EWES 7.9

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

EWES 7.9

Post by harald »

Track löytyy tuosta:

Image

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... wes_7sep05

Lähtö meni melkein ok. Taas jäätiin porukan alle ja oltiin kyllä ajoissa
viivalla mutta huonolla speedillä. Falken ja Prisca karkasivat hiukan. Ainoina
nostimme spinnun tuossa kohti ekaa vihreää ja kierrossa oli puolen tusinaa
venettä kolmen veneenmitan sisällä. Yksi puhui jotain protestistakin :)

Kumma kyllä Falken vain karkasi tässä, olisi startin yhteydessä pitänyt laskea
hiukan kauemmin ja varautua sellaiseen spooriin joka olisi antanut sisäpaikan.
Nyt oli niin paljon veneitä merkillä yhtaikaa että oli vaikeaa päästä pois tuosta.
Joudimme pudottamaan yhden vendan jälkeen rajusti jotta pääsimme irti.

Tokan poijun merkinkierto oli vindungen, falken, x-tas, prisca ja blanco edessä.

Kierrossa melkin selällä ohitettiin prisca ja blanco. Vindungenilla synnytys-
vaivoja jiipin kanssa tai jotain, putosivat leehen. Seuraava merkki kierrettiin
ja edessä oli vindungen, falken ja x-tas. prisca kannoilla. Tässä saarten
välissä ei oikein riittänyt G3, olisi pitänyt vaihtaa aikaisemmin G1-seen.
Muutenkin olisi varmaan ajanut tämänkin kisan ykkösellä.

Kryssi poijulle oli ok, mutta toisten takana. Falken on myös taitava peittämään
joten heidän kaasuissa ajetaan koko ajan kryssillä. Pääsimme kyllä irti sitten
mutta tämä johti taas siihen että jouduimme eri vaiheeseen shiftien kanssa.

Lenssillä takaisin vihreälle vaihdettiin sitten ykkönen ja sillä ajettiin sitten
maaliin. Aika tasoissa Priscan kanssa mutta falken 100m edessä. Uskon että
olimme toisia tuossa skabassa. Mukava skaba, riittävästi tuulta ja lounais-
tuulena ei niin hirveän puuskainen.

Kilpailussa bongasin Annelin, Filian sekä St.Olgan, joten tässä skabassa oli
neljä FE:tä! Anneli tulee kovaa sieltä, noin vähillä starteilla ja jo h-veneitten
kannoilla, tsemppiä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Re: EWES 7.9

Post by pjtuomaa »

harald wrote:Kilpailussa bongasin Annelin, Filian sekä St.Olgan, joten tässä skabassa oli
neljä FE:tä!
Nyt en kyllä voi ottaa kunniaa osallistumisesta. Filia ei ollut tänään saapuvilla. Varmaankin joku muu urhoollinen FE!
Perttu, satunnainen purjehtija
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oops, ok. Hässäkässä tuli varmaan laskettua ristiin jotenkin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Meidän nopeus ja reittikuvat löytyy galleriasta http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album177

Ei ihan niin hohdokkaasti mennyt, kuin Charlottalla ja vaikka tultiinkin jälkijoukoissa ekalle kierrettävälle kepille, saatiin mekin lähitilanne syntymään. X-79:llä oli ilmeisesti tullut vahinko-venda ja tulivat siis H-veneen päälle, joka yritti väistää meidän päälle. No kun kerran oli itseskuuttaava ylhäällä keulalla, eikun nopea venda ja alaspäin karkuun. Eivät osuneet, mutta tiputtiin pahasti kyydistä. (ei, emme tehneet protestia, harjoituskilpailu ja kaikkea ja vielä pyysivät kovasti anteeksi myös kisan jälkeen). Eipä kyllä oltu scratchissä viimeisiäkään, SunVind korjasi sen "kunnian" kirkkaalla erolla meihin.

Vaikka oltiinkin liikkeellä reivatulla isolla ja fokalla, täytyy sanoa, että yllätyksekseni Anneli ei pahasti jättänyt meitä kryssipätkillä. Lensillä spinnutomuus sitten kyllä näkyi ja kuului lähinnä kiroiluna. Toisaalta eipä käynyt samaa, kuin seurakaverilla, joka oli itse kieltänyt itseään nostamasta spinnua ja sitten kiroillut, kun vene ei kulje...
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

harald wrote:Oops, ok. Hässäkässä tuli varmaan laskettua ristiin jotenkin.
Joku FE tuli Käärmeluodon itäpuolella vastaan reivatulla isolla ja myrskyfokalla. Luulin, että se olisi ollut Filia, mutta ei kai sitten. Kisassa ei ollut kuin kolme FE:tä mukana.

-R
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

risto wrote:
harald wrote:Oops, ok. Hässäkässä tuli varmaan laskettua ristiin jotenkin.
Joku FE tuli Käärmeluodon itäpuolella vastaan reivatulla isolla ja myrskyfokalla. Luulin, että se olisi ollut Filia, mutta ei kai sitten. Kisassa ei ollut kuin kolme FE:tä mukana.

-R
Taisi olla Baltic cruisingin koulutusvene.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Reivattu iso ja fokka selittävät tuon eron kryssillä, höjdi on kyllä ok, aivan samaa
laatua kuin meillä mutta me ajamme solmun kovempaa kryssillä. Muuten hieno
track teiltä, kierrot tiukasti jne.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Liimasin Olgan trackin meidän trackin päälle, mielenkiintoista:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... wes_7sep05
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: EWES 7.9

Post by Panu »

harald wrote:Kilpailussa bongasin Annelin, Filian sekä St.Olgan, joten tässä skabassa oli neljä FE:tä! Anneli tulee kovaa sieltä, noin vähillä starteilla ja jo h-veneitten kannoilla, tsemppiä!
Tervehdys

Kiitos Kiitos suitsutuksesta :oops:. Me oltiin taas mukana kisassa miehistöllä junnut ja äijät. Kaksi 16 v junioria ja kaksi äijää, joista toinen Olli (Ollik) ensimmäistä kertaa mukana kilpailuissa.

Lähdimme täydellä isolla ja G3:lla (vm-81?). Saimme aivan mukavan oloisen startin emmekä jääneet pahasti kenenkään peittoon. Kyllä tuo Harald on huima hemmo. Strekkiä ensimmäiselle merkille ja spinnu vedossa :!:. Mielestäni ette kyllä saaneet siitä mitään etua. Me menimme G3:lla samaa vauhtia ja ylemmäksi kuin Charlotta spinnulla. No urheiluahan tämä on :wink:, vai mitä?

Ensimmäisellä kääntömerkillä oli purukka varsin hyvin kasassa. Emme saaneet sisäpaikkaa ja etua merkillä. Jäimme siinä hieman jalkoihin, joka koskautui seuraavalla halssilla, kun jäimme "paskoihin". Charlotta veti varsin uskaliaasti tällä kohtaa paaran halssilla läpi fliitin toiseen reunaan vapaisiin tuuliin. Heidän taktiikka näytti toimivan hyvin ja seuraavalla merkillä he olivat meitä jo selkeästi edellä :cry:.

Seuraavan halssin spinnunnosto meni hieman hitaasti, kun luun skuutti kiersi mantookin ja mantookitolpan väärältä puolen. Tästä hölmöilystä saimme takapakkia sijoituksellemme. No hetkessä oli sotkut selvitetty ja Anneli lensi kohti Melkinselkää ja punaista lateraalia. Käännöksen spinnujiippi oli kohtuullinen ja sujui ilman ylimääräistä dramatiikkaa. Tällä halssilla oli jo aallokostakin apua ja venee kiisi parhainmillaa yli 8 solmua.

Lauttasaaren lounaisnurkalla spinnu alas ja alkoi kryssiminen käärmeluotojen pohjoispuolitse Miessaarenselälle. Tällä kryssillä ehdimme ihmettemään sitä yhtä X-79:ä joka jäi sekä vaudissa että korkeudessa. Ei tainut olla heillä trimmit kunnossa :roll:.

Kryssin jälkeen käännettin lenssille, jonka alussa tutustuimme naisten puvuston antimiin hienojen "rintsikoiden muodossa" :cry:. Onneksi tuuli oli sen verran kova, että Iso ja Genoa veti hienosti emmekä saaneet pataan kuin yhden veneen verran. Tällä samalla osuudella Charlotta teki oikean päätöksen vaihtaa G1:teen. Me emme sattuneesta syystä kerinneet edes ajattelemaan vaihtoa.

Viimeisellä kryssillä sitten kirittiin sen minkä päästiin. Edellisellä myötiksellä ohi päässytkin vene ajettiin kiinni ja tyylikkäästi alapuolelta ohi. En tiedä miksi ajoivat niin korkealle "pankkiin" koska joutuivat kuitenkin laskemaan se karikon kohdalla. No me tietenkin kiitimme tätä reitinvalintaa ohituksella 8).

Maaliin tullessa kello käyntiin ja ottamaan aikaan Olgalle. Jäi sellainen voimakas tunne että edellinen häviö käännettiin nyt selkästi voiton puolelle.

Nyt kaksi viimeistä EWEStä on ajettu uudella järjestyksellä veneessä, missä poika on pinnassa ja minä sukkuloimassa skuuteissa ja keulakannella. Nopeat manööverit vaativat ulottuvuutta, hieman voimaa ja kokemusta. Yhtään skuuttisolmua ei ole enään syntynyt. Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa... Pääasia on, että homma toimii, mutta hikihän siinä tulee... :wink:
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Laitoin omamme ja Olgan speedlokit päällekkäin:

Image

(pinkki on tuulennopeus (m/s), sininen SOG (kn))

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... _charlotta
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: EWES 7.9

Post by Petri »

Panu wrote:
Lähdimme täydellä isolla ja G3:lla (vm-81?). Saimme aivan mukavan oloisen startin emmekä jääneet pahasti kenenkään peittoon. Kyllä tuo Harald on huima hemmo. Strekkiä ensimmäiselle merkille ja spinnu vedossa :!:. Mielestäni ette kyllä saaneet siitä mitään etua. Me menimme G3:lla samaa vauhtia ja ylemmäksi kuin Charlotta spinnulla. No urheiluahan tämä on :wink:, vai mitä?
Me vähän kyllä katseltiin, että Charlotta ryssi spinnunsa kanssa jonkinverran, tai ainakaan tutun tehokkaalta toiminta ei tuntunut. Yksi häijyn näköinen broachikin taisi tapahtua.

Täysi iso ja G3....pitää ilmiantaa Anneli "Panu"-mallisen painolastin käytöstä, joka aivan liikaa etua kovankelin purjehdukseen :)
Tällä kertaa Jaakon kanssa hengasimme aivan laidalla ja silti vene tykkäsi vähän broachailla reivatulla isolla ja fokalla.
Maaliin tullessa kello käyntiin ja ottamaan aikaan Olgalle. Jäi sellainen voimakas tunne että edellinen häviö käännettiin nyt selkästi voiton puolelle.
Tämähän nyt johtuu vain ja ainoastaan siitä, että jouduimme vähän ongelmiin ekan kerran vihreälle tullessa, kun viereiset veneet yrittivät tulla kyljestä sisään :)

Lisäksi loppupuolen kääntöpaikoissa otimme turvavälin Lauraan ihan vain siltä varalta, jos meidän pelastusrenkaamme olisi heitä kiinnostanut.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: EWES 7.9

Post by Panu »

Petri wrote: Me vähän kyllä katseltiin, että Charlotta ryssi spinnunsa kanssa jonkinverran, tai ainakaan tutun tehokkaalta toiminta ei tuntunut. Yksi häijyn näköinen broachikin taisi tapahtua.
Tervehdys

Tuota, jos oikein asiaa tulkitsin niin ei tainnut jäädä vain yhteen kertaan.
Petri wrote: Täysi iso ja G3....pitää ilmiantaa Anneli "Panu"-mallisen painolastin käytöstä, joka aivan liikaa etua kovankelin purjehdukseen :)
Tällä kertaa Jaakon kanssa hengasimme aivan laidalla ja silti vene tykkäsi vähän broachailla reivatulla isolla ja fokalla.
Sopivalla summalla taikka muulla luontaisella houkutuksella saa minut myös muihin veneisiin istumaan laidalle. Kuten olen aina sanonut olen edelleen parhaimmillaan laidalla istumassa :wink:.

Petri wrote: Lisäksi loppupuolen kääntöpaikoissa otimme turvavälin Lauraan ihan vain siltä varalta, jos meidän pelastusrenkaamme olisi heitä kiinnostanut.
Tuo isompien varominen on järkevää luontaista käyttäytymistä, mikä kannattaa pitää mielessä kun seuraavan kerran tavataan.... :D.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Lisää nopeusvertailuja tuossa:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... olga_speed

Sain siis Ristolta Waypoint+ ohjelmalla otetun dumpin heidän GPS:stä.
Seaclearin apuhojelma syö tuon suoraan ja näyttää nopeudet. Pari
shellscriptiä ja vähän gnumeric'ia niin sain nuo jotenkuten päällekkäin.
Ongelmaa oli saada datasetit samanpituisiksi, meidän setti on 2400 riviä
ja riston oli vain 383 riviä.

Tallettakaa muuten jos mahdollista gps'n tallettamat trackit, niitä on sitten
talven aikana mahdollista laittaa päällekkäin. Joku Flashia osaava tekisi
noista vielä animaation josta voisi tuplanopeudella ajaa veneitä vastakkain
jälkeenpäin :shock:

Oliko Panulla GPS päällä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Lisää nopeusvertailuja tuossa:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... olga_speed
Tervehdys

Tuo track kertoo sen saman mitä näimme vesillä. Charlotta kulki selkeästi liukkaammin kuin Anneli taikka Olga :(.
harald wrote: Tallettakaa muuten jos mahdollista gps'n tallettamat trackit, niitä on sitten talven aikana mahdollista laittaa päällekkäin. Joku Flashia osaava tekisi noista vielä animaation josta voisi tuplanopeudella ajaa veneitä vastakkain jälkeenpäin :shock:

Oliko Panulla GPS päällä?
Kyllä gepsi oli päällä. En ole perehtynyt GPS:n trakkeihin tai niiden tallennukseen ollenkaan. Saattaisi olla hyvä Riston ja sinun kertoa hieman millä vehkeillä olette trakkejä gepsistä ulos saaneet. Meillä on Garminin 128 GPS. Samanlaisia olen muissakin veneissä nähnyt. Tiedän, että siinä on NMEA ulostuloa varten muutama joutilas sähköjohdon pätkä, joita meillä ei ole kytketty mihinkään.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tulokset tulivat!

http://www.emk.fi/content_files/Pikkuluokka%2005.xls

Charlotta 2/17
anneli 13/17
st.olga 15/17
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply