No niin, aamun työkiireet siivottu pois edestä.
Ennen starttia ajoimme ympäriinsä ja katsoimme miten edellisten
luokkien lähdöt meni. Päätimme lähteä keskeltä hyvänä kompromissinä.
Emme halunneet juuttua styyran veneitten alle emmekä halunneet jäädä
toisten alle.
Startti meni kerrankin loistavasti Charlottalta. Suuri kiitos Aleksille (keula)
joka päättäväisesti sanoi että täyttä vauhtia. Minä rajoittunein näkymin
epäilin kovasti (eihän kippari näe sitä viivaa kun purjeet on edessä) ja
ajattelin että syteen tai saveen. Aleksi sitten hymyili kun jälkeenpäin
kysyin kuinka läheltä viivaa oltiin paukun tullessa. Hymillen hän sanoin että
"ehkä metrin tai vähemmän". Huhhuhh.. Täydessä vauhdissa tuo metrin
matka taittuu alle sekunnissa joten aika nappiin meni startti.
Välittömästi startin jälkeen katsottuani taaksepäin totesin että muu fleetti
oli noin parin veneemitan verran takana rintamassa joten hyvinhän se
startti meni.
Tämä kisa oli kuin toisinto viime vuodesta. Tuulta oli vain enemmän.
Ajattelimme ajaa hiukan korkeutta ja sitten nostaa spinnu mahdollisimman
nopeasti kustaan miekkaa kohti. Tässä kostautui kiireeliiset valmistelut
huonosti tai pakaamattoman spinnun muodossa. Ensin tuli tiimalasi eikä
sitä saanut selvitettyä ennen kuin spinnu laskettiin ja nostettiin uudestaan.
Kukaan muu luokasta ei tässä ajanut spinnulla vaikka minusta legi oli
selvästä niin avonainen että kannattaisi.
Tässä samassa fallin lukko rikkoontui joten Aleksi joutui solmimaan
fallin kiinni. Kun vihdoinkin saatiin spinnu vetoon oli ohi puikahtanut
Marea ja Aquila luun puolella. Marea näytti että leen puolelta ohi ja
jouduttiin sitten laskemaan reilusti alle että ohi päästiin. Kustaan miekassa
oltiin sitten jo ekana. Tässä tuuli odotetusti nousi vastaan ja Aquila oli
hiukan paremmassa asemassa ja pääsi taas kerran ohi. Sans Rival
oli tässä vaiheessa jo kintereillä myös.
Ohitettiin Vallisaari Aquilan perävedessä ja Aquila luun puolella hiukan
takana. Spinnu ylös ja Aquila leikkasi aika paljon kun me pystyimme
jollatyylilllä venettä luuhun kallistamalla ajamaan melkein suoraan
kohti merkkiä. Tuultahan oli 10m/s joten erittäin alas voi ajaa ilman että
vauhti tippuu. Sans Rival ajoi aikamoisen kaarroksen ja jäi tässä hiukan.
Varmistimme monta kertaa ordereista mikä e-poiju piti kiertää ja
tullessamme kohti sitä oli jo Aquila takana mutta pyrki tuulen puolelle.
Merkin kohdalla olimme jo hyvissä asemissa luokan johdossa ja
Aquila oli ohittamassa merkkiä väärältä puolelta, autoin heitä hiukan
sanomalla että tämä on se merkki.
Näin päästiin nostamaan tiukalle spinnustrekille kohti Kuivan ja Mustan
Hevosen välistä salmea. Hevosten kohdalla Aquila sitten pikkuhiljaa
hivuttautui ohi luun puolelta, reilu välimatkan päässä kuitenkin.
Kaulaa Aquila ei kuitenkaan saanut aikaiseksi vaan hyvin pysyttiin
iskuetäisyydellä.
Onaksen porttia lähestyttäessä takaa lähestyi mm Sans Rival, Nereida II ja Hennuli (?). Olimme hiukan epävarmoja spinnujen väreistä ja ainakin
jollakin veneellä oli väärä numero spinnussa eikä ordereissa ollut
tästä mainintaa. Edessä oli Albin Express (joka siis lähti 10 min meitä
edellä).
Onaksen jälkeen oli vuorossa tiukahko spinnustrekki kohti Hakasalon
kaakkoiskärkeä. Tässä tuulta 9-10m/s ja apparenttikulma meillä n 110°
joka on aallokossa kivaa tällä veneellä. Life begins at 20knots (of wind)?
Hakasalon merkin kohdalla jouduimme hiukan tappelemaan tuulesta
em Albinin kanssa, Aquila muutama sata metriä edessä. Erittäin puuskikas
(maatuulen johdosta) kryssi kohti Emäsalon P-kärkeä. Ainakin Aquila
ja Albin eivät ajaneet tätä legiä kuin kryssiä vain joutuivat tekemään
vendan salmen kaventuessa. Näin teki myös s/y Sofie (LYS2, maestro
31) joka ohitettiin kun he olivat väärällä halssilla.
Pohjoiskärjen kohdalla oli enää Aquila 200m edessä, ja Sofie vierellä
Albin takana.
Siltaa lähestyttiin vähenevässä tuulessa ja juuri ennen silta ajoi Sofie
meidän tuulen puolelta ohi ja me vuorostamme ohitimme seisovan
Aquilan heidän tuulen puolelta. Silta alitettiin muistaakseni 23:58.
Aukko sillan jälkeen on paha, kapea, kjivinen ja pimeääkin on. Tässä
kryssittäessä jäi Sofie jonkin verran mutta heti kulmien auottua kohti
sipoon selkää meni Sofie menojaan. Aquila ajoi hiukan lähempänä
länsirantaa mutta pysyi tuon 200m takana. Sans Rivalista ei havaintoa
tässä vaiheessa mutta osattiin odottaa että etenkin vähenevässä
tuulessa he sieltä kyllä tulevat.
Onaksen pohjoispuolella ajoimme sitten tiukkaa strekkiä (yhden halssin
kryssiä) kohti sipoon selän p-puolta. Aquila ohitti meidät tässä leen
puolelta ja myös Sans Rivali vauhditteli leenpuolelta ohi.
Sipoon Selällä sitten Sans Rival vauhditteli edelleen kohti väylän päätä
joka tuulen nähden alempana. Aquila tähtäsi suoraan kohti Hevosten
salmea ja me perässä. Hevosten kohdalla sitten Sans Rival teki vendan
ottaakseen takaisin vauhdittelussa menetettyä korkeutta ja me ohitimme
heidät tässä heidän tullessa paaralla. Sans Rival asettui parin veneen-
mitan verran meidän tuulen puolelle ja taakse. Ohitse eivät tässä (vielä)
päässeet koska mosquiton vauhdit eivät riittäneet meidän ohittamiseen.
Etenkin kun varovaisesti ajettiin pitkän tähtäimen nousua ajatellen. Ei
voida mitenkään puhua nostoskabasta kuitenkaan. Pois se minusta.
Eteläjääpoijua lähestyttäessä auringonnousu lähestyi ja tuuli jatkoi
tyyntymistään. Juuri ennen e-poijua takaa otti kiinni Albin Express ja
Sans Rival putkahti kryssillä ohi. Tuuli kääntyi juuri ennen merkkiä
joten vendasta tuli vain 20°-nen ja paaralla ajoimme kohti vallisaaren
e-kärkeä.
Edessä Sans Rival ohitti Aquilan vauhdittelemalla mutta me pysyimme
kryssi-säädöissä ja ajoimme kohti vallisaaren e-puolella olevaa kiveä.
Sans Rival ja Aquila kääntyivät tässä vendalle etelään ja ohitimme
heidät parin metrin (siltä tuntui) päässä em kivestä. Sans Rival
vauhditteli kohti Kustaan Miekkaa ja Aquila meidän perälaudassa kiinni
mekin nostimme spinnun.
Takaa Harmajan suunnalta tuli kaksi Finnlinesin konttilaivaa josta
ensimmäinen töräytteli koko kaupungin hereille varoittaakseen meitä
(Sans Rivalia?). Sans Rival oli 100m edessä ja tuuli oli aivan nollassa.
Istuimme sitten melkein tunnin salmen itäpuolella olevan pystysuoran
kallion e-nurkan vieressä kunness huomasin että vauhtia on 1kn lokissa,
GPS näyttä 0.00 ja ranta ei liiku yhtään. Huomasin että vene kääntyi
herkästi joten salmessa oli 1kn vastavirta, etenkin sen itälaidalla jota
vastaan olimme taistelleet (myös laivojen pelossa).
No, rohkea rokan syö ja teimme jiipin ja leikkasimme 90° väylän poikki
ja vastarannalla 100m päässä oli jo jonkin verran tuulta. Aquilan spinnu
täyttyi myös hiukan takana. Spinnupuomi oli meillä alareiässä (ison
puomin korkeudella) ja spinnu roikkui.
Rantaa pitkin saimme jopa 2.5kn verran nopeutta Sans Rivalin seisoessa keskellä väylää.
Tässä aloimme jo hiukan uneksia maalipaukusta

.
Ajoimme rantaa pitkin sukellusvene Vesikon ohi ja kiersimme seuraavankin
niemen tosi läheltä. Tässä kuitenkin tuuli saapui idästä/itäkaakosta ja
Kruunuvuoren selällä osoittatui Sans Rivalin ohittaminen aika
mahdottomaksi koska tuuli kääntyi koko ajan vastaan eikä täyttynyt
takaa kuten olimme toivoneet. Keskityimme tässä vaihessa varmistamaan
voitto pyymällä Sans Rivalin vanavedessä jottei eri meidän kesken
kasvaisi yli 20 minuutin joka on noin ero mikä on sallitava jotta voitto
pysyisi meillä.
Vaikeaksi meni mutta maalissa oltiin kuitenkin 6min Sans Rivalin
perässä ja onnellisia mutta väsyneitä oltiin. Kolmas kerta toden sanoo!
2003: 1 Aquila, 2. Charlotta
2004: 1 Sans Rival, 2 Charlotta, 3 Aquila
2005: 1 Charlotta, 2 Sans Rival, 3 Aquila
Jess!!! Nyt se on voitetttu ja putki pysyi päällä. Toivottavasti pystymme
pitämään putken auki myös IMS-skaboissa.
Lisää kuvia ja tunnelmia albumissa:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album159
Olisin erittäin kiitollinen jos muuta mukanaolijat myöskin kommentoisivat
tässä kokemuksiaan. Tämähän ei ole minun henkilökohtainen forumini
vaikka siltä välillä vaikuttaa
