Emäsalo 2005 kisaraportti

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Anonymous wrote:Moi,

onnittelut kisan voittajalle ja muille feneilijöille hyvistä sijoituksista.
Tervehdys

Kiitos kiitos :lol:.
Anonymous wrote: Kisan kohokohdaksi jäikin juuri tuo tiukka spinnukisa s/y Annelin kanssa.
Sama vika. Tiukkaa oli, mutta niin pitikin.
Anonymous wrote: Terveisin
Juhani, s/y Elli
p.s Se merkin kierto, täydellinen ajatuskatkos...
Käy Annelin albumista katsomassa siellä on teidän veneestä pari kuvaa
Ystävällisin veneily terveisin PR
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Jep jep, aika koville otti toipua viikonlopun väännöstä. Hennulin kisa oli oikeastaan aika tylsä, koska ajalimme kärkiryhmän ja jälkiryhmän välissä niinsanotusti "omaa kisaa". Alussa kärki karkasi pahasti, kun kippari jostain käsittämättömästä syystä pyysi vaihtamaan G1:n pois vielä ennen starttia. Vanha G3 leikkasi komeasti pari kertaa tuuleen (Panun viittaama ohjelma) ja Kustaanmiekan suvannossa olimme auttamattoman hitaita. Tässä vaiheessa Anneli ja Kumiankka tulivat lähes ohi (Kumiankka taisi mennäkin?).

Spinnuttelu kohti Emäsaloa oli aika hauskaa ja välit pysyivät etujoukkoon jokseenkin samana ja takana porukka jäi pikkuhiljaa. Myrkyksi kisassa meille muodostui kevyen tuulen nousukulma, jota emme saanee millään paranemaan (tosin emme jostain syystä ehkä hakeneet sitä tarpeeksi kokeilemalla uusia setuppeja). Jäimme pahasti edelläolevista Emäsalon takana saadaksemme 4 veneen ryhmän (2x NF, Nereida ja Marea kai) kiinni Sipoon selän alussa kun tuuli yltyi. 6-10m/s tosituulialueella nousimme hyvää vauhtia saavuttaen polaarit komeasti, mutta kun tuuli taas hyytyi alle 5 m/s oli taival yhtä tuskaa ja kaverit ajoivat tuulen puolelta ohi. Lähes 6 tuntia Kuivasta Hevosesta maaliin pehmitti kovatkin jätkät, eikä lopussa oikein ollut enää paukkuja.

En tiedä kestääkö Nereidan spinnu mittauksen, mutta viime vuotisesta uhostani huolimatta en jaksanut asiaan puuttua. Jokainen vastaa itse, että vene on LYS-mitoissa. Itse ratkaisin spinnuongelman 30 euron lys-todistuksella.

Toinen asia, joka ihmetytti tänäkin vuonna oli moottorin käyttäminen kisan aikana. Eräs ohittamamme vene käytti konetta myös viime vuonna, akkujen lataamiseen tietysti.

Hyvä kisa kuitenkin, vaikka sijoitus kärkikolmannekseen jäikin saavuttamatta. Kiitos kaikille osallistuneille äfeille, toivottavasti saadan ensi vuonna vielä parempi osanotto!

pasi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllähän sitä konetta saa pitää käynnissä, vaihdetta ei vain saa laittaa
silmään.

Tuosta kevyen tuulen nousukulmasta niin mehän ajoimme genoan skuutti-
piste aika edessä ja takaliikki lähelle spriidaria.
Ison trimmi puomiliikki aika kireä, skuutti erittäin löysä, puomi keskelllä
ja levanki aivan luussa, hekki kireä. Tämä sen takia että purjeessa olisi
takaliikki kunnolla auki ja tellarit lentäisivät. Miten Hennulissa ison trimmi?

Kts myös:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 47&id=10_G
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Tuosta kevyen tuulen nousukulmasta niin mehän ajoimme genoan skuuttipiste aika edessä ja takaliikki lähelle spriidaria.
Ison trimmi puomiliikki aika kireä, skuutti erittäin löysä, puomi keskelllä
ja levanki aivan luussa, hekki kireä. Tämä sen takia että purjeessa olisi
takaliikki kunnolla auki ja tellarit lentäisivät.
Tervehdys

Tämä oli meilläkin pielessä ja selkeä syy miksi H-vene pääsi iskemään kuin kulman takaa. Pari reikää eteenpäin G1:sen skuutipistettä auttoi, mutta Haraldin neuvo siirtäisi pistettä vieläkin pari reikää lisää. Hmm... Taitaa olla oikeassa...Charlotan purjehdittu aika todistaa... :(.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Yleensä tuo genoan skuuttipisteen säätöväli meidän veneessä on +/- yksi
reikä. Joten kovin pitkälle sitä ei kannata siirtää.

Kannattaa hakea se keskikohta mittaamalla etuliikin puolivälistä skuutti-
pisteen läpi kanteen. Tämä on se nollakohta mistä kiristämällä koko purje
latistuu kauniisti. Tästä yksi reikä taakse kovemmissa ja yksi reikä
eteen kevyemmissä. Yllättävän kapea on se säätöväli.

Tuo kohta on purjekohtainen ja riippuu mm alaliikin pituuden suhteesta
takaliikkiin, ts kuinka korkealle skuuttikulma on leikattu.

Toinen tapa hakea em piste on teipata viiva skuuttikulmasta purjeeseen
joka osoittaa etuliikin keskikohtaan. Meidän veneessä on vain tuo koppi
edessä joten tuosta voipi olla vaikea havaita skuutin kulma viivaan
nähden luuvartin puolelta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Miten Hennulissa ison trimmi?
Itseasiassa just noin kun sanoit. Ehkä ei levanki ihan luussa, mutta penkin päällä kuitenkin. Se on toimii hyvin. Keulan skuuttipiste jää ehkä kevyessä liian taakse ja purje pysyy liian latteana. Täytyy ajaa testiä. Ihan kevyessä tuo meidän mylarpurje ei kyllä toimi ollenkaan. Se on sen verran paksua, että muodosta ei ole tietoakaan ennen 4 m/s. Sama ongelma on vähän myös ison kanssa, sillä sekin on pykälää paksumpaa kuin "normaali".

Pentexiä keulalle, perkele!
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Anonymous wrote: Ihan kevyessä tuo meidän mylarpurje ei kyllä toimi ollenkaan. Se on sen verran paksua, että muodosta ei ole tietoakaan ennen 4 m/s. Sama ongelma on vähän myös ison kanssa, sillä sekin on pykälää paksumpaa kuin "normaali".

Pentexiä keulalle, perkele!
Tervehdys

Mikä on Pasi sen Mylarin vahvuus unsseina? Meillä on 15v vanha WB:n mylar G1:nen. Muodoltaan se on perus pullea, jolla suorituskyky kevyellä on mielestäni varsin hyvä. En tosin ole parempaakaan seilannut. Tietohan tuo tuskaa... Meidän G1 on Biradial leikattu 3 ja 3,7 unssin tyykistä. Aikanaan AuraSails tarjosi 2 ja 2,7 unssin mylaria, jonka torjuin liian keveänä. Pieni ylimitoitus on mielestäni purjeen käyttöikää parantava seikka.

Sama ylimitoitus on meillä myös isossa purjeessa. Brummer totesi, että normaalisti hän tekee purjeen noin 6 unssin dacronista, mutta suositteli pientä ylimitoitusta. Purjeen ylä ja alaosa (missä on suurimmat rasitukset) tehtiin 7 unssin panssarista ja välimaastoon tehtiin muistaakseni 3 panelia 2 reivin yläpuolelle 6 unssin kankaasta. näin purje "elää" paremmin kuin "pellistä" tehtynä, mutta antaa huolettomia maileja pidempään, kuin kevyempi purje.

Näin 15 vuoden jälkeen olen edelleenkin tyytyväinen. Sailit näyttävät hyviltä ja vetoa riittää sen minkä miehistö osaa... :wink:.

PS. Laadulla on tekijänsä. Alkuperäiset "veistämö" Fogh Sailsin purjeet joutuivat kierrätykseen 8 vuoden jälkeen. Webat lähtevät nyt 16:lle kaudelle!!
Ystävällisin veneily terveisin PR
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

G1 kangas on Dimension PX10 ja käsittääkseni 4,1 oz.
Storan kangas on Contender 7.52 oz polypreg.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä on "vanha" ykkönen Contenderin ACL50 (taffetaa molemmilla puolilla,
5.6oz) ja oireet ovet yhteneväisiä Pasin kommentien kanssa. Ei toimi alle
3-4m/s tuulessa vaan etenkin yläosa menee liian litteäksi (todnäk
skuutikulman painon takia).

Nykyinen ykkönen on APEN06/12 Smoke Pentex. Contenderia sekin. Eli
purjeessa on Apen06 (3.2oz) ja Apen12 (4.2oz) eri paikoissa. Toimii
sekä aivan nollatuulissa että 9m/s. Suosittelen tällaista (en ole kokeillut
Kevlaria enkä Cubenfiberiä).

Kolmonen on MAXX-laminaattia 9/14 (3.9oz ja 4.8oz). Kevlaria ja hiilaria.

Spinnua on nylonia.

Iso on dacronia. 6.52oz polypreg. Tilattu aikanaan mahdollisimman isolla
ahvenselällä nortilta. Alamittainen on purje, ei nouse toppiin asti, ahven-
selkä liian pieni jne. No, cruisingkäyttöön se alunperin tilattiin syksyllä 1999.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Meillä on "vanha" ykkönen Contenderin ACL50 (taffetaa molemmilla puolilla, 5.6oz) ja oireet ovet yhteneväisiä Pasin kommentien kanssa. Ei toimi alle 3-4m/s tuulessa vaan etenkin yläosa menee liian litteäksi (todnäk skuutikulman painon takia).

Nykyinen ykkönen on APEN06/12 Smoke Pentex. Contenderia sekin. Eli
purjeessa on Apen06 (3.2oz) ja Apen12 (4.2oz) eri paikoissa. Toimii
sekä aivan nollatuulissa että 9m/s. Suosittelen tällaista (en ole kokeillut
Kevlaria enkä Cubenfiberiä).
Tervehdys

Nyt en oikein ymmärrä :?. Charlotan G1 ei ole tavattoman paljon kevyempi kuin Hennulin G1 (3,2-4,2 vs 4,1 unssia)? Mielestäni ei materiaalin paino enää pysty selittämään ihan kaikkea. Charlotan vanha G1 oli muodoltaan litteä (1% negatiivistä etuliikissä) ja uusi pulleampi (0,5% negatiivistä). Olisikohan ongelma enemmän muodon kuin painon puolella? Paljonko Hennulin G1:sen etuliikissä on negatiivistä? Annelin G1:sen etuliikin negatiivisuudesta en tiedä, mutta arvelen sen olevan luokkaa 0,5%, koska se on niiin perus pullea.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja kyllä se uuden genoan muoto eroaa ihan selvästi vanhasta muutenkin.
Uusi on tosi syvä etureunastaan (takaa katsottuna). Purjeessa on paljon
enemmän kiertoa, saa vetää skuuttia rajusti että takaliikki tulee sisään.
Takaliikki on huomattavan paljon suorempi kuin edellisessä. Noin
silmällä katsottuna on uusi purje aivan erilainen kuin edellinen, noin
muotonsa puolesta.

Kuvia löytyy gallerista:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album134

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album38
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Kisaraportti s/y "Marea"

Post by Janne »

Tässä lyhyesti Marean raportti.

Viiden hengen miehistöllä lähdimme kisaan. Purjehduskokemusta miehistöllä kipparin ja varakipparin lisäksi oli minimaalisesti. Spinnuskuuttaajalla oli kokemusta spinnun skuuttaamisesta kokemusta ennen kisaa about 30 minuuttia. ;)

Starttiajoitus meni loistavasti, n. 5 sekkaa paukun jälkeen linjalla. Ainoastaan Charlottaa ja Aquila saivat paremman startin. Sans Rival meinasi pilata starttimme, kun eivät suostuneet nostamaan ja antamaan meille tilaa. Huutelivat jotain tilaa merkille??? Startissa??

Startissa teimme päätöksen ajaa ilman spinnua Krunikan selän, uskoimme, että emme saa vauhtia enempää niin tiukalla kulmalla ja kun tuulta oli kuitenkin "tarpeeksi". Lisäksi myös spinnuttomuus antoi meille manööverimahdollisuuksia. Esim. Charlotta meni alapuolelle, koska en heitä olisi yläpuolelta päästänyt (Harald, hyvin tulkittu viestini!).

Augusta pyrki ohi selällä ja jouduin nostattamaan heitä hieman. En huomannut sijoittumistamme selällä, joten ajauduimme jopa liian ylös, sillä seurauksella moni vene pujahti alapuolelta ohi.

Kustaanmiekan jälkeen nostimme spinnun ja lähdimme ajamaan takaa muutamaa ohimennyttä, Charlotta ja Aquila olivat jo kaukana.

Spinnulla vetelimme koko matkan Emäsalolle asti, moni muu vene laski spinnun kun broachailivat. "Kokenut" spinnuskuuttaajamme teki parhaansa ja oli kylmähermoinen.

Ennen Kuivaa hevosta saimme Sans Rivalin, Augustan ja Bereniken kiinni. Mietin, että mitenköhän sitä pääsisi ohi.. Augusta ratkaisi ongelman ja alkoi nostattelemaan Berenikeä, jättämällä meille suoran tien. Ja niinpä mentiin kahden NF:n ohi kauniisti alapuolelta. Sans Rival jäi myös tässä vaiheessa taakse.

Onaksen punaisen kohdalla oli täysi plattis ja vene alkoi välillä heijaamaan huolestuttavasti, kallistuma oli 50 astetta puolelta toiselle, vettä kannella. Onneksi oli kiki tiukalla, säästyimme kiinalaiselta!

Olimme koko ajan saaneet kiinni Charlottaa ja Aquilaa, varsinkin Onaksesta Emäsaloon Charlotta tuli perä edellä vastaan ja Emäsalon kohdalla olimmekin jo suurin piirtein tasoissa.

Tästä lähdimme G1:llä kryssimään ja kaikki laidalle. Ikävä kyllä genoa jäi trimmaamatta ja Sans Rival meni alta ohi, Aquila ja Berenike saivat kiinni ja menivät myös ohi. Charlotta ja Aquila katosivat näköpiiristä.

Kun viimein tajusimme, mikä oli vialla, olimme jo menettäneet paljon. Sitten aloimmekin jo saada kiinni Augustaa yön tunteina, Nereida tosin tuli takaa vielä lujempaa!

Jalostamon kohdalla olimme kaikki kolme kasassa, Nereida yritti nostaa spinnua, mutta kulma oli liian tiukka ja hävisivät kisassa. Tästä alkoi meidän kiri. Ohi mennyt Berenike saatiin kiinni Kaunissaaren kohdalla, menimme hienosti alta ohi samalla Berenikestä ja Augustasta.

Viimeiselle merkille mennessä näimme kolmen veneen johtoryhmän, Sans Rival, Charlotta ja Augusta. Olin aiemmin mitannut eroksi n. 25 minuuttia, joten olimme kisassa kakkosena! Tiukkaa halssia etelämerkille. Kauhukseni tuuli shiftasi n. 20 astetta, kolmen kärki pääsi juuri merkistä ohi, me jouduimme kryssimään sen 25 minuuttia, joka kasvoikin sitten harmiksemme tunnin eroksi. Sama ero oli maalissakin, kolmen kärki oli istuskellut pläkässä Kustaan miekassa, kun me olimme niemen toisella puolella. Bereniket yms. olivat jääneet tässä vaiheessa meistä kauaksi.

Summa summarum: Emäsalon eteläkärjessä menetimme palkintosijan, sitä vielä siellä tietämättä. ;)

/Janne Timonen
s/y Marea
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Etkös Janne menettänyt palkintosijan jo veneen valinnassa? :) Tai
neulomon kynnyksellä? :)

No, ei, pientä ilkkumista saa harrastaa oman luokan forumissa... :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Ja kyllä se uuden genoan muoto eroaa ihan selvästi vanhasta muutenkin.
Tervehdys

Juuri niin. Alkuperäinen Pasin moite oli ettei paksusta materiaalista tehty G1 jaksa vetää kevyessä. Kuitenkin Charlotan G1 on liki saman painosta tavaraa.
Tästä taytyy vetää johtopäätös, että muodollakin on oma sanansa asiassa. Vai mitä?

On tosin vaikeaa sanoa mikä on pielessä, kun en ole Hennulin purjetta nähnyt kuin kaukaa takaapäin :(. Voisimme tehdä pienen Genoa session ja vetää kaikki em purjeet peräjälkeen mastoon samassa veneessä ja ottaa tuntumaan ja muutamia digikuvia myöhempää analyysia varten.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote:Voisimme tehdä pienen Genoa session ja vetää kaikki em purjeet peräjälkeen mastoon samassa veneessä ja ottaa tuntumaan ja muutamia digikuvia myöhempää analyysia varten.
Loistava idea!! Koska toteutetaan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply