Kuplia pohjassa...

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Kuplia pohjassa...

Post by harald »

Meillä, kuten varmaan niin monella muullakin näin vanhassa veneessä, on muutama
pieni kupla pohjassa. Nämä kuplat indikoivat osmoosia eli laminaattiin on päässyt
kosteutta.

S-postasin yhden tuttavan kanssa tuossa joka on nyt sitten höyläyttänyt gelkkarit
pois ja tässä tulee sitten eräänlainen joululahja:

Ainakin tuossa FE-yksilössä oli laminaatti erittäin hyvässä kunnossa. Kuplat ovat
muodostuneet gelcoatin monen eri kerrosten väliin. Eli FE-ssä on paksusti
gelkkaria ja pienet kuplat eivät todnäk tee muuta hallaa kuin kosmeettisesti.

En ota vastuuta äskeisestä, eli jos jollain on kuplia niin kannattaa kuitenkin ottaa
asiantuntijan apua paikan päälle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kari
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Dec 18, 2002 02:52 am
Location: Hanko
Contact:

Post by Kari »

Totta, tuo on hyvin yleistä veneille jotka on tehty käsin lammaamalla ja gelkkaria säästämättä. Sama tilanne mulla oli ekan retkiveneen kanssa, eli "Airiston seisojan" kanssa (Rock 20).

KL
kari.leino@svk.fi
p. 0445327673
f. 019-2482079
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

"Airiston Seisoja", se oli mainio! :)

Tuossa on sekä Vene että seglinglehdessä ollut monta juttua osmoosista. Kaikissa on
käytetty korjausmenetelmänä gelkkarin höyläämistä pois. Tuo on suhteellisen arvokas
operaatio ( >2 k€ ) joten me päätimme ottaa "riskin" ja seurata tilannetta pari vuotta.

Näin vanhassa veneessä nuo kuplat voivat olla peräisin ihan tehtaalta asti eikä ne
lisäänny ollenkaan enää veneen tässä vaihetta elinkaarta. Kyllähän nuo kuplat
aiheuttivat nurnaa meillä kun huomasimme ne meidän uudesta rakkaasta helmestä mutta
nyt ei tunnu niin pahalta.

Kaveri vielä kertoi että jos uuteen (<4v ) veneeseen kehittyy noita kuplia ja paljon niin syytä
olla huolissaan mutta muutama (meillä kymmenkunta) kupla näin vanhassa veneessä voitaneen
pitää normaalina.

Osmoosihan kyllä pahentuessaan heikentää rakennetta mutta se ei ole ollenkaan yhtä tuhoisaa
tai nopeaa kuin esim auton peltien ruostuminen. Eli jos rakkuloita on kannattaa ensin
pitää pää kylmänä ja seurata tilannetta jonkun aikaa. Meillä oli vielä niin että em rakkulat
eivät meneet rikki veitsenkärjellä ja poratessa niin ne olivat kuivia sisältä.

Syyksi arvaan gelkkarin huonoa sekoittamista valmistusvaiheessa eikä välttämättä kosteus-
tunkeumaa.

Toisaalta, jos haluaa tehdän "oikein" (TM) ja rahaa on niin sitten höylätään ja epoxoidaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

joo, se Airiston Seisoja oli "rokkari" piireissä just 20, kun 24 oli jo "kova peli". Eli Rock paattien numerot on purjeneliöitä.

Olen samaa mieltä rakkuloista. Pää kylämä ja järki käteen. Ei se tarkoita sitä että rakkulan löytyessä vene katkeaa seuraavassa svellissä. Toki rakkulat laittaa asian uuteen tolaan, koska se sykähdyttää. Toisaalta on myös vaikeaa myydä sitä.

Kaverini laittoi oman -70 luvun kattinsa (Hirondelle) itse. Hioi gelkkarin pois ja kävi läpi rakkuloita. Hioi niin paljon että alkoi olla "tervettä" muovia. Tosi asiassa se oli just gelkkarin alla, ei sen enempää. Ei muuta kun epoxoimaan ja väri pintaan. Ei varmaan vedä vettä enää sisällä.

Tuo tehty proggis oli tavallaan turha, sillä kyseessä oli ihan pintavika. Homma oli ajallisesti kova (piti kuivattaa hyvin ennen epoxointia) ja tilat tuli kalliiksi vuokrata. Jos homma olisi nyt hänelle ajankohtainen, ei lähtisi siihen. Pelästyi ja toimi samantien kun luuli että paatti hajoo alta pois :wink:

Mutta rakkuloiden määrä on ratkaiseva ja se, mitä tapahtuu kun niitä puhkoo ja tökkii. Yhdellä tutlla taasen (Guy 27) jouduttiin ottamaan niin paljon lasikuitua pois että olis melkeen puhaltamalla saanut ilman menemään kyljestä läpi. Eli kun shokki on ohi niin järkeä ja harkintaa mukaan. Säästää 90% tilanteissa selvää rahaa.

Tuo kulpajuttu on tietty ongelma ruiskutusmenetelmässä ja myös aikoinaan lammattiin vaan telalla ja paljon hartsia. Ei käytetty kovaa rulla laisinkaan ilmoja pois telaamaan.
Kari
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Dec 18, 2002 02:52 am
Location: Hanko
Contact:

Post by Kari »

Sori, toi oli mun juttu. Unohdin logata itseni sisään. Pitää varmaan laittaa autom.sisääkirjaus.

KL

Anonymous wrote:joo, se Airiston Seisoja oli "rokkari" piireissä just 20, kun 24 oli jo "kova peli". Eli Rock paattien numerot on purjeneliöitä.

Olen samaa mieltä rakkuloista. Pää kylämä ja järki käteen. Ei se tarkoita sitä että rakkulan löytyessä vene katkeaa seuraavassa svellissä. Toki rakkulat laittaa asian uuteen tolaan, koska se sykähdyttää. Toisaalta on myös vaikeaa myydä sitä.

Kaverini laittoi oman -70 luvun kattinsa (Hirondelle) itse. Hioi gelkkarin pois ja kävi läpi rakkuloita. Hioi niin paljon että alkoi olla "tervettä" muovia. Tosi asiassa se oli just gelkkarin alla, ei sen enempää. Ei muuta kun epoxoimaan ja väri pintaan. Ei varmaan vedä vettä enää sisällä.

Tuo tehty proggis oli tavallaan turha, sillä kyseessä oli ihan pintavika. Homma oli ajallisesti kova (piti kuivattaa hyvin ennen epoxointia) ja tilat tuli kalliiksi vuokrata. Jos homma olisi nyt hänelle ajankohtainen, ei lähtisi siihen. Pelästyi ja toimi samantien kun luuli että paatti hajoo alta pois :wink:

Mutta rakkuloiden määrä on ratkaiseva ja se, mitä tapahtuu kun niitä puhkoo ja tökkii. Yhdellä tutlla taasen (Guy 27) jouduttiin ottamaan niin paljon lasikuitua pois että olis melkeen puhaltamalla saanut ilman menemään kyljestä läpi. Eli kun shokki on ohi niin järkeä ja harkintaa mukaan. Säästää 90% tilanteissa selvää rahaa.

Tuo kulpajuttu on tietty ongelma ruiskutusmenetelmässä ja myös aikoinaan lammattiin vaan telalla ja paljon hartsia. Ei käytetty kovaa rulla laisinkaan ilmoja pois telaamaan.
kari.leino@svk.fi
p. 0445327673
f. 019-2482079
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo automaattikirjautuminen on ihan jees. Se laittaa sun koneelle evästeen (cookien)
jolla selaimesi osaa sitten ikään kuin kirjautua tullessasi uudestaan. Vaarana siinä on
että unohtaa sitten salasanan kun ei harjoittele sitä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply