Page 1 of 2

Kulunut kansi, mitä tehdä?

Posted: Thu Dec 12, 2002 10:54 am
by harald
Meillä on kannen karhennus kulunut aika sileäksi juuri tuon sitlooran vieressä,
keskellä etukantta sekä parista muusta kohtaa. Mitä ratkaisuja tuohon on?

Treadmaster ei oikein sovi tyyliin, kuten ei myöskään teak-lankutus :)

Onko tuossa ainoana vaihtoehtona sitten vanhan karhennuksen hiominen sileäksi
ja uuden pinnan tekeminen? Tuo alkuperäinen taittaa olla tehty niin että on sivelty
gelkkaria pintaan ja kun se on vielä kostea niin ollaan vedetty rätti tjms pehmeässä
gelkkarissa.

Terpol muuten tietää tuon gelcoatin värit ym. Kuulemma Norpol 8008. Varastossakin
on kuulemma.

Kulunut kansi

Posted: Thu Dec 12, 2002 11:22 am
by juhpoh
Voipi olla, että menee pahasti metsään, eikä tämä vinkki sovellu tähän juttuun ollenkaan,mutta:
Faijalla on Pohjoismainen Kansanvene, jonka kannet ovat alunperinkin melko liukkaat, ellei asenna jotain karhennusmattoa tms. Mutta hän (muistaakseni) karhensi kannet käyttämällä jotain erikoismaalia, oisko ollu valkoinen Decolay, joka teki karhean, kumimaisen ja pitävän pinnan. Että folkkarissa ainakin toimii tosi hyvin, en tiedä soveltuuko em. aine/aineet muovipaatteihin. Maritim/ jokin muu liike saattaisi tietää??
Tää nyt olisi helppo ja nopea, varmaan myös melko halpa, ratkaisu.
Että siitä vaan selvittämään- tai sitten pitää olla 200€ hintaiset käsintehdyt kansikengät, jotka pitävät vaikka lakatulla puukannella... :)

Posted: Thu Dec 12, 2002 13:28 pm
by harald
Decolay kuullostaa hyvältä. Olen nähnyt H-veneen missä oli tuon tapainen käsittely
kannella.

Decolay linkkejä:

http://www.somay.com/distrib/lpl/
http://www.marinshopen.se/sortment/hempel.htm
http://www.hempel.se/lack.htm

Sitä saa nähtävästi harmaana tai valkoisena. Toimii myös ääni- sekä lämpöeristeenä.
Tuo kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta. On Hempelin tuote. Onkohan tuo sama
kuin Hempel "Deck Paint 56200" joka löytyy http://www.hempel.com sivuilta?

Sopii noitten sivujen mukaan lasikuituunkin. Eikä tarvitse hioa alas olemassa olevaa
kuviointia. Pitää miettiä tuota hartaasti.Kiitos vinkistä!

Posted: Fri Dec 20, 2002 22:49 pm
by Kari
Sitä saa nähtävästi harmaana tai valkoisena. Toimii myös ääni- sekä lämpöeristeenä.
Tuo kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta. On Hempelin tuote. Onkohan tuo sama
kuin Hempel "Deck Paint 56200" joka löytyy http://www.hempel.com sivuilta?

Sopii noitten sivujen mukaan lasikuituunkin. Eikä tarvitse hioa alas olemassa olevaa
kuviointia. Pitää miettiä tuota hartaasti.Kiitos vinkistä
Jos tuo on totta ja se toiimii käytännössä, niin voisiko joku ilmoittaa :D [/quote]

Posted: Wed Jun 02, 2010 23:44 pm
by harald
Otetaan pieni nosto 8 vuoden takaa;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=marsk_r1

Innolla odottelen lisäkuvia Artsilta. Onko Artsilla harmaa Decolay siinä, vai mikä? Hioitko kannen tasaiseksi ensin?

Posted: Thu Jun 03, 2010 21:33 pm
by Artsi
Tervehdys!
Ei tainnut sentään olla ihan 8 vuoden takaa, mutta viimevuodelta kuitenkin. Kunnollisia kuvia ei sitten löytynyt, joten juttu jäi dokumentoimatta.

Lupaan otta kuvia jo ensi viikolla, kunhan saan pinnat puhdistettua.

Jos haluat jäljitellä elkuperäistä kuviota, niin se tulee olemaan vaikeaa. Karhennus on tehty muottiin jollain epämääräisellä menetelmällä, jonka jäljittely saattaa olla vaikeaa. Jos olette katsoneet tarkkaan, on muotin tekijä käynyt välillä kahvilla, sillä etukannella kuvio on hieman erilainen, kuin esim. sivukansilla. Maalasin karhennuksen päälle Nor-Rapid -nimisellä rautapinnan yksikomponenttimaalilla (Maalitukku, Turku), johon sekoitin Hempelin Anti-Slip -helmiä. Jokin kaksikomponenttinen esim. epoksimaali olisi tietysti kestävämpi, mutta ongelmana on sävytys. Olen tehnyt pinnan kahteen veneeseen aiemminkin ko. maalilla. Etuna on sävyttämisen lisäksi todella nopea kuivuminen ja hyvä tarttuvuus sekä kulutuksen kesto. Maali on kiiltävänäkin versiona sen verran matta, ettei häikäise auringonpaisteessa. DANIELAN kansi maalattiin perjantaina puolen päivän jälkeen ja merelle lähdettiin iltaviideltä, kun vaimo pääsi töistä. Maali kestää kulutusta hyvin, vaikka pintaa ei ole lainkaan karhennettu. Pesin pinnan ensin astianpesuainevedellä, jonka jälkeen huuhtelu. Sen jälkeen pyyhin Sinolilla. Yksikomponenttimaalin etu on se, että mahdollisiin kulumakohtiin voi vanhasta purkista "sipaista" paikkauksen, jos on tarve. Sitloodan lattia joutuu kovalle koetukselle, ja sieltä irtosikin painepesurilla muutama euron kokoinen pala. Ajattelin uusia sen epoksilla, kun sitä jäi sopivasti pohjahommasta yli.

Decolay on varmaan ainakin yhtä hyvä ratkaisu.

Käytännössä lähes mikä tahansa maali Anti-Slipillä "terästettynä" toimii.


terv. Artsi/DANIELA

Posted: Thu Jun 03, 2010 22:03 pm
by harald
Ketju on aloitettu 2002.

Pitänee kokeilla esim. sitloodassa decolay:tä. Sehän on vesipohjainen yksikomponenttimaali, joten kokeilu ei haittaa. En ajatellut helmiä siihen, vaan decolay on itsessään hiukan kumimainen. Katotaan miten se toimii vanhan, ei niin karhean karhennuksen päällä.

Posted: Wed Jun 16, 2010 22:00 pm
by Artsi
Jos haluaa tehdä karhennuksen todella hyvin, olisi vanha pinta kai syytä hioa tasaiseksi. Homma on kuitenkin vähintään yhtä työläs, kuin pohjan hiominenkin, joten meillä jätettiin tekemättä ja maalattiin vanhan kuvion päälle. Jonkinlainen kuva nyt albumissa.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... ikarhennus

Luonnossa ei näytä aivan yhtä hyvältä, kuin kuvassa! Pääasia kuitenkin, ettei tossu luista.

terv. Artsi/DANIELA

Posted: Sat Jan 15, 2011 21:41 pm
by VVille
Onko joku kokeillut tuota Decolayta? Toimiiko, kestääkö? Onko helppo tehdä ite siististi?

Jos tuo aine on niin helppoa että sutii keväällä purkista kanteen aurinkoisena päivänä tai kahtena ja vene ajoon niin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, varsinkin jos se vielä kestää kannessa. Toki tuohon kestävyyteen saa sitten aikanaan meiltä varman vastauksen, se mikä kestää meiän käyttömäärillä viiskin vuotta kestää normiveneilijällä vähintään kauan.

Posted: Mon Jan 17, 2011 01:20 am
by jr
Tuli kokeiltua tuota Decolayta mennä suvena.

Levitys oli todella helppoa ja siistiä ja mönjä kuivahtaa aurinkoisena päivänä todella sukkelaan. Maali on siis vesiliukoista ja koostumukseltaan aika geelimäistä. Maalauksen jälkeen pinta oli kuivalla ilmalla pitävän tuntuinen ja sateellakin menetteli. Todella hyvää kamaa siis, ainoa vika oli, että maali korkkasi irti parissa viikossa, vaikka olevinaan tein pohjatyöt ja läästimisen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Ongelmana oli ilmeisesti se, että maalasin ainetta sitlooran kuluneille karhennuksille ja kalvopaksuus (2 sivelyä) ei riittänyt alkuunkaan noin epätasaisella pinnalla. Yhteen kohtaan maalasin pari lisäkerrosta, mutta ei se sen paremmin kestänyt. Ilmeisesti maalikerroksia saa ainakin röpelöalustalle levittää reilusti enemmän kuin suositellut 2 kerrosta.

valaiseva käyttökokemus

Posted: Mon Jan 17, 2011 11:18 am
by FE-Sillanpää
jr wrote:...ainoa vika oli, että maali korkkasi irti parissa viikossa, vaikka olevinaan tein pohjatyöt
Siis ainetta käytettiin ohjeiden mukaisesti juuri siihen mihin sitä kuuluikin käyttää mutta ei kestänyt. Ei oikein vakuuta. Tuntuisi, ettei kerrosten lisääminen auta jos ongelma oli irtoaminen pohjasta (eikä puhkikuluminen). Röpelöalustan luulisi myös ennemminkin auttavan kiinnipysymistä kuin haittaavan sitä.

Posted: Mon Jan 17, 2011 13:02 pm
by jr
Tuntuisi, ettei kerrosten lisääminen auta jos ongelma oli irtoaminen pohjasta (eikä puhkikuluminen).
Luultavasti kyse on hiukan molemmista, sekä irtoamisesta että puhkikulumisesta. Decolay on niin pehmeää tavaraa, että röpelöiden "huipulta" maali alkaa ensimmäiseksi kuoriutua. Kuoriutumista nopeuttavat santaiset kengät, lattialla pyörivät hylsyt ja laidalta toiselle seilaavat vinssikahvat.

Testaus Decolaylla jatkuu keväällä, sillä nyt sitloora on hiukan kulahtaneen näköinen, eikä oikein huvita kraappia niitä maalijämiä pois, joten lisää kerroksia vaan. Jos levittäis lastalla, vois saadda tarpeeksi kalvopaksuutta kerralla :-k

Posted: Mon Jan 17, 2011 19:24 pm
by Samppa
Nyt tulee väite tuntematta ko tuotetta sen tarkemmin...
Jos maali tai muu vastaava ei pysy alustassa kiinni kuin pari viikkoa ei syy kyllä ole kalvopaksuudessa vaan pohjan puhtaudessa tai esim. maalin liian nopeassa kuivumisessa (pinta kuivuu ensin jolloin aine saattaa pohjalta höyrystyä ja nousta irti alustastaan (ei välttämättä silmin havaittavissa). Saattaa ilmentyä vasta pidemmänkin ajan jälkeen. Veneen kannen pesu kunnon rasvanpoisto aineella ( saa esim. värikaupasta jonka nimeä en nyt muista mutta on Aleksiskivenkadulla, Fleminginkadun kulmassa? jonkin tanssitarvikekauoan vieressä) on ensimmäinen ja tärkein vaihe. Kenties kevyt hionta, jonka jälkeen pesu (pölyt pois). Ensimmäinen kerros maalataan ohennetulla "litkulla" ikään kuin primerina, joka ei peitä juuri mitään vaan toimii tartuntana seuraaville maali kerroksille. Sitten voi alkaa hakea sitä kalvopaksuutta...Kuivumisaikoja kannattaa noudattaa vaikka maali vaikkuttaisi jo kuivalta tai olisi kiire vesille.
Nämä ohjeet siis vain kokemuksesta monien maalien ja vesieristeiden käytöstä rakennuspuolella. Kenties kemia on kemiaa feneissäkin...


:roll: :roll:

Samppa
S/Y Festivo

Posted: Thu Jan 27, 2011 10:25 am
by harald
Mitä ainetta Artsilla oli, sehän näytti hyvältä vielä kauden jälkeen?

Posted: Thu Jan 27, 2011 19:15 pm
by Artsi
Copypaste tuolta vähän ylempää:
" Maalasin karhennuksen päälle Nor-Rapid -nimisellä rautapinnan yksikomponenttimaalilla (Maalitukku, Turku), johon sekoitin Hempelin Anti-Slip -helmiä. Jokin kaksikomponenttinen esim. epoksimaali olisi tietysti kestävämpi, mutta ongelmana on sävytys. Olen tehnyt pinnan kahteen veneeseen aiemminkin ko. maalilla. Etuna on sävyttämisen lisäksi todella nopea kuivuminen ja hyvä tarttuvuus sekä kulutuksen kesto. Maali on kiiltävänäkin versiona sen verran matta, ettei häikäise auringonpaisteessa. DANIELAN kansi maalattiin perjantaina puolen päivän jälkeen ja merelle lähdettiin iltaviideltä, kun vaimo pääsi töistä. Maali kestää kulutusta hyvin, vaikka pintaa ei ole lainkaan karhennettu. Pesin pinnan ensin astianpesuainevedellä, jonka jälkeen huuhtelu. Sen jälkeen pyyhin Sinolilla. Yksikomponenttimaalin etu on se, että mahdollisiin kulumakohtiin voi vanhasta purkista "sipaista" paikkauksen, jos on tarve. Sitloodan lattia joutuu kovalle koetukselle, ja sieltä irtosikin painepesurilla muutama euron kokoinen pala. Ajattelin uusia sen epoksilla, kun sitä jäi sopivasti pohjahommasta yli."