Potkuriakseli

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

tapola
alokas
Posts: 3
Joined: Sun Apr 13, 2003 18:19 pm

Potkuriakseli

Post by tapola »

Tuossa tänään ihmettelin potkuriakselia.
Osaisiko joku viisas kertoa sen rakenteesta jotakin?

Sen verran kattelin ja totesin että vaihde näyttää olevan kiinnitetty akseliin ja sitten sen jälkeen ois laakeri, jota voidellaan paksulla oljyllä (säiliö pultattu konehuoneen seinään) Kuulostaisi rasvanipat ja vaseliini fiksummalta mutta kai ne tekijät tietää... Sitten sen jälkeen akseli menikin piiloon. Akselin päälle on laitettu kumiletkun pätkä.
En sen tarkemmin ruvennut letkun pätkän alle katselemaan, mutta onko tuo letku jotenkin tiivistävänä osana siinä vai ihan jotain muuta tarkoitusta varten? Letku meinaan näytti olevan siinä kunnossa että alkais kierrokset olemaan kohta tehty (pyöriikö se letkunpätkä?)
Ilmeisesti tuota letkua vaihtaessa joutuu vetää koko akselin ulos ja vaihtamaan sinne tiivisteet/stefat/mitä siellä sitten onkaan.

Juu, sehän se alkuperäinen kysymys oli että mitä siellä on... :-)
Eli vastauksia kaivataan!
--
Heikki
Vemppa

Post by Vemppa »

Sen letkun takana on meri. Eli siinä tiivistemötikässä on sisällä kaksi stefaa ja välissä öljy, tai vaseliini niin kuin mulla oli. Aikaisempi omistaja oli laittanut rasvanipan siihen tiivistemötikkään. Sen letkun pätkän ei kyllä pidä pyöriä.

Pari vuotta sitten alkoi minunkin silmiini se letku näyttää aika perstuneelta ja ajattelin vaihtaa sen ja samalla huoltaa tiivisteet. Akselia irrottaessani huomasin, että akselin lukitseva putkisokka oli poikki ja akseli oli enää sentin verran puristuksissa kiinnityskappaleessa. :shock:

No, sain tiivisteen irti ja stefat oli melko kulahtaneet. Lähdin sitten etsimään uusia stefoja, mutta eipä meinannut löytyä. Eräs kauppias ehdotti Volvon "black jack"-tiivistettä ja kun aikani mittailin niin sopihan se sinne. Läpivientiputken päätä piti vähän karhentaa, eikä se alkuperäinen leveä klemmari oikein sopinut paikalleen. Korvasin sen kahdella tavallisella rst-klemmarilla.

Hyvin tuo on ainakin kaksi kautta pelannut. Pitää vaan muistaa ennen vesillelaskua ruiskaista vesivaseliinia tiivisteeseen ja laskun jälkeen puristaa ilmat pois tiivisteestä.
tapola
alokas
Posts: 3
Joined: Sun Apr 13, 2003 18:19 pm

Post by tapola »

Tosiaan en sitä sen tarkemmin katsellut, mutta sen letkun pinta oli hieman halkeilleen oloinen.

Eli siis meri siellä on tosiaan sitten kumiletkussa. Täytyypä sitten miettiä kannattaisiko tehdä pieni remontti.

Mistäs tuollaisia "black jack" stefoja sait? Ihan Volvo-kaupasta vai? (hinta?)

Tietysti jos noita laakerikauppoja kiertää niin voisihan sieltä löytyä sopivaa.

RST-klemmarit ne oli tuohonkin vaihdettu jo, eli olisiko siis vastaava remontti tehty edellisien omistajien toimesta...
--
Heikki
Guest

Post by Guest »

Niin, se musta jaska korvaa sen letkun ja tiivisteen. Se on kokonaan kumista valettu. Toinen pää tulee kiinni vannasputkeen ja toisessa päässä on akselitiiviste. Kestää kuullema hyvinkin 10 vuotta ja varatiivisteen voi laittaa valmiiksi akselille teipaten, josta sen saa nopeasti pujotettua paikalleen, kun vanhan leikkaa puukolla pois. Hinta oli muistaakseni n. 250 vanhaa markkaa. Pitäisi löytyä hyvin varustetuista venetarvikeliikkeistä. Vannasputken ja akselin halkaisija pitää mitata, en enää muista paljonko olivat.
Vemppa

Post by Vemppa »

Unohtui nimmari edellisestä.

Volvo Penta varaosanumero akselitiivisteelle (engl. Rubber packing box) on 828254 vannasputken halk. 42 mm, akselin halk. 25 mm.
tapola
alokas
Posts: 3
Joined: Sun Apr 13, 2003 18:19 pm

Post by tapola »

Onkos muut remontoineet tuota akselin tiivistettä? Löytyykö siihen ihan laakerikaupasta stefaa vai onko kaikki asentaneet tuollaisen Volvo-virityksen?
Näyttää nyt tilanne siltä että napataan tuo akseli irti ja vaihdetaan osat sinne. Ikävä jos rupee tiiviste tihkumaan kesän aikana... :?
--
Heikki
Vemppa
alokas
Posts: 9
Joined: Thu May 01, 2003 09:23 am
Location: Hanko

Post by Vemppa »

Vielä siitä Volvon kumipesätiivisteestä. Sattuipa silmiini viime vuoden Volvo Penta varaosakatalogi. Tiivisteellä oli nyt hintaa 62 ja rapiat erkkiä. :evil:

Halvemmalla varmaan selviää, jos jostain löytää uudet stefat ja sen letkunpätkän.
Vemppa
alokas
Posts: 9
Joined: Thu May 01, 2003 09:23 am
Location: Hanko

Post by Vemppa »

Taitaa olla jo myöhäistä (veneet vesillä), mutta vastaisen varalle jos joku haluaa etsiä valmiiksi stefat akselitiivisteeseen, niin kävin kaivamassa vanhan tiivisteen hyllystä. Eli tällaiset stefat siitä löytyy:

Etupääntiiviste: SMIM 2547/16 (6 on vähän epävarma, koska tiiviste on hinkkautunut etupinnasta, valmistaja myös häippässyt) sisä halk. 25 mm, ulko 47 mm (loogista).

Takapääntiivisteet (2 kpl vastakkain): valmistaja GACO, DPSM 25357 sis. 25 mm, ulko 35 mm.

Ennen kuin sitä akselia vetää ulos, niin pitää siitä akselin lukitussokan reiästä hioa jäysteet pois, muuten menee tiivistemötikän sisältä laakeripinnat p....ksi nimimerkillä "kokemusta on".

Kumiletkun pätkä kyllä varmaan kestää, vaikka olisikin päälle päin halkeilleen näköinen. Sen seinämäpaksuus on melkein 1 cm ja siinä on viidessä kerroksessa vahvikekudokset.
Post Reply