Styrbord - Babord "syö maata"
Posted: Tue Sep 27, 2005 09:24 am
Tässä kikka mistä tietää paremmin kumpi vene ohittaa toisen tai kuka
johtaa kryssillä:
Edellyttäen että horisontti tai rantaviiva on riittävän kaukana voidaan
katsoa toisen veneen keulaa. Jos vene ns "syö maata" niin se tulee
ohittamaan teidät kohdatessanne. Vastaavasti jos toinen vene "sylkee
maata" niin te tulette (ilman shiftejä, tuulireikiä, virheitä jne) ehkä ehtimään
edelle.
Sanoilla "syö maata" tarkoitan sitä että mihin suuntaan maa liikkuu toisen
veneen takana. "Syö maata" tässä tarkoittaa että maa/tausta liikkuu
taaksepäin siihen toiseen veneeseen nähden. Jos tarkastatte toisen
veneen taustaa ja vene näyttää olevan paikallaan taustaansa nähden
olette törmäyskurssilla.
Tämä voidaan myös käyttää yleisesti yhteentörmäyksien hkäisemiseen
esim rahtilaivojen kanssa. Huomatkaa tosin että menetelmä toimii
kohtuullisesti jos kurssien kulmaerot ovat edes
jonkinlaiset (esim juuri kryssillä) ja vauhdit ovat suurinpiirtein samat.
Myös kohta mistä katsotaan on merkitsevä, voi olla että ehtisitte ennen
laivan perää mutta jäisitte keulan alle
Eli laivojen ja pikalaivojen
tapauksessa on turvallisempaa katsoa plotterista (jos vain sellainen on)
jos on väylällä vai ei. Menetelmähän ei myöskään kerro jos toinen
vene/laiva muuttaa suuntaansa.
Jos kryssillä paaran veneenä haluaa tietää tarkemmin jos ehtii edelle vai
ei niin pitää tarkastaa toisen veneen keulaa oman veneen styyran
takakulmasta. Sen takakulmanhan on myös ehdittävä alta pois :O
Turvallisia purjehduksia, Harald
johtaa kryssillä:
Edellyttäen että horisontti tai rantaviiva on riittävän kaukana voidaan
katsoa toisen veneen keulaa. Jos vene ns "syö maata" niin se tulee
ohittamaan teidät kohdatessanne. Vastaavasti jos toinen vene "sylkee
maata" niin te tulette (ilman shiftejä, tuulireikiä, virheitä jne) ehkä ehtimään
edelle.
Sanoilla "syö maata" tarkoitan sitä että mihin suuntaan maa liikkuu toisen
veneen takana. "Syö maata" tässä tarkoittaa että maa/tausta liikkuu
taaksepäin siihen toiseen veneeseen nähden. Jos tarkastatte toisen
veneen taustaa ja vene näyttää olevan paikallaan taustaansa nähden
olette törmäyskurssilla.
Tämä voidaan myös käyttää yleisesti yhteentörmäyksien hkäisemiseen
esim rahtilaivojen kanssa. Huomatkaa tosin että menetelmä toimii
kohtuullisesti jos kurssien kulmaerot ovat edes
jonkinlaiset (esim juuri kryssillä) ja vauhdit ovat suurinpiirtein samat.
Myös kohta mistä katsotaan on merkitsevä, voi olla että ehtisitte ennen
laivan perää mutta jäisitte keulan alle

tapauksessa on turvallisempaa katsoa plotterista (jos vain sellainen on)
jos on väylällä vai ei. Menetelmähän ei myöskään kerro jos toinen
vene/laiva muuttaa suuntaansa.
Jos kryssillä paaran veneenä haluaa tietää tarkemmin jos ehtii edelle vai
ei niin pitää tarkastaa toisen veneen keulaa oman veneen styyran
takakulmasta. Sen takakulmanhan on myös ehdittävä alta pois :O
Turvallisia purjehduksia, Harald