Sunwind Express 83 - Finn Express 83

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Christer
alokas
Posts: 2
Joined: Wed Feb 26, 2003 23:56 pm

Sunwind Express 83 - Finn Express 83

Post by Christer »

Hej !

Är nybliven ägare till en Finn Express 83 -1984 , tror jag !
På båtens skylt står det nämligen Sunwind Express 83 - en båtmodell som ingen hört talas om.
Är det någon som vet om det är samma båt eller om det är någon skillnad på dem ?

Mvh.

Christer
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Du har helt rätt. Det är en Finn Express 83 men den är såld i sverige i tiderna. Av någon
anledning så såldes båtarna som Sunwind i sverige. Kanske "Finn" inte klingade så bra i
svenska öron i slutet på 70-talet? :)

Om du går till "Press" länken här på våra sidor hittar du dig snart på "Vi Båtägare"-tidningens
test från 1983. Den är faktiskt rubricerad Sunwind Express!

Samma sak märkte man ju med Inferno-båtarna som i sverige såldes som Saint om jag inte har
helt fel?..

Så det är nog en FE du har, i våra finska ögon.

Stoora grattis till köpet! :)

PS. Du kanske tar litet bilder på den vid tillfälle? Så får vi se om det är någon skillnad på dem.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Magnus
alokas
Posts: 2
Joined: Thu Mar 13, 2003 00:34 am
Location: Sverige

Sunwind/Finn Express

Post by Magnus »

Hej Christer (och alla andra!).


Jag är spekulant på en FE 83 - dessutom tämligen säker på att jag köper den.
Dock, jag funderar litegrann på skicket/priset. Vad gav du och i vilket skick är båten, inkl utrustning etc?
Om du inte vill svara här så kan du kanske skicka ett email till mig?

Vad skulle ni andra ge för en FE 83 från 1980, i normalskick och med originalsegel?

wildrover@telia.com

Mvh//

Magnus
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Det kan väl inte vara en 1980'a? De kom ju ut 1981 om jag inte har helt fel..

Normalskicka, original motor och original segel börjar väl vara runt eller under 14 k€? Det är
så svårt att säga utan att se båten i fråga. På 20 år hinner en båt slitas mycket eller mindre,
helt beroende på förra ägarna och bruket. Jag skulle säga att priserna är båtspecifika och
det går inte att ge nåt exakt pris för en enstaka båt. Prisgafflar kan man tala om men de
behöver inte heller vara "Sanningen".
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Magnus
alokas
Posts: 2
Joined: Thu Mar 13, 2003 00:34 am
Location: Sverige

Post by Magnus »

Om båten kom ut -81 så är det knappast en 80:a, nej.
Jag förmodar att prisbilden skiljer sig mellan Finland och Sverige men vill ändå gärna höra vad andra anser vara rimligt.
Båten är inte speciellt snygg - snarare åt det slitna hållet. Motorn är original men vissa delar är bytta. Seglen är original men genuan knappt använd. Autohelm, logg, kompass, båtvagn, ekolod finns.

På tal om utrustning - hur har ni andra utrustat era båtar? Rullgenua? Gennaker? Spis med ugn? Kompletterande teakinredning? Skriv och berätta!
Jag tycker mig se att S/Y Charlotta har längsgående skåp med teakluckor? Det är väl inte original?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Våra luckor är original tillvalsutrustning från varvet.

Några medlemmar har rullgenua men jag anser att seglen är så små på denna båt att det inte
är ett problem att ha separata segel. Ger ju litet säkerhet också eftersom setupen är enklare
och man har flera försegel att använda. Det var en lång diskussion om ämnet på
newsgruppen swnet.fritid.segling och där var överraskande många som tyckte att det är
bra med den traditionella karbinhake modellen. Säker och fungerande medan rullsystem har
ganska många rörliga delar som kan gå fel. Risken när nåt går fel är att förstaget går av och
det är då riggen i drickat.. :(

Eller är det här samma som "surt sa räven om rönnbären"? ;)

Fast det. Segelmakare brukar inte har rullsegel på sina egna båtar...

Det där med att vika lär man sig snabbt. Det tar ett par minuter för oss att göra båten
ship-shape fast man måste vika båda seglen. Inget problem.

Ugn kan vara litet svårt att få att rymmas. I så fall blir man av med kojen som sitcker in under
pentryt. Det kan ju vara en godtagbar förlust för somliga men i praktiken sover vi fullvuxna
på just denna koj och stb-kojen när vi är ute. Fören får barnen husera i.

Gennaker har nog några fixat också. Sen är det ju frågan om om den nu verkligen är lättare
i praktiken att segla med eller inte. Spinnakerna har ju visserligen bom och en massa andra
linor men man seglar den i bredare vinklar än en gennaker.

Under gallery delen finns bilder på vårt tilläggsbord som antagligen är fixat efteråt.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album19
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Om du söker i detta forum på "rullapurje" så har vi en gallup på om folk har rulle eller inte.
Det verkar som om över 75% har traditionella segel. Här är en länk till gallupen:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=65

Det lönar sig att läsa länken till svenska kryssarklubbens artikel om ämnet också.

Jag skulle ranka seglen enligt följande (storseglet självklart)

ST-fock
Stormfock
spinnaker
genua 1 (150-155%)
genua 3 (105-110%)

Varav vi ännu saknar en genua 3'a :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply