Page 1 of 1

Moottoreiden hinnasta

Posted: Fri Oct 14, 2005 11:25 am
by harald
Tekee mieli tuollaista Lombardinin kaksipyttyistä, kevyt ja moderni kone
hyvällä purjevetolaitteella. Kyselinpäs vähän hintoja. Vator on maahan-
tuoja ja koneen suomen sivu on tuossa:

http://www.vator.com/lombardini/detail. ... allisto=41

Hintapyyntö on vähän kauhea vain, 8300¤! No ajattelin että tuo on nyt joku
hinta, soitanpas Telvalle ja pyydän jotain järjellisempää hintaa. Telvalla ei
ukaan tiedä hintoja, pyysivät soittamaan maahantuojalle. Soitin Vatorille
ja neiti vaihteessa ei suostu yhdistämään koska minä olen kuluttaja.

Oh well, antoivat AK-marinin yhteystiedot. Soitto sinne ja taustalla kuului
papereitten plärinää ja mietisikelyä, en ole varma mutta taisi taskulaskinkin
klikattaa taustalla. Hinnaksi ilmoittivat 8300¤. Jahas.

Nyt satuin nimittäin löytämään tanskasta saman koneen tuolla
sivulla:

http://www.fred-rasmussen.dk/index.phtm ... 0bd0761a0b

Ja saksan hinnasto:

http://www.fred-rasmussen.dk/pdf/lombardini.pdf

Jos koneen käy noutamassa Flensburgista niin sen saa 16% saksalaisella
ALV:llä hintaan 5870¤ (tämän päivän DKK-kurssin mukaan)! Aikamoinen
suomilisä. Hinta vaikutti niin hyvältä että minun piti oikein mailailla
tanskaan. Kyllä he varmistivat että tavara vaihtaa omistajaa tuolla
rahalla Flensburgissa (tanska ja saksan rajalla).

Tuolla hintaerolla (8300-5870=2430¤) ajaa jo muutaman kerran
tanskaan ja takaisin vaikka itse!

No, Vator sitten vastasi maililla kun kysyin että onko netissä oleva
8300¤ hinta oikein. Dick vastasi että "kyllä hinta on oikein". Jahas,
kenen mielestä?

Minä sanon Vatorille vain että HAA HAA HAA, onnea myyntiin vain....

Posted: Fri Oct 14, 2005 11:28 am
by Erkka
Aiotko muuttaa Charlotan vetolaitteelliseksi, eikös nyt ole akseliveto?

Posted: Fri Oct 14, 2005 11:34 am
by harald
Mietitään asiaa. Ei tässä mitään rahoja olla laittamassa millekkään tiskille vielä.

Tuolla S-vetolaitteella on omat puolensa kyllä, tärinä, vastus, tila jne...

Helpointa olisi ehkä jos löytäisi jostain yanmarin vetolaitteen johon voisin
naittaa olemassaolevan koneen. Tuossahan oli vähän suunnitelmia:

Image

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... e83_1gm_sd

Paino keskemmälle. Ja jos mittaa koneen takareunasta pistopunkan
takaseinälle on mitta noin 190-195cm.

Re: Moottoreiden hinnasta

Posted: Sun Oct 16, 2005 21:59 pm
by Panu
harald wrote: No, Vator sitten vastasi maililla kun kysyin että onko netissä oleva 8300¤ hinta oikein. Dick vastasi että "kyllä hinta on oikein". Jahas, kenen mielestä?

Minä sanon Vatorille vain että HAA HAA HAA, onnea myyntiin vain....
Tervehdys

Joo. Tuo hinnoittelijan mielen juoku on kovin ihmeellinen. Näin kaikille kauppiaille tiedoksi. ELÄMMME INFORMAATIO YHTEISKUNNASSA, missä tietoa on mahdollista saada helposti ja nopeasti koko maailman laajuisesti.

Kannattaa jo hyvissä ajoin unohtaa perinteiset hinnoittelun luonnonvakiot kuten PII ja G :oops:.

Ahneella on sananlaskun mukaan hmmm..? loppu :x.

Moottori + perävetolaite

Posted: Wed Nov 16, 2005 22:45 pm
by juhanil
Hei, Kuvasi Harald osoittaa selkeästi moottori + perä vetolaite yhdistelmän edut akselivetoiseen verrattuna. Ennenkaikkea suuren massa saaminen lähelle veneen painopistettä on edullista. Toiseksi moottori saadaan vaateriin ja kolmanneksi akselin tiivistysongelmat saadaan poistettua. Lisäksi tietysti runkovärinät pienenevät. (Tämähän on jo Nykran FE 741:ssa toteutettukin hyvällä menestyksellä).

Joten, jos vaihtaa moottorin FE83:een, erittäin hyvä vaihtoehto olisi kone + perävetolaite paketti!

terveisin
Jussi

Posted: Thu Nov 17, 2005 12:48 pm
by Guest
Kertoisiko joku tämmöiselle hölmölle, että minkä tähden akselivetoisissa moottori pitää asentaa heti tuon pohjan läpi menevän akselin päähän? Tuohan tekee moottorin asentamisesta tarkkuustyötä. Jos väliin laittaisi auton vetoakselin tyyppisen akselin, voisi koneen asentaa edemmäs. Lisäksi moottorin asennus ei olisi mitään millipeliä, koska vetonivelet sallivat hyvinkin suuria kulmia. Tietenkin hintaa tulee, jos tehdään erikseen juuri tähän käyttöön tarkoitettu akseli, mutta jos homma hoidettaisiinkin ihan oikealla auton vetoakselilla. Nehän maksavat tarvikeosina vähän yli satasen, ja jos ne kestävät autossa, niin kestävät aivan varmasti myös veneessä, missä rasitukset ja käyttöympäristö ovat paljon helpommat.

Posted: Thu Nov 17, 2005 23:03 pm
by Panu
Anonymous wrote:Kertoisiko joku tämmöiselle hölmölle, että minkä tähden akselivetoisissa moottori pitää asentaa heti tuon pohjan läpi menevän akselin päähän? Tuohan tekee moottorin asentamisesta tarkkuustyötä. Jos väliin laittaisi auton vetoakselin tyyppisen akselin, voisi koneen asentaa edemmäs. Lisäksi moottorin asennus ei olisi mitään millipeliä, koska vetonivelet sallivat hyvinkin suuria kulmia. Tietenkin hintaa tulee, jos tehdään erikseen juuri tähän käyttöön tarkoitettu akseli, mutta jos homma hoidettaisiinkin ihan oikealla auton vetoakselilla. Nehän maksavat tarvikeosina vähän yli satasen, ja jos ne kestävät autossa, niin kestävät aivan varmasti myös veneessä, missä rasitukset ja käyttöympäristö ovat paljon helpommat.
Tervehdys

Itsehän jo kysymykseesi vastasit O:). Hinta ratkaisee, valitettavasti ](*,). Lisäksi tuo "murtonivel" ei tod. näk. kestä hyvin aksiaalisia kuormia tukemattomana (onneksi FE:n konetehot ovat pieniä).

Eli jos tuon akselivedon haluaisi tehdä hienosti niin kannattaisi moottorin taakse laminoida pieni laipio johon saa murtonivelen tuettua painelaakerilla. Painelaakeri ottaa vastaan aksiaalisen kuorman ja murtonivel kääntää akselin edullisempaan asentoon. Samalla akselivärinät pienenevat ja moottori voidaan asentaa pehmeämmille kumityynyille aksiaalisen kuorman puuttuessa, mikä edelleen vähentää veneen runkoon välittyviä värinöitä \:D/. Tuloksena on melutason merkittävä aleneminen :-$.

Näitä em. systeemejä on venemoottorikaupoissa myynnissä varsin kunnioittavaan hintaan #-o.