Jag tror det är lättare att vi använder svenska då när det behövs. Eftersom
alla i finland läser både finska och svenska i skolan så finns det större
sannolikhet för att hitta ett gemensamt språk i svenskan, än att du
börjar försöka dig på finska (no offence)
Underliket ser nog litet högt ut. Det talas mycket om "end-plate effect"
och jag tror att din fock behöver litet mer vind än vanligt för att man skall
orka segla, inte sant?
Det finns flera orsaker varför många beställer från WB-sails. Personligen
bor jag 300m från loftet, och det betyder en del. Men den största orsaken
är nog att Mikko har utvecklat seglen för båtttypen ända sen Entertainment
/Jukka Partinen seglade IMS 1996-1998(?). Du är ju inte heller medlem
i vår förening, men jag kan berätta att Panu ordnade en sambeställning
från WB-sails i höstas och jag tror föreningens medlemmar köpte
in alles 9 segel i klump till ett relativt förmånligt pris.
Typseglet som har beställts är den där svarta/gråa pentex-ettan som
vi har seglat med. Den har ju visat sig fungera väl

Jag rekommenderar
seglet för semestersegling också, det gör inget om vinden är en
aning byig eller vinden ökar för seglet beter sig verkligt snällt.
Om man insisterar på att ha vita segel är då Mylar enda alternativet,
vad jag vet. Peter har en ny Mylar-etta på sin båt och den ser nog
mäkta fin ut också (förutom att den är en aning billigare också):
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album193
Tyvärr är nog höstrabattsäsongen slut på WB-sails för denna vinter,
så någon 10-15% rabatta får man inte förrän nästa höst. Fast det är
kanske en förhandlingsfråga
Gransegel har jag litet sneglat på, de verkar nog göra intressanta
segel (english understatement), men deras erfarenhet av båtttypen vet
jag ju inget om.
Det har nog många instämt i att båten skall seglas med genua ett, i ur
och skur nästan. I det skedet som genua ettan börjar kännas litet för
mycket så börjar nog de flesta tänka på en hamndag ändå. Enligt min
erfarnhet seglar man genua ett upp till 7-8m/s med semesterfolket
ombord, och upp till 9-10m/s (sann vind) med kött på relingen. Så det
är utan vidare det primära seglet för båten.
Sen har det debatterats om vad man skall ha för nästa segel. Röst-
järnens bredd på båten gör att en genua II inte sitter riktigt rätt, skot-
vinkeln blir antagligen för bred för seglet (ettan viker ju sig runt vant-
skruven och får en smalar vinkel). Jag antar att nästa segel man
använder är en max-skuren genua trea. Detta segel är superbra för
semestersegling också i alla vindar över 4m/s, man klarar sig
förvånansvärt bra i svagare vindar också, särskilt om jag är ute med
semesterfolket (180kg besättning, mot 380kg i kappseglingsskick).
Våra trea som är gjord i aramid (kevlar, egentligen twaron) och kol-
fiber seglar man båten i upp till 14m/s. Denna trea är ju lätt att slå med
också. Den är de facto så bra att vi skruvade bort skenan för den
självslående focken!
Om jag vore du, skulle jag fundera på en genua trea i första hand. Max-
mått och i laminat duk (antagonisten i en finngulf 28E säger att deras
dacronfock vill ha ett rev i 11m/s, medan deras kevlarfock kör de upp
till 16m/s). En sådan fock bör kosta i storleksordningen 850-1000¤
(kevlar/kolfiber MAXX-duk) medan en genua etta (pentex/triradialskuren)
säkert landar på en 1200-1450¤ (höstrabatter mm inverkar mycket).
Maila
mikko@wb-sails.fi och fråga om genua trea. De har en modell
som är gjord i Dacron också, med radiaskuren nedredel. Den ser inte
så dum ut heller:
En bild från Finn Express Regattan 2005:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... estartissa