Page 1 of 1

tarttis vähän opetella

Posted: Wed Jul 27, 2005 21:47 pm
by ollik
Moi :)
Saattaa olla ettei tämä ole ihan gastipalstan juttu, mutta...

Minulla on FE83 vm -81. Olisi mukava kuulla ja nähdä veneeseen sopivia ratkaisuja "samassa veneessä" olevalta.
Jos joku vastaisi muutamaan kysymykseen, kehittyisin FEneilijänä taas hieman paremmaksi.

Kiinnostusta on esim. seuraaviin asioihin:
Isopurjevaihtoehdot.
Spinnun käyttö.
Yanmar 1GM10 rakenne.
Jalusköysien lukot ja niiden sijoitus.
Septin imutyhjennyksen läpiviennin tarkka paikka.(Poisko merityhjennys?)
Ilmeisesti vakiona olevan Wallas-lieden sielunelämä.
Jatketun perän yhteydessä muutettu takakaide.
Sisustusratkaisut.
Kölin restaurointi.
Liittyminen jäseneksi FE83 ry:hyn.

Jos jaksoit lukea tämän ja omaat avoimen luonteen, ota yhteyttä.
Myös sisäänpäinkääntyneet otetaan huomioon :wink:

Ystävällisesti Ollik gsm 040-537 5090

Re: tarttis vähän opetella

Posted: Tue Aug 02, 2005 12:23 pm
by harald
ollik wrote:Moi :)
Saattaa olla ettei tämä ole ihan gastipalstan juttu, mutta...
Siirsin tämän FE-forumiin
Minulla on FE83 vm -81. Olisi mukava kuulla ja nähdä veneeseen sopivia ratkaisuja "samassa veneessä" olevalta.
Jos joku vastaisi muutamaan kysymykseen, kehittyisin FEneilijänä taas hieman paremmaksi.
Tämä on just yhdistyksen perimmäinen tarkoitus! Tervetuloa!

> Isopurjevaihtoehdot.

Näissä ei varmaan niin paljon vaihtoehtoja ole. Yli latta läpimenevä,
ehkä myös seuraava ylhäältä. Kaikki isopurjeet on irti puomista
nykyään. Suosittelen WB:tä, niillä kai eniten kokemusta kys veneestä
tällä hetkellä.

> Spinnun käyttö.

Tähän suosittelen joko tapaamiseen mukaan tulemista (kts forumissa,
taisi olla 17.9) tai sitten joku voisi tulla antamaan "vierihoitoa". Vaikeinta
on varmaan nostot, laskut sekä jiipit. Kun näitä harjoittelee pari
kertaa niin kys. purje ei ole mörkö enää vaan on todella hyödyllinen
kapistus.

Suosittelen myös Ivar Dedekamin kirjan hankkimista, siellä on perusteet
kuvineen hyvin esitelty. Mutta mikään ei tietenkään korvaa kokemusta
ja harjoittelua.

> Yanmar 1GM10 rakenne.

Kts linkkiosastolta, sieltä löytyy linkkejä erinäisiin sivuihin kuten
http://www.motoren.ath.cx/

> Jalusköysien lukot ja niiden sijoitus.

Suosittelen rapujen asentamista selkänojiin vinssien kohdalle. Katso
kuvia tuosta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000274

> Septin imutyhjennyksen läpiviennin tarkka paikka.(Poisko merityhjennys?)

Kyllä se merityhjennys kannattaa säilyttää. Tuon läpiviennin paikka
vaihtelee veneissä. Meillä on styyrpuurin punkan alla mutta monella
on se pöntön alla. Minä haluaisin laittaa tuon vesilinjan yläpuolelle,
olisi ainakin yksi vuotokohde vähemmän. Onko sitten käytännöllistä
vai ei on eri asia.

> Ilmeisesti vakiona olevan Wallas-lieden sielunelämä.

Oi voi wallas :) Tuo ei kyllä taida olla vakiovaruste. Tuossa Peterin
kanssa keskusteltiin tuosta koska hänellä on samanlaisia ongelmia. Ehkä
Peter valaisee miten edetään asiassa? Yleensä Wallaksen viat johtuvat
liian pienestä jännitteestä. Toimiiko jos kone on päällä? Jos niin,
lähtisin tarkistamaan jännitetasot, johdotukset jne. Silloin kun meillä
oli vielä wallas niin se oli tosi kranttu jännitetasolle.

> Jatketun perän yhteydessä muutettu takakaide.

Minulla ei kokemusta. Takakaiteen muutosta avonaiseksi suunnitellaan
tosin myös joten kaikki mielipiteet ovat arvokkaita meillekin.

> Sisustusratkaisut.

Kts linkkoosasto, siellä on erinäisiä suunnitelmia ja galleriasta jos
jaksaa selata löytyy paljon toteutuksiakin.

> Kölin restaurointi.

Tuosta on kirjoitettu aikaisemmin. Käytä forumin haku (search) toimintoa
köli-sanalla.

> Liittyminen jäseneksi FE83 ry:hyn.

Laita viesti osoitteeseen hallitus@fe83.org missä kerot nimesi,
puhelinnumerosi, osoitteesi sekä veneen tiedot (p-no, nimi, vuosimalli, seura) niin
asia etenee.

Re: tarttis vähän opetella

Posted: Tue Aug 02, 2005 13:37 pm
by Panu
harald wrote:Tähän suosittelen joko tapaamiseen mukaan tulemista (kts forumissa,taisi olla 17.9) tai sitten joku voisi tulla antamaan "vierihoitoa"....
Tervehdys

Tuota niin, oli jo viime perjantaina Ollin kanssa puhetta tuosta vierihoidosta, joten asia on prosessoitavana... 8).

Jos muita vierihoidettavia (kuulostaa muuten tosi pahalta) tai muuten mukaan haluavia, niin ilmoituksia tähän fooruumiin niin koitetaan saada toimintaa järjestettyä.

Posted: Tue Aug 02, 2005 13:45 pm
by Erkka
Takakaide

Awassa on takakaide halkastu ja hitsattu, lopputulos ei ole nätti mutta pirun hyvä. Pikkusen spoijaa noi kaidetolpat, pitää tehdä niihin joku patentti talven aikana. Awa köllöttelee laiturissa Kivenlahdessa, jos haluat nähdä livenä erikoisen jatkopalan ja takakaiteen. Myös regatassa syyskuussa tietty.

Septin imutyhjennys

Keulapiikissä samalla reunalla pöntön kanssa. Tämä siksi, ettei tarvinnut vetää sitä arviolta 6 senttiä paksua letkua pitkin venettä, vaan sai tankista suht suoraan ylöspäin. Meillä on vesitankin täyttö samalla puolella, eli jos rapatessa (tyhjentäessä) roiskuu, niin hyhhyh...ei vaan, ei toistaiseksi ole ollut ongelmia.

-Erkka / Awa

Posted: Thu Aug 04, 2005 15:41 pm
by Panu
Awa wrote:Takakaide
Awassa on takakaide halkastu ja hitsattu, lopputulos ei ole nätti mutta pirun hyvä.
Tervehdys

Muistaakseni Hennulissa ja Arkissa on myös peräjatke ja takakaidetta on siten modifioitu.

Seuraavassa muutamia linkkejä kuviin, jossa jotain näkyy aiheesta:

Hennulin albimista:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0318
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0310

Arkin albumista:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... &id=SEPPO3
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=FH000014

Awan albumista:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IM000513

Posted: Tue Aug 09, 2005 10:29 am
by Olli
Ilmeisesti vakiona olevan Wallas-lieden sielunelämä.
Wallas tarvitsee toimiakseen niin paksut piuhat, ettei ne tahdo mahtua vehkeessä olevaan sokeripalarimaan. Johdot kannattaa olla niin lyhyet kuin mahdollista, jotta jännite ei putoa niissä turhaan.

Laite kannattaa myös huoltaa, korjaussarjaa saa ainakin Maritimista. Siihen sisältyy tiivisteet, huopasydämet ja hehkulanka. Sain joskus vene-lehden kylkiäisenä Kipparin Huoltokoulu -kirjasen, jossa on hyvä kuvitettu ohje Safeflamen huollosta. Artikkeli "Safeflame a'la carte" on julkaistu Kippari-lehdessä joskus 1999-2004, tarkempaa aikaskaalaa kirjasessa ei mainita.

Wallas näyttää päällisin puolin ihan luotettavalta ja siistiltä tuotteelta, mutta avatessa paljastuu karu totuus; laite on rakennettu terävistä pellin palasista, johtospaghetista ja niin simppeliksi vehkeeksi käsittämättömästä määrästä piirilevyä. Itse tulin siihen tulokseen, että laite toimii tuurilla. Piuhoille ja letkuille on varta vasten rakennettu lukuisia teräviä pellin reunoja, joihin ne voivat nirhautua.

On tuossa kuitenkin puolensakin, kaasuun verrattuna turvallinen ja lämpökannella saa kajuutankin kuumaksi. Huollettuna ja tiiviillä pakoputkella ei edes haise kovin pahasti.

Posted: Tue Aug 09, 2005 10:41 am
by Panu
Olli wrote:
Ilmeisesti vakiona olevan Wallas-lieden sielunelämä.
Wallas näyttää päällisin puolin ihan luotettavalta ja siistiltä tuotteelta, mutta avatessa paljastuu karu totuus; laite on rakennettu terävistä pellin palasista, johtospaghetista ja niin simppeliksi vehkeeksi käsittämättömästä määrästä piirilevyä. Itse tulin siihen tulokseen, että laite toimii tuurilla. Piuhoille ja letkuille on varta vasten rakennettu lukuisia teräviä pellin reunoja, joihin ne voivat nirhautua.
Tervehdys

En olepäivääkään katunut sitä hetkeä, kun irrotin Safeflame lieden ja jätin sen rannalla... 8). Nykyään Annelissa on Origon 2000 sprii käyttöinen liesi asennettuna kiikkuun. Toimii luotettavasti kuin junan vessa :D. En vaihtaisi pois mistään hinnasta, koska en tiedä parempaakaan (kaasu ehkä?).