Page 2 of 6

Posted: Tue Sep 22, 2009 14:57 pm
by harald
Minä olen puhunut nimeomaan 6 mm köydestä, ydin on sitten siitä ohuempi.

Uskon että tuo riittää kestävyydeltään, mutta mitään en voi luvata. Eihän tuo nyt FEnettä niin paljon raskaampi ole? Isopurje on jopa pienempi.

Posted: Tue Sep 22, 2009 15:27 pm
by Guest
Tuommoseen veneeseen arvaisin:
- kuoreton puhdas dyneema tuskin tulee kyseeseen
- normaali kuorellinen dyneema 6 mm, kestävyys riittää mutta ei ole käytännössä mukava käsitellä
- gleisteinilla on hyvä edullisempi vaihtoehto dyna-lite (jotain dyneemasekoitetta kai), vastaa pykälää ohuempaa dyneemaa, eli 8 mm tätä olisi mun suositus
- tavallinen köysi 10 mm, kestää kyllä mutta venyy, raskaampi nostaa, juoksee huonosti plokeissa ja lukoissa jne. jne.

T.

Ville
(ei jaksa koko ajan olla loggaamassa sisään, saako tän vehkeen jotenkin muistamaan sisäänloggauksen?)

Posted: Tue Sep 22, 2009 15:39 pm
by harald
OTOT Ville: Laita ruksi muista minut kun kirjaudut. Tee joka koneessa jota käytät.

Posted: Tue Sep 22, 2009 16:04 pm
by Petri
harald wrote:OTOT Ville: Laita ruksi muista minut kun kirjaudut. Tee joka koneessa jota käytät.
OT2: Kuten olen jo jäsenpuolella todennut jo kauan sitten, tuo ei auta jostain syystä, vaan sessio katoaa samantien kun poistuu sivustolta. Pitäisi jaksaa kaivella cacheja, tuleeko sinne cookieita ollenkaan, vai mikä mättää.

Ehkä siirto "Teknisten ongelmien ketjuksi" voisi olla ok.

Posted: Tue Sep 22, 2009 18:07 pm
by Guest
harald wrote:FEnettä niin paljon raskaampi ole? Isopurje on jopa pienempi.
Nord 80 Painoa taitaa olla noin 3000kg ja on todella alkujäykkä.

Jotenkin olen antanut itseni ymmärtää, että nuo asiat vaikuttaisi jotenkin rikiin kohdistuviin voimiin.

Offtopic, mutta onko näin?

Eli mielummin 8mm dyneemaa, jos pylpyröihin mahtuu. Gemini X 8mm olisi aika lähellä murtolujuudeltaan tuota dynaliteä, mutta venyy todennäköisesti enemmän.

Tuolla glaistainin pdf esitteessä oli jokin kaavakin jolla laskea vaadittava lujuus, mutta en ottanut siitä aivan selvää.

Posted: Tue Sep 22, 2009 18:30 pm
by Joakim
Anonymous wrote: Nord 80 Painoa taitaa olla noin 3000kg ja on todella alkujäykkä.

Jotenkin olen antanut itseni ymmärtää, että nuo asiat vaikuttaisi jotenkin rikiin kohdistuviin voimiin.

Offtopic, mutta onko näin?

Eli mielummin 8mm dyneemaa, jos pylpyröihin mahtuu. Gemini X 8mm olisi aika lähellä murtolujuudeltaan tuota dynaliteä, mutta venyy todennäköisesti enemmän.

Tuolla glaistainin pdf esitteessä oli jokin kaavakin jolla laskea vaadittava lujuus, mutta en ottanut siitä aivan selvää.
Ongelma ei taatusti ole murtolujuus. Sulla lienee fallivinssinä 8 tai 16, joilla et saa yli 500 kg voimaa köyteen eikä lukkosikaan pidä tuota suurempaa kuormaa. Mikä tahansa köysi siis kestää. Erot ovat vain venymisessä ja käsittelyn mukavuudessa.

En nyt edes sanoisi, että dyneemaa pitää olla. 13 m2 isopurje sentään ainoastaan. Gleisteinin suoraytiminen CUP riittäisi varmasti 8 mm kokoisena. Tuollainen mulla oli edellisessä veneessä 14 m2 isopurjeella. Dyneema ei nyt hirveästi enempää tosin maksakaan oikeasta paikasta ostettuna.

Oletko vaihtamassa vaijerin tilalle, kun mietit pylpyröihin mahtumista? Tällöin ratkaisu voi olla myös kuorittu. Toki kuorellisen osuuden pitää mahtua alapäästä mastoon.

6 mm köysi voi tuoda ongelmia vinssinvaputtajan pitoon. Vanha falli lienee 8 tai 10 mm.

Posted: Tue Sep 22, 2009 21:09 pm
by Guest
Noo... tämä mun Nord on niin vanha paatti et mastolla on knaapit :oops:

Täksi kesäksi tuli uudet purjeet ja muutin rullapuomin normaaliksi. Siinä oli värkäämistä mastourankin kanssa riittävästi

Fallit on tällä hetkellä vaijeri-köysi ja köysi on kymppimillistä.

Eli jos tässä nyt haluaa säästää niin Cup tai Dynalite, noiden hinnanero jää pieneksi ainakin SVB:stä ostettuna.

Onko muita paikkoja tiedossa josta saa yhtäkätevästi ja pienillä postikuluilla?

Posted: Wed Sep 23, 2009 09:31 am
by Joakim
Baltic Rigginginstä Espoosta suurinta osaa noista saa hyllystä kohtuuhintaan. Ei ole järkeä SVB:stä tilata, jos tuolla pääsee käymään.

Mitenkäs tuo vaijeri-köysi oikein toimii, kun vinssi on mastolla? Vai onko edes vinssiä? Siis yleensähän vaijeri-köysi tai kuorittu köysi toimii niin, että se muutoskohta tulee aika lähelle lukkoja, jolloin se muutoskohta ei koskaan tule läpi maston topin rissasta. Nyt kun knaapi (ja vinssi) on mastolla falli ei voi riittää tarpeeksi alas joko muutoskohdan tulematta vinssille tai menemättä topin rissan läpi.

Jos meinaat säilyttää nuo knaapisi, kannattaa miettiä/kokeilla toimiiko ne ohuemmallakin köydellä.

Kun falli on nyt noin lyhyt, vähillä mutkilla ja knaapeissa, dyneema on entistä turhempaa. Eipä se tietysti hirveitä maksakaan tuollaisessa ilmeisesti alle 20 m mitassa.

Posted: Wed Sep 23, 2009 20:57 pm
by harald
Bauhausissa on dyneemaa myös.

Kun ostatte köysifalleja kannattaa ostaa muutama metri ekstraa. Tämä ekstramäärä sitten pätkitään kerran kaudessa yhdestä päästä pois, ja näin saadaan kulumakohta lukossa, pylpyröissä jne siirtymään. Fallista tulee näin pitkäaikaisempi.

Nimim: kädet palohaavoilla kun on siirrellyt katkennut kuorta ja ommellut. Itse muistin kyllä mutten ikinä jaksanut pätkiä. Tässä sitten tulos.

Posted: Thu Sep 24, 2009 10:02 am
by Guest
Joakim wrote: Mitenkäs tuo vaijeri-köysi oikein toimii, kun vinssi on mastolla? Vai onko edes vinssiä? Siis yleensähän vaijeri-köysi tai kuorittu köysi toimii niin,
On vinssit mastolla.

Hyvin on toiminut, vaijeri-köysi pleissi on tullut maston alapäästä ulos kun nostaa purjeet.

Tän hommanhan alullepanema voima on se, että mulla toinen genua falli jumitti toppiin tuossa kovemmalla kelillä.

Eikä purje tullut millään alas vaikka kolmeen äijään sitä merellä alas kiskottiin tai kiskotiin se mitä uskalletiin purjeesta vetää...

Siinä sitten oli kiva mennä mastoon saaren suojassa sakkelia avaamaan kun ei ollut edes puosuntuolia.
Onneksi muistin miten tehdään hätävaljaat köydestä, silpata en olisi jaksanut.

Maanantaina näen mikä siellä on jumittanut, olisiko nyt tuoa Joakimin mainitsema pleissi pännissä.

Jep. Ilman muuta parikolme metriä ekstraa niin vältyn tuolta Haraldin kaltaiselta projektilta.

Olen myös funtinut, että köysilukot pitää laittaa ei pääse falli löysäksi kun knaapille kääntää.

Täytyy vaan tehdä mastoon ulostulot nostimille jonnekkin parin-kolmen metrin korkeuteen.

Helpompi nostaa purjeetkin kun pääsee fallista alaspäin vetämään nostettaessa.

mode edit(hh): fiksasin lainauksen

Posted: Thu Sep 24, 2009 10:33 am
by Joakim
harald wrote:Bauhausissa on dyneemaa myös.

Nimim: kädet palohaavoilla kun on siirrellyt katkennut kuorta ja ommellut. Itse muistin kyllä mutten ikinä jaksanut pätkiä. Tässä sitten tulos.
Miten oli Bauhausin hintataso? Jos oikein muistan, köydet ovat varsin kalliita siellä.

Mistäs kohtaa meni kuori poikki? Tuli vain mieleen, kun olen oikein yrittänyt etsiä kulumaa vinssivapauttajien kohdalta, mutten ole löytänyt, vaikka kaikki fallit ovat alkuperäisiä (= kait ~5000 mailia purjehditut).

Spinnufallin kuori sen sijaan osoittaa kulumisen merkkejä loppupäästään eli siellä joku hankaa. Kerran reippaammalla spinnuslöörillä katselin kun joka puuskassa spinnun toppi irtosi mastosta ainakin 20 cm. Aika paljon on joustoa, mikä kai on vain hyväksi spinnufallissa.

Posted: Thu Sep 24, 2009 10:49 am
by harald
Joo, ennemmin se falli saa joustaa niin sokki-voimat eivät niin helposti riko spinnua jos se tyhjenee ja täyttyy. Osasyy siihen että Annelissa on edelleen alkuperäinen spinnu käytössä on Annelissa käytettävät polyesteriskuuttit, ne joustavat sen verran että spinnu ei aivan heti mene rikki.

En muista Bauhausin hinta-tasoa, ja netistä on turha etsiä mitään. Pitäisi käydä ottamassa valokuva niitten siitä pikkutaulusta missä kaikki hinnat kootusti ovat.

Meidän kuori halkesi juuri vapauttajan kohdalla, taisi vapauttaja osin leikata sitä kuorta. Osasyy oli varmaan että (veneeseen) kokematon gasti oli vetänyt genoan skuuttipisteen noin 20 cm liian eteen (otti vahingossa skuuttipisteen säädön, eikä barberin pohjaan jossain manööverissä). Nyt sitten kun skuutattiin genoaa urakalla kuormitettiin fallia aikaisempaa enemmän.

Taitaa olla että aramid genoa-ykkönen kuormittaa fallia fokkaa enemmän? Minkälaiset lukot teillä on? Itse ajattelin asentaa ne vanhat Barbarossa 6:set takaisin jotta saa fallin pidettyä vinssin ympärillä. Helpottaisi kummasti lukon kuormaa.

Meillä taitaa olla vielä alkuperäinen spinnufalli, siihen nähden kulumaa on aika vähän. Tämä taitaa olla veneen ainoa alkuperäinen köysi jota ei olla vaihdettu.

Posted: Thu Sep 24, 2009 11:19 am
by Joakim
harald wrote:Joo, ennemmin se falli saa joustaa niin sokki-voimat eivät niin helposti riko spinnua jos se tyhjenee ja täyttyy. Osasyy siihen että Annelissa on edelleen alkuperäinen spinnu käytössä on Annelissa käytettävät polyesteriskuuttit, ne joustavat sen verran että spinnu ei aivan heti mene rikki.
Skuuteissa tuo jousto on kyllä sietämätöntä tiukemmilla suunnilla, kun spinnupuomia ei saa pidettyä sopivasti irti etustaagista, vaan se siirtyy PALJON joka puuskassa. Tuossa pitää kyllä ehdottomasti olla dyneemaa mielestäni.

harald wrote: Taitaa olla että aramid genoa-ykkönen kuormittaa fallia fokkaa enemmän? Minkälaiset lukot teillä on? Itse ajattelin asentaa ne vanhat Barbarossa 6:set takaisin jotta saa fallin pidettyä vinssin ympärillä. Helpottaisi kummasti lukon kuormaa.
No en usko, että FE:n G1 kuormittaa enempää kuin Tempon fokka, jossa pinta-ala suunnilleen sama, mutta skuutti vetää paljon enemmän alaspäin, koska muoto on kapea ja korkea.

Lukot on Lewmarin D1, joihin olen erittäin tyytyväinen. En ole koskaan havainnut niiden luistavan, mutta toki niissä on pieni "hystereesi" eli vinssiltä irroitettaessa lukko antaa sentin pari myöten, mutta jää sitten siihen. Kireääkin köyttä voi päästä hiukan ilman vinssiä.

harald wrote: Meillä taitaa olla vielä alkuperäinen spinnufalli, siihen nähden kulumaa on aika vähän. Tämä taitaa olla veneen ainoa alkuperäinen köysi jota ei olla vaihdettu.
Siis oikeasti 80-luvun alusta saakka? Edellisen veneen noin vanhat fallit oli aikamoista kuminauhaa (hurja ero, kun vaihdoin ne samanpaksuiseen CUPiin eli polyesteriin) ja sen verran "pörröttyneet", että uudet fallit juoksivat paljon herkemmin.

Posted: Thu Sep 24, 2009 11:35 am
by harald
No oikeasti en tiedä, mutta sen näköinen se spinnufalli on. Pitää sekin tässä vaihtaa ihan varoiksi, polyesterifalliin kuitenkin. Saa kyllä mielestäni olla joustava, jostain on hyvä että antaa periksi.

Lewmarin D1 näyttää fiksuilta siinä mielessä että tartuntapinta falliin on paljon suurempi kuin meidän Spinlock XAS:issä. Siinähän on monta sellaista rengasta, joita kallistetaan niin että ne kiilaavat köyden paikalleen.
Image
Minkäkokoisella fallilla käytät tuota lukkoa, valmistaja sanoo 6-8 mm jolloin oltaisiin meidän falleilla siinä toleranssin vaikeammassa (?) päässä.

Kyllä nämä Spinlockit ovat hyviä myös, pitävät kyllä oikeankokoisella pohjalevyllä mutta ehkä tuo käyttäytyminen äärikuormalla eroaa lewmarista juuri siinä että Spinlock sitten katkaisee kuoren, en tiedä?

edit: SA:ssa vertailua juuri noista. Kannatta näköjään käyttää mahdollisimman paksua köyttä vrt. lukon nimelliskykyyn. Tämä ei tulle yllätyksenä.

Posted: Thu Sep 24, 2009 11:57 am
by Joakim
harald wrote: Minkäkokoisella fallilla käytät tuota lukkoa, valmistaja sanoo 6-8 mm jolloin oltaisiin meidän falleilla siinä toleranssin vaikeammassa (?) päässä.
Kaikki fallit on 8 mm. Tuossa linkissä mainittu jousiongelma koski myös uusia Tempoja (siis 1999), joista jouset on vaihdettu jo ekana vuotena. Sen jälkeen en ole kuullut mistään ongelmista.

Onhan se selvä juttu, että ohut köysi on vaikeampi. Die Yachtin lukkotestissä saatiin selvästi parempi pito jostain lukosta (Spinlock?) ompelemalla paksunnos lukon kohdalle köyteen. Testi tehtiin paksuhkoilla köysillä, joilla Lewmarin lukot pitivät parhaiten.

En edes tiedä onko mun D1 mallia 6-8 mm vai 8-10 mm. Luultavasti ensimmäistä, sillä toistaiseksi ainoa huono puoli noissa on ollut köyden pujottaminen lukon läpi, joka oli ekalla kerralla varsin työlästä, mutta nyt on jo oppinut niksit.