Emäsalo 2005 kisaraportti

Moderators: Petri, harald

Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

Niin, tai sitten pitäisi ostaa myös uusi keula tuon pussin tilalle. Tälle vuodelle ilmestyi uusi iso North Saililta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kokemukseni mukaan ei sillä isolla niin suurta merkitystä ole. Ehkä alle 5%.
Uusi ykkösgenoa vaikuttaa noin 50% tuloksiin, noin suhteessa sijoituksiin.
Jos olisin kaikkia uusia purjeita uusimassa niin ainakin meidän venetyypissä
vaihtaisin heti niin kalliseen ykkösgenoaan kuin mahdollista. Muut sitten
jos jää rahaa yli. Seuraavaksi spinnu (jos alkuperäinen/huono). Sen
jälkeen kakkonen tai kolmonen ja vasta viimeiseksi isopurje.

Me ostimme silloin aikoinaan myös ekana isopurje.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

Joo, pitänee ens vuodeksi ostaa uusi keula, jos ei vene mene kaupaksi ennen sitä. ;)
Guest

Post by Guest »

Uusi ykkösgenoa vaikuttaa noin 50% tuloksiin, noin suhteessa sijoituksiin.
Tjaa, taitaa olla niin, että ennen sotia kokoonharsitulla rullagenoalla ei tee mitään tosimiesten kisoissa. Purje itsessäänhän on aika kätevä, ei näet tarvitse paljoa trimmejä miettiä. Se on aina samannäköinen, skuuttasi sen ihan miten vaan :D .
Me ostimme silloin aikoinaan myös ekana isopurje
Sama vika, olisi ilmeisesti pitänyt satsata keulavarustukseen. No, täytyy syksyllä jutella asiasta WB:n setien kanssa ja heivata samalla koko rullahärdelli. Se ei ole kuin tiellä.

Selittelyterveisin,
Juhani, s/y Elli
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Muistaakseni Hennulin G1:n etuliesmassa on 90mm negatiivista ja tuo pitäisi toteutua 7 m/s tosituulella. Eli tuo jo selittää osan kevyen kelin vedosta.

Myy Janne vaan vene pois ja osta semmoinen yli 1.10 lyssin vene! 8)
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

oikkpasi wrote:Muistaakseni Hennulin G1:n etuliesmassa on 90mm negatiivista ja tuo pitäisi toteutua 7 m/s tosituulella. Eli tuo jo selittää osan kevyen kelin vedosta.
Tervehdys

Tätä tietoa ajoin takaa. Noin paljon negatiivistä tekee genoasta selkeästi litteämmän. Muista kuinka Charlotan vanhan genoan kanssa kävi Hangon regatan keveissä keleissä :wink:?

Yksi lääke lienee erittäin löysä riki keveisiin keleihin, jotta etustaagi painuisi luokille ja kompensoisi negatiivisuutta. En tiedä auttaako aivan keveimpiin keleihin, mutta tällä tavalla voisi houkutella hieman lisävauhtia. Konsti vaatii vanttien aktiivista säätämistä jopa kisan aikana kelin muuttuessa.

Muut keinot lienevät kirurgisia, leikkaamalla etuliikki suoremmaksi taikka lisäämällä etuliesmaan kaistaleen kangasta ja muotoilemalla liikin muoto uudelleen. En tiedä mitä purjeneuloja näistä kirurgisista konsteista sanoo... :roll:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vanttien löysääminen on teoriassa aika hyvä juttu mutta käytännössä harus
vispaa edestakaisin eikä hyvää trimmiä oikein löydä eikä ajamisesta tule mitään.
Sitäpaitsi puomin, isopurjeen sekä maston paino yhdessä ison skuutin voiman
kanssa tekee sen että jos todella haluaa notkoa pitää viedä spinnun falli
keulaan ja vinssata se.

Aivan kevyissä ei tuo spinnufallin vetäminenkään auta, kun ei lennä niin ei.

Aika yleistä on myös että tuulen nopeus muuttuu (lyhyenkin) kisan aikana jolloin
pitää taas ruuvata kireämmälle.

Helpompaa on ostaa kuoppapurje :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Muuten hyvä Harald, mutta kisan aikana ei vantteihin saa koskea. Ne ovat kiinteä asennus. Periaatteessahan vantteja kannattaisi jokaisella pidemmällä halssilla avomerikisoissa ruuvata ja saada nousukulmaa paremmaksi.
Janne
alokas
Posts: 31
Joined: Wed Jun 01, 2005 12:08 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Janne »

Ja tuon ylläolevan kommentinhan kirjoitin minä..

Kyllä olette muuten Charlotassa sissejä kun tänään EWES kisan jälkeen lähditte spinnulla ajamaan takaisin Laruun. ;) Me lähdettiin Lauralla EPS:ille ja sitten suoraan oluelle.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote:Muuten hyvä Harald, mutta kisan aikana ei
vantteihin saa koskea. Ne ovat kiinteä asennus. Periaatteessahan vantteja
kannattaisi jokaisella pidemmällä halssilla avomerikisoissa ruuvata ja
saada nousukulmaa paremmaksi.
Joo, tästä on ollut puhetta aikaisemminkin. Missä kisassa ei saa ruuvata
vantteja? IMS, LYS, yksityyppiluokka? Voitko mainita sääntöä joka kieltää
vanttien ruuvamisen kisan aikana? Didn't think so... Mm H-veneitten
yksityyppisääntö kieltää ruuvaamisen kisan aikana, Albin Expressit myös.
Ja kun veneen yksityyppisäännöt ovat myös osa LYS-sääntöä niin silloin
ei saa ruuvata kisan aikana. Mutta meitä eivät sellaisia rajoituksia koske.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Ja kun veneen yksityyppisäännöt ovat myös osa LYS-sääntöä niin silloin
ei saa ruuvata kisan aikana.
Kerropas nyt Harald missä noin sanotaan. Veneen pitää olla luokkasäännön mukainen, kyllä, mutta muuten luokkasäännöt eivät ole voimassa minun mielestäni. Olisi mm. vähän hankalaa osallistua Espoo-Suursaari-Raceen, kun ei ole lupaa käyttää VHF:ää tai GPS:sää. Tätä me mietittiin jo viime vuonna, että onko meillä lupa säätää vantteja vai ei. Minä tulkitsen kyllä että on ja näin aion ajaa jatkossakin kunnes toisin todistetaan. Viime kerralla ei kyllä tullut tarvetta mihinkään säätöihin.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Seison korjattuna, kyllähän se on niin että yksityyppisääntöjen mitat vain
ovat käytössä LYSin perustana siinä tapauksessa että vene on yksityyppi-
vene. Eli siis vaikka yksityyppisäännöt kieltäisivät vanttiruuvien ruuvaamisen
niin LYS-skaboissa sitä saisi tehdä (yksityyppiveneelläkin). Tämä on
mielestäni myös sen rehdin kilpailun periaatteen mukaista joten varmaan
menee oikein noin.


Eikä Charlottassakaan enää ruuvata niitä ruuveja. Peruspullea genoa
menee liian pulleaksi jos vantteja päästää. Skuuttia kireämmälle vain :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Janne wrote: Kyllä olette muuten Charlotassa sissejä kun tänään EWES kisan jälkeen
lähditte spinnulla ajamaan takaisin Laruun. ;) Me lähdettiin Lauralla EPS:ille
ja sitten suoraan oluelle.
Mikä kiire meillä oli kun oluet oli jääkaapissa kylminä veneessä jo?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

IMS kisoissa ei saa koskea vantteihin

Post by Guest »

Pakko kommentoida vanttien kiristämistä. Ainakin IMS kisoissa vantteihin EI saa koskea. IMS -säännöissä kohta 305 sanotaan "Adjustment of rigging whilst racing is NOT permitted..."
T: Santtu
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joo, tämä IMS-juttu oli jo tiedossa. Periaatteessa ei saisi edes kisojen
välilläkään säätää koska mastonhuippu siirtää ja pitäisi kallistaa vene
uudestaan mutta järkikin sanoo ettei siinä järkeä ole. Mutta oikeassa olet
että IMS-kisoissa ei saa ruvata kisan aikana. Tämähän on vähän kuten
luokkasääntö joka kieltää ruuvaamisen kisan aikana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply