Mastonjalka uppoaa
- harald
- Hallitus
- Posts: 11240
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Mastonjalka uppoaa
Jahas, meillekin on näköjään kasvamassa Albin Express syndrooma,
eli ruffikatto menee kasaan mastojalan alta. Pitänee aukaista ja laittaa
joku alumiiniploki ruffikaton sisään. Mutta tiedoksi, tarkistakaa mastojalan
alla olevaa pintaa ja kuinka suora se on.
eli ruffikatto menee kasaan mastojalan alta. Pitänee aukaista ja laittaa
joku alumiiniploki ruffikaton sisään. Mutta tiedoksi, tarkistakaa mastojalan
alla olevaa pintaa ja kuinka suora se on.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joissakin veneissä näin tosiaan käy, syynä on rakenne, jossa on kuitua, vaahtoa ja kuitua, eli voileipähengessä Vaahto sitten menee nippuun kun rasitusta tulee tarpeeksi. Meillä ei ongelma ole mastonjalassa, vaan keulassa pollari antaa periksi eli kansi "joustaa". Ei kivaa, mutta milläs korjaat muuten kuin vaihtamalla isompaa levyä alapuolelle?
Re: Mastonjalka uppoaa
Tervehdysharald wrote:Jahas, meillekin on näköjään kasvamassa Albin Express syndrooma,
eli ruffikatto menee kasaan mastojalan alta. Pitänee aukaista ja laittaa
joku alumiiniploki ruffikaton sisään. Mutta tiedoksi, tarkistakaa mastojalan
alla olevaa pintaa ja kuinka suora se on.
Onko kyse sandwitchin väliaineen myötämisestä / kasaan puristumisesta? Toinen mahdollinen syy kannen painumiseen maston alta on, että maston tukiputki painaa pohjaa alaspäin. Tämä ei kaiketi ole mahdollista kuin tapauksissa, missä kivilleajon jälkeen tms tapahtuman jäljiltä on poikittaisjäykisteet / päälaipio delaminoitunut joko kokomaan taikka osittan irti pohjasta. Näin pohja ei saa tukea alaspäin suuntautuvia voimia vastaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
TervehdysAwa wrote: Meillä ei ongelma ole mastonjalassa, vaan keulassa pollari antaa periksi eli kansi "joustaa". Ei kivaa, mutta milläs korjaat muuten kuin vaihtamalla isompaa levyä alapuolelle?
Parempi että joustaa kuin murtuu. Jos rakenteet olisivat matemaattisen jäykkiä nousisivat jännitykset samalla taivaaseen. Pieni jousto on hyvästä ja kuuluu asiaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11240
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Onko Awassa helaa steevissä? Joissakin veneissä on keulaharus kiinni
ainoastaan kannessa, ilman mitään yhteyttä steeviin. Tämä on vaarallinen
tilanne ja on mielestäni korjattava. Jos keulaharus pettää niin masto
purjeineen kaatuu taaksepäin, istuinkaukaloon.
Katsokaa tuota albumia:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... eulastaagi
Esa on tehnyt loistavaa etsiväntyötä tuossa. Eli tarkistakaa että teillä on
keulassa tuollainen hela.
Edit: Awassa näyttää kyllä olevan em hela:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =awa_edest
Mastojalan uppoaminen on ainakin Albineissa indikaattori siitä että täyte-
aineena siinä kohtaa oleva vaneri on liian vanhaa ja pehmeää. Eli vaahto
on todnäk korvattu vaneripalalla mastojalan alla, jos vaneri saa kosteutta
niin se ei ole yhtä kovaa kuin alunperin.
PItää kaivaa auki tuo kohta ja tarkistaa mikä siinä on. Samalla on ehkä
syytä tarkistaa rustiraudat, niitten kiinnitykset laipioon sekä tukitangon
paikka ja sen päitten helojen kunto.
ainoastaan kannessa, ilman mitään yhteyttä steeviin. Tämä on vaarallinen
tilanne ja on mielestäni korjattava. Jos keulaharus pettää niin masto
purjeineen kaatuu taaksepäin, istuinkaukaloon.
Katsokaa tuota albumia:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... eulastaagi
Esa on tehnyt loistavaa etsiväntyötä tuossa. Eli tarkistakaa että teillä on
keulassa tuollainen hela.
Edit: Awassa näyttää kyllä olevan em hela:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... =awa_edest
Mastojalan uppoaminen on ainakin Albineissa indikaattori siitä että täyte-
aineena siinä kohtaa oleva vaneri on liian vanhaa ja pehmeää. Eli vaahto
on todnäk korvattu vaneripalalla mastojalan alla, jos vaneri saa kosteutta
niin se ei ole yhtä kovaa kuin alunperin.
PItää kaivaa auki tuo kohta ja tarkistaa mikä siinä on. Samalla on ehkä
syytä tarkistaa rustiraudat, niitten kiinnitykset laipioon sekä tukitangon
paikka ja sen päitten helojen kunto.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Terve,
mielestäni on pikkasen yllättävää, jos mastonkengän alapuolinen vaakaan muotoiltu alusta on kerrosrakennetta, edes vaneria ydinaineena...mutta mistä sitä tietää. Jos kuitenkin ko. alusta on umpilaminaattia JA koska alapuolella on mastotuki JA tolpan alapäässä olevat jäykkääjät ovat kiinni niin... onpas mielenkiintoinen tapaus. Ko. alustan ympärillä oleva ruffin katto on kerrosrakennetta ja tietääkseni divinycel:ä ydinaineena käyttäen, mutta tämän alueen joustavuus ei pitäisi vaikuttaa tähän ilmiöön. Harald, voisiko alustan etulaitaan porata esim. 4 mm reikä vähintään 20 mm syväyteen ja katsoa sitten minkä näköistä materiaalia poranterään on tarttunut. Mielenkiinnolla seuraan asian edistymistä
Kannen kerrosrakenteen korjaamisesta luin joku aika sitten artikkelin, jossa kaveri sahasi yläkuoren irti rajatulta alueelta ja yksinkertaisesti vaihtoi ydinaineen. Taisi olla myös Divinycel:iä, jota saa ostaa levyinä eri paksuuksina. Taisi kiinnittä ydinaineen epoksilla/hartsilla sekä ala- että yläkuoriin kiinni.
Sahaussauma pitäisi varmaan yrittää saada mahd. ehyeksi ympärillä olevan levykentän kanssa, jotta kerrosrakenteen jäykistävä idea toteutuisi.
mielestäni on pikkasen yllättävää, jos mastonkengän alapuolinen vaakaan muotoiltu alusta on kerrosrakennetta, edes vaneria ydinaineena...mutta mistä sitä tietää. Jos kuitenkin ko. alusta on umpilaminaattia JA koska alapuolella on mastotuki JA tolpan alapäässä olevat jäykkääjät ovat kiinni niin... onpas mielenkiintoinen tapaus. Ko. alustan ympärillä oleva ruffin katto on kerrosrakennetta ja tietääkseni divinycel:ä ydinaineena käyttäen, mutta tämän alueen joustavuus ei pitäisi vaikuttaa tähän ilmiöön. Harald, voisiko alustan etulaitaan porata esim. 4 mm reikä vähintään 20 mm syväyteen ja katsoa sitten minkä näköistä materiaalia poranterään on tarttunut. Mielenkiinnolla seuraan asian edistymistä
Kannen kerrosrakenteen korjaamisesta luin joku aika sitten artikkelin, jossa kaveri sahasi yläkuoren irti rajatulta alueelta ja yksinkertaisesti vaihtoi ydinaineen. Taisi olla myös Divinycel:iä, jota saa ostaa levyinä eri paksuuksina. Taisi kiinnittä ydinaineen epoksilla/hartsilla sekä ala- että yläkuoriin kiinni.
Sahaussauma pitäisi varmaan yrittää saada mahd. ehyeksi ympärillä olevan levykentän kanssa, jotta kerrosrakenteen jäykistävä idea toteutuisi.
Peter
S/Y El Sueno L-2771
S/Y El Sueno L-2771
Terve taas,
kävin katsomassa omaa yksilöäni ja toteamassa rakenteen hieman muistikuviani toisenlaiseksi Mastojalan yläpäässä on kiilamainen tiikkivaneripala, joka näyttää kuitenkin loppuvan samalle tasolle kuin ympärillä oleva katon sisäpinta. Voisi kuvitella tuon pienen vaneripalan yläpuolella olevan katon alueen olevan vaikea valmistaa muulla tavalla kuin veistämällä siinä olevaan koloon kiilamaisen palikan. Palikan muotoilu vanerista tms. on tietenkin sen verran helpompaa kuin jostain kovemmasta aineesta, että on se sit varmaan kuitenkin puuta... se, että onko se umpeenlaminoitu 'sandvich-rakenteen ydinaineeksi vai ei, niin sillä ei taida olla paljon merkitystä kostumiseen ja pehmentymiseen. Se kohta on kuitenkin sisustusmaton ja liiman alla, eli ei vissiin hengitä.
Kuvittelisin ainoan reitin veden sisääntulolle olevan ulkopuolella olevan mastojalan neljä kiinnitysruuvia. Ehkäpä ulosruuvaamalla yhden ruuveista näkisi missä kunnossa ydinaine on Ruuviin jenkoihin tod.näk. tarttuu purua
Asia kun alkoi kiinnostamaan niin jäin vielä miettimään, että onkohan kaikkien FE-yksilöiden päälaipiot kiinnilaminoitu myös kattoon, eikä pelkästään runkoon. Oman yksilöni laipio on kylläkin, mutta ymmärtääkseni esim. joidenkin ko. ikäluokan ruotsalaispursien laipiot eivät olleet sitä. Tuloksena oli kuulemma rikin löystyminen rikikuorman lisääntyessä kelissä. Joidenkin pursien laipiot oli kylläkin pultattu kiinni, mutta ajan myötä pulttireijät tiikkilaipiossa tulivat väljäksi ja laipio pääsi liikkumaan. Tämä on vain kuulopuhetta, enkä tiedä kuinka suuresta löystymisestä on kysymys... eli, että onko sillä matkapurjehtijalle mitään merkitystä.
Terveisin,
kävin katsomassa omaa yksilöäni ja toteamassa rakenteen hieman muistikuviani toisenlaiseksi Mastojalan yläpäässä on kiilamainen tiikkivaneripala, joka näyttää kuitenkin loppuvan samalle tasolle kuin ympärillä oleva katon sisäpinta. Voisi kuvitella tuon pienen vaneripalan yläpuolella olevan katon alueen olevan vaikea valmistaa muulla tavalla kuin veistämällä siinä olevaan koloon kiilamaisen palikan. Palikan muotoilu vanerista tms. on tietenkin sen verran helpompaa kuin jostain kovemmasta aineesta, että on se sit varmaan kuitenkin puuta... se, että onko se umpeenlaminoitu 'sandvich-rakenteen ydinaineeksi vai ei, niin sillä ei taida olla paljon merkitystä kostumiseen ja pehmentymiseen. Se kohta on kuitenkin sisustusmaton ja liiman alla, eli ei vissiin hengitä.
Kuvittelisin ainoan reitin veden sisääntulolle olevan ulkopuolella olevan mastojalan neljä kiinnitysruuvia. Ehkäpä ulosruuvaamalla yhden ruuveista näkisi missä kunnossa ydinaine on Ruuviin jenkoihin tod.näk. tarttuu purua
Asia kun alkoi kiinnostamaan niin jäin vielä miettimään, että onkohan kaikkien FE-yksilöiden päälaipiot kiinnilaminoitu myös kattoon, eikä pelkästään runkoon. Oman yksilöni laipio on kylläkin, mutta ymmärtääkseni esim. joidenkin ko. ikäluokan ruotsalaispursien laipiot eivät olleet sitä. Tuloksena oli kuulemma rikin löystyminen rikikuorman lisääntyessä kelissä. Joidenkin pursien laipiot oli kylläkin pultattu kiinni, mutta ajan myötä pulttireijät tiikkilaipiossa tulivat väljäksi ja laipio pääsi liikkumaan. Tämä on vain kuulopuhetta, enkä tiedä kuinka suuresta löystymisestä on kysymys... eli, että onko sillä matkapurjehtijalle mitään merkitystä.
Terveisin,
Peter
S/Y El Sueno L-2771
S/Y El Sueno L-2771
- harald
- Hallitus
- Posts: 11240
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Toinen kohta mistä kosteus on voinut päästä oletetttuun vaneripalaan on
ST-kiskon kiinnitysruuvit:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSCF0001
Ja meillä on yksi mastonjalan kiinnitysruuveista noussut, pitää koittaa saada se
ruuvi irti ja katsoa mitä seuraa mukana.
Tai sitten tukiputki sisällä on vain niin ohutta kamaa että se puristuu? Sen tiedän
että sen yläpään hela on hiukan vääntynyt, pitää ottaa kuva siitä. Myös
Peterin mainitsema tiikki-pala on kovin pieni...
ST-kiskon kiinnitysruuvit:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSCF0001
Ja meillä on yksi mastonjalan kiinnitysruuveista noussut, pitää koittaa saada se
ruuvi irti ja katsoa mitä seuraa mukana.
Tai sitten tukiputki sisällä on vain niin ohutta kamaa että se puristuu? Sen tiedän
että sen yläpään hela on hiukan vääntynyt, pitää ottaa kuva siitä. Myös
Peterin mainitsema tiikki-pala on kovin pieni...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11240
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Löysin viimein 10mm talttapäisen terän (ette uskokaan kuinka vaikeaa
on löytää 10mm talttapäistä ruuvaria helsingistä. K-raudassa katsotaan
vinosti, Snickersiä, tupakkaa ja kajakkeja löytyy kyllä, mutta 10mm terää
tai ruuvaria ei! No, ostin Bltmasta sitten iskuruuvimeisselin teriä, joiden
joukossa 10mm leveä taltaapää jonka toinen pää on 8mm kuusiotappi.
Eli hylsyllä voi ruuvata).
Sain mastojalan siis irti. Mastonjalkahan on valettu alumiinikappale ja
tämä oli kyllä ihan käyrä. Pitää katsoa jos ostaa uuden jalan, vai pystyykö
tätä suoristamaan (suoristuuko ruuvaamalla kiinni takaisin?).
Kaivelin ruuvien reiistä puukolla vähän, väliaine näyttää olevan puuta.
Arvaan että väliin on päässyt kosteutta, ja nyt puu on sitten pehmeää.
Pitänee kaivaa auki sisäkaton laminaattiin asti ja laminoida matoilla umpi-
materiaaliksi. Vai onko muita ehdotuksia? Alumiinikappaleen upottaminen
"väliaineeksi" vai mikä? Varmaan ihan lasikuitupakkelikin olisi riittävän
kestävää tuossa? Se olisi ehkä se helpoin tapa.
Leikkaisi siis päällilaminaattiin luukun, kaivaisi puut ulos, täyttäisi kolon
polyesteripakkelilla jossa lasikuitua seassa, ja liimaisi luukun päälle
takaisin epoksilla.
on löytää 10mm talttapäistä ruuvaria helsingistä. K-raudassa katsotaan
vinosti, Snickersiä, tupakkaa ja kajakkeja löytyy kyllä, mutta 10mm terää
tai ruuvaria ei! No, ostin Bltmasta sitten iskuruuvimeisselin teriä, joiden
joukossa 10mm leveä taltaapää jonka toinen pää on 8mm kuusiotappi.
Eli hylsyllä voi ruuvata).
Sain mastojalan siis irti. Mastonjalkahan on valettu alumiinikappale ja
tämä oli kyllä ihan käyrä. Pitää katsoa jos ostaa uuden jalan, vai pystyykö
tätä suoristamaan (suoristuuko ruuvaamalla kiinni takaisin?).
Kaivelin ruuvien reiistä puukolla vähän, väliaine näyttää olevan puuta.
Arvaan että väliin on päässyt kosteutta, ja nyt puu on sitten pehmeää.
Pitänee kaivaa auki sisäkaton laminaattiin asti ja laminoida matoilla umpi-
materiaaliksi. Vai onko muita ehdotuksia? Alumiinikappaleen upottaminen
"väliaineeksi" vai mikä? Varmaan ihan lasikuitupakkelikin olisi riittävän
kestävää tuossa? Se olisi ehkä se helpoin tapa.
Leikkaisi siis päällilaminaattiin luukun, kaivaisi puut ulos, täyttäisi kolon
polyesteripakkelilla jossa lasikuitua seassa, ja liimaisi luukun päälle
takaisin epoksilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jenkeissä on myynnissä Git Rot -nimistä epoksia (http://www.boatlife.com/productsdetail. ... 19&cat=WMR) joka on tarkoitettu juuri lahonneen puun uudelleen lujittamiseen. Tätä samaa epoksia käytetään myös ainakin hobie cat -katamaraanien runkojen delaminaation korjaamiseen (http://www.hobiecat.com/support/tech/delam.html), joten voisi kuvitella sen toimivan tässäkin tapauksessa.harald wrote:Kaivelin ruuvien reiistä puukolla vähän, väliaine näyttää olevan puuta.
Arvaan että väliin on päässyt kosteutta, ja nyt puu on sitten pehmeää.
Pitänee kaivaa auki sisäkaton laminaattiin asti ja laminoida matoilla umpi-
materiaaliksi. Vai onko muita ehdotuksia? Alumiinikappaleen upottaminen
"väliaineeksi" vai mikä? Varmaan ihan lasikuitupakkelikin olisi riittävän
kestävää tuossa? Se olisi ehkä se helpoin tapa.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Mastonjalan ja lujitemuovin välillä terästä
Meillä joku aiempi omistaja on ruuvannut mastonjalan irti ja laittanut sen kiinni 5mm paksuun haponkestävään levyyn. Levy on koko sen mastonjalkaa ympäröivän tasaisen alueen kokoinen. Levy on sitten pultattu kuudella pultilla katon läpi, pultin ruuvikannat näkyvät salongissa ja mutterit kannella.
Tästä levystä huolimatta (tai juuri sen vuoksi) katto on hieman painunut. Otin levyn mastonjalkoineen äsken irti ja totesin, että lujitemuovia ei ole sen alta tuossa remontissa avattu. Vanhat reiät ovat hartsilla täytetty, mutta en tiedä vielä onko siellä enemmänkin hartsia. Jään tarkkailemaan josko tuon Albinin remontin tekisi meilläkin.
Mutta mutta... mietin vaan, että onko tuo levy hyödyksi jakaessaan maston kuormaa vai voiko käydä niin, että tuollainen jäykkä lätty kampeaa salongin kattoa alaspäin. Maston tukiputki on nimittäin melkolailla lätyn etuosassa ja masto on ollut suunnilleen jalan keskikolossa. Tuossa kohdassa masto painaa ilmeisesti eniten hieman tukiputken takaa jolloin kampeamista voi ehkä ilmetä.
Voisin myös kokeilla siirtää mastoa kaksi pykälää eteenpäin jalassa, mutta tuskin se vanhaa notkoa palauttaa - saattaa silti lopettaa painumisen.
Tästä levystä huolimatta (tai juuri sen vuoksi) katto on hieman painunut. Otin levyn mastonjalkoineen äsken irti ja totesin, että lujitemuovia ei ole sen alta tuossa remontissa avattu. Vanhat reiät ovat hartsilla täytetty, mutta en tiedä vielä onko siellä enemmänkin hartsia. Jään tarkkailemaan josko tuon Albinin remontin tekisi meilläkin.
Mutta mutta... mietin vaan, että onko tuo levy hyödyksi jakaessaan maston kuormaa vai voiko käydä niin, että tuollainen jäykkä lätty kampeaa salongin kattoa alaspäin. Maston tukiputki on nimittäin melkolailla lätyn etuosassa ja masto on ollut suunnilleen jalan keskikolossa. Tuossa kohdassa masto painaa ilmeisesti eniten hieman tukiputken takaa jolloin kampeamista voi ehkä ilmetä.
Voisin myös kokeilla siirtää mastoa kaksi pykälää eteenpäin jalassa, mutta tuskin se vanhaa notkoa palauttaa - saattaa silti lopettaa painumisen.
Entisessä Dehlerissäni oli mittareiden läpivienneistä mennyt vesi sisään ja kostuttanut väliaineena toimineen balsan aivan velliksi. Leevellä olivat korjanneet ko. vamman, en vain tiedä miten kun venellä oli silloin uusi omistaja. Finn 26:ssa meiltä petti maston tukiputken alla ollut rakenne jonka seurauksena koko ruffi painui maston jalan alta, en muista miten FE:ssa ko. homma on. Sitä kosteaa väliainetta on muuten sitten yllätävän laajalla sätellä, mikäli siellä puuta välissä on.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
- harald
- Hallitus
- Posts: 11240
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Mastonjalka uppoaa
Merellin albumissa nyt kuvasarja mastonjalan korjaamisesta;
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 706?page=2
Laitoinkin vähän kysymyksiä siihen galleriaan.
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 706?page=2
Laitoinkin vähän kysymyksiä siihen galleriaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020