Missä hinnoissa fe 83?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

jukka

Missä hinnoissa fe 83?

Post by jukka »

Missä hintaluokassa fe 83:t ovat? Venekuumeessa fiskaria purkkariin suunntitteleva.
Jukka
Kari
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Dec 18, 2002 02:52 am
Location: Hanko
Contact:

Nykyisin leinee ....

Post by Kari »

.... FE 83 sellaisissa hinoissa kuin 25.000 euroa ja alaspäin johonkin noin jopa 14.000 euroon. Mutta jos on 25.000 euron hintainen, niin pitää ola kyllä erittäin loistava :shock:

Itsekin olen tutkimassa FE 83 hankkimista, ja joitakin neuvotteluja on käyty, mutta sopivaa ei ole tullut vastaa... vielä :roll:

Kari
kari.leino@svk.fi
p. 0445327673
f. 019-2482079
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eiköhän sellainen tyypillinen hinta ole noin 15 000 €. Jos veneessä on hyvin toimiva
sisäkone siis. Tuolla hinnalla ei paljoa voida sanoa purjeista kuin että spinnuvarustus on
kiva juttu ja purjeiden on oltava ehjät. Jos hinta menee yli tuon vanhan 100 000 mk niin
purjekerran on sitten oltava uusittu. Uudella koneella varustetun FE:n hinta voisi
ehkä pyöriä siinä 20 000 € paikkeilla ja enemmän.

25 000 € veneessä on sitten jo uusittu juokseva köysistö, kone, purjeet, vantit, patjasto
mittarit ja muu elektroniika, tehty epoksipohja jne jne viimeisen muutaman vuoden sisällä.

Osa harrastusta on tietenkin veneen ruuvaaminen joten minä olisin taipuvainen ostamaan
halvalla sellaisen veneen jossa ei ole sisäkonetta (enää) ja alkuperäiset purjeet. Siihen sitten
ruuvaisi kiinni omien mieltymyksien mukaan varusteita. Lombardini kone, hyvät purjeet, jne.
Näin saisi veneestä juuri sellaisen kuin itse haluaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kari
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Dec 18, 2002 02:52 am
Location: Hanko
Contact:

Post by Kari »

Jooops'

Näin on että 25 donaa nykyvaluuttaa on jo ihan-sika-hyvä-super-valmis vene... ja kallis! Sellaisen olen jossakin nettipörssissä nähnyt. Se 100.000 vanhaa rahaa (17.000€) lienee ihan kohtuullinen jos on kuntoluokka OK.

Tuossa jossakin syksyllä huomasin myynti-ilmoituksen koneettomasta FE83:sta, mutta se ilmoitus hävisi jonnekin mun silmistäni taikka sitten se vaan on myyty. :evil:
Muistaakseni sen hinta oli jotakin 9.000e luokkaa ja purjeetkin uusittu 'joskus', eli rivakat 10 vuotta vanhat. Kuntokin olis ollu ihan OK, mutta en oikein tajunnu ottaa asiaan kiinni. Myyjällä oli muistaakseni jo ostettu toinen vene. Eli totuus oli se, että tuollainen koneeton oli myynnissä; muut on osastoa muistaakseni. Mutta sinne päin kuiteskin.

Tuohon 9 donan hinta olis ollu aikasten passeli hintsu :D Siinä olis saanu ruuvailla ja puuhastella ihan riittämiin, eikä koneen vaihto tms. mekaaninen jutska välttämättä ole paha rasti mullekaan, vaikka olen kohtalaisen kokematon koneasiuoissa ja muissa tekniikoissa. Mutta perustelen sen sillä, että olen purjehtija ja moottori on avuksi... joskus.

Kari
kari.leino@svk.fi
p. 0445327673
f. 019-2482079
jukka

fe83 hinnoista

Post by jukka »

Niin, olen tätä nykyistä keskimoottoriani laitellut. Vesivessan, septin ja vesitankin ja uimatason tigillä hitsailin ja vaihteen kunnostin.

Tälläinen projektipurkkari on ollut mielessä. saahan se valmiskin olla.
Olen muutaman vuoden jo suunnitellut purkkariin vaihtamista. Nyt olen saanut vaimon hyväksynnän. Tosin vaimo ei hirveästi veneile. yksin saa paljon veneillä.

Onko tälläinen fe83 helppo yksin aloittelevalle? Moottoriveneellä olen paljonkin ajellut.
Kari
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Dec 18, 2002 02:52 am
Location: Hanko
Contact:

Post by Kari »

Kyllä se sitten kannattaa joku proggis hommata kun näyttää että pysyy kalut käsissä. Itse kun olen sellainen pers'aukinen hemmo, niin täytyy aina fundeerata sitä jälleenmyynti ym. asiaa, ja myös sitä että ei tarvii miljuunia sijoittaa veneeseen.

Itse en ole kovin paljoa FE:llä seilannut, mutta mielestäni kokeillut olen sen verran riittävästi että uskaltaa sanoa että purjevene on! Tilaakin on ihan riittävästi vaikka perhe vähän kasvaakin. Komeasti menee 2 aikuista ja 2 lasta niin pitkälle kun nyt lapset viitsii mukana seilata... :)

FE 83 on aika hankalaa näemmä saada, ja jos sellainen on, niin niopsaan menee kaupaksi. Tänäänkin laitoin kyselyn yhdelle myyjälle, mutta tuli viesti että myyty on. Tässä tilanteessa se on hankalaa, mutta tulevaisuutta ajatellen hyvä homma jos meinaa sen joskus myydä :D
Mutta mitäpä sitä sitten myymään.....

-kari-
kari.leino@svk.fi
p. 0445327673
f. 019-2482079
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: fe83 hinnoista

Post by harald »

jukka wrote: Onko tälläinen fe83 helppo yksin aloittelevalle?
On. Johdonmukainen, pieni keulapurje ja riittävän iso peräsin tekee sen että mahdottoman
paljon saa mennä todella pahasti metsään ennen kuin aletaan puhua turvallisuusongelmista.
Vene on hitusen alirikattu tämän päivän standardien mukaan mutta tämä tuo juuri tätä
turvallisuutta lomailuun tai miksei myös alempia askelia oppimiskäyrässä aloittelevalle
mestaripurjehtijalle

Asiaa helpottaa todella paljon jos on liikkunut merellä ennen eikä tarvitse opetella kaikkea
yht'aikaa. Voi keskittyä purjeiden ihailuun siis ;)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply