Americas cup ja BMW Oracle
Posted: Thu May 04, 2006 15:16 pm
Tervehdys
Katsoin tuossa päivänä muutamana sail.tv:ltä erilaisia purjehdukseen liittyviä video klippejä. Yksi mieleeni jäänyt juttu koski Americas cuppia ja BMW Oracle syndikaattia.
Cupin kustannukset tuntuvat olevan taivaalliset
. Siinä missä me Feneilijät mietimme, voiko uudella Genoalla vielä kisata 5-8 vuoden kuluttua on Americas Cup veneiden genuoilla hurjat 50 tuntia laskennallista peliaikaa
. Kyseiset purjeet on tehty Northin 3DL tekniikalla ja hiilikuitua käyttäen maksimaalisen keveyden ja muotojäykkyyden aikaan saamiseksi.
Toinen hauska yksityiskohta oli veneen rungon ja kölin massa ja varsinkin massojen suhde. Runko on laminoitu hiilikuidusta maksimaalisen jäykkyyden saavuttamiseksi ja turhaa massaa välttääkseen. Rungon paino 2 tonnia (pituutta 23m), mutta kölibulbi painaakin jo 19 tonnia. Aikamoista oikaisevan momentin maksimointia!
Onneksi meidän omat veneet ovat käyttö- ja hankintakustannuksiltaan inhimillisempää luokkaa
.
Katsoin tuossa päivänä muutamana sail.tv:ltä erilaisia purjehdukseen liittyviä video klippejä. Yksi mieleeni jäänyt juttu koski Americas cuppia ja BMW Oracle syndikaattia.
Cupin kustannukset tuntuvat olevan taivaalliset
Toinen hauska yksityiskohta oli veneen rungon ja kölin massa ja varsinkin massojen suhde. Runko on laminoitu hiilikuidusta maksimaalisen jäykkyyden saavuttamiseksi ja turhaa massaa välttääkseen. Rungon paino 2 tonnia (pituutta 23m), mutta kölibulbi painaakin jo 19 tonnia. Aikamoista oikaisevan momentin maksimointia!
Onneksi meidän omat veneet ovat käyttö- ja hankintakustannuksiltaan inhimillisempää luokkaa