loistava EWES!

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

loistava EWES!

Post by harald »

TÄmän päivän rata oli tuollainen:

Image

Tänään oli loistava FE-keli! 9-10m/s ja vähän aallokkoa. Startti meni
nappiin, suunnitelman mukaan ajettiin minuuttia ennen vasemmalle
poijulle ja sitten styyralla pitkin linjaa. 10m ennen seuraavaa poijua
meni startti ja sitten heti alas ja spinnu ylös. Monikaan ei viitsinyt tuossa
puuskaisessa tuulessa nostaa mutta Vindungen, X-tas (x79) ja me
oltiin tuossa järjestyksessä ekalla merkillä.

Tuosta löytyy muuten plotti:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ewes_17aug

Samasta albumista pari kuvaa jotka otin juuri ennen maaliintuloa.

Käärmeluotojen kohdalla tiesimme että poiju oli hiukan siirtynyt pohjoiseen
joten osasimme ottaa korkeutta ajoissa. Vindungen ajoi tuossa kauan
ilman spinnua ja genoaa kun huomasivat missä merkki on. X-tas tuli
aika hyvin mukaan peliin myös mutta tässä kiersimme merkin fleetin
ekana!

Kuka sanoi ettei FE kulje lenssillä, tasoissa X-79 kanssa ei välttämättä
ole ihan huonoa. No, spinnu taas ylös ja kohti Melkin e-kärkeä ja
aallokko alkoi nousta jo. X-tas ja moni muu ajoi ilman spinnua. Kaula
vain kasvoi. Outo fiilis, ensimmäistä kertaa kun johdetaan suorassa
ajassa (tasoitus) fleettiä. Tuohon voisi tottua! :)

Melkin selällä piti kiertää länsiviittta jota ei enää ole. AJoimme plotterilla
joten osasimme kiertää matalikon oikein, toivottavasti kukaan muu ei
osunut siihen. Tiesin sen puuttuvan koska katsoin tänään kopu:n
tiistaikisa-sivustoa missä asia mainitaan.

Melkin e-puolella kierrettiin p-poiju ekana. Kuten myös rysäkarin viitat.

Kryssi kohti rönnkobbenia oli kiva. Nousukulmaa oli ihan hyvin, kuten
plotistakin huomaa :)

Rönnkobbenin kohdalla huomasimme ensimmäisen spectator-boatin,
Annelihan se siinä katsomassa kisaa. Vindungen ja X-tas lähestyivät
tässä pikkuhiljaa mutta pystyimme pitämään ne takana vielä vihreällä
viitalla. Vasta kryssillä kohti maalia vindungen kuroi kiinni ja ohi hyvien
shiftien avulla. Lopulta suora järjestys oli vindungen ja me muutama
kymmenen metriä takana. Saman verran x-tas kolmantena maalissa.

tasoituksissa odotan aika hyvää sijoitusta :)

Että näin, adrenaliini ja muut jylläävät vielä, kivaa oli!

Tämä oli ensimmäistä kertaa kun 5v Lisa oli mukana. Hänenkin mielestä
tämä oli kivaa. Olisiko toiminut maskottina? Nojoo, ehkä ei oteta Lisaa
mukaan pitkälle avomerelle kuitenkaan, vaikka onnea toisikin :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Ja suurkiitos myös Jyrkille, joka hoiti pianistihommat hienosti, kun vakiomiehistössä oli hieman vajautta. Kiitos Jyrki!

--
Pone
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Valmistauduimme kisaan huolellisesti ja jo viiden minuutin paukun kohdalla nostimme purjeet ylös, pääsyy siinä ettei veneen maisema-arkkitehtipersoonamme tunnu osaavan kelloa :)

Millä purjekombinaatiolla ajoitte?

Meillä oli välillä vauhtia ja vaaratilanteita 1. reivillä ja fokalla, mutta ainakin iso luokka tuntui menevän kevyesti täysin purjein.

Käärmesaariin asti olimme kahden vaiheilla keskeyttääkö vaiko jatkaako ja lopulta sitten otimme itseämme niskasta kiinni ja vedimme lenkin loppuun asti. Reivasimme (ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja olin pistänyt reiviköydet vahingossa väärinpäin->takakulma huonosti kiinni) siinä käärmesaarien kohdalla, mutta avotuulipätkällä olimme jo minuutin muuta fleettiä jäljessä.
Rysäkarin kryssillä aallonkorkeus nousi vähän epämukavan korkeaksi ja kansi ainakin tuli pestyä. Loppua kohti tuuli alkoi tyyntyä ja Rönnklobbenin kohdalla vedimme taas ison tappiin ja loppumatka olikin aika lomailua.

Harald, mokasitte sitten sen maalintulopaukun ottamisen kanssa, me kyllä hoidettiin oma osuutemme luokan paukuista...

Kuriositeetti #2 Sattuiko kukaan näkemään mitään tekstiä meidän vesilinjamme alapuolella :)
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Petri wrote:Millä purjekombinaatiolla ajoitte?
Täys iso ja Genoa 3 koko kisan läpi. Ihan mukavasti meni kun oli tarpeeksi läsk... lihaksia laidalla..

--
Pone
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ajoimme G3:sella ja täydellä ison koko matkan. Ei ongelmia. Meitä
oli neljä aikuista (+n 15kg tyttö), se auttaa paljon. Ja mahdollisimman
paljon istutaan luuvartin reelingillä.

Te ette aja spinnulla näitä, eikö totta? Muistaakseni...

Jaa, emme valitettavasti nähneet mitään tekstiä teidän pohjassa. Ehkä
Panu näki?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

harald wrote:Ajoimme G3:sella ja täydellä ison koko matkan. Ei ongelmia. Meitä
oli neljä aikuista (+n 15kg tyttö), se auttaa paljon. Ja mahdollisimman
paljon istutaan luuvartin reelingillä.
Tai jos nuo edes menisi sinne ottamaan aaltoja vastaan, mutta kun pinnassakin saa vielä osansa... (murinaaa)
harald wrote:Te ette aja spinnulla näitä, eikö totta? Muistaakseni...
Eipä ajeta, kun ei ole (enää) spinnua. Toisaalta EWES-kisoissa meillä on tästä syystä loppukauden erilainen tasoitus. Armollisesti tippui 0,03 eli on nyt 1,04. Ja tästä on kirjallinen vahvistus...
harald wrote:Jaa, emme valitettavasti nähneet mitään tekstiä teidän pohjassa. Ehkä Panu näki?
Ei varmaankaan nähnyt, kun ei me enää korvallamme mennä niin kevyissä tuulissa, mitä maaliin tullessa oli.

Risto
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Yksi vahinko sattui muuten tuossa matkalla. Tuo paljon parjattu mastouran
jousikieleke tipahti rysäkarin jälkeen mastolta mereen!

Ja tullessamme kohti koivusaarta oli akuissa enää 11V. Ovatkohan tulleet
tiensä päähän suomenlahden rynkytyksessä ja läppärin kuorman alla.
No, biltemasta noita saa lisää...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

risto wrote:
harald wrote:Ajoimme G3:sella ja täydellä ison koko matkan. Ei ongelmia. Meitä
oli neljä aikuista (+n 15kg tyttö), se auttaa paljon. Ja mahdollisimman
paljon istutaan luuvartin reelingillä.
Tai jos nuo edes menisi sinne ottamaan aaltoja vastaan, mutta kun pinnassakin saa vielä osansa... (murinaaa)
Hei, vesi oli kylmää, eihän siinä kannella nyt viitsi kauheasti silloin olla, etenkään kun ei ole niitä vaahtomuovipehmuisteita housuissa :)

Selkeästi pitää aloittaa läskileiri meille, tai sitten käskyttää 100kg verran vartsunjohtajia vastedes painolastiksi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa on plotti ajosta missä on tuulikin mukana:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 17aug_wind
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Yksi vahinko sattui muuten tuossa matkalla. Tuo paljon parjattu mastouran
jousikieleke tipahti rysäkarin jälkeen mastolta mereen!

Ja tullessamme kohti koivusaarta oli akuissa enää 11V. Ovatkohan tulleet
tiensä päähän suomenlahden rynkytyksessä ja läppärin kuorman alla.
No, biltemasta noita saa lisää...
Tervehdys

Ongelma vain on, että nuo starttiakut eivät kestä kovinkaan hyvin syväpurkausta ja tärinää. Syväpurkaus vahingoittaa akkua ja tärinä saa lyijyoksidin irtoamaan kennoista ja sakkautumaan akun pohjalle, mistä luonnollinen seuraus on oikosulkuvirta ja hidas purkautuminn ihan itsestään.

Paras vaihtoehto lienee hupiakuille ns. hyytelöakku, jonka jännite säilyy huomattavasti paremmin varaustason laskiessa, eli ei mene niin helposti polvilleen. Lisäksi hyytelöakku ei ole juuri moksiskaan tuosta syväpukaamisesta. Ainut ongelma on tuo tunnettu tosi asia, että mikä maistuu niin se maksaa.

Tähän kaiketi Haraldin tekisi mieli vastata: " Elämä on..." :wink:
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: loistava EWES!

Post by Panu »

harald wrote:...Rönnkobbenin kohdalla huomasimme ensimmäisen spectator-boatin, Annelihan se siinä katsomassa kisaa...
Tervehdys

Joo olimme juuri lähteneet poijusta, kun tulitte Lauttasaaren kulmalla vastaan. Teillä oli hässäkkää kääntömerkillä ja spinnun nostossa, joten ymmärrän, jos ette siinä vaiheessa meitä huomanneet. Yritin ottaa teistä muutaman digikuvan. En tiedä kuinka onnistuin, kun tuo puuskittainen tuuli sai veneen vikuroimaan. Sitten tapahtui se vanhan aikainen, kun kameran akut loppu. Olisi muutoin ottanut koko "rullan" kuvia. Nyt taisi jäädä kahteen. Sorry :oops:.
harald wrote:...Lopulta suora järjestys oli vindungen ja me muutama
kymmenen metriä takana. ...tasoituksissa odotan aika hyvää sijoitusta :)
Joo. Aika komeaa on Charlotan vauhti. Lopussa olisi kaiketi teillä ollut paikka vaihtaa Genoa 1:seen, jolla vauhti olisi varmaan riittänyt kevenevässä tuulessa Vindungenin takana pitämiseen. Eiköhän se tasoitus voittokin teille tule... :roll:.

Petrikin soitteli Miesaaren selällä maalia kohti ajaessaan ja pyyteli ottamaan kuvia Olgasta. Pe....e :twisted:. Minkäs teet, kun ei ole virtaa niin ei tule kuvia. Kirotut ovat nuo pienet sormiakut... :evil:
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

EWES

Post by Guest »

Onnittelut Charlotan miehistölle !

Eilinen osoitti miten tehokasta hengaaminen mallia Melges voi parhaimmillaan olla (ainoa veneen kannella oleva ruumiinosa, "kassit"). Tällöinhän perämies vain istuskelee ja pyörittelee päätänsä nautiskellessaan veneen kulkiessa tasapainoisesti.

Iskikö kisaväsymys maalisuoralla ? vai olitteko vain kohteliaita... hatunnoston paikka Haraldille joka säästi meidät nöyryytykseltä ja soi meille maalipaukun.

Hieno kilpailu vaikkakin esittelimme kanssakilpailijoillemme kaiken mahdollisen tunaroinnin omalta osaltamme...

Purjehdusterveisin

PallE, VindUngen

Ps. katsastusmiehenä en hyväksyisi dieselin starttiakuksi pienempää kuin 60Ah, en muista määritelmää akusta mutta sen tulee olla riittävä !
Guest

Post by Guest »

Kiitos Palle!

No tulihan se voitto kuuden minuutin erolla kakkoseen:

http://www.emk.fi/content_files/Pikkuluokka%2005.xls

Ei se kohteliaisuutta ollut. Kun maalisuoralla oli enää noin vähän tuulta
niin kolmonen ei riittänyt enää. Olisi pitänyt vaihtaa ykköseen mutta
hakapurjeilla ei kannata vaihtokaan. Onnittelen paukun ottamisesta.

Starttiakusta sen verran että jos veneessä on 2*74Ah ja sen lisäksi yksi
28Ah niin katsastusmies varmaan hyväksyy kyllä. Mutta pitää selvittää vielä
paljonko tuollaisesta saa "cold cranking amps" että riittääkö yammulle.

Selvisi muuten minkätakia akut ovat loppu. Nesteitä ei niistä näe enää ollenkaan.
Tämä on pitkän avomeren jälkeen kun ajettiin hyvin kallellaan välillä ja
minä olin unohtanut kiinnittää akun ilmausreikään sen letkun. Joten kun
ovat kallellaan olleet niin ovat päästäneet nesteet laatikkoihinsa. Seuraavaksi
haen uusia akkuja ja muistan sen letkun.

Akkujen syväpurkausta pitää välttää. Sen takia meillä on 2*75Ah rinnan
jotta ei tarvitse syväpurkaa niitä. Suositus taisi olla että ettei pidä alittaa
50% lataustasoa eliniän takia. 150Ah akustosta saa siten ottaa 75Ah.
Suurempi akusto toimii vielä pidempään pienellä kuormalla, joten kahdesta
rinnankytketystä saa enemmän virtaa pienellä kuormalla kuin jos
kuormittaisi yhtä akkua vuorotellen samalla kuormalla.

- Harald, vieraskoneella
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: loistava EWES!

Post by Panu »

harald wrote: ...Melkin selällä piti kiertää länsiviittta jota ei enää ole. AJoimme plotterilla joten osasimme kiertää matalikon oikein, toivottavasti kukaan muu ei osunut siihen. Tiesin sen puuttuvan koska katsoin tänään kopu:n tiistaikisa-sivustoa missä asia mainitaan...
Tervehdys

Joo minäkin ihmetelin länsiviitan puuttumista. Tietääkö kukaan miksi se on poissa? Joskus -80 luvulla kun purjehdusta aloittelimme, niin kyseistä viittaa ei ollut. Mielestäni länsiviitta on vähintäänkin tarpeellinen. Minne pitää soittaa, että saisimme sen takaisin?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Merenkulkulaitokselle kaiketi? Taisi mennä silloin avomerism jälkeen kun
oli tuulta paljon ja kauan, mutta nämä on arvauksia.

Asiasta mainitaan kyllä KoPun sivuilla:

http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... ndex.shtml
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply