EWES 24.8
EWES 24.8
haa, ekana koneella!
Nojaa, meidän osaltamme kisa meni ihan hyvin myötätuuliosuuteen asti, mutta sitten kävi selväksi ettei spinnuhyvitys ole noin kevyessä kelissä vielä aivan riittävä.
Anneli tuntui jäävän peräpään parikilpailussa meille selvästi, mutta välillä meno vaikutti siltä, että sitä saatettiin peräti mokailla, vai mitä tapahtui Panu?
Loppupuolella sitten tapahtui haveri kun ison luokan Laura ihastui kovasti meidän aurinkopaneeliimme ja päätti yrittää purjeellaan ottaa sen itselleen, tuloksena alumiinirakenteen dramaattinen murtuminen ja ehkä ratkaisevien sekuntien häviäminen Annelille (kiitos siis 1,04 LYS:n).
Aina ei voi voittaa, eikä saatu edes paukkua vaikka tulimme ilmeisesti luokan viimeisinä maaliin.
Lauantaina on kauden pääkisa eli partiolaisten regatta, mutta huonoja uutisia valmistautumiseen toi Panun genuan rikkoutuminen? , koska tarkoitus oli saada Panulta lainaan vähän laadukkaampi rätti.
No näillä mennään, ellei sitten joku muu feneilijä ehdottomasti tahdo lainata meille uudenkarheaa ykkösgenuaansa wink wink
Tietenkin vinkkejä otetaan vastaan, miten repiä kaikki (sallittu) teho irti isosta ja genuasta, etteivät vastustajat pyyhällä ohi myötätuuliosuuksilla.
Reportterimme oli maissa kuvailemassa kisaa ja kuvat löytyvät osoitteesta http://koti.welho.com/jvaittin/ewes/
Nojaa, meidän osaltamme kisa meni ihan hyvin myötätuuliosuuteen asti, mutta sitten kävi selväksi ettei spinnuhyvitys ole noin kevyessä kelissä vielä aivan riittävä.
Anneli tuntui jäävän peräpään parikilpailussa meille selvästi, mutta välillä meno vaikutti siltä, että sitä saatettiin peräti mokailla, vai mitä tapahtui Panu?
Loppupuolella sitten tapahtui haveri kun ison luokan Laura ihastui kovasti meidän aurinkopaneeliimme ja päätti yrittää purjeellaan ottaa sen itselleen, tuloksena alumiinirakenteen dramaattinen murtuminen ja ehkä ratkaisevien sekuntien häviäminen Annelille (kiitos siis 1,04 LYS:n).
Aina ei voi voittaa, eikä saatu edes paukkua vaikka tulimme ilmeisesti luokan viimeisinä maaliin.
Lauantaina on kauden pääkisa eli partiolaisten regatta, mutta huonoja uutisia valmistautumiseen toi Panun genuan rikkoutuminen? , koska tarkoitus oli saada Panulta lainaan vähän laadukkaampi rätti.
No näillä mennään, ellei sitten joku muu feneilijä ehdottomasti tahdo lainata meille uudenkarheaa ykkösgenuaansa wink wink
Tietenkin vinkkejä otetaan vastaan, miten repiä kaikki (sallittu) teho irti isosta ja genuasta, etteivät vastustajat pyyhällä ohi myötätuuliosuuksilla.
Reportterimme oli maissa kuvailemassa kisaa ja kuvat löytyvät osoitteesta http://koti.welho.com/jvaittin/ewes/
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Loistavia kuvia em osoitteessa! Lauran kohdalla niin kenen syy?
Kyllä meiltä joutaa ykkösgenoa lainaksi. Jos vain Perttu sen tuo takaisin,
se oli hänellä lainassa mutta Perttua ei kyllä radalla näkynyt.
Minäkin pistin jotain kuvia EWES albumiin.
Lenssillä joudutte leikkaamaan aika paljon. Spiiraatte genoan ulos, niin
että se melkein osoittaa eteenpäin. Isopurje teillä näyttää olevan aika
kireä vielä, meillä pidennettiin skuuttia niin että puomi saadaan osumaan
vanttiin.
Kyllä meiltä joutaa ykkösgenoa lainaksi. Jos vain Perttu sen tuo takaisin,
se oli hänellä lainassa mutta Perttua ei kyllä radalla näkynyt.
Minäkin pistin jotain kuvia EWES albumiin.
Lenssillä joudutte leikkaamaan aika paljon. Spiiraatte genoan ulos, niin
että se melkein osoittaa eteenpäin. Isopurje teillä näyttää olevan aika
kireä vielä, meillä pidennettiin skuuttia niin että puomi saadaan osumaan
vanttiin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Riston mukaan Lauran syy, eivät saaneet skuutattua genuaansa tarpeeksi nopeasti sisään ja skuuttiköydet jäivät kiinni paneeliin. Itse tilanne oli muuten ihan normaali, mutta skuuttaus oli hidas. Olimme jo menneet poijun ohi ja Laura koukkasi siitä meidän ja poijun välistä.harald wrote:Loistavia kuvia em osoitteessa! Lauran kohdalla niin kenen syy?
Kyllä meiltä joutaa ykkösgenoa lainaksi. Jos vain Perttu sen tuo takaisin,
se oli hänellä lainassa mutta Perttua ei kyllä radalla näkynyt.
Minäkin pistin jotain kuvia EWES albumiin.
Lenssillä joudutte leikkaamaan aika paljon. Spiiraatte genoan ulos, niin
että se melkein osoittaa eteenpäin. Isopurje teillä näyttää olevan aika
kireä vielä, meillä pidennettiin skuuttia niin että puomi saadaan osumaan
vanttiin.
Kaskas, katseltiinkin että taisitte olla kolmosella liikentessä.
Tjooh, Risto varmaan voinee sopia purjeen lainasta tarkemmin, kun hänellä tuo automobiilikin on.
Re: EWES 24.8
TervehdysPetri wrote:...Anneli tuntui jäävän peräpään parikilpailussa meille selvästi, mutta välillä meno vaikutti siltä, että sitä saatettiin peräti mokailla, vai mitä tapahtui Panu? ...
Pieni pikakommentti, kun ei enää tänään ehdi tarinoida.
Ei me mokailtu. Me RYSSITTIIN oikein huolella .
Kerron myöhemmin mitä kävi, mutta valoitetaan sen verran että WB:n Mylar Genoa 1 vuosimallia 1990 taitaa olla entinen . Vien sen pikapikaan lääkäriin kuulemaan tuomiota...
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
No siis, oikeesti, kuka oli väistövelvollinen? Jätittehän protestin? Ilman sitäPetri wrote: Riston mukaan Lauran syy, eivät saaneet skuutattua genuaansa tarpeeksi nopeasti sisään ja skuuttiköydet jäivät kiinni paneeliin. Itse tilanne oli
muuten ihan normaali, mutta skuuttaus oli hidas. Olimme jo menneet poijun ohi ja Laura koukkasi siitä meidän ja poijun välistä.
tuomiota on vakuutusyhtiön kanssa puhuminen aika vaikeaa. Vai olivatko
vahingot niin pieniä?
Ei, kyllä me oltiin ykkösellä. Tai siis light-allround ykkösellä. AJattelinKaskas, katseltiinkin että taisitte olla kolmosella liikentessä.
lainata teille meidän heavy ykkösen
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: EWES 24.8
Otan osaa menetyksenne johdosta. Rauha sielulleen.Panu wrote: Kerron myöhemmin mitä kävi, mutta valoitetaan sen verran että WB:n Mylar Genoa 1 vuosimallia 1990 taitaa olla entinen . Vien sen pikapikaan lääkäriin kuulemaan tuomiota...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Vahinkona oli ainoastaan tuuman paksuinen alumiinitolppa (seinävahvuus 2mm), jossa paneeli on kiinni. Ei kannata vaivata vakuutusyhtiötä tuolla.harald wrote:No siis, oikeesti, kuka oli väistövelvollinen? Jätittehän protestin? Ilman sitäPetri wrote: Riston mukaan Lauran syy, eivät saaneet skuutattua genuaansa tarpeeksi nopeasti sisään ja skuuttiköydet jäivät kiinni paneeliin. Itse tilanne oli
muuten ihan normaali, mutta skuuttaus oli hidas. Olimme jo menneet poijun ohi ja Laura koukkasi siitä meidän ja poijun välistä.
tuomiota on vakuutusyhtiön kanssa puhuminen aika vaikeaa. Vai olivatko
vahingot niin pieniä?
Minusta tilanne on aika selvä: käännyin merkiltä ja otin suunnan seuraavalle (tilaa merkillä oli). Toinen vene tuli merkille ulkoradalla ja meni meidän perän puolelta (perän ja merkin välistä) eli lähti siis nostamaan päälle. Heidän puoliksi skuutattu purje jäi kiinni meidän varustetolppaan, joten kummallista on, jos se meidän syyksi laskettaisiin. Ainakin Laurasta huudettiin samantien anteeksipyyntöä ja että soitellaan kisan jälkeen, eli huomenna. Katsotaan mitä tapahtui. Proteesia ei tehty, eipä tullut mieleen. Olisi pitänyt... Turha pinnistää, kun on jo housuissa.
Katsotaan nyt vielä, mitä säätä Pekka Pouta tai peräti puolalainen säämalli http://meteo.icm.edu.pl/index2eng.php?ver= tarjoaa lähempänä lauantaita, lähinnä olisiko aiheellisempaa pohtia kolmosella ajamista. Mutta kiitos jo etukäteen...harald wrote:Ei, kyllä me oltiin ykkösellä. Tai siis light-allround ykkösellä. AJattelin
lainata teille meidän heavy ykkösen
-Risto
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Ja samat kuvat löytyy myös St. Olgan albumista parin kännykällä otetun kuvan kanssa.harald wrote:Loistavia kuvia em osoitteessa!
Jotenkin näin minä sitä ajattelinkin.harald wrote:Lenssillä joudutte leikkaamaan aika paljon. Spiiraatte genoan ulos, niin että se melkein osoittaa eteenpäin. Isopurje teillä näyttää olevan aika kireä vielä, meillä pidennettiin skuuttia niin että puomi saadaan osumaan vanttiin.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
No tulokset tulivat. St. Olga ei ollut viimeinen Minua harmittaa että
Charlotta oli vasta 7/17. Teimme mielestäni kohtuuhyvän purjehduksen
emmekä tehneet mitään kardinaalivirheitä. Trimmikin oli mielestäni
kohdallaan ja plotista näkee että kryssikin toimi. Ja kuitenkin vasta 7. sija.
No, totuuden nimissä on sanottava että tuossa on runsas minuutti vain
kakkos ja seitsemännen sijan välillä joten mikä vain asia saatoi tuossa
vaikuttaa. Tyyntyikö loppua kohden? Purjehdimmeko sittenkin huonosti?
No, tämä on LYSiä. Yksityyppiä pitäisi purjehtia, se on paljon hauskempaa.
Prisca teki kyllä oikein hyvän purjehduksen, onnea heille!
http://www.emk.fi/content_files/Pikkuluokka%2005.xls
edit: No tuostahan se johtuu:
http://penti.org/~harald/ims/performance-curve.html
Jos FE834:sen performance curve on noin kurvikas ja ajetaan jotain
kisaa missä käytetään vain yhtä tasoituslukua niin on selvää että alle
12kn tuulissa on vaikea pärjätä. IMS taas laskee tasoitukset ainakin
jotenkin tuulen voimakkuuden mukaan, siinä ehkä selitys miksi
olemme pärjänneet tasaisesti eri IMS-kisoissa. Paitsi tuossa viimeisessä,
kääntyminen ja tyyntyminen oli niin lyhyt ettei se vaikuttanut legin
keskiarvoon. No, yksityyppiin satsataan ensi vuonna!
Charlotta oli vasta 7/17. Teimme mielestäni kohtuuhyvän purjehduksen
emmekä tehneet mitään kardinaalivirheitä. Trimmikin oli mielestäni
kohdallaan ja plotista näkee että kryssikin toimi. Ja kuitenkin vasta 7. sija.
No, totuuden nimissä on sanottava että tuossa on runsas minuutti vain
kakkos ja seitsemännen sijan välillä joten mikä vain asia saatoi tuossa
vaikuttaa. Tyyntyikö loppua kohden? Purjehdimmeko sittenkin huonosti?
No, tämä on LYSiä. Yksityyppiä pitäisi purjehtia, se on paljon hauskempaa.
Prisca teki kyllä oikein hyvän purjehduksen, onnea heille!
http://www.emk.fi/content_files/Pikkuluokka%2005.xls
edit: No tuostahan se johtuu:
http://penti.org/~harald/ims/performance-curve.html
Jos FE834:sen performance curve on noin kurvikas ja ajetaan jotain
kisaa missä käytetään vain yhtä tasoituslukua niin on selvää että alle
12kn tuulissa on vaikea pärjätä. IMS taas laskee tasoitukset ainakin
jotenkin tuulen voimakkuuden mukaan, siinä ehkä selitys miksi
olemme pärjänneet tasaisesti eri IMS-kisoissa. Paitsi tuossa viimeisessä,
kääntyminen ja tyyntyminen oli niin lyhyt ettei se vaikuttanut legin
keskiarvoon. No, yksityyppiin satsataan ensi vuonna!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kiitoksia Haraldille Genoa 1:n lainasta. Yksityisautoilua harjoittaneet miehistönjäsenet yrittivät tulla ruuhkassa kisailemaan keskustasta ja tällä kertaa se kesti tolkuttoman kauan. Seurauksena lähtölinja oli vielä 1mpk:n päässä kun kello löi 18.20, jolloin oli viimeinen sallittu aika ylittää lähtölinja.
Muuten Haraldilta lainatulla Genoalla oli nautinnollista ajella kun teimme perus-iltapurjehduksen.
No, ensi keskiviikon kisaan on jo miehistö turvattu. Yritän silloin uudestaan.
Muuten Haraldilta lainatulla Genoalla oli nautinnollista ajella kun teimme perus-iltapurjehduksen.
No, ensi keskiviikon kisaan on jo miehistö turvattu. Yritän silloin uudestaan.
Perttu, satunnainen purjehtija
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Hyvä Perttu! Tervetuloa mukaan!
Kilpapurjehdus on laji missä oppii kaikkea uutta. Yksi asia minkä mekin
olemme oppineet kantapään kautta on että pitää varmistua siitä että
miehistö pääsee töistään ajoissa jotta täysi miehistö voi lähteä ajoissa
laiturista. Tämä laji on monivaiheinen. Se tekee tästä niin hyvän.
Kilpailuhan alkaa jo pari päivää ennen starttia, seurataan säätä,
kerrataan sääntöjä, rataselostuksia sekä huolletaan vene. Otetaan
ajoissa yhteyttä miehistönjäseniin että he todella voivat tulla (ai,
olikos se keskiviikkona, mä luulin et torstaina... pitääkö todella
olla siellä jo viideltä, starttihan on vasta kuudelta jne jne jne).
Tuossa Stuart H. Walker:in kirjassa on lueteltuna syntejä jotka aiheuttavat
huonoja tuloksia. Sitaatti löytyy tuolta sivulta:
http://www.fe83.org/race/
Mielestäni "failure to make the start in time" pitäisi olla tuossa myös.
Noista se viimeinen on aika kuvaavaa miten mekin purjehdimme alussa:
vain on niin että veneenomistajalla (yl. pinnamies myös) on eniten
kokemusta veneen trimmistä, nousukulmasta, kotivesistä jne jne jne.
Yhtenä esimerkkinä on ryssitty spinnun alasotto. Tässä pitäisi pinna-
miehen vain ajaa (ja skuutata iso) sekä trimmaajan skuutata genoa.
Antaa keski- ja keulagastin hoitaa se spinnu alas. Tuossa vaiheessa
on vain niin vaikeaa keskittyä ajamiseen, etenkin jos on ollut n.k.
"casper-douse" missä etukannella on kummituksia spinnun alla. Silloin
on ehkä naurukin niin herkässä
Tämähän on joukkuelaji ja uskon että oikeasti alkaa tulla tuloksia kun
päästään veneessä siihen että kaikilla on tehtäviä jotka vastaavat
ihmisten kykyjä ja palvelevat eniten veneen tuomista maaliin mahd.
nopeasti. Tämä tarkoittaa että navigointi annetaan jonkun toisen
tehtäväksi. Tämä myös tarkoittaa että em navigoija on koko ajan
"kortilla", siltä ei viedä korttia, eikä hänen navigointitaitoja kommentoida.
Annetaan kunkin miehen hoitaa tehtäviään kunnes he sen osaavat,
pahinta on ehkä kun joku yrittää tehdä jotain ja toinen "tulee auttamaan"
jolloin auttajan tehtävä jää helposti tekemättä ja kaaos on valmis.
Eli miellä (pyritään ainakin) siihen että kaikki tekevät omia tehtäviään
vaikka mikä olisi, vasta siinä vaiheessa kun tulee avunpyyntö autetaan.
Jos tehtävän suorittaja vaihtuu koko ajan on rutiinin saaminen myös
vaikeaa. Harjoittelu on myös tehotona ellei harjoitella samalla tavalla
koko ajan. Tämä tosin vaatii vakiomiehistön, harvalla on se luksus.
Jos joku tehtävä ei luonnistu muitten mielestä pitää joko harjoitella,
tai sitten annetaan jonkun toisen kokeilla että miksi se menee niin
hitaasti. Esimerkkinä on keulagasti kun hän laittaa spinnunskuuttin
puomiin. Jos skuutti on kireä tai keskigasti ei auta lfitillä niin se on
vaikeaa. Tuo ei välttämättä aukea afterguardille ennen kuin he ovat
kokeilleet puomin laittamasti takaisin mastolle kun sekä ylä- että ala-
gaija ovat kireällä Tämä jälkeen alkaa jo alagaijan löysääminen
ennen jiippiä onnistua automaagisesti
Yleensä kannattaa myös jättää pulinat maaliintulon jälkeen. Joten
kaikki kommentit ja manöövereiden läpikäymiset pitää hoitaa joko
ennen tai jälkeen kisan. Jos veneessä kisan aikana keskustellaan
(liikaa) siitä miten pitäisi genoa skuutata ei pinnamies ja trimmaaja
pysty keskittymään veneen ajamiseen.
Oho, tulipa vuodatus. Kotona työskentelyn syytä...
Ja muistakaa, "använd alltid spinnaker om ni kan"
Kilpapurjehdus on laji missä oppii kaikkea uutta. Yksi asia minkä mekin
olemme oppineet kantapään kautta on että pitää varmistua siitä että
miehistö pääsee töistään ajoissa jotta täysi miehistö voi lähteä ajoissa
laiturista. Tämä laji on monivaiheinen. Se tekee tästä niin hyvän.
Kilpailuhan alkaa jo pari päivää ennen starttia, seurataan säätä,
kerrataan sääntöjä, rataselostuksia sekä huolletaan vene. Otetaan
ajoissa yhteyttä miehistönjäseniin että he todella voivat tulla (ai,
olikos se keskiviikkona, mä luulin et torstaina... pitääkö todella
olla siellä jo viideltä, starttihan on vasta kuudelta jne jne jne).
Tuossa Stuart H. Walker:in kirjassa on lueteltuna syntejä jotka aiheuttavat
huonoja tuloksia. Sitaatti löytyy tuolta sivulta:
http://www.fe83.org/race/
Mielestäni "failure to make the start in time" pitäisi olla tuossa myös.
Noista se viimeinen on aika kuvaavaa miten mekin purjehdimme alussa:
Pinnamiehen pitää siis oikeasti vain keskittyä ajamiseen. Meidän oloissaFailing to steer properly because of preoccupation with
the crew, the boat, the competition, the immediate crisis,
or the past disaster.
vain on niin että veneenomistajalla (yl. pinnamies myös) on eniten
kokemusta veneen trimmistä, nousukulmasta, kotivesistä jne jne jne.
Yhtenä esimerkkinä on ryssitty spinnun alasotto. Tässä pitäisi pinna-
miehen vain ajaa (ja skuutata iso) sekä trimmaajan skuutata genoa.
Antaa keski- ja keulagastin hoitaa se spinnu alas. Tuossa vaiheessa
on vain niin vaikeaa keskittyä ajamiseen, etenkin jos on ollut n.k.
"casper-douse" missä etukannella on kummituksia spinnun alla. Silloin
on ehkä naurukin niin herkässä
Tämähän on joukkuelaji ja uskon että oikeasti alkaa tulla tuloksia kun
päästään veneessä siihen että kaikilla on tehtäviä jotka vastaavat
ihmisten kykyjä ja palvelevat eniten veneen tuomista maaliin mahd.
nopeasti. Tämä tarkoittaa että navigointi annetaan jonkun toisen
tehtäväksi. Tämä myös tarkoittaa että em navigoija on koko ajan
"kortilla", siltä ei viedä korttia, eikä hänen navigointitaitoja kommentoida.
Annetaan kunkin miehen hoitaa tehtäviään kunnes he sen osaavat,
pahinta on ehkä kun joku yrittää tehdä jotain ja toinen "tulee auttamaan"
jolloin auttajan tehtävä jää helposti tekemättä ja kaaos on valmis.
Eli miellä (pyritään ainakin) siihen että kaikki tekevät omia tehtäviään
vaikka mikä olisi, vasta siinä vaiheessa kun tulee avunpyyntö autetaan.
Jos tehtävän suorittaja vaihtuu koko ajan on rutiinin saaminen myös
vaikeaa. Harjoittelu on myös tehotona ellei harjoitella samalla tavalla
koko ajan. Tämä tosin vaatii vakiomiehistön, harvalla on se luksus.
Jos joku tehtävä ei luonnistu muitten mielestä pitää joko harjoitella,
tai sitten annetaan jonkun toisen kokeilla että miksi se menee niin
hitaasti. Esimerkkinä on keulagasti kun hän laittaa spinnunskuuttin
puomiin. Jos skuutti on kireä tai keskigasti ei auta lfitillä niin se on
vaikeaa. Tuo ei välttämättä aukea afterguardille ennen kuin he ovat
kokeilleet puomin laittamasti takaisin mastolle kun sekä ylä- että ala-
gaija ovat kireällä Tämä jälkeen alkaa jo alagaijan löysääminen
ennen jiippiä onnistua automaagisesti
Yleensä kannattaa myös jättää pulinat maaliintulon jälkeen. Joten
kaikki kommentit ja manöövereiden läpikäymiset pitää hoitaa joko
ennen tai jälkeen kisan. Jos veneessä kisan aikana keskustellaan
(liikaa) siitä miten pitäisi genoa skuutata ei pinnamies ja trimmaaja
pysty keskittymään veneen ajamiseen.
Oho, tulipa vuodatus. Kotona työskentelyn syytä...
Ja muistakaa, "använd alltid spinnaker om ni kan"
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: EWES 24.8
TervehdysPanu wrote:...Pieni pikakommentti, kun ei enää tänään ehdi tarinoida.
Ei me mokailtu. Me RYSSITTIIN oikein huolella .
Kerron myöhemmin mitä kävi, mutta valoitetaan sen verran että WB:n Mylar Genoa 1 vuosimallia 1990 taitaa olla entinen ...
No joo. Olipahan kisa. Ensin kissojen ja koirien kanssa yritin saada miehistöä kasaan. Monen kieltäytymisen ja muiden esteiden takia jouduin lähtemään vain kolmella hengellä mukaan.
Itse oli alussa pinnassa, mutta vaidoin kisan alun ryssimisien jälkeen hoitamaan kansi ja skuuttaus hommia. Genoan skuuttimme on sen verran paksut, ettei se mahdu kolmea kierrosta vinssille menemättä sotkuun, jos saa vähänkin löysää. Normaalisti minä kyllä jaksan pitään kitkaa yllä köyden ja vinssin välillä kahdellakin kieroksella. No nyt oli skuutausvoimassa pieni läkki ja yritimme kolmea kierrosta. No solmuhan siitä tuli ja peräti kahdesti peräkäin. Saimme tässä hässäkässä todella pahasti turpaamme. Olimme styyran halssilta kääntymässä paaralle ja meidän piti päästä fliitin edestä helposti terveisiin tuuliin ja karkuun, mutta solmun takia jäimme parkkiin. Menihän veneitä ohi. En edes kerinnyt (lue halunnut) laskea, että kuinka monta.
Siirryin itse skuutteihin, kunnes skuutti sakkeli pamahti auki ja genoa hakkasi valtoimenaan ja veto oli poissa. Nopea miettimisen jälkeen otin spinnun alakaijan taittoplokin kiinnitys sakkelin skuuttin ja taas jakoimme muiden tavoittamista (tuntui toivottomalta). Tässä vaiheessa otin jo aurinkolasit päästä ja totesin, ettei aurinko paista enää meille tänään . Miksi sakkeli petti, en tiedä. Paras arvaus oli, ettei sitä oltu suljettu kunnolla (ei, en se minä ollut).
Seuraavat ryssät vedettiin Lauttasaaren lounaiskulmalla juuri ennen kääntömerkkiä. Halusin Genoan alas ja nostaa spinun ennen merkkiä. Tuuli oli hieman vastainen, mutta vastaavaan suuntaan on ennenkin spinulla noustu. Ei siinä mitään ihmeelistä. No muuthan veneessä ei oikein olleet ajatuksissani mukana ja päädyimme jarruttelemaan vauhtia mutkittelemalla, kun kädet loppuivat kesken. Lisäksi totesimme spinnun likaiseksi ja päätimme liottaa ja pestä sen meressä .
Hengissä siitä selvittiin ja ajettii raivoisasti Olgaa kiinni ja saatiinkin hyvissä ajoin ennen seuraavaa kääntömerkkiä. Kääntömerkki meni meiltä nappiin ja etumatka Olgaan vain kuin kasvoi. Samalla Laura ihastui Olgan aurinko paneeliin tunnetuin seurauksin... .
Seuraavana strekki seuraavalla kääntömerkille. Huomasimme vanhan ja uskollisen Genoamme irvistävän kalvot rikkinäisinä etuliikistä keula vahvikkeen yläpuolelta taakse päin 40 cm matkalta . Matkalla saimme hyvää vetoapua isomman luokan veneiltä. Tulimme imussa vetoapua hyödyntäen. Käännön jälkeen spinnu ylös ja heti perään jiippi kohti maalia. Jiipin jälkeen ihmetelin miten spinnu yhtäkkiä oli kietoutunut etustaagiin ja skuutin kulkivat lenkin staagin ympäri. Olin ymmälläni. Äkkiä skuutit irti spinnusta ja pujottamaan niitä oikeista paikoistaan. Samalla huomasin miksi spinnu oli niin kankea nostaa ylös, miksi se veti kertaalleen rintsikoille, miksi skuutit sekosivat ihmellisesti ja miksi spinnua sai repiä lujasti alas. Pahuksen falli kulki etustaagin ympäri ja spinnun toppi oli rutussa staagin ympärillä. Pysyin viisaasti vaiti enkä ryhtynyt kyselemään keulagastilta fallin vetämisen yksityiskohtia... .
Spinnulla maaliin ja kello käyntiin. Laskimme, että Olga voitta meidät, jos he ovat alle neljä minuuttia meidän perässä maalissa. Tiukille veti mutta meidän kannalta huonommalle puolelle päädyttiin.
Toisaalta olisihan se ollut loukkaus koko kilpailua kohtaa jos näin surkealla esityksella olisi saanut tulosta aikaan .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: EWES 24.8
Pah, kolme on aivan sopiva luku (ainakin enemmän kuin 2), meilläkin tosin piti olla 4, mutta alta 16v-kaverien luotettavuudessa on vähän puutteita.Tällä kertaa pääsimme lähtöalueellekin siedettävän aikaisin, kun arkkitehtimme oli vain 5 minuuttia myöhässä (tutun 10-15 sijaan).Panu wrote:[quote="Panu]
Tervehdys
No joo. Olipahan kisa. Ensin kissojen ja koirien kanssa yritin saada miehistöä kasaan. Monen kieltäytymisen ja muiden esteiden takia jouduin lähtemään vain kolmella hengellä mukaan.
Tjooh, yrititte kanssa törmätä meidänkin kanssamme siinä samassaOlimme styyran halssilta kääntymässä paaralle ja meidän piti päästä fliitin edestä helposti terveisiin tuuliin ja karkuun, mutta solmun takia jäimme parkkiin. Menihän veneitä ohi. En edes kerinnyt (lue halunnut) laskea, että kuinka monta.
Yllättävän paljon tosiaan teillä kului aikaa tuohon, koska sille vihreälle kepille tultaessa olitte jo varmaan puoli kilsaa jäljessä.
Oli sekunteista kiinni että emme saaneet kuvareportaasia tästä, sen verran hienon jarrun kuitenkin onnistuitte veteen päästämään.Lisäksi totesimme spinnun likaiseksi ja päätimme liottaa ja pestä sen meressä .
Jep, 10 sekuntia! wuuhuu!.Spinnulla maaliin ja kello käyntiin. Laskimme, että Olga voitta meidät, jos he ovat alle neljä minuuttia meidän perässä maalissa. Tiukille veti mutta meidän kannalta huonommalle puolelle päädyttiin.
Ette kenties huomanneet, mutta uskoisin että "voittomme" mahdollisti uusi synkronoitu hengitystekniikka jota miehistömme käytti aktiivisesti.
Tämä toimii siis siten, että sisäänhengitys tehdään nenä keulaan päin ja nopeasti käännetään naama perään uloshengitystä varten. Tätä kun 3 henkilöä tekee saksalaisella tarkkuudella koko kisan ajan, niin kyllä alkavat sekuntit karista
Tästä on hyvä jatkaa, lauantaina tavoitteena ainakin 3. vika sija. Tuo kisammehan on siis saaristokisa, joka käydään tutuissa maisemissa Käärmesaaren ja Kytön välillä (edestakaisin 2 kertaa), joten kelin salliessa joku saattaa jopa nähdä kisaa jos merelle eksyy.
Re: EWES 24.8
Meillä Charlotassa ollaan huomattu että styran vinssiin ei saa laittaaPanu wrote: Genoan skuuttimme on sen verran paksut, ettei se mahdu kolmea kierrosta vinssille menemättä sotkuun, jos saa vähänkin löysää.
kolmea kierrosta, mutta paaran puolella kylläkin. Johtunee missä
kulmassa skuutti tulee vinssiin sisään tai ulos.. en tiedä.. Olemme
(aikaisemmin) useamman kerran saaneet ns. "engelsmannin" styran
vinssiin (kun on ollut kolme kierrosta), mutta ei koskaan paaran
puolella.
Itse laitan aina kaksi kierrosta styran puolella ja kolme paaran puolella.Panu wrote: Normaalisti minä kyllä jaksan pitään kitkaa yllä köyden ja vinssin välillä kahdellakin kieroksella.
Styran puolella lisään sitten yhden kierroksen (jos on tarve) heti kun
olen apinan raivolla vetänyt kaiken löysän pois. Vinssikampi minulla on
paikoillaan jo ennen vendaa. Kitkan nostamiseksi voi esim kastella
skuutit. Se auttaa kummasti. Emme kyllä harrasta skuuttien kastelemista
enään.
--
Pone