saanut kunnolla laitettua ollenkaan. Olis pitänyt nostaa vene, mutta en jaksanut. Alareunan kunnostaminen taitaa olla edessä ensi keväällä.

From: Mikko  Thu May 21 21:52:03 2009
7. Tee homma sisällä, jos mahdollista. Etenkin tänä keväänä yöt ovat olleet niin kylmiä, että epoksia ei oikein kunnolla päässyt hiomaan kittauksen jälkeisenä päivänä. Tai sitten pitäis rakentaa joku teltta.

From: Mikko  Thu May 21 21:54:57 2009
8. Homma ei sovi perfektionisteille, joilla ei ole käytössä rajattomasti aikaa. Tuo muotoilu on "melkein mahdotonta" tehdä hyvin, joten jossain välissä on vain lopetettava. Muuten hiomista ja kittaamista voi jatkaa loputtomiin.

From: Mikko  Thu May 21 22:04:10 2009
9. Jos intoa riittää kannattaa mallikaarien muotoa miettiä itse. NACA profiilien taulukointi excelissä on helppoa ja profiilin piirtäminen/siirtäminen kaareen ei ole mitenkään hankalaa (jonkin verran työlästä tosin). Tietysti jos on käytössä "alkuperäiset" kaaret, jotka on valmistettu plotterilla, niin niitä voi ja kannattaa tietysti käyttää. Mahtaakohan valuissa olla yksilöeroja -- jos on niin yhden veneen kaaret eivät välttämättä sovi toiseen. Etenkin jos niihin ei ole sisällytetty "pelivaraa" paksuuden suhteen.

From: harald  Thu May 21 22:30:03 2009
Tämäpä oli niin hyvin dokumentoitu, perusteltu ja tehty että lisäsin linkin meidän wikiin: http://www.fe83.org/wiki/index.php/K%C3%B6lihomma#Katso_my.C3.B6s

Olisi kyllä kiva jos saisin (tai itse tekisit) ottaa ne kommentit tuonen wikin puolelle. Iskivät niin suoraan sydämeen. Kiitos.

From: Mikko  Thu May 21 22:56:30 2009
Joo, kopioi ja editoi tekstiä ihan vapaasti.

"It's not copy-pasting, it's professional consistency."


 

Powered by Gallery v1 RSS