Huuhdeltuun ja pari kuukautta kuivattuun lapaan laminoitu akseli kiinni. Umpisoluinen PVC-vaahtolevy (Airex?) on liimattu hiukan

Comments

  • Anonymous coward on 2009-Oct-23 22:16:10 Anonymous coward said

    Mikko
    Ulottuuko alkuperäinen vaahto aivan lavan alareunaan asti?
  • Anonymous coward on 2009-Oct-24 07:08:37 Anonymous coward said

    Olli
    Ei ulotu, kaivelin vanhoja fotoja, mutta siitä kohtaa ei löytynyt mitään. Mulla on sellainen muistikuva, että siellä olisi ollut n. 3 senttiä kittiä. Koko lapahan on siis liimattu yhteen pelkällä kitillä, eli sitä on joka reunalla.
  • Anonymous coward on 2009-Oct-24 10:23:16 Anonymous coward said

    Petri
    Öh, et siis sitten kuitenkaan teekään evo-peräsintä? Se nimittäin tuli kyllä ekana mieleen kun otsikon näin "jaa, Olli taas kilpavarustelemassa venettään :)"
  • Anonymous coward on 2009-Oct-24 13:24:38 Anonymous coward said

    Olli
    Siistota tämä peräsinremppa on tehty talvella 2004-05, albumi nyt vaan pompsahti pintaan, kun Harald joutui korjaamaan mun jälkiä, kun olin tyrinyt, ja käyttänyt ääkkösiä hakemiston nimessä...

    Kuten tarkkasilmäinen katsoja huomaa, niin tämä peräsin on kaukana EVOsta, se on itseasiassa pienempi kuin alkuperäinen, joku aiempi omistaja on kolauttanut alakulman, ja se ei ole enää terävä kuten kuuluisi. Pitäisi ehkä tehdä siihen tuo puuttuva palanen, saisi vähän lisää pitoa :-)
  • Anonymous coward on 2009-Oct-27 20:12:31 Anonymous coward said

    Mikko
    Millä tekniikalla teit tuon levyn muotoilun? Oliko vaikeaa saada se istumaan koloonsa lavan sisälle (ilman suurempia ilmakoloja)? Entäpä, miten liitit puoliskot lopulta toisiinsa?
  • Anonymous coward on 2009-Oct-28 07:02:31 Anonymous coward said

    harald
    Ja mitä tuo Jaguar E-type kyltti tarkoittaa? :)
  • Anonymous coward on 2009-Oct-28 07:14:50 Anonymous coward said

    Olli
    Kyltti ei liity aiheeseen, tein vain remppaa faijan tallissa, jossa on myös toi Jagge... Toi kyltti on muisto jostain 80-luvun autonäyttelystä missä se oli esillä...

    Levypuoliskot muotoilin raspilla suunnilleen muotoon, lapaan laitoin reilusti mikropalloilla jatkettua epoksia, ja puristin levyn kevyesti paikalleen, niin että epoksia tursui joka paikasta. Kun molemmissa lapapuoliskoissa oli airex-levyt, laitoin samaa epoksimähnää väliin, ja puristin yhteen. Lopuksi vielä laminoin ympäri ja paklasin.

    Nyt osaisin jo käyttää epoksin seassa myös piituhkaa, jotta valuisi vähemmän...
  • Anonymous coward on 2009-Oct-28 07:27:31 Anonymous coward said

    Olli
    ...Niin, ei ne levyt ihan heittämällä istuneet, vaan raspin kanssa sai iteroida tovin jos toisenkin. Täydellisyyteen en pyrkinyt, vaan sinne jäi millejä väliin sinne tänne. Uskoisin, että epoksi täytti kuitenkin kolot hyvin. Ei ainakaan koputtelemalla löydy mitään onttoa.

    Tämä tekotapa on toki työläs, mutta tuntui turvallisemmalta kuin esim. epoksivaahto, joka saattaa lähteä käsistä aloittelijan annostelemana...
  • Anonymous coward on 2009-Oct-28 07:37:39 Anonymous coward said

    Olli
    ...Tuossahan näkyy hyvin tuo jättöreunaan jätetty kaistale toisesta lapapuoliskosta, joka taisi olla 10 cm. Jos lavan halkaisee jättöreunan kantista, se murtunee helposti, ja on varmaan muutenkin vaikea laminoida kasaan siististi.

    Tuolla perällä on tietysti epämääräinen kasa kittiä, jonka muoto on kopioitu tuohon ulkopuolelle. Siinä näkyy epämääräinen käyrä piirrettynä. Siitä kopioin muodon airex-levyn reunaan, eli se istuu sinne koloonsa täydellisyyttä hipoen, ja epoksi viimeistelee loput.
  • Anonymous coward on 2009-Oct-28 08:33:35 Anonymous coward said

    harald
    Kiitos Olli, jaksaisitko vielä päivittää wikiä?

    http://www.fe83.org/wiki/index.php/Per%C3%A4simen_korjaus
  • Anonymous coward on 2009-Oct-29 20:50:53 Anonymous coward said

    antti
    Muistatko yhtään paljonko epoksia kului? Mistä hankit materiaalit...? Kuidut ja epoksit on ns. perustavaraa jota löytyy jokaisesta venetarvikeliikkeestä mutta esim. Airexin myyjiä onkin jo vaikeampi löytää. Turusta löytyy kyllä Terpol Oy, mutta löytyisiköhän Helsingistä joku?
  • Anonymous coward on 2009-Oct-29 21:39:40 Anonymous coward said

    harald
    Meille pääkaupunkiseudun kuitufanaatikoille kevra.fi on se paikka.
  • Anonymous coward on 2009-Nov-01 16:32:26 Anonymous coward said

    Mikko
    Olen vaihdellut meilejä kevran kanssa, ensin valettavasta vaahdosta, ja nyttemmin levystä. Ehdottavat täytteeksi SAN-levyä tuotenimeltään CORECELL. http://www.fram.nl/faq/how/Corecell_in_Marine_Struct.pdf
  • Anonymous coward on 2009-Nov-01 17:48:03 Anonymous coward said

    Olli
    Joo, Kevrasta ostin kaiken. Varmaan toi Corecell on hyvä, kun sitä suosittelevat. Silloin kun mä ostin, niin heillä oli hyllyssä tota Airexia. En usko että tossa on oikeesti paljon merkitystä ydinaineen ominaisuuksilla, muutakuin että umpisoluista pitäisi olla, ettei ime vettä. Kestävyyden kannaltahan tilanne ei juurikaan huononisi vaikka täyttäisit lavan vispipuurolla :-)

    Muistaakseni käytin tuuman paksuista levyä, yksi per lapapuolisko. Epoksia ostin n. kolmen kilon satsin, josta kaikkea en käyttänyt tohon. muistaakseni SP106 hitaalla kovettimella (½h työskentelyaika) mikropalloja ostin sellaisen hilloämpärillisen, ja siitä jäi yli. Piituhkaa kannattanee käyttää, jos haluaa ehkäistä valumista, se on todella riittoisaa tavaraa.
  • Anonymous coward on 2009-Nov-01 17:48:39 Anonymous coward said

    Olli
    Lisäksi käytin muistaakseni Hempelin epoksikittiä akselin ja tukirautojen alle niihin kohtiin mistä poistin vanhat kitit. Epoksi lienee siitä huono, että siihen ei polyesteri tartu kunnolla, mutta toisaalta tartuntapintaa löytyy muualta kyllä hyvin.

    Akselin laminointiin käytin katkokuitumattoa ja polyesterihartsia. Kannattaa käyttää ohutta kuitua, jotta taipuu hyvin teräviin mutkiin. Joku kudos voisi toimia myös. Kevra myös näissä hyvä hankintapaikka. (=ei välttämättä halvin, mutta tietävät mitä myyvät)

    Lapapuoliskot ja vanhat täyttörei'ät laminoin ulkopuolelta polyesterillä ja katkokuidulla. Näissä ohut kerros riittää. Varsinkin skegin koloon menevän osan kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei kasvata liikaa. Arvaa mistä tiedän :-(
  • Anonymous coward on 2009-Nov-01 17:49:41 Anonymous coward said

    Olli
    ...Ja ylläpito voisi vielä kasvattaa kommenttien maksimipituutta. Eihän 900 merkkiä riitä mihinkään :-)
  • Anonymous coward on 2009-Nov-01 18:46:30 Anonymous coward said

    Olli
    ...Itse asiassa tossa kuvassahan näkyy epoksitölkit, ja mikropalloämpäri, jos noista nyt mitään käsitystä saa määristä. Ja tosiaan noita jäi kyllä sitten yli muihinkin projekteihin...
  • MikkoH on 2009-Nov-01 18:55:27 MikkoH said


    Kevra on tosiaan hyvä paikka. Kaverit vastailivat nyt sunnuntainakin sähköposteihin, hienoa asiakaspalvelua. Sanoivat mm. että akseli kannattaa laminoida uudelleen kiinni epoksihartsilla. Ilmeisesti epoksi kuitenkin tarttuu paremmin vanhaan polyesteriin kuin polyesteri itse.
  • Anonymous coward on 2009-Nov-02 08:23:26 Anonymous coward said

    Olli
    Joo, epoksi on varmaan hyvä ratkaisu. Sitten vaan pitää käyttää jotain kudosta, katkokuitumatto ei kai oikein tahdo kostua epoksilla, johtunee sideaineista. Kudos on varmaan kyllä tossa muutenkin helpompaa, kun se taipuu nätisti teräviinkin paikkoihin...

Links

BBCode Links

URLs

Photo info

Album Tree

Popular tags

Language preference

Navigator

  • Peräsinakseli tukirautoineen irroitettuna lavasta.
  • Koko hoito on haponkestävää, mutta hitsisaumat on jätetty peittaamatta. Tässä osa oksidikerroksesta jo poistettu, alta paljastuu
  • Vanhat pesusieni-uretaanit poissa. Kittien "piikkaus" menossa. Raspi-roope osoittautui ainoaksi toimivaksi työkaluksi
  • Huuhdeltuun ja pari kuukautta kuivattuun lapaan laminoitu akseli kiinni. Umpisoluinen PVC-vaahtolevy (Airex?) on liimattu hiukan
  • Tässä on perämelan yläreunaa edestä taaksepäin kuvattuna. Tossa on n. 5 senttiä yläreunasta (polyesteri?)kittiä. Tosta kuvasta n
  • Tässä akselin alta löytynyttä kittausta. Täällä oli vesi selvästi luirinut välissä. Myös näiden kittausten alla on paikoin märkä
View more information