Page 1 of 1

Väistämissäännöt kisoissa kuvina

Posted: Mon Jun 05, 2006 17:07 pm
by Petri
Etsiskelin hetkisen tuloksetta googlella jonkinlaisia havainnollisia kuvia, joissa olisi esitettynä nuo kisatilanteitten yleisimmät väistämissäännöt.
Kun keskiviikkokisoissa tulee ajettua paljon nuorempien kanssa opetustarkoituksessa, niin ajattelin että joku kuva olisi paljon hyödyllisempi kuin yrittää siinä samalla höpöttää "paarasta" ja "styyrasta".

Faijan veneessä oli aikanaan joku vakuutusyhtiön? tarra, missä oli sellaisilla punaisilla ja sinisillä sisäkkäisillä ympyröillä esitettynä milloin täytyy väistää ja milloin on etuajo-oikeutettu. En ole tosin aivan varma oliko kyse kilpasäännöistä, mutta jos joku on joskus nähnyt jotain vastaavaa, niin linkkejä saa tuoda esille.

Posted: Mon Jun 05, 2006 20:19 pm
by risto
PKS (Purjehduksen kilpasäännöt) 2005-2009 (vai mikä se voimassa oleva nyt onkaan) pitää sisällään myös kuvin selitettynä tärkeimmät muistettavat säännöt. Tule lainamaan opus, niin ei tarvitse ihmetellä.

Risto

Posted: Mon Jun 05, 2006 21:17 pm
by Petri
risto wrote:PKS (Purjehduksen kilpasäännöt) 2005-2009 (vai mikä se voimassa oleva nyt onkaan) pitää sisällään myös kuvin selitettynä tärkeimmät muistettavat säännöt. Tule lainamaan opus, niin ei tarvitse ihmetellä.

Risto
Tai sitten Scan+send as email->printteri hurisee+laminointikone hurisee->tuloksena kätevät ja keliä kestävät härpäkkeet.

Pitänee katsoa saako tuota venettä nyt muutenkaan vielä keskiviikoksi kasaan, kun isopurjeesta taas paukahti pari ratsastajaa ja alan hiljalleen epäilemään, että olen jo riisunut tyhjäksi vanhan ison.

Posted: Mon Jun 05, 2006 21:36 pm
by harald
Tuu hakeen ratsastajia meiltä.

Posted: Mon Jun 05, 2006 22:01 pm
by Petri
harald wrote:Tuu hakeen ratsastajia meiltä.
Vieläkö käyt duunissa, vai joko on kesäloma alkanut? Ota ratsastajia mukaan Kumpulaan (vai Arabiaako se kumpulanmäen alapuoli on), niin voin pistäytyä hakemaan niitä vaikka huomenissa. Laruun tuleminen on vaivaltaan samanlainen, kuin mennä ylipäätänsä ostamaan niitä Larun purjeliikkeistä.

Mutta pitää tosiaan katsoa mikä tilanne on vanhan ison kanssa, kolme ratsastajaa kait olisi pakko vaihtaa ja lisäksi rikkimenneet pitäisi kaivaa maston sisältä ulos, keskiviikkona kuitenkin pitäisi olla aikaa säätää ennen starttia.

Posted: Tue Jun 06, 2006 09:53 am
by harald
Duunissa, mutta ei veneen kautta :)

Posted: Wed Jun 07, 2006 01:51 am
by Petri
Sääntöihin liittyen, onko kellään aavistusta mitä säännöt sanovat meidän kaiteistamme, tai siis siitä, että toisella puolella niitä ei ole? (Baltic Rigging on ilmeisesti kiireinen, kun ei kerkiä Ristolle vastaamaan)
Ts. voimmeko osallistua huomenna(tänään) westhousecuppiin ilman toisen puolen kaidetta (vaatii hieman säätöä lifelinen kanssa) vai pitääkö kaiteitten olla kunnossa. Eihän H-veneissä edes ole kaiteita, mutta onko kaiteitten "poisto" veneluokassa, missä sellaiset kai ovat vakiovaruste, tulkittavissa joksikin laittomaksi modaukseksi.

Posted: Wed Jun 07, 2006 09:31 am
by harald
No voisi olla laitonta mutta kilpailu käydään sellaisella alueella että mielestäni
kaiteet eivät ole vaadittujen listalla. Vrt kilpailukutsu ja -orderit ja mitä niissä
sanotaan katsastusluokkavaatimuksista.

Periaatteessa vene ei saa riisua katsastusluokkansa varusteita. Mutta rikkinäiset
varusteet? Hmm.

Laittakaa joku köysi siihen tilalle väliaikaisesti. Silloin mahdollinen hyöty puuttuvasta
vaijerista (parempi kulku genoalle) nollaantuu. Jos vielä ette käytä köyden
venymisominaisuutta yleelliseen hengailuun en näe että voisi olla ongelmia.

Posted: Fri Jul 28, 2006 09:58 am
by pjtuomaa
Loistava kilpailusääntöjen opetussivusto

http://www.finn-france.com/eng/game.html

Posted: Fri Jul 28, 2006 12:40 pm
by Petri
Väistämissäännöistä tulikin mieleen ihan noin arkielämän insidentti eiliseltä.
Olimme kryssimässä siinä Käärmeluotojen ja Lauttasaaren välissä ja sitten Kopun suunnasta tulee Kopukka? joka hinaa pitkää jollaketjua perässään. Meillä on kryssi päällä paaran halssilla ja letka vain jatkaa samaa suuntaansa, kunnes tajuan että jos se jatkaa samalla suunnalla, me törmäämme johonkin letkan veneistä. Noh, kun kyseessä on kuitenkin moottorivene ja kyseessä on purjehdusseuran kuski niin oletin, että eiköhän se pian väistä perän kautta, mutta ei. Eipä muu auttanut kuin kääntää tuuleen ja kirota tätä neropattia. Onneksi ei sillä hetkellä iskenyt puuskaa päälle, koska olisi ollut kohtalaisen vittumaista, jos puuska olisi tullut väärästä suuntaan kaikkien ollessa yhdellä puolella venettä.

Tulikin siinä sitten mieleen, että onko olemassa joku väistämissääntöjen muunnos, joka antaa miehittämättömiä jollia hinaaville moottoriveneille etuajo-oikeuden kryssiviin purjeveneisiin nähden. Koko tapahtuma olisi ollut vältettävissä satoja metrejä aikaisemmin, jos vain moottorivene olisi tehnyt sen 5 asteen kurssimuutoksen siten, että olisi kauniisti mennyt meidän perästämme letkoineen.

Hinaus kenties saattaa asettaa veneen eriarvoiseen asemaan, mutta silti, kryssivä purjevene vs. täysin vapaasti ohjattava moottorivene.

Posted: Fri Jul 28, 2006 13:00 pm
by Panu
Petri wrote: Tulikin siinä sitten mieleen, että onko olemassa joku väistämissääntöjen muunnos, joka antaa miehittämättömiä jollia hinaaville moottoriveneille etuajo-oikeuden kryssiviin purjeveneisiin nähden...
...Hinaus kenties saattaa asettaa veneen eriarvoiseen asemaan, mutta silti, kryssivä purjevene vs. täysin vapaasti ohjattava moottorivene.
Tervehdys

Meriteiden säännöissä on määritelty mitä merkkejä hinaavan aluksen tulee pitää mastossaan esillä, jotta muut merenkulkijat voisivat ymmärtää hinaajan väistämiskyvyn rajoituneeksi.

Jollei Kopukka näyttänyt asiaan kuuluvia merkkejä toimi se tässä tilanteessa väärin. Toinen asia on sitten miten tulkitaan pitkän jollaketjun vaikutus veneen kykyyn väistää...? On sanomattakin selvää, että raskas tukkikuorma ja muutama jolla eivät ole ihan samalla arvostelun asteikolla. Eihän meriteiden säännöt tunnusta vetouistelijaa etuoikeutettuna, vaikka 12 - 16 vavan kanssa väistökyky olisi kuinka rajoittunut :?:.

Posted: Fri Jul 28, 2006 13:43 pm
by Petri
Panu wrote: Tervehdys

Meriteiden säännöissä on määritelty mitä merkkejä hinaavan aluksen tulee pitää mastossaan esillä, jotta muut merenkulkijat voisivat ymmärtää hinaajan väistämiskyvyn rajoituneeksi.

Jollei Kopukka näyttänyt asiaan kuuluvia merkkejä toimi se tässä tilanteessa väärin. Toinen asia on sitten miten tulkitaan pitkän jollaketjun vaikutus veneen kykyyn väistää...? On sanomattakin selvää, että raskas tukkikuorma ja muutama jolla eivät ole ihan samalla arvostelun asteikolla. Eihän meriteiden säännöt tunnusta vetouistelijaa etuoikeutettuna, vaikka 12 - 16 vavan kanssa väistökyky olisi kuinka rajoittunut :?:.
Jep, tätähän mietin, mutta mielestäni en nähnyt botskin katolla mitään merkkejä, ei niin että olisin tajunnut vaikka siellä hinausmerkki olisikin ollut. Jos tulkintakysymykseen mennään, niin tuollaisen 5-10-jollaisen ketjun vaikutuksen luulisi olevan aika olematon, koska jollat olivat tiukasti toisissaan kiinni ja tarvittava väistöliike olisi ollut pieni.
Eikö myös ylipäätänsä jollaa hinaava retkivenekin olisi suoraan etuoikeutettu, ellei tuota hinausta olisi jollain lailla määritelty esim. painon tai vast mukaan.