Page 1 of 1

Miehistöpainon merkitys

Posted: Fri May 19, 2006 14:51 pm
by harald
Terve, sain n.k. testimittakirjoja meidän veneelle 350, 380 ja 410kg miehistöpainoilla.

Erot ovat odotettua pienemmät, ehkä siistä syystä että 30kg ei paljon merkitse
2.5tn veneessä :)

Pistin käppyrät tuohon:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ht_beatVMG

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ght_runVMG

X-akselilla siis tosituulennopeudet.

1=6kn
2=8kn
3=10kn
4=12kn
5=14kn
6=16kn
7=20kn

Posted: Fri May 19, 2006 15:21 pm
by Erkka
Eli: pois alta, risut ja männynkävyt, täältä tullaan!

Nimim. 17 kg kevyempi

Posted: Fri May 19, 2006 16:52 pm
by Guest
Aika vähän vaikutusta näyttäisi olevan. Asteikko kuitenkin karkea, voitko kertoa mitä tuo tarkoittaisi esim s/mpk?

Posted: Fri May 19, 2006 17:51 pm
by harald

Posted: Fri May 19, 2006 18:26 pm
by harald
Niin tuota 2s/mi eroa kevyessä tuulessa voi verrata siihen että 1m² isopurjetta
aiheuttaa yli 15s eroja. Joten erot ovat odotettua pienemmät, ainakin mitä IMS:in
odotuksiin tulee. Onko niissä sitten todellisuuspohjaa vai ei niin se jää nähtäväksi.