Page 1 of 1

asentaisinko sisämoottorin?

Posted: Sat Oct 15, 2005 17:39 pm
by erkataja
Marietin kaukosäätöinen perämoottori on muuten hyvä, mutta kun se ei lataa ja joskus Päijänteen jyrkässä aallokossa propelli nousee ilmaan ulvomaan ja seuraavassa hetkessä masiina on koppaa myöten vedessä, on tullut mieleen asentaa paattiin sisämoottori.
Mikähän malli "konehuoneeseen" mahtuisi ilman suuria ongelmia? Veistämö on laminoinut sinne akselivetoista varten pukin, mutta rihtauksen onnistuminen askarruttaa. S-vetolaitetta varten ilmeisesti pitäisi laminoida oma peti. Kannattaako ollenkaan? Uutta moottoria en ajattelekaan, käytetty kunnostettu voisi tulla kysymykseen.

Posted: Sun Oct 16, 2005 04:06 am
by Erkka
No onhan 1GM aika kova sana, etenkin jos saat makeassa vedessä asuneen käytetyn ja sitähän kai käytettäisiin samassa eliksiirissä. 1GM on erittäin yksinkertainen ja helppohuoltoinen, tilaa huoltoon on riittävästi. Joillakin on myös Volvon koneita, ja ainakin yksi Vire-papatinkin löytyy.

Posted: Sun Oct 16, 2005 13:21 pm
by Olli
ainakin yksi Vire-papatinkin löytyy.
Haa, Lisbethin nimi mainittu. On noita kuulemma toinenkin olemassa. Ainakin.

Vire7:n hyvänä puolena on sen keveys ja yksinkertaisuus. Kone itsessään taitaa painaa n. 60 kg. Siihen sitten startti ja laturi päälle.

Huonoja puolia on sitten se savu ja sätkätys. Ja tietysti pensan tulenarkuus.

Posted: Sun Oct 16, 2005 18:33 pm
by erkataja
Vire veneessä ja vene vireessä' oli Valmetin mainos joskus 50-luvulla. Edellisessä veneessäni oli ensin narusta käynnistettävä "kuulapää" ja sen tilalle asensin avaimesta käyntiin lähtevän kantikkaan. Toimi ja toimii edelleenkin kuin junan vessa, mutta starttilaturi antoi virtaa juuri sen verran, että sai uudelleen käyntiin. Sitä sähköä kun kaipaisin, että saisi pienen jääkaapin toimimaan. Jos vaikka kesät pysyisivät lämpöisinä...

Re: asentaisinko sisämoottorin?

Posted: Sun Oct 16, 2005 22:05 pm
by Panu
erkataja wrote: Mikähän malli "konehuoneeseen" mahtuisi ilman suuria ongelmia? Veistämö on laminoinut sinne akselivetoista varten pukin, mutta rihtauksen onnistuminen askarruttaa. S-vetolaitetta varten ilmeisesti pitäisi laminoida oma peti. Kannattaako ollenkaan? Uutta moottoria en ajattelekaan, käytetty kunnostettu voisi tulla kysymykseen.
Tervehdys

Yanmaria voi suositella. Ei ole kiukutellut kun on saanut sähköä ja löpöä. Toimii aina, jos vähänkään jaksaa katsoa perään.

Yanmareitä on ollut myynnissä käytettynäkin varsin kohtuulliseen hintaa. Kun laskee koneen hintaan lisää uuden sylinterinkannen, niin siitä saa moottoria pitkäksi aikaa.

Posted: Sun Oct 16, 2005 23:09 pm
by Olli
Toimi ja toimii edelleenkin kuin junan vessa, mutta starttilaturi antoi virtaa juuri sen verran, että sai uudelleen käyntiin. Sitä sähköä kun kaipaisin, että saisi pienen jääkaapin toimimaan. Jos vaikka kesät pysyisivät lämpöisinä...
Meillä tuo alkuperäinen starttilaturi toimii enää vain starttina, lisäksi on vaihtovirtalaturi, joka tahkoaa virtaa. Sähkön riittävyys mitataan ensi kesänä, mikäli saan jääkaapin asennettua.

Kyllähän tuo sähkön teko dieselillä on toki näppärämpää. 2-tahtikärytintä ei kehtaa ainakaan laiturissa käyttää pelkästään latausta varten hetkeäkään. Pitää kuitenkin Valmetin miehenä työn puolesta kehua firman vehkeitä :)