Purjeita puolasta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

Purjeita puolasta

Post by Guest »

Hiukan tuossa ihmetytti mistä s/y Ellenin porukka oli keksinyt tilata purjeita Puolasta, mutta noillahan näyttää olevan edustus Ruotsissa.

http://www.narwal.gd.pl/

http://www.segelochbat.se/default.asp

Esimerkkihinnat näyttävät inhimillisiltä, ja hiukan tilauskynnystä laskee, jos ei tarvitse ymmärtää puolaa. Kukahan uskaltaisi kokeilla ensimmäisenä?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

... Ja minähän tätä ihmettelin vieraana.
Matthe
alokas
Posts: 27
Joined: Wed Oct 13, 2004 23:26 pm
Location: Finspång, Sverige
Contact:

Post by Matthe »

Terve,

Jag bad en vän översätta inlägget då jag förstod att det handlade om Ellen. :wink:
Angående beställning av focken från Narwal så köpte vi den via ett ombud i Sverige som handlar direkt från loftet i Polen. Jag har alltså inte varit i kontakt med Narwal/Kabat eller Boding vid köpet. Tyvärr hittar jag inte mina papper med uppgifter om duken och priset, men vill minnas att det var ca. 5.000SEK 2004. Jag tror att duken är motsvarande nuvarande DC Line.

M.v.h.
Mathias Andersson
s/y Ellen
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Förlåt, jag borde ha skrivit det på svenska :oops:

Jag tror att det finns ingen som säljer Narwal segel i Finland, men kanske levererar Kabat också till Finland... Det är i alla fall lättare att handla på svenska än på polska.

Just nu behöver jag inga nya segel, men kanske en ny självslående fock behöver jag i framtiden... Är du nöjd med din fock?
Matthe
alokas
Posts: 27
Joined: Wed Oct 13, 2004 23:26 pm
Location: Finspång, Sverige
Contact:

Post by Matthe »

Ingen fara. :)
Jag önskar att jag kunde följa med mer vad som skrivs på forumet. Det skrivs så mycket och ofta. Jag kollar de länkar som läggs in och försöker förstå vad som diskuteras. Men att begära att ni ska skriva på svenska? Aldrig!! Fortsätt på finska så försöker jag hänga med så gott det går. 8)

Nöjd? Jo, med tanke på min lilla erfarenhet av segling (2år) så får jag väl vara nöjd. Jag hade nog önskat lite lägre skärning av underliket, men en del säger att den ytan inte driver så bra att det är motiverat. :?: Den nya focken var det första vi beställde till båten eftersom den gamla var helt slut. Då visste vi inte så mycket och trodde nog att vi skulle segla uteslutande med focken. Det är snarare tvärtom...

Just därför är jag intresserad av en ny Genua 1. Den gamla är nog lika gammal som båten. (-84) Jag har sett att många på FE83.org verkar ha bra kontakt med WB-sails. Kanske det är ett bra alternativ? Det blir nog i alla fall ingen Kabat/Narwal genua.

Kulemiin!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jag tror det är lättare att vi använder svenska då när det behövs. Eftersom
alla i finland läser både finska och svenska i skolan så finns det större
sannolikhet för att hitta ett gemensamt språk i svenskan, än att du
börjar försöka dig på finska (no offence) :)

Underliket ser nog litet högt ut. Det talas mycket om "end-plate effect"
och jag tror att din fock behöver litet mer vind än vanligt för att man skall
orka segla, inte sant?

Det finns flera orsaker varför många beställer från WB-sails. Personligen
bor jag 300m från loftet, och det betyder en del. Men den största orsaken
är nog att Mikko har utvecklat seglen för båtttypen ända sen Entertainment
/Jukka Partinen seglade IMS 1996-1998(?). Du är ju inte heller medlem
i vår förening, men jag kan berätta att Panu ordnade en sambeställning
från WB-sails i höstas och jag tror föreningens medlemmar köpte
in alles 9 segel i klump till ett relativt förmånligt pris.

Typseglet som har beställts är den där svarta/gråa pentex-ettan som
vi har seglat med. Den har ju visat sig fungera väl :) Jag rekommenderar
seglet för semestersegling också, det gör inget om vinden är en
aning byig eller vinden ökar för seglet beter sig verkligt snällt.

Om man insisterar på att ha vita segel är då Mylar enda alternativet,
vad jag vet. Peter har en ny Mylar-etta på sin båt och den ser nog
mäkta fin ut också (förutom att den är en aning billigare också):

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album193

Tyvärr är nog höstrabattsäsongen slut på WB-sails för denna vinter,
så någon 10-15% rabatta får man inte förrän nästa höst. Fast det är
kanske en förhandlingsfråga :)

Gransegel har jag litet sneglat på, de verkar nog göra intressanta
segel (english understatement), men deras erfarenhet av båtttypen vet
jag ju inget om.

Det har nog många instämt i att båten skall seglas med genua ett, i ur
och skur nästan. I det skedet som genua ettan börjar kännas litet för
mycket så börjar nog de flesta tänka på en hamndag ändå. Enligt min
erfarnhet seglar man genua ett upp till 7-8m/s med semesterfolket
ombord, och upp till 9-10m/s (sann vind) med kött på relingen. Så det
är utan vidare det primära seglet för båten.

Sen har det debatterats om vad man skall ha för nästa segel. Röst-
järnens bredd på båten gör att en genua II inte sitter riktigt rätt, skot-
vinkeln blir antagligen för bred för seglet (ettan viker ju sig runt vant-
skruven och får en smalar vinkel). Jag antar att nästa segel man
använder är en max-skuren genua trea. Detta segel är superbra för
semestersegling också i alla vindar över 4m/s, man klarar sig
förvånansvärt bra i svagare vindar också, särskilt om jag är ute med
semesterfolket (180kg besättning, mot 380kg i kappseglingsskick).

Våra trea som är gjord i aramid (kevlar, egentligen twaron) och kol-
fiber seglar man båten i upp till 14m/s. Denna trea är ju lätt att slå med
också. Den är de facto så bra att vi skruvade bort skenan för den
självslående focken!

Om jag vore du, skulle jag fundera på en genua trea i första hand. Max-
mått och i laminat duk (antagonisten i en finngulf 28E säger att deras
dacronfock vill ha ett rev i 11m/s, medan deras kevlarfock kör de upp
till 16m/s). En sådan fock bör kosta i storleksordningen 850-1000¤
(kevlar/kolfiber MAXX-duk) medan en genua etta (pentex/triradialskuren)
säkert landar på en 1200-1450¤ (höstrabatter mm inverkar mycket).

Maila mikko@wb-sails.fi och fråga om genua trea. De har en modell
som är gjord i Dacron också, med radiaskuren nedredel. Den ser inte
så dum ut heller:

En bild från Finn Express Regattan 2005:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... estartissa
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Om man insisterar på att ha vita segel är då Mylar enda alternativet,
vad jag vet. Peter har en ny Mylar-etta på sin båt och den ser nog
mäkta fin ut också (förutom att den är en aning billigare också)
Dacron är fortfarande en bra alternativ... Den här radialskurna dacron genuan från WB fungerar också bra:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... egatta_097

Nu har jag också en ny dacron genua 3 från WB, men jag tror att jag fortfarande använder den gamla självslående focken när jag seglar ensam...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote: Dacron är fortfarande en bra alternativ... Den här radialskurna dacron genuan från WB fungerar också bra:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... egatta_097
Hepp! Är det där ett Dacron-segel?!? Wow. Jag måste få ta en titt på den
någon gång. Det skulle vara skoj att se bilder tagna av seglet från mitten
av fördäcket uppåt.
Nu har jag också en ny dacron genua 3 från WB, men jag tror att jag fortfarande använder den gamla självslående focken när jag seglar ensam...
Det kan man, då har man ju ännu mindre vikt ombord, och båten seglar
ok med självslående fock (ST-fokka på finska).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Tack för tipsen Olli och Harald! :D
Nu fick jag lite till att fundera på... 1:a eller 3:a?, Mylar vs. Dacron? Jag ska kontakta Mikko och se vilka priser de kan erbjuda på WB sails.

/Mathias
Guest

Post by Guest »

Maila mikko@wb-sails.fi och fråga om genua trea. De har en modell
som är gjord i Dacron också, med radiaskuren nedredel. Den ser inte
så dum ut heller
Jag tror att jag har just den här samma modellen. Jag vet inte hur den fungerar (isen måste smälta först...), men den är kanske inte det bästa alternativet för Ellen, om den ska användas med Furlex?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Menar du att de långa lattorna inte fungerar med Furlex, eller? Det stämmer, men
det finns säkert latt-lösningar för rulle också nuförtiden.

Jag tror att det bästa seglet för rulle verkligen är en genua trea. Sen skulle jag ha en
hi-tech genua etta för lätta vindar, men denna skulle man inte rull-reva, utan byta
så snabbt som möjligt till trea när vinden börjar vara för mycket.

Litet knöligt att shifta ett segel som är på foil bara, det ramlar ju ur fåran när man
halar det.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Menar du att de långa lattorna inte fungerar med Furlex, eller? Det stämmer, men
det finns säkert latt-lösningar för rulle också nuförtiden.
Just det menade jag... Finns det vertikala lattor för rullsegel eller vad för en lösning menar du?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jag är inte så insatt i ämnet, men det lär skall finnas korta lattor av fjäderstål, som
man alltså kan rulla. Sen kan man ha vertikala lattor, gransegel har ju bilder på
en vertikal latta som är många meter lång. Sista, och sämsta alternativet är att
vara utan lattor och ha ett kraftigt underskuret akterlik. Det är fråga om centimetrar
att genua trean verkligen överlappar storen och här är varje cm av betydelse.

Det är den där lilla överlappen på storen som gör trean så mycket mer effektiv
än en självslående/ST-fock.

Men det är klart, allt är kompromisser. Det kommer man inte ifrån. Rullsystemet
gör ju att man blir att kompromissa på lattorna.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply